Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Fulle tog ·24 Thor Bjerke 30. juni 2024 kl.1739 #397771 Vist 691 ganger Lik innlegget
 

Tidlig i ettermiddag var flere av de nordgående togene fra Oslo lufthavn utsolgt. Det var ikke mulig å kjøpe billett til togene nordover (minuttall 59) verken på Enturs eller Vys app - og ikke bare på førstkommende avgang men også på neste. Hva slags teknikk er det som styrer dette? Er det sperrer i billettsystemet som stopper salget når det et visst antall billetter er solgt? Samtidig var det mulig å kjøpe billett på billettautomotalen på OSL (vet ikke om det var Vys eller Enturs).
Vi tok sjansen på å gå på toget uten billett. Jeg har aldri sett et så fullt 74-sett (enkeltsett) som det som da kom. Når alle reisende til OSL hadde kommet seg ut av toget - og det tok tid - var det fortsatt mange ståplasser, men likevel god plass til å stå for oss gikk på toget. Jeg kan skjønne at Vy ikke ville selge flere billetter nordover fra Oslo S, men når erfaringsmessig en stor del av de reisende bare skal til flyplassen, burde det ikke hindre salg av billetter fra OSL og nordover. Noen som vet noe om teknikken som styrer dette?

Fulle tog Roar 30. juni 2024 kl.1945 #397774 (#397771) Vist 631 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan svare for F6-togene. Der stoppes salget når det ikke lenger er ledige plasser.

Billettautomatene på stasjonene tilhører Entur.

  Fulle tog Roar 30. juni 2024 kl.2023 #397776 (#397774) Vist 594 ganger Lik innlegget
 

Tog 319 i dag gikk med enkeltsett. Fra Gardermoen kl. 13.59.
Deretter gikk 321, 323, 325, 327, 329 og 333 med dobbeltsett. Bare ikke 331.
Det er mye folk på farta nå. Flere store arrangementer i helgen. Ikke minst i Oslo.

Fulle tog Hans-Ole Sveia 30. juni 2024 kl.1947 #397775 (#397771) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Kan det være at det er feilaktig sperret på linje med problemene som vy.se feilaktig har sørget for på Ofotbanen med tanke på avganger som faktisk går og som trolig også har plass? Der er det rot i så måte.

En annen ting er at enkelte avganger der er innstilt på grunn av banearbeider.

Fulle tog Finn Halling 30. juni 2024 kl.2039 #397778 (#397771) Vist 610 ganger Lik innlegget
 

Er dette en forsmak på hva vi har i vente når/hvis Vy overtar OSL-trafikken og flytogmateriellet overføres til andre strekninger?

  Fulle tog DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.2205* #397779 (#397778) Vist 588 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg reiste med flytoget sist torsdag fra Oslo til Gardermoen, tidlig formiddag. For øvrig med et 78-sett. På det toget var det ikke særlig mange reisende.

I terminalen, derimot, var det fullt av folk alle steder og lang kø for de som måtte sjekke inn bagasje manuelt. Lang kø i sikkerhetskontrollen også. Og fulle fly også, etter hva jeg hørte.

Men hvem reiser på den tiden? Jo, folk som skal på ferie og fritid. Kanskje mange av disse rett og slett velger bort det dyre flytoget og sparer seg noen kroner med å ta Vy?

(Selv gledet jeg meg over å få prøvd type 78 første gang)

    Fulle tog Finn Halling 1. juli 2024 kl.1216 #397795 (#397779) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

Ja, torsdag formiddag er nok trafikken mindre enn søndag ettermiddag. Antakelig var det god plass på Vy-togene da også.

Men hvordan Vy eventuelt skal håndtere perioder med stor trafikk hvis/når de overtar, er fortsatt et ubesvart spørsmål.

      Fulle tog Erik W J 1. juli 2024 kl.1234 #397797 (#397795) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

Uansett hvordan en organiserer dette, så må Jernbanedirektoratet jobbe for at alle operatører i hvert fall har nok materiell til å ta trafikktoppene. Det har de ikke i dag. I forhold til det som brukes totalt på jernbane i Norge vil dette utgjøre lite, men uten incitamenter til å holde reservemateriell vil ingen av operatørene ha det i tilstrekkelig grad.

        Fulle tog Finn Halling 1. juli 2024 kl.1325 #397799 (#397797) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

"Uansett hvordan en organiserer dette, så må Jernbanedirektoratet jobbe for at alle operatører i hvert fall har nok materiell til å ta trafikktoppene."

I dag er det bare Flytoget som har nok materiell, alle operatører som Norske Tog skal levere materiell til har materiellmangel. På typisk norsk vis ønsker man å slakte det eneste selskapet som faktisk klarer å levere. Ganske merkelig at man ikke i stedet lærer av Flytoget (og godsselskapene) og gir anbudsselskapene bedre økonomi og lengre kontrakter slik at de selv kan eie/leie materiellet?

Årsakene til materiellmangelen er flere, men jeg er usikker på hvor interessert alle operatørene faktisk er i å ha så mye mer materiell å vedlikeholde under dagens regime. For SJN er det åpenbart et stort problem med lokmangel på Nordlandsbanen, men for f.eks. Vy på Bergensbanen "løser" de det hele ved å skru opp billettprisene og på den måten regulere ned etterspørselen og allikevel kjøre fulle tog. Å kjøre stappfulle Flirt-tog til og fra OSL er også god butikk.

Så en ting hva man mener J.dir. bør jobbe for, en helt annen ting er resultatet. Og det er lett å avlese.

          Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1414 #397800 (#397799) Vist 455 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke bra med overfylte tog, selvsagt. Men det er heller ikke bra med tog med veldig god plass. Sørtoget f eks har i snitt ca 30 % belegg. I lengden er ikke det bærekraftig. Tilbudet kan bli borte. Når det er mange godt belagte tog mot Bergen kan det være bra. Det gir grunnlag for flere og lengre tog etter hvert. Når prisene er høye kan det også ha noe med anbudet å gjøre. Når Vy «vant» Bergensbanen måtte de betale staten for å kjøre. Det er vi passasjerer som må betale dette, delvis i form av stiv billettpris.
Litt konkret om priser: 9 juli koster Oslo/Trondheim over Dovre kr 977 i snitt. Oslo - Bergen med ledige tog koster 876 i snitt. Og ja, jeg vet at 63 og 601 er utsolgt, men det er vel i grunnen bra? ALLE togselskap har dynamisk prising, slik som fly og ekspressbusser. Vil du reise billig, så må du bestille tidlig. Hvis vi skal ha markedsøkonomi, slik jeg antar Finn Halling ønsker, må det være omtrent slik. På dette forum er det rammebetingelsene som vi bør mase om, i sør, øst, vest og nord. Eller?

            Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Erik W J 1. juli 2024 kl.1534 #397807 (#397800) Vist 416 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Flytoget har en dyktig ledelse, men det tror jeg faktisk også gjelder de andre operatørselskapene. Forskjellen er først og fremst rammebetingelsene. Med litt bedre rammebetingelser ville vi fått vesentlig mer ut av jernbanen.

            Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1701 #397809 (#397800) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

"Hvis vi skal ha markedsøkonomi, slik jeg antar Finn Halling ønsker..."

Jeg skrev: "...gir anbudsselskapene bedre økonomi..."

Hvordan du kan kalle dette markedsøkonomi skjønner jeg ikke. Bedre økonomi betyr jo større tilskudd, større statlige overføringer. Det er ikke markedsøkonomi.

Målet må jo være at flere - flest mulig - reiser med tog. Og for å få til det, må prisene og tilbudet friste flere. Selvsagt et politisk spørsmål. Pluss at det må være ryddighet ved at persontogselskaper er persontogselskaper, som GAN, SJN og Flytoget og ikke alt mulig annet i tillegg. Derfor må Vy kvitte seg med diverse datterselskaper for å unngå kryssubsidiering og offentlig subsidiering av millionsluk som bilutleie, utenlandsanbud etc. Dvs. noen litt vonde grep, men viktig.

              Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1732 #397810 (#397809) Vist 406 ganger Lik innlegget
 

Da er vi nok mer enige enn jeg trodde. Men etter min mening er det ikke en opplagt og lett oppgave å dimensjonere tog riktig. Og: Jeg synes du dømmer Vy Tog Vest vel hardt. De kjører nå 6 tog per døgn samt avlastende tog på fjellet. At noen tog er fulle med stive priser er en følge av «yield management’ og for de reisende gir det både fordeler og ulemper. Så er vi nok enige: Vy bør ikke være buss- og togeselskap. Flust med skadelige effekter.,

                Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Jan Erik Hole 1. juli 2024 kl.1756 #397811 (#397810) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

nå har vy drevet med busser siden 1924 da de startet opp med Lågendalsruta.Selburuta og Karmøy utenfor Haugesund, riktignok den gangen under NSB

jan erik

                Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1800 #397812 (#397810) Vist 397 ganger Lik innlegget
 

Hva jeg mener om Vy Vest er stort sett basert på egne erfaringer (mange!). Dyrt og mye avvik.

forstørrt253614-Myrdal.jpg

Myrdal
18. aug. 2021
foto: Finn Halling
                  Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.1820 #397815 (#397812) Vist 410 ganger Lik innlegget
 

Vel, jeg kan neppe korrigere din empiri. Men lurer på om kundene i Mosjøen og og Drangedal synes de har det så mye bedre. Eksempelet fra Myrdal har du forresten publisert før…God sommer.. med tog eller bil !

                    Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 1. juli 2024 kl.1932 #397819 (#397815) Vist 408 ganger Lik innlegget
 

Ja, om det blir tog eller bil eller buss er ikke godt å vite. God sommer!

forstørrt253615-Finse.jpg

Finse
3. okt. 2021
foto: Finn Halling
                      Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Knut Brørvik 1. juli 2024 kl.2210 #397829 (#397819) Vist 360 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ikke glem forslaget om taxi fra Finse.. hvis du du synes det er lenge til neste tog!

              Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Jens Kirkebø 2. juli 2024 kl.1028 #397833 (#397809) Vist 141 ganger Lik innlegget
 

Du mener altså at norske togselskaper ikke skal drive med anbud i utlandet, men det er helt ok at utenlandske togselskap driver med anbud i Norge?

                Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 2. juli 2024 kl.1211 #397840 (#397833) Vist 114 ganger Lik innlegget
 

De enorme tapene Vy har hatt i Sverige må nødvendigvis dekkes av inntekter skapt i Norge - enten billettinntekter eller subsidier. Vanskelig å se gode grunner til at statens eget selskap skal holde på slik.

                  Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene eirik karlsen 2. juli 2024 kl.1310 #397843 (#397840) Vist 95 ganger Lik innlegget
 

Blir ikke det litt som å si at oljefondet ikke bør investere i aksjer, for selv om de kan tjene på det så kan de også tape på det og da er det vel vanskelig å se gode grunner til at statens eget selskap skal holde på slik?

                    Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Finn Halling 2. juli 2024 kl.1334 #397845 (#397843) Vist 80 ganger Lik innlegget
 

Statens pensjonsfond utland tjente 2222 milliarder i 2023 ... et godt stykke unna Vy ABs resultat samme år ...

                      Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene eirik karlsen 2. juli 2024 kl.1354 #397846 (#397845) Vist 75 ganger Lik innlegget
 

Prinsippet er likevel det samme.

                Fulle tog - skyldes ikke bare operatørene Herman 2. juli 2024 kl.1239* #397842 (#397833) Vist 90 ganger Lik innlegget
 

Et selskap som driver med anbud bør helst drives på en slik måte at de ikke taper penger på anbudene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 12574 treff på forum10, og 74473688 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13069 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.