Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

15 Tme leies ut til ungarske MAV ·13 DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.0823* #396747 Vist 888 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Nordic Re-Finance har inngått avtale med de ungarske statsbanene MAV om utleie av inntil 15 Tme for bruk i persontog. De to første lokene går sørover allerede nå i juni og resten følger i september.

En takstreform i Ungarn har gjort togreiser generelt billigere, og det har ført til stor økning i persontrafikken.

Under her er pressemeldingen fra MAV om saken. Originalteksten er på ungarsk. KI Google Gemini oversatte den til helt grei norsk på to sekunder:

Budapest, 5. juni 2024: Den vellykkede rabatt- og prisreformen, sammen med introduksjonen av fylkes- og landsdekkende månedskort, har ført til en betydelig økning i antall togpassasjerer. For å møte den økte etterspørselen og avhjelpe mangel på togmateriell, jobber jernbaneselskapet kontinuerlig med å sette inn leide brukte tog - som en kortsiktig, midlertidig løsning.

I likhet med anskaffelsen av Siemens Eurosprinter elektriske lokomotiver leid fra AKIEM i fjor høst, kan flåten til MÁV-START og MÁV Rail Tours utvides med ytterligere brukte tog. Jernbaneselskapet planlegger å leie 15 godt vedlikeholdte og pålitelige diesel lokomotiver av typen Henschel fra et svensk leasingselskap.

De to første lokomotivene kan ankomme Ungarn i andre halvdel av juni. Etter ankomst vil de gjennomgå teknisk oppgradering. Når den tekniske modifikasjonen og den vellykkede godkjennings-prosessen hos myndighetene er fullført, forventes de å settes i drift i august. De vil først bli tatt i bruk på Nord-Balatons jernbanelinje, hvor de kan trekke de populære "Kék Hullám" ("Blå Bølge") togene og spesialtog til sommerleirene ved Balatonsjøen. De resterende lokomotivene kan ankomme fortløpende fra høsten av, og de forventes å være i drift innen utgangen av året. Etter turistsessongen ved Balatonsjøen kan passasjerene se dem i de trafikkerte togene i Vest-Ungarn og på Budapest-Lajosmizse-linjen.

Henschel TMe-serien diesel lokomotiver ble tidligere brukt av det danske statslige jernbaneselskapet i langdistanse InterCity-trafikk. De kom deretter i flåten til Nordic ReFinance-selskapet. Leieavtalen ble inngått av MÁV Rail Tours, et datterselskap av MÁV-VOLÁN-gruppen, med det svenske selskapet. MÁV-START vil bruke lokomotivene i henhold til den gjeldende samarbeidsavtalen med MÁV Rail Tours Kft.

Lokomotivene er i utmerket teknisk stand. Deres pålitelighet overgår betydelig det nåværende materiellet, med en tilgjengelighetsrate på 94%, ifølge eierens data. De er utstyrt med moderne turboladede dieselmotorer produsert av General Motors, og har også lavere utslipp av forurensende stoffer sammenlignet med eldre, utdaterte lokomotiver. Førerhuset er ergonomisk og klimaanlegg, og har et tilbakevendingsspeil-kamerasystem for å hjelpe lokomotivføreren.

De to første lokomotivene ankommer Ungarn i andre halvdel av juni. De vil få foliering i henhold til den nye visuelle identiteten, og de vil bli utstyrt med togkontrollsystemer (ETCS) som er nødvendige for sikker drift.

MÁV-START har ytterligere 13 lokomotiver tilgjengelig for leie. De kan ankomme fra september, etter godkjenning og igangsetting av de to første lokomotivene, og de forventes å være i drift innen utgangen av året. Etter Balatonsesongen kan passasjerene se dem i de trafikkerte togene i Vest-Ungarn og på Budapest-Lajosmizse-linjen.

Jernbaneselskapets mål er å fortsette å sette inn nye lokomotiver i drift så snart som mulig og på de mest gunstige vilkårene. De utelukker heller ikke anskaffelse av helt nye tog.

Lenke: Pressemeldingen på ungarsk

15 Tme leies ut til ungarske MAV Erik W J 13. juni 2024 kl.0933 #396750 (#396747) Vist 842 ganger Lik innlegget
 

Utsagnet om at Tme-lokene er i utmerket stand står noe i motsetning til mye av det som er sagt om dem.

  15 Tme leies ut til ungarske MAV-svada Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1052 #396754 (#396750) Vist 939 ganger Lik innlegget
 

Beklager å måtte skuffe mine eventuelle ungarske venner som får "erfaring" med disse lokomotivene. Denne "info" er rett og slett falsk fremstilling av en lokomotivtype som er over 40 år, har mye utdatert utstyr og en eier som ikke bruker nødvendig investeringer i vedlikehold for sine leietagere. Nordic Refinanse (NRF)har hatt kjempeoverskudd de siste år, men bruker i svært liten grad penger på sine TMe-lokomotiver. Det som er synd for operetørene, er at det ikke finnes noe alternativ på utleiesiden når det gjelder store diesellok.

    15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.1140 #396756 (#396754) Vist 928 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Det er jo flere ting å si om det. Pressemeldingen fra MAV må leses som en pressemelding. Og der skriver de selvsagt ikke at de har leid inn noe klank, som de reisende kan forvente mange problemer med.

Så får vi tenke at MAV har god kompetanse på å vedlike disse lokene. I Ungarn får de jo uansett en helt annen tjeneste enn det de har hatt i Norge, lette persontog på flate strekninger, varmt i været og tørr luft.

Det er jo noe annet enn å trekke tunge godstog oppover i 25 promille, kurverike strekninger og glatt skinnegang.

Ser man litt overordnet på det gjør jo åpenbart ungarerne mye rett. De får økt persontrafikk gjennom å sette ned takstene. Folk strømmer til jernbanen, og jernbanen setter opp flere tog. Og så kaster MAV seg rundt og finner ledige diesellok.

Kanskje både Norske tog, Jernbanedirektoratet og hele sulamitten av tungrodd, lite kundevennlig norsk jernbanebyråkrati skulle tatt seg en tur ned til Puszta og Balaton, nydt et godt glass hvitvin og lært litt av ungarerne?

      15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1330 #396763 (#396756) Vist 971 ganger Lik innlegget
 

Loktypen kan fungere bra den hvis vedlikeholdet er deretter. Det som har skjedd med lokene i Norge, er at eiere har manglet kompetanse, dokumentasjon og historikk for disse. Det har vært en sammenhengende prøve/feile-metodikk med forskjellige verksteder og lite eller ingenting blir delt mellom disse. Samtidig bruker ikke eiere midler på bytting/revisjon av komponenter som stadig har feil eller i verste fall fører til stoppende feil over tid. Heller i SJT (Statens Jernbanetilsyn), stiller særlige krav til disse utleieselskapene, noe som etter min mening er svært betenkelig og kan føre til uønskede hendelser. Driftsavbruddene på loktypen, har vært frustrerende både for operatører og togledelse på strekningene.
Da hjelper det ikke å være løsningsorientert når du selv ikke eier lokene eller når eiere ikke har kompetanse/investerer i tilgjengeligheten på lokene. Topografi og belastning, kan ha betydning for driftssikkerheten, men slik har det ikke vært med mange av feilene. De er bare ute etter profitt når de ikke har en reel konkurrent. Så får vi gjerne håpe ungarerne får til et bedre resultat med NRF. Jeg er iallefall ikke imponert etter 50 års erfaring med lok.

        Udokumentert tilstand på lok Ståle Ualand 13. juni 2024 kl.1415 #396774 (#396763) Vist 971 ganger Lik innlegget
 

Dersom det stemmer at det ikke finnes dokumentasjon på historikk og tilstand på lokene så burde vel det straks resultere i et tilsyn fra SJT. Det er vel noen som har ansvaret for å kunne dokumentere at lokene er i den stand de skal være og eventuell historikk.

Det ansvaret hviler vel på den som bruker lokomotivet? Eller kan de fraskrive seg det ansvaret på noe vis? NRFAB er vel neppe tilsynsobjekt i Norge?

Tilsvarende situasjon oppstår vel når Grenland Rail overtar et tog med Green Cargo Rc lok på Kongsvinger. Er det Grenland Rail som da har ansvaret for å dokumentere alt som skjer med lokene? Eller kan de på et vis kjøre på norske spor uten å ha de dokumentene i sitt arkiv? (Nå opphører riktignok dette i desember, men problemstillingen er der)

          Udokumentert tilstand på lok Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1505 #396776 (#396774) Vist 1001 ganger Lik innlegget
 

Det er meg bekjent ikke medfølgende feilhistorikk på disse lokenhetene. Dvs at det er vanskelig å gå tilbake i lokets historie for å finne gjentakende feil og historikk. I tillegg mangler det kompetanse på dette når det oppstår "nye" feil, rett og slett fordi det ikke finnes i dokumentasjon. Komponenter som forårsaker driftsavbrudd, kan gjerne virke igjen når lokene kommer til verksted, men de blir da ikke byttet ut med en ny/revidert komponent. Dette er en slags form for "billig" vedlikehold som kun går ut over operatører som neppe kan bedømme sånt selv ut fra få enheter og liten erfaring. Utleieselskap burde pålegges å ha en ansatt som har jobbet med disse over lang tid når det gjelder så mange enheter, men det er ingen krav hos SJT jeg har funnet overfor eiere/utleiere. Når en kjenner til tekniske løsninger som eiere også har kunnskap om, og at disse tekniske løsninger gir mangelfull sikkerhet, burde også disse stilles krav til fra SJT. De kan ikke bare velte over problemstillinger til operatører og verksted.

            Udokumentert tilstand på lok Erik W J 13. juni 2024 kl.1511 #396777 (#396776) Vist 937 ganger Lik innlegget
 

Utleier av materiell har ingen status i jernbanelovgivningen. Det er derfor togselskapenes ansvar å finne ansvarlige utleiere og unngå dem som ikke er det, men det er nok i en ideell verden hvor en i større grad kan velge.

      15 Tme leies ut til ungarske MAV - løsningsorientert? Erik W J 13. juni 2024 kl.1330 #396764 (#396756) Vist 889 ganger Lik innlegget
 

Også for pressemeldinger gjelder vel at overdrivelsene bør være moderate? Det er få på dette forumet som kjenner Tme-lokene bedre enn Arne.

Ellers vil jeg ikke betegne togene langs Balaton for lett tjeneste. Nå har ikke jeg reist der siden det gikk fast M61 (Nohab) i de togene, men da ble det kjørt riktig hardt for å holde rutene - mye start og stopp og antakeligvis trinn 8 mye av strekningen.

        15 Tme leies ut til ungarske MAV Terje Andersen 13. juni 2024 kl.1343 #396766 (#396764) Vist 945 ganger Lik innlegget
 

Men om det er MAV som leier inn lokene er det en operatør med mye erfaring med diesellok både i persontog og godstog.

Terje

          15 Tme leies ut til ungarske MAV Erik W J 13. juni 2024 kl.1350* #396767 (#396766) Vist 1043 ganger Lik innlegget
 

Det er godt mulig at en i MAV vet hva de gjør og kan ta sine forhåndsregler, med utsagnet om lokenes tilstand i pressemeldingen er litt foruroligende.

            15 Tme leies ut til ungarske MAV DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.1413 #396773 (#396767) Vist 1062 ganger Lik innlegget
 

Det er jo godt mulig at MAV også har snakket litt med det polske jernbaneselskapet SKPL. De inngikk en langtidsleiekontrakt på seks TME i 2022 og har åpenbart ennå ikke levert dem tilbake fordi de ikke virket. Så vidt jeg forstod en tekst om disse lokene i Polen, skulle de overhales og revideres etter alle kunstens regler.

Og så er det sånn at når du leser litt om brukt vestlig materiell som eksporteres til Sentral- og Øst-Europa, så får de det til å virke, som regel. De har tiden, de har kapasiteten, og de har lang erfaring med alle typer materiell, også av sovjetisk produksjon. Og så tar mange av de seg råd til å ha en viss verksteds- og driftsreserve.

              NSB Bjørn Halling 13. juni 2024 kl.1712 #396783 (#396773) Vist 1091 ganger Lik innlegget
 

Vi kan sammenligne med NSB for 30 - 40 år siden, verkstedene hadde spesialavdelinger for diesellokene på Marienborg, og ellokene på Grorud. Stålkontroll på dokumentasjonen.
Nå er disse spesialavdelingene borte, og vedlikeholdet settes ut på anbud. Jeg er ikke motstander av anbud, men jeg ser nok allikevel at en hel del av den solide kompetansen på materiellet blir borte.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.74 sek
I dag 6100 treff på forum10, og 76347330 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13206 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.