Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Lyssetting Robel 11 ·14 Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1227 #397331 Vist 640 ganger Lik innlegget
 

Hei, jeg holder på å gjøre ferdig ett byggesett av Robel 11 i 0 skala.
I den forbindelse så lurer jeg på hvordan lyssettingen var opprinnelig.
Ser på Digitalmuseet at den hadde 2 lamper under foran og bak. Men det ser ikke ut til at det var noen røde lys. Brukte de ikke røde lys bakover på disse.
Jeg vil gjerne ha den slik som den var i tidlig periode og ikke slik som den er på Krøderbanen.
Mvh Kjetil

Lenke:

Lyssetting Robel 11 Knut Time 23. juni 2024 kl.1623 #397343 (#397331) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Lenke: Lyssetting 2006

  Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1736 #397346 (#397343) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

Hei, takk for svaret. Men dette er Robel10 i følge oversikten til Krøderbanen.
Jeg tenker på den eldre røde som er der.
Mvh Kjetil

    Lyssetting Robel 11 Hans-Ole Sveia 23. juni 2024 kl.1809* #397349 (#397346) Vist 553 ganger Lik innlegget
 

30-36-1038 som jeg tror du tenker på er vel en Robel 11? Robel 10 hadde vel en noe avvikende utforming på det lille førerhuset?

    Lyssetting Robel 11 Knut Time 23. juni 2024 kl.1958 #397358 (#397346) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Det er en Robel 11 i følge linken. Her trengs ekspertise!

Lenke:

  Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1736 #397347 (#397343) Vist 550 ganger Lik innlegget
 

Hei, takk for svaret. Men dette er Robel10 i følge oversikten til Krøderbanen.
Jeg tenker på den eldre røde som er der.
Mvh Kjetil

    Lyssetting Robel 11 H. Lindholm 23. juni 2024 kl.1818 #397350 (#397347) Vist 531 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer at den som Time har lenket til er en Robel 10. Den har på et tidspunkt fått helt nytt og mye større førerhus. Dermed er den svært langt fra det opprinnelige utseendet.
Det er en Robel 10 til på Krøderbanen (30-36-0002), men den har også fått nytt stort førerhus.

Den lille røde Robelen på Krøderbanen (30-36-1038) er en Robel 11.

    Lyssetting Robel 11 front med aktuell lyssetting Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1928 #397356 (#397347) Vist 532 ganger Lik innlegget
 

Her er link til bilde av fronten når den ble levert.
Er usikker på om det er tillat å laste opp fra Digitalmuseet så derfor link.
Mvh Kjetil

Lenke: Robel 11 front

      Lyssetting Robel 11 tralle med aktuell lyssetting Kjetil Løvendahl 23. juni 2024 kl.1930 #397357 (#397356) Vist 550 ganger Lik innlegget
 

Her er link til ende av tralle.
Mvh Kjetil

Lenke: Robel 11 tralle

        Levering i 1955? Nils Chr Hagen 23. juni 2024 kl.2232 #397361 (#397357) Vist 515 ganger Lik innlegget
 

Jeg har sett et bilde av Robel 11 i «Jernbanemanden» 1955 årgangen.Da må de ha blitt levert før 1960 eller?

          Levering i 1955? Hans-Ole Sveia 24. juni 2024 kl.0004 #397375 (#397361) Vist 500 ganger Lik innlegget
 

Både før og etter. 1956-1963?

Robel 10: 1953.

            Levering av de eldste roblene Thor Bjerke 24. juni 2024 kl.0736 #397383 (#397375) Vist 442 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

NSBs første Robler står med byggeår 1953 og betegnelse R 1278-1287. Antar alle disse var Robel 10. De står også med numrene 58-01 tom 58-10. Litra frem til 1955 var Rk, deretter Skd R218a. I "nyere" tid fikk de numrene 30-36-0001 til 0010.

Nummrene 1288-1292 var hengere, som også hadde numrene 58-11 til 15.

Robel 11 ble levert til NSB fra 1956. Det ser ut til at serien 58-16 til 25 kom som en serie levert til og med 1957. De gamle numrene for disse var 1341-1350, litra Skd 218b. Nyere numme 30-36-0011 til 0020. Kronstad leverte hengere fra 1957, nummerert fra 1475 og oppover.

Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? Kjetil Løvendahl 26. juni 2024 kl.1017 #397512 (#397331) Vist 185 ganger Lik innlegget
 

Hei, takk for svarene.
Men jeg lurer fremdeles på spørsmålet angående bruk av lys på denne på 60 tallet.
Ser ikke ut til at det er rødt lys i motsatt ende av kjøreretningen.
Kjørte de da med gult/hvitt lys fremme og bak når kjørte på fri linje.
Mvh Kjetil

  Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? H. Lindholm 26. juni 2024 kl.1742* #397519 (#397512) Vist 200 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På 60-tallet var bestemmelsene at tung motortralle skulle vise samme signaler som løslokomotiv ved kjøring på linjen (det heter for øvrig "linjen", ikke "fri linje").
På den tiden var hvitt lys fremover bare brukt som nattsignal, ikke dagsignal. Bestemmelsen om at det skulle vises hvitt lys fremover også om dagen kom ikke før på 70-tallet.
Bakover skulle det vises to røde lys både som nattsignal og dagsignal. Hvis det ikke var mulig skulle det vises sluttsignal (samme som på vogner i tog).

For arbeidskjøretøyer ser det imidlertid ut til at dette ikke ble tatt så nøye. Så vidt jeg kan se var ikke Robel 10 og 11 på denne tiden utstyrt med noe annet enn to små lamper med hvitt lys nederst i fronten, og noen hadde en eller to dreibare lamper med hvitt lys på taket, antagelig ment som arbeidslys.
Takinnretningen med lyskaster, to røde lys i hver retning, gult blinklys og horn som bl.a. Robel 30-36-1038 på Krøderbanen er utstyrt med kom nok ikke før tidligst et stykke ut på 70-tallet.

Her er et bilde fra 1971 av en Robel 11 på Drammenbanen. Det er et utsnitt av et større bilde som dessverre er noe uskarpt fordi Robelen kom ganske overraskende. Den kjører mot høyre, og skyver dermed tilhengeren.
Den har bare de to små lampene for hvitt lys nede i fronten, og på taket to lamper for arbeidslys. Jeg kan ikke se noen tegn til noen lamper som kan vise rødt lys.

Bildet viser også en av grunnene til at en del Robel 10 og 11 fikk store førerhus med plass til mange personer. Det var helt vanlig å sitte på motorkassen, men spesielt trygt kan man jo ikke si at det var. En annen sak er at de opprinnelige førerhusene er så trange at man må krype inn i dem, og det blir ikke noe bedre av at man sitter med ryggen mot døren. Hvordan noen kan ha funnet på å bygge et sånt førerhus er en gåte.

forstørrt253528-N11027-2400XXX-c.jpg

foto: H. Lindholm
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 3139 treff på forum10, og 74390142 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.