Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Jernbaneseverdigheter i Kongsberg ? ·5 Nils Olav Glein 1. juli 2024 kl.2007 #397822 Vist 492 ganger Lik innlegget
 

Torsdag, 15.08 kommer jeg til Kongsberg med fem engelske( og en amerikansk jernbane-entusiast ) jernbane-entusiaster.
Vi reiser videre derfra til Krøderen, 17.08. etter et besøk på gruve-jernbanen i Sag-grenda.
Det hadde vært fint om jeg fikk vist gruppen så mye som mulig av jernbane-relaterte severdigheter i Kongsberg for et bra utbytte av opp holdet for gruppen.
Kan jeg tillate meg å spørre dere på forumet om det eventuelt finnes noe som kan interessere engelskmennene + en dame i Kongsberg som mest av alt interesserer seg for jernbaner.
Har lest om dresin- utleie på Veggli langs Numedalsbanen, men jeg undrer om ikke noen av reisedeltagernes høye alder utelukker en såpass stor fysisk aktivitet.
På forhånd, takk for svar !

MVH. Nils Olav.

Jernbaneseverdigheter i Kongsberg ? Svein Julton 2. juli 2024 kl.1002 #397832 (#397822) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Som godt kjent på Kongsberg og i Saggrenda, kan jeg vel si at det på Kongsberg ikke er så mye jernbanehistorie å se på, bortsett fra selve stasjonsbygningen. Resten av sporområdet har man ikke tilgang til, bare fra utsiden av gjerdet.

I Saggrenda er det jo Sølvverket og de historiske bygningene der som er verdifullt å se på og også være med gruvetoget inn i Kongens gruve.

I byen er det Bergverksmuseet, som også inneholder noe om jernbanemateriell fra Sølvverks gruver. Saggrenda stasjon kan man også ta en titt på.

  Jernbaneseverdigheter i Kongsberg ? Eyolf Berg 2. juli 2024 kl.2318 #397887 (#397832) Vist 266 ganger Lik innlegget
 

Det er vel fremdeles mulig å se noe gjennom vinduene på lokstallen?

    Jernbaneseverdigheter i Kongsberg ? Tom Andre Källman 3. juli 2024 kl.0001 #397890 (#397887) Vist 262 ganger Lik innlegget
 

Lite å se, 5.2039. Bm 67.13, Bm 65.24 og Bm 86.57 er flyttet til Ringerike.

    Jernbaneseverdigheter i Kongsberg ? Svein Julton 3. juli 2024 kl.0722 #397892 (#397887) Vist 215 ganger Lik innlegget
 

Hvilken Lokstall tenker du på? Den til Grenland Rail? Der har man ikke tilgang.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 21964 treff på forum10, og 74506012 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13071 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.