Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Cafe i type 74 ·26 Finn Halling 18. mai 2024 kl.1734* #394989 Vist 1417 ganger Lik innlegget
 

Vy skal kjøre type 74 fast i et togpar på Bergensbanen frem til levering av nye fjerntog om 3-4 år. Det skal i den forbindelse innredes cafe i vognene som benyttes i flg. informasjon fra direktoratet. Det hjelper vel litt, men type 74 vil fortsatt fremstå mer eller mindre som lokaltogsmateriell med begrenset plass til bagasje, ski, sykler osv. Nokså optimistisk å omtale dette som "store forbedringer".

Lenke: Cafe i type 74

Cafe i type 74 Roar 18. mai 2024 kl.1823* #394991 (#394989) Vist 1447 ganger Lik innlegget
 

Tp. 74 har ikke så verst plass til bagasje. Vesentlig bedre enn i forgjengeren tp. 70, om vi da ikke regner med godsrommet i sistnevnte.
Dessuten har tp. 74 bare 2 + 2 seter i bredden. Lokaltogsmateriell har 2 + 3.
Tp. 74 går som kjent allerede i Gøteborg-trafikken.
Tror alt i alt at det ikke noen grunn til å svartmale denne løsningen. Noe må de faktisk kjøre med inntil nye togsett leveres. Vet ikke hva de ellers skulle valgt, uten å måtte innstille tog på de andre fjerntogsstrekningene.
73B kunne nok ha vært brukt. Men fordelen med tp. 74 er at personalet både i togene og i verkstedet i Bergen er opplært på Flirt fra før av.

  Cafe i type 74 Finn Halling 18. mai 2024 kl.1824* #394994 (#394991) Vist 1390 ganger Lik innlegget
 

Joda, men type 74 mangler plussavdeling, barnevogn, dyrefrivogn og kupevogn. Mao. er det risiko for å havne i en vogn med både bikkjer og småbarn. Og fulle og avstengte toaletter.

    Cafe i type 74 Roar 18. mai 2024 kl.1902 #394995 (#394994) Vist 1445 ganger Lik innlegget
 

Plussavdeling er det.
Dyrefri kan de lage.
Tp. 74 har tre toaletter og dermed mer kapasitet enn tp. 75.

      Cafe i type 74 Finn Halling 18. mai 2024 kl.1906 #394996 (#394995) Vist 1477 ganger Lik innlegget
 

Nei, bare kopp og rullestol i rutetabellen.

        Cafe i type 74 Roar 18. mai 2024 kl.1931 #394997 (#394996) Vist 1481 ganger Lik innlegget
 

Da velger de foreløpig å ikke ga det andre. Men ikke umulig å etablere.

          Cafe i type 74 Gunnar Farestveit 18. mai 2024 kl.2102 #394999 (#394997) Vist 1529 ganger Lik innlegget
 

Kafé eller ei: Ett type- 74 -sett har vel mye lavere kapasitet enn et standard Bergensbanetog med 8-9 vogner.

            Kafe i type 74 Roar 18. mai 2024 kl.2326* #395005 (#394999) Vist 1359 ganger Lik innlegget
 

Tp. 74 har 240 sitteplasser.

Lok og 8 vogner* har rundt 112 flere inkludert pluss-vogna. Dessuten 6 x 6 plasser i liggevogna.

* Regnestykke
Fire B7 á 68 = 272
En BC7 = 32. Herav 28 reserverbare
En A7 = 48
En liggevogn BFWL1 = 36. Selges bare som hele kupeer.
Kafevogna tas ikke med i regnestykket.

          Cafe i type 74 Knut Brørvik 18. mai 2024 kl.2157 #395000 (#394997) Vist 1462 ganger Lik innlegget
 

For meg, og mange kunder er fornuftig dvs. nok kapasitet det viktigste. Og komfort i type 74 mener jeg er bra for de aller fleste reisende, men et lite minus for servering. I vinter er det vel tog 61 og 66 som skal kjøre med T 74, her venter jeg mer enn god kapasitet de aller fleste dager. I denne saken heier jeg på Vy. Bruker ressursene fornuftig.

            Cafe i type 74 Finn Halling 18. mai 2024 kl.2257 #395004 (#395000) Vist 1525 ganger Lik innlegget
 

"I denne saken heier jeg på Vy."

Oppsiktsvekkende!

Fire år etter at Vy vant anbudet på Bergensbanen med løfte om å kjøre flere tog og mer enn to (!!) år etter at de siste koronatiltakene ble opphevet, starter Vy med det de skulle ha startet opp med sommeren 2020. Men delvis med type 74.

Hadde du heiet på f.eks. GoAhead eller SJ Nord om de hadde gjort noe lignende?

              Cafe i type 74 Knut Brørvik 18. mai 2024 kl.2336 #395006 (#395004) Vist 1499 ganger Lik innlegget
 

Går ikke inn i slik debatt i full bredde. Men hevder: for at et togtilbud skal være bærekraftig trengs det passasjerer i som i rimelig grad fyller opp togene. For Vy har det ikke vært grunnlag for det. GAN kjører i teorien de togene de skal, men mange tog med lavt belegg, og jeg vil hevde… mange tog som innstilles.. eller er svært forsinket. Verden går ikke framover at vi diskuterer dette att og fram.
Du må gjerne fortsette å være irritert på Vy, jeg vil heller konsentrere meg om det de har tenkt å levere. Det tror jeg blir bra.

                Cafe i type 74 Finn Halling 19. mai 2024 kl.0927 #395009 (#395006) Vist 1436 ganger Lik innlegget
 

Dette har ingenting med irritasjon å gjøre. Men denne saken illustrerer godt at vi får det togtilbudet vi fortjener. Fra kontrakten med Vy trådte i kraft i juni 2020 til de nærmer seg å levere det de vant anbudet med, så har det tatt fire år. Uten nevneverdige konsekvenser og nå også med heiarop. Tilsvarende med leveransene f.eks. på Østlandet (bl.a. konstant elendig punktlighet på Kongsvingerbanen).

Hadde alle berørte begynt å stille tydelige og mer høylytte krav - direktorat, departement, politikere, reisende, pendlerforeninger - tror jeg ikke det hadde bidratt negativt. Men med heiarop, så flinke dere er tross alt, nærmest stakkars osv. ... kan vi da forvente forbedring?

Jeg vet i hvert fall at hvis en byggmester skulle bygge hus for meg og hadde brukt fire år lengre tid enn avtalt på den siste etasjen, så hadde jeg ikke sagt "heia". En kontrakt er en kontrakt.

                  Cafe i type 74 Knut Brørvik 19. mai 2024 kl.1022 #395012 (#395009) Vist 1397 ganger Lik innlegget
 

Vi er nok ganske enige. Heiarop var også litt ironisk ment. Jeg kommer av og til i kontakt med Vy… om stoppmønster Ustaoset, Hallingskeid osv. Det har vært positivt. de har hørt på meg.. Jeg har også hatt kontakt med direktoratet… om hvordan det er å være togkunde. Det har ikke gått så bra. Jeg er veldig for å rette krav til aktørene, og ser gj at flere gjør det. Det er kanskje viktigere enn nettdiskusjoner som dette…

                  Cafe i type 74 Erik W J 19. mai 2024 kl.1048 #395014 (#395009) Vist 1427 ganger Lik innlegget
 

Om en løfter blikket litt ser en at alle de tre togselskapene har spent buen for høyt mht. utnyttelse av materiellet.

I nord har SJ bl.a. hatt en rekke innstillinger av dagtog på Nordlandsbanen pga. tilgangen på Di4.

I sør har GoAhead tog som ikke klarer rutene pga. for liten trekkraft og dels utkoblet krenging. Der har en gått til fjerning av togstopp som kompenserende tiltak.

Etter at Vy Bergensbanen inngikk kontrakten fikk B7-vogner med dårlig tilgjengelighet i stedet for oppgraderte B5 mot at de kom først i køen for nytt materiell. Der er de fortsatt, men det har drøyt med nytt materiell.

En kan vifte med kontraktene, men det er garantert også satt noen forutsetninger for ytelsene.

                    Nordlandsbanen Roar 19. mai 2024 kl.1051 #395015 (#395014) Vist 1475 ganger Lik innlegget
 

SJ var lovt nye diesellokomotiver av Norske Tog.

                      Nordlandsbanen Erik W J 19. mai 2024 kl.1054 #395017 (#395015) Vist 1488 ganger Lik innlegget
 

Var nye diesellok en del av kontrakten, eller kom det senere?

                        Nordlandsbanen Hans-Ole Sveia 19. mai 2024 kl.1130 #395018 (#395017) Vist 1550 ganger Lik innlegget
 

Ved inngåelsen av kontrakten ble SJ forespeilet at det skulle anskaffes nye diesellok.

                          Nordlandsbanen Erik W J 19. mai 2024 kl.1201 #395023 (#395018) Vist 1548 ganger Lik innlegget
 

Om de ble forespeilet nye diesellok er nok ikke det en del av kontraktsgrunnlaget - tviler på at direktoratet har kunnet forplikte staten på en slik måte. Derimot kan SJ ha lagt inn forbehold knyttet til dette i kontrakten.

                            Nordlandsbanen Hans-Ole Sveia 19. mai 2024 kl.1230* #395025 (#395023) Vist 1570 ganger Lik innlegget
 

Norske tog sendte i februar 2019 en invitasjon til prekvalifisering til anbudskonkurranse for levering av nye diesellok.

Siden har nå gresset grodd, for å si det slik.

                              Nordlandsbanen Jan Arne Rødland 19. mai 2024 kl.1404 #395035 (#395025) Vist 1520 ganger Lik innlegget
 

Mener å ha lest at Norske Tog ikke fikk noe tilbud på nye diesellok. Stemmer det?

                  Cafe i type 74 Gunnar Farestveit 19. mai 2024 kl.2116 #395060 (#395009) Vist 1237 ganger Lik innlegget
 

vy vant anbudet på Bergensbanen på et i overkant ambisiøst opplegg. Både stor trafikkvekst og et betydelig økonomisk overskudd. Men så kom pandemien våren 2020, og store deler av markedet forsvant. Flere avganger ble innstilt eller kom ikke i gang. Da ble etter hvert trafikkkontrakten med Jernbanedirektoratet endret og tipasset de nye realitetene. Slik jeg husker det, ble det nå lagt opp til å realisere det planlagte ruteopplegget når de markedsmessige forutsetningene var til stede. Og det er vel det som har skjedd nå.

      Testbestilling av reise med kjæledyr Roar 18. mai 2024 kl.2351 #395008 (#394995) Vist 1354 ganger Lik innlegget
 

Prøvde litt nå...
Hvis du prøver å bestille billett og ha med kjæledyr, får du bare ppp "kjøp ikkectilgjengelig" på denne avgangen. Dette er nok ment å styre kunder som har med seg dyr til andre avganger.

Nye togsett Philippe Blaser 18. mai 2024 kl.1935 #394998 (#394989) Vist 1307 ganger Lik innlegget
 

Produksjonen av første vognkassene skal begynne i desember.

Barnevogn i 74 Knut Andvord 18. mai 2024 kl.2227 #395001 (#394989) Vist 1313 ganger Lik innlegget
 

Det er da plass til barnevogner i BCMU. Jeg har vært negativ til 75 på strekningen Geilo -Oslo. Ble ikke mishandlet da jeg reiste 21.4 Og vet man at det går 74 fast på en avg så kan de fleste planlegge litt Tog 66 er vel ikke det som frakter flest barnevogner heller vil jeg tro

  Barnevogn i 74 Ståle Ualand 18. mai 2024 kl.2234 #395002 (#395001) Vist 1275 ganger Lik innlegget
 

Eg har en sterk mistanke om at med "barnevogn" så menes ikke hvor mange barnevogner toget kan klare å ta med, men heller familievogn med lekeavdeling.

    Barnevogn i 74 Finn Halling 18. mai 2024 kl.2254* #395003 (#395002) Vist 1289 ganger Lik innlegget
 

Korrekt - familievogn.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 4813 treff på forum10, og 76308845 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.