Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen Trikken    

Chemnitz ·14 Erik W J 26. mai 2024 kl.0103* #395433 Vist 1109 ganger Likt av 11 Lik innlegget
 

Her kommer noen inntrykk fra lokaltrafikken i og omkring Chemnitz.


forstørrt252868-DSC02807_3000.jpg

Her er vi utenfor Chemnitz Hbf (Hautbahnhof). I enden av den gamle stasjonsbygningen ser vi den nye toghallen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252866-DSC02801_3000.jpg

I toghallen er de nedsenkede sporene 1-4 forbeholdt trikkene. Sporene 3 og 4 leder imidlertid ut på jernbanenettet og brukes av City-Bahn.
Vognen på bildet er en Variobahn - beslektet med vognene ved Bybanen i Bergen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252876-DSC02864_3000u.jpg

Dieselmotorvognen i spor 6 går også på City-Bahn, men kjører ikke ut på sporveisnettet.
Utenfor venstre bildekant er det også gjennomgående spor for jernbanen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252875-DSC02862_3000.jpg

Chemnitz røde trikker går på City-Bahn som også kjører på jernbanenettet. Vognen i spor 3 har nettopp ankommet i dieseldrift og skal slippe opp pantografen for å kjøre videre på 750 V DC.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252867-DSC02806_3000u.jpg

De fleste linjene som kjører ut på jernbanenettet - City-Bahn - trafikkeres med Vossloh Citylink-vogner produsert i Valencia. Disse er elektrodiesel-vogner som kjører på 750 V DC på sporveisnettet, men som har to spreke dieselaggregater som gir dem god fremdrift på jernbanenettet.
Interiøret minner mer om mellomdistansetog enn sporvogn, bl.a. toalett midt i vognen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252874-DSC02832_3000u.jpg

En Citylink på vei mot Chemnitz på stasjonen i Einsiedel.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252877-DSC02872_3000u.jpg

Variobahn-vognene finnes både i blå bytrikkutgave og rød City-Bahn-utgave - begge for drift med 750 V DC. En av jernbanene ut ifra Chemnitz er blitt elektrifisert med 750 V DC.
Bytrikken bak er enretningsvogn, mens den røde City-Bahn-vognen er toretnings.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252873-DSC02824_3000u.jpg

I 2019 begynte sporveien i Chemnitz å motta vogner fra Skoda.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252869-DSC02815_3000u.jpg

Chemnitz har en rik industrihistorie, og her ser vi industrimuseet.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252871-DSC02820_3000.jpg

Trikken i Chemnitz har ikke alltid vært normalsporet. Opprinnelig var det hestesporvei med sporvidde 3 engelske fot - 914 mm - som på tysk ble avrundet til 915 mm. Etter overgangen til elektrisk drift valgte en å utvide sporet litt, og da oppstod den spesielle Chemnitz-sporvidden 925 mm.
Den siste smalsporede trikken kjørte i Chemnitz i 1988. I en gate fant jeg dette smalsporet som ikke hadde vært i bruk siden 1980.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252878-DSC02873_3000hu.jpg

Fra 1953 til 1990 hadde Chemnitz navnet Karl-Marx-Stadt.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


Chemnitz Jan Arne Rødland 26. mai 2024 kl.1315 #395448 (#395433) Vist 908 ganger Lik innlegget
 

Og Karl Marx får fortsatt lov å pryde byen?

  Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1330 #395450 (#395448) Vist 976 ganger Lik innlegget
 

Karl Marx er fortsatt med. Mange tyske byer - også i vest - har sin Karl-Marx-Straße. Han regnes fortsatt som en betydelig filosof.

    Chemnitz Jan Arne Rødland 26. mai 2024 kl.1341 #395457 (#395450) Vist 957 ganger Lik innlegget
 

Sant nok. Dessverre misbrukt av enkelte.

Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1401 #395460 (#395433) Vist 887 ganger Lik innlegget
 

Jeg må faktisk korrigere Erik W J en smule her: For det første: Chemnitz' Variobahn er definitivt ikke en fjern slektning av Variobahn Bybanen Bergen. De er teknisk sett bortimot identiske. Men VBB er bygget av Stadler og har noe mere moderne elektronikk siden de er bygget syv-åtte år senere. For det andre: Bytrikkene i Chemnitz finnes både i én-retnings og to-retnings-utgaver. 602 til 614 er én-retningsvogner. 601,- prototypen - er dessverre skrotet. 901 til 910 er to-retningsvogner.
Chemnitz har litt tricky plasserte seksjonsskiller i sentrum. Så da jeg lærte å kjøre trikk der var det maktpåliggende å vite fra hvilken ende du tok ut en toretningsvogn! Var strømavtakeren foran måtte du være OBS! Ellers måtte en ut og dytte om en stoppet som en enretningsvogn med strømavtakeren bak!

  Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1627 #395472 (#395460) Vist 903 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for korreksjonene, Knut - jeg retter tekstene. Teksten om en- og toretningsvogner ble generell, men skulle bare omhandle vognene i bildet (en av toretningsvognene har jeg jo også bilde av). Imidlertid vil jeg nok hevde at utseende på Variobahn i Chemnitz og Bergen ikke er påfallende likt.

    Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1648 #395473 (#395472) Vist 923 ganger Lik innlegget
 

Angående utseende er det ganske utrolig hva en annen front og avrundede takprofiler gjør.

      Chemnitz Erik W J 26. mai 2024 kl.1657 #395477 (#395473) Vist 899 ganger Lik innlegget
 

"Angående utseende er det ganske utrolig hva en annen front og avrundede takprofiler gjør."

Det gjør at vognene i Bergen ser ut som sporvogner - de i Chemnitz ser nok mer ut som busser satt på sporet. Vognene fra Skoda er et estetisk fremskritt - synes nå jeg da.

        Chemnitz Knut Time 26. mai 2024 kl.1748 #395480 (#395477) Vist 996 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Og de enkle, men elegante designgrepene resulterte i at Variobahn Bybanen Bergen endte opp med en hederlig Red Dot Award! Ikke veldig mange trikker som kan skilte med Red Dot!

Hybrid-trikker Frerikstad-Sarpsborg Kjetil Ryen 27. mai 2024 kl.0737 #395497 (#395433) Vist 849 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hybrid-trikkene City-link minnet meg om min gamle idé om å lage en ny jernbane sørover utenom Moss, Fredrikstad og Sarpsborg (og mye utenom kvikkleire...) der hurtigog og godstog fra utlandet kunne kjøre (nok med enkeltspor kanksje?).
På det gamle sporet kunne det kjøres hurtigsporvei sammen med lokaltog/lokale godstog. Hybrid-trikkene måte i hvert fall gå mellom Sarp og Fredrikstad, men kanskje også fra Moss?

Slike hybridtrikker (for vekselstrøm og likestrøm, dieseldrift er ikke nødvendig her) finnes i noen byer, men jeg vet ikke hvilke, Tanken min var selvsagt at hybrid-trikkene skulle gå ut i bysentrum i Moss (?), Sarp og Fredrikstad og så inn på jernbanesporet. Maksimalhastighet behøver ikke å være veldig høy da trikken bør stoppe noen steder også mellom byene. Det er ikke langt kanskje 15 km (jeg har ikke Banedata) fra Sarp til Fredrikstad så dette hadde blitt en fin light-rail som en "Ekebergbane". Fra Moss til Fredrikstad er det kanskje 38 km.

Traseer i byene vet jeg for lite om, men ut på Kråkerøy i Fredrikstad burde vel trikken gå?

Det er lov å drømme mens milliardene renner ned i kvikkleira i Moss!

  Tram-train Eyolf Berg 27. mai 2024 kl.1302 #395524 (#395497) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

Byene som kombinerer trikk/tog kan nevnes i fleng. Her bare et lite knippe: Kassel (DE), Karlsruhe (DE), Mulhouse (FR), Paris (FR), Sheffield (GB).

Strasbourg (FR) planlegger også å melde seg inn i denne klubben. Og hadde det vært den aller minste antydning til vilje til å tenke utenfor boksen, kan jeg tenke meg i hvert fall én strekning rundt Oslo, som ville vært en ideel kandidat for en slik løsning (nåværende bussrute 250).

    Chemnitzer Modell Knut Time 27. mai 2024 kl.1405 #395529 (#395524) Vist 873 ganger Lik innlegget
 

De nye Citylink-vognene vil bli helelktriske. Eksisterende vogner er hybrider som kjører diesel og 750VDC. Mens de opprinnelige CityBahn (Variobahn) er 750VDC som kjører på en for formålet 750VDC elektrifisert jernbane. Ett og annet godstog kjører også på denne linjen. Men stort sett har de Indusiutstyrte Variobahnvognene linja i fred. Det er faktisk hele seks kunder til de nye Citylink:

Lenke: Nye Citylink

      Kassel Eyolf Berg 27. mai 2024 kl.2356 #395604 (#395529) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Kassel er vel den byen som har det størsstew mangfoldet når det gjeldert trikker på jernbanespor. Her er jernbanelinjer elektrifisert med 750 V likestrøm, der trikken deler spor med ett og annet godstog, noe som har resultert i noen fantastiske sporkonfigurasjoner med 6-skinners spor på holddeplassene:


Dernest har du 2-systemstrikker som fortsetter på DBs 15 kV-nett:


Og endelig har du dou- eller bimodale vogner som tar dieselmotoren i bruk når de kjører ut på jeernbanenettet, på ikke-elektrifiserte linjer:

Lenke: Se mer av Kassels trikkemangfold her

        Kassel Nils Carl Aspenberg 30. mai 2024 kl.2254 #395891 (#395604) Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Både Chemnitz, Kassel og Karlsruhe har jernbanestrekninger elektrifisert med 600/750 volt likestrøm. Chemnitz kjører i tillegg dieselhybrider, mens Karlsruhe og Kassel i tillegg har kombivogner for 15.000 volt. Zwickau har treskinnespor hvor trikk på meterspor og dieselmotorvogner på normalspor kjører samme strekning. Nordhausen kjører dieselhybrider i kombinasjon med damp- og dieseltog.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.44 sek
I dag 174083 treff på forum10, og 74217592 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.