Follobanen gir resultater ·11
Bent Guttormsen 19. juni 2024 kl.1007 #397076 Vist 652 ganger
Lik innlegget |
| Vy kunngjør positiv trafikkstatistikk for Follobanen og Østfoldbanen. Lenke: Trafikktall |
|
Trafikkøkning også på andre linjer Bent Guttormsen 19. juni 2024 kl.1011 #397077 (#397076) Vist 669 ganger
Lik innlegget |
| Vy kunngjør trafikktall for de andre linjene enn Follo- og Østfoldbanen. Der er økningen noe mer moderat, men likevel positiv tross vårens fortredeligheter i trafikken. Lenke: Trafikktall |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1047 #397079 (#397077) Vist 683 ganger
Lik innlegget |
| Jeg viser til følgende tekst i Vys rapportering: "Overgang til Jernbanedirektoratets statistiske APC-modell og rapporteringen av antall reiser og passasjerkilometer. Fra og med oppstarten av de nye trafikkavtalene Østlandet 1 og Østlandet 2 ved ruteterminskiftet i desember 2023, er det Jernbanedirektoratets statistiske modell som ligger til grunn for beregningen av antall reiser og passasjerkilometer på Østlandet. Rapporterte antall reiser i 2023 stammer fra Vys statistiske modell. Rapporterte tall for antall reiser og passasjerkilometer i årets første tertial mot rapporterte tall fra samme periode i 2023 må ses i lys av at de stammer fra to ulike statistiske modeller." Terje |
|
SSB viser ingen trafikkvekst i 1. kvartal 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1106* #397080 (#397079) Vist 685 ganger
Lik innlegget |
| Statistikken ble sluppet i dag 19.06.2024. Her er det -0,2 % i antall passasjerer fra 2023 til 2024 og -5,4 % i antall passasjerkm. Men nå var påsken i 2024 i hovedsak i mars, mens den var i april i 2023. Det kan ha betydning. Og Vys tall gjelder 1. tertial og kun Vys trafikk, mens SSB gjelder totalen for offentlig jernbanetrafikk på Bane NOR sitt nett. Terje Lenke: SSB Trafikktall jernbanetransport. |
|
Om SSBs datainnsamling Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1104 #397082 (#397080) Vist 706 ganger
Lik innlegget |
| Her er hva SSB sier om datainnsamlingen og statistikkproduksjon for persontransport: "Datainnsamling Norske operatører besvarer undersøkelsen i Altinn. For internasjonale oppgavegivere fylles det ut et regneark som sendes inn via epost. Editering Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data. Det er få oppgavegivere i undersøkelsen, og editeringene gjøres manuelt. Beregninger Dersom en oppgave fra oppgavegiver mangler, blir tallene beregnet. Datagrunnlaget gir et begrenset grunnlag for analyse på regionalt nivå. Til det blir en inndeling av landet i syv regioner (landsdeler), som er i tråd med forordningens NUTS 2-nivå, for grov. EU stiller krav til inndeling etter nettverkssegment, i den grad de er en del av Transeuropean Network (TEN). Det er en del slike strekninger i Norge, men kravet til statistikk er begrenset til å omfatte kun togbevegelser." Terje |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1058 #397081 (#397079) Vist 713 ganger
Lik innlegget |
| 43 % vekst på strekningen Notodden - Porsgrunn er ikke troverdig og må skyldes tellemåten, men om det er tallene fra 2023 eller 2024 som er riktigst vet jeg ikke. Vi får håpe og tro at den nye tellemetoden gir mer korrekte tall. Terje |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 eirik karlsen 19. juni 2024 kl.1701 #397098 (#397081) Vist 656 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tipper det kan skyldes at alle tog på pendelen nå har konduktør og dermed billettkontroll.. |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1745 #397100 (#397098) Vist 688 ganger
Lik innlegget |
| Det kan vær svaret, eller i alle fall en del av det. Men greier trafikkveksten å betale for bemanningsøkningen? Hvor mange ekstra konduktører brukes i 2024 i forhold til 2023? Terje |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Morten Nordhagen 20. juni 2024 kl.0915 #397130 (#397100) Vist 637 ganger
Lik innlegget |
| Det er 2 togsett som er i trafikk 14-15 timer hver, men med et par timer pause i Skien midt på dagen. Uansett 4 litt korte dagsverk, og stort sett på vanlig dagtid mandag-fredag. Tabellen sier ca. 18600 flere reisende. Jeg vil tro andelen periodebilletter er ganske høy, de koster ca. kr. 1400 for 30 dager, billettpris er kr. 140 for full pris. La oss si inntekt på kr. 70 pr reise i gjennomsnitt. Da blir ekstra inntekt i året ca. kr. 1,3 millioner. |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 20. juni 2024 kl.1745 #397141 (#397130) Vist 552 ganger
Lik innlegget |
| Men 4 korte dagsverk hver virkedag i et år gir vel 3-4 stillinger og de får du ikke besatt for 1,2 millioner, men trafikkveksten var vel for et tertial så da går det kanskje sånn omtrent rundt. Men det går vel an å gjøre litt mer intelligent billettkontroll som gjør at snikprosenten blir godt under 40 %. Terje |
|
Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 eirik karlsen 20. juni 2024 kl.2333 #397161 (#397141) Vist 510 ganger
Lik innlegget |
| Nå var det nok ikke billettinntekter som var hovedårsak til at disse togene nå er bemannet med konduktørpersonale, men det er jo en hyggelig bivirkning. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |