Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Utvidelse av Verkstedet Sundland ·17 Hans-Ole Sveia 3. juli 2024 kl.1402 #397916 Vist 569 ganger Lik innlegget
 

Bygg J vil bli forlenget vestover fra 200 til 320 meters lengde.

På sikt er det aktuelt å utvide to av byggene til 420 meters lengde,og å bygge nok et bygg med 420 meters lengde. De tre byggene må dreie seg om bygg J, bygg N og bygg I.

Tegning ville hjelpe... Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.0925 #397970 (#397916) Vist 413 ganger Lik innlegget
 

JEg er ikke lokalkjent på Sundland så en tegning over området med byggnavnene ville hjulpet.

Hva skal de nye hallene brukes til?

  Utvidelse av Verkstedet Sundland Morten Nordhagen 4. juli 2024 kl.0950 #397972 (#397970) Vist 427 ganger Lik innlegget
 

Er det noe denne vinteren viste så er det at vi trenger vognhaller. T-banen har såvidt jeg kan se på satelittbilder vognhaller med sporlengde tilsvarende 24 Flirtsett på Ryen og 12 Flirtsett på Avløs. Dette utgjør over 60 % av vognparken. Hvor stor del av Flirt-parken står inne om natta? Sikkert under 5 %.

    Ryen fjellhall Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.0959 #397974 (#397972) Vist 418 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hvor mange spormeter det er i fjellhallen på Ryen, men det må da være en del der også?

      Ryen fjellhall Erik W J 4. juli 2024 kl.1009 #397976 (#397974) Vist 425 ganger Lik innlegget
 

Hvilken fjellhall? På Ryen er det bare et uttreksspor i fjellet.

        Det ble ikke noe av fjellhallen på Ryen? Kjetil Ryen 4. juli 2024 kl.1046* #397981 (#397976) Vist 412 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dårlig hukommelse!

Jeg husker godt byggingen av sporet inn i fjellet, men fjellhallen ble det altså ikke noe av.

    Utvidelse av Verkstedet Sundland Erik W J 4. juli 2024 kl.1046 #397982 (#397972) Vist 389 ganger Lik innlegget
 

I tillegg stalles mange T-banetog på Stortinget om natten. De klargjøres på kvelden på Ryen og kjøres derfra som 12-vognstog til Stortinget.

Også på Fornebu bygges det vognhall. Den blir i fjellet og koblet med et verksted delvis i dagen.

Det er ingen tvil om at tog som står innendørs gir langt større driftsstabilitet. Med de røde T-banevognene var det riktignok en erfaring at det kunne være vanskelig å koble 'varme' og 'kalde' vogner, men med litt varme i koblene løser slikt seg.

      Fornebu Jan-Inge Hansen 4. juli 2024 kl.1202 #397992 (#397982) Vist 363 ganger Lik innlegget
 

"Også på Fornebu bygges det vognhall. Den blir i fjellet og koblet med et verksted delvis i dagen."

Dette skulle vært for tog, og hadde kunne erstattet Filipstad.
Men neida, ...

  Tegning ville hjelpe... Ø.K.Faye 4. juli 2024 kl.1132* #397977 (#397970) Vist 398 ganger Lik innlegget
 

For de som ikke er lokalkjente på Sundland:

Bygg J: verkstedhallen som når den sto ferdig 93-94 het Motorvogn-verkstedet, og går ofte bare under navnet 'Ny-verkstedet'. Denne hallen ble bygget og tilpasset type 69, med mulighet til å kunne løfte fire sett med tre vogner. Men hallen og det samme løfteutstyret ble brukt til type 68. Hallen fikk senere ett spor for løfting av type 72, samt ett spor som kun har flatt gulv i forlengelse av løftesporet til type 72. Denne hallen ligger lengst nord og nærmest både Drammenselven og skiftetomten på Sundland. I dag har Flirt overtatt sporet mot skiftetomten ('Ny-verkste spor 1'), og type 69 har kun ett spor med løfteutstyr igjen og mulighet til å løfte to sett.

 

Bygg I: Den gamle lokomotivstallen på Sundland. Denne er forlenget og ombygget i forskjellige omganger. Den har to spor uten strøm (5 og 6), og to spor med strøm (3 og 4). I tillegg til et eget spor som er adskilt med vegg fra resten av lokstallen, og utgjør vaskehall og anlegg for å tømme septiktanker på togsett. Navnet 'lokstallen' lever nok bare igjen fra gammelt av, men hallen er bygget i delvis murstein, og delvis betong, og ligger nærmest åsen opp mot Konnerud.

 

Bygg N: Dette er den nye hallen som ble bygget for type 74/75. Den ble bygget på den ledige plassen mellom bygg J, og den lille hallen som inneholder hjuldreibenken, slik at alt ble en stor sammenhengende byggningsmasse, men det er ikke mulig pga. planløsningen å gå innendørs fra den ene siden over til den andre, skulle det vært mulig hadde det også blitt mer tungvindt enn å gå ut og så inn igjen. 

 

På norgeskart er byggningene merket med 4I og 4J, siden adressen er Skogliveien 4, 3047 Drammen, (zoom langt nok inn).

 

Skråfoto på 1881.no fungerer også bra.

 

 

    Tegning ville hjelpe... Morten Nordhagen 4. juli 2024 kl.1116 #397986 (#397977) Vist 379 ganger Lik innlegget
 

Man kan gå innendørs fra dreibenken, tvers i gjennom midt i Flirthallen og inn i "ny- verkste".

      Tegning ville hjelpe... Ø.K.Faye 4. juli 2024 kl.1125 #397989 (#397986) Vist 379 ganger Lik innlegget
 

Alle de tre bygningen som her er omtalt, er bygget sammen slik at de delvis har felles vegger. Men det er ikke mulig å gå fra Bygg I (lokstallen) og innendørs over til Bygg J.... (Man kommer ikke innendørs fra hjuldreibenken og inn i Bygg I....)

    I Drammens tidende Bjørn Halling 4. juli 2024 kl.1125 #397988 (#397977) Vist 388 ganger Lik innlegget
 

For abonnenter, men bildet med bygningene kan alle se.

Lenke: https://www.dt.no/vil-bygge-byens-storste-bygning-her/s/5-57-2412818

      Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Carl Fredrik Tjeransen 4. juli 2024 kl.1425 #398007 (#397988) Vist 348 ganger Lik innlegget
 

Basert på artikkelen fra Drammens Tidende er det utløsende behovet ikke å ha plass til mer lokaltogmateriell innendørs, men plass til å vedlikeholde nye fjerntog. Det reiser en rekke spørsmål:
- Hvorfor planlegges vedlikehold av fjerntogene i Drammen som medfører betydelig tomtogskjøring mellom Oslo og Drammen?
- Skal dette være base for alle fjerntog inkl Nordlandsbanen, bare de som vender i Oslo eller kun for Sørlandsbanen og/eller Bergensbanen?

        Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Erik W J 4. juli 2024 kl.1431 #398009 (#398007) Vist 364 ganger Lik innlegget
 

Det er nok vanskelighetene med å skaffe arealer i Oslo-området som tvinger dette verkstedet til Sundland. Oslo kommune er nok ikke behjelpelige her, og noen statlig regulering får en neppe for et slikt formål.

          Lodalen Roar 4. juli 2024 kl.1442 #398010 (#398009) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Det er allerede påbegynt arbeider inne i Toghallen i Lodalen for å kunne utføre daglig vedlikehold, renhold, septiktømming og vannfylling osv. Ett og ett spor inne i hallen stenges mens ombyggingen pågår. Dette medfører naturligvis at det er mer trangt om plassen på de øvrige. Herunder mer skifting av materiell inn og ut. Får ikke stå inne mer enn høyst nødvendig.

          Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Jan Arne Rødland 4. juli 2024 kl.1832 #398026 (#398009) Vist 282 ganger Lik innlegget
 

Oslo kommunes holdning kan minne om at det i de kommunale irrganger finnes noen som foretrekker
NIMBY. Man skulle tro at noe som skaffet arbeidsplasser til byens befolkning ville være av det gode.

            Utvidelse av Verkstedet Sundland for fjerntog Erik W J 4. juli 2024 kl.1842 #398028 (#398026) Vist 289 ganger Lik innlegget
 

For Oslo er ikke flere arbeidsplasser et gode når både arbeidsmarkedet og boligmarkedet er stramt - da prioriteres boliger fremfor jobber.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 2237 treff på forum10, og 74568277 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13077 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.