Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Bane Nor nekter GoAhead å stoppe ·29 Roar 18. juli 2024 kl.0304 #398766 Vist 1090 ganger Lik innlegget
 

Man tror knapt det man leser. Hvordan skal persontogene ha livets rett hvis de ikke får stoppe der det er passasjerer? Dette handler om steder der jernbanen er eneste kollektivtilbud.

Lenke: NRK Vestfold og Telemark

Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Finn Halling 18. juli 2024 kl.1035 #398773 (#398766) Vist 1042 ganger Lik innlegget
 

Bane NORs begrunnelse for å nekte GAN å stoppe, er forsinkelsene. Da kan man jo lure på hvorfor Bane NOR ikke har gjort det samme med Vy på Bergensbanen, der forsinkelsene tidvis er formidable.

På begge bane pågår utbedringsarbeider som påvirker regulariteten.

  Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Roar 18. juli 2024 kl.1039 #398774 (#398773) Vist 1048 ganger Lik innlegget
 

Sørlandsbanen mister passasjerer mmellom Oslo og kustbyene pga. hyppige og billige busser som kjører på en stadig bedre E18. Hvis man heller ikke får betjene stasjonene i de indre områdene, hva blir det igjen da? Bortsett fra lokaltrafikken på Jæren?
Styrt avvikling???

    Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Carl Frederik Thorsager 18. juli 2024 kl.1131 #398777 (#398774) Vist 1037 ganger Lik innlegget
 

Helt opplagt; styrt avvikling :-(
For øvrig; hva har Bane NOR med å gå inn i avtalen mellom J.dir. og GAN?

    Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Andreas Westheimer 18. juli 2024 kl.1153 #398780 (#398774) Vist 1061 ganger Lik innlegget
 

Det er ganske oppsiktsvekkende at Bane Nor detaljstyrer Go-Ahead på denne måten.
Ikke minst siden de aller fleste stoppene mellom Kongsberg og Kristiansand allerede er behovsstopp, og togets markedsandel på Sørlandet er så lav at hver eneste passasjer teller.

Bussene kjører hyppig på E18, og de betjener områdene der folk bor. Direkte billige er de egentlig ikke å reise med. Det er nok en myte, og det gjør ikke togets situasjon bedre. Tvert imot. Jeg tror ikke mange av de som velger bort toget, gjør det på grunn av billettprisen.

Personlig er jeg ikke optimist, særlig ikke på Arendalsbanens vegne. Når Go-Ahead er ferdige med sitt, er nok Arendalsbanen også ferdig, med mindre en eventuell ny operatør vil få penger nok til å kunne kjøre tomme tog uten tap. Så får det man kan få med seg av billettinntekter være ren netto.

Muligens er dette opplegget ikke helt ulikt dagens situasjon. Men det vil kreve en stor porsjon politisk raushet om det skal fortsette.

      Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Erik W J 18. juli 2024 kl.1421 #398793 (#398780) Vist 1080 ganger Lik innlegget
 

Vedkommmende som presenterte Bane NORs ruteplanprosess forklarte at kutt av stopp på Sørlandsbanen var nødvendig fordi rutene var basert på feil trekkraftdiagram for type 73, slik at det var en systematisk forsinkelse. En annen begrunnelse var hyppigheten av utkoblet krenging. Dette skulle vært avhjulpet med en ny ruteplan med noe lengre kjøretid, men kravene i Jernbaneforskriften gjør at Bane NOR har begrenset mulighet for å ta raske grep. Det ble også hevdet at forskriften ikke ga mulighet for unntak, men det tror jeg er feil. Forskriften er fastsatt av Samferdselsdepartementet, og det skal vel også innebære at departementet har mulighet til å utarbeide en forskrift om unntak.


Angående Arendalsbanen: En optimistisk tilnærming kan være at en ny operatør satser på Arendals-trafikken. Skal en få Sørlandsbanen på fote må en hente all den trafikken en kan få.

En av grunnene til at det er lite trafikk til og fra Arendal i dag er nok at GoAhead ikke ser ut til å ha gjort noe som helst for å få reisende her. Det fremgikk allerede av det tilbudet de ga at de ikke ville satse her. Andre tilbydere så for seg langt høyere antall reisende til og fra Arendal enn GoAhead, som la det meste av vekst på reisende mellom Oslo-området og Rogaland.

        Bane Nor nekter GoAhead å stoppe DCHalvorsen 18. juli 2024 kl.1817 #398808 (#398793) Vist 975 ganger Lik innlegget
 

Det du skriver i første avsnitt, Erik, tyder jo på at Bane NOR har svært formalistiske innfallsvinkler til noe som er et ytterst konkurranseutsatt marked. Det lover ikke godt for jernbanens brukere, og det burde kanskje Bane NOR forstå.

Arendalsbanen kan bli en spennende sak framover. Det vi nå ikke vet er hvordan den er priset inn i avtalene Go-Ahead har med det offentlige. Hvis subsidiene bare er store nok, sitter kanskje Go-Ahead igjen med litt på bunnlinjen, og da trenger de ikke å anstrenge seg så mye.

Den generelle utviklingen nå i Vesten er jo at investeringselskaper kjøper seg inn i kollektivtrafikkselskaper som i hovedsak kjører lokaltrafikk, fordi der er så mye av inntektene garantert gjennom offentlige subsidier. Go-Ahead er ikke noe unntak, snarere tvert imot.

(Vi ser også at store kollektivselskaper på for eksempel Vestlandet nå er havnet på utenlandske investorhender, nettopp av samme årsak).

Uansett så er ikke drift av Sørlandsbanen en del av Go-Aheads forretningsstrategi lenger, så der blir det nok nye folk og selskaper som overtar. Åpen tilgang (det vil si hvem som vil kan kjøre) og Flytoget har vært nevnt.

Jærbanen er også en interessant brikke oppe i det hele. Her kunne kanskje regien overlates til Rogaland fylkeskommune og deres anbudsregimer, såpass godt denne banen uansett er integrert i den øvrige kollektivtrafikken på Jæren.

          Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Erik W J 18. juli 2024 kl.2119 #398813 (#398808) Vist 931 ganger Lik innlegget
 

Bane NOR ser ikke ut til å ha så store frihetsgrader slik Jernbaneforskriften er skrevet, men jeg mistenker at den kanskje er mer firkantet enn det EU krever.

Lenke: Jernbaneforskriften

            Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Knut Brørvik 18. juli 2024 kl.2131 #398814 (#398813) Vist 929 ganger Lik innlegget
 

Hvordan man snur og vender på det byråkratiske: Det må lages en ruteplan som folk (markedet) kan stole på. R 23/24 var ikke en slik plan. Hva mener dere bør gjøres? Som nevnt: Vegårshei, Neslandsvatn kan kanskje innfinne seg med færre stopp? For eksempel? Ellers: mitt inntrykk er at materiell med redusert trekkraft og manglande krenging forklarer mye av forsinkelsene. Snutidene er stort sett robuste.

              Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Erik W J 18. juli 2024 kl.2146 #398815 (#398814) Vist 920 ganger Lik innlegget
 

GoAhead sier at de fleste forsinkelsene deres er påført dem av Bane NOR, samtidig som Bane NOR sier at det er GoAheads tog som ikke klarer å holde rutene. GoAhead vil gjeninnføre stopp på mellomstasjoner, mens Bane NOR vil fjerne dem fordi togene til GoAhead ikke holder ruten. Er dette et spill om frasi seg ansvar?

                Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Knut Brørvik 18. juli 2024 kl.2246 #398826 (#398815) Vist 942 ganger Lik innlegget
 

De må kanskje snakke sammen? Håper de gjør det. Men: min empiri som passasjer er at togene altfor ofte ikke har full fart grunnet trekkraft eller er uten krenging. Og med «tog i rute» politikk vil 8 min sein vestfra ved Nelaug bety omlagt kryssing ved Drangedal/Nakksjø. F eks har det populære tog som er i Oslo 2025 stopp på alle stasjoner. De klarer ofte ikke holde ruta, kommer etter R12 på Kongsberg, som betyr 30 min sein i Oslo. Sånn går no dagan.

        Hastighet uten krening? Ståle Ualand 19. juli 2024 kl.1141 #398865 (#398793) Vist 793 ganger Lik innlegget
 

Er det slik i Norge at det er forbudt å kjøre etter blåskiltene når krenging er ute av bruk på en eller flere vogner?

I Sverige er overhastigheten bestemt ut fra egenskapene til boggi/hjul og ikke nødvendigvis av hvordan det oppleves inne i toget. Derfor kan de kjøre full øs selv uten krenging. Men de prøver selvfølgelig å unngå det.

          Hastighet uten krening? Dag Cato Skårvik 19. juli 2024 kl.1210 #398867 (#398865) Vist 823 ganger Lik innlegget
 

Vi kan under gitte forutsetninger kjøre krengetogshastighet uten krenging. Dette gjelder uansett ikke BMU (Der strømavtagerne sitter)
Forutsetningene er at vogna er tømt for passasjerer OG avlåst. I praksis vil vi heller aldri kjøre med krengehastighet dersom krenginga er ute i kafevogna (BFR). Dels for at vi da tømmer alle skap (Påstand testet og funnet korrekt i et tomtog), dels fordi vi alltid ønsker å ha et serveringstilbud i toget og dels fordi vi ikke kan stenge for gjennomgang fra framre del og til bakre del i toget. Vi ønsker heller ikke å stenge Ekstraavdelinga (BM) fordi folk betaler ekstra for å sitte der. Til slutt ønsker vi ikke stenge familievogna (BFM) Der har vi - vel - familieavdeling med lekerom, men også handicapplasser og handicaptoalett.

            Hastighet uten krening? Ståle Ualand 19. juli 2024 kl.1248 #398871 (#398867) Vist 812 ganger Lik innlegget
 

Kom ikke på det med strømavtaker....I Sverige sitte jo den på X2 enheten og den har ikke krenging.

Ellers er det jo også bedre baner der borte, så konsekvensene av å kjøre uten krenging er nok ikke så store som hos oss.

  Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Knut Brørvik 18. juli 2024 kl.1457 #398795 (#398773) Vist 971 ganger Lik innlegget
 

Ruteplanen for Sørtoget er basert på tilnærmet 2 timers frekvens med kryssing på Øysteinstul, Drangedal , Nelaug og Kristiansand. Dette er en ganske god løsning med så kort kjøretid som mulig, noe som er svært nødvendig for å konkurrere med VY! Langs E18. Regularitet kan nok bedres ved å sløyfe noen stopp f eks i Neslandsvatn og Vegårshei eller Gjerstad. Lunde og Nordagutu er nok verre, så her det fullt av dilemmaer for GAN og Bane Nor. Rutene: er ikke knappe med normal akselerasjon og krenging, men….
Bergensbanen har ikke knappe ruter. I forgårs kjørte tog 67 inn nesten 20 min fra Gol til Bergen. Her er hovedproblemet dårlig avgangspunktlighet. Faste kryssinger på Geilo og Gol gir store konsekvenser dersom tog hhv vestfra og østfra er forsinket…Det er som kjent bare en plattform på Ustaoset og Nesbyen.

    Anbud Lars Byman 18. juli 2024 kl.1518 #398796 (#398795) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Så da kan Bane Nor gå inn i et anbud, og overstyre de premissene som står i den, om ruter og togstopp?
For togstoppene vill vell kunne påvirke inntjeningen på togene deres. Og togene går jo i indre delene av landet, bussene ikke er innom. Vill tru det er reisene feks inn til Kr.sand fra indre Telemark osv.

      Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Svein Julton 18. juli 2024 kl.1546 #398798 (#398796) Vist 969 ganger Lik innlegget
 

Det er mange studenter til og fra Bø. Lunde er det også på og avstigende studenter. De har ikke annet valg enn toget.

Mellom Bø og Lunde er det grei vei, men det tar lenger tid å kjøre buss enn tog her.

"Ekspressbuss" lang E-18 vil ikke ta med noen reisende i de områder mellom Drammen og Kristiansand som sogner til Sørlandsbanen.

        Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Knut Brørvik 18. juli 2024 kl.1712 #398803 (#398798) Vist 905 ganger Lik innlegget
 

BaneNor har et kraftig press for å få tog i rute. For GAN .. og kundene.. er det heller ikke greit at togtabellen i perioder er «veiledende». Jeg vet ikke fasit, men nøye vurdert sløying av noen stopp på småstasjoner tror jeg er det minste av ulike onder. OG: GAN må ha tog som virker…

  Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Hans-Ole Sveia 18. juli 2024 kl.1822 #398809 (#398773) Vist 883 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor gjør ikke Bane NOR det samme med visse tog i Oslotunnelen og i Vestkorridoren mellom Skøyen og Asker? Er ikke problemet der ofte noe liknende?

    Nektes å stoppe Roar 18. juli 2024 kl.1826* #398810 (#398809) Vist 906 ganger Lik innlegget
 

Dette gjøres allerede.
Nattogene 606 (Bergen) og 726 (Stavanger) får ikke stoppe etter Asker.
Tog 44 fra Trondheim får ikke stoppe på Lillestrøm.

      Nektes å stoppe ØaM 19. juli 2024 kl.0007 #398835 (#398810) Vist 810 ganger Lik innlegget
 

606 stopper da på Sandvika.

        Nektes å stoppe Roar 19. juli 2024 kl.0016 #398836 (#398835) Vist 805 ganger Lik innlegget
 

Ja, ser nå at de har begynt med dette. Men i mange år måtte de kjøre uten stopp fra Asker.

          Nektes å stoppe Jan Erik Hole 19. juli 2024 kl.0204 #398837 (#398836) Vist 809 ganger Lik innlegget
 

I gamle dager gikk togene på sørlandsbanen uten stopp mellom Drammen og Oslo og de var før tunnelen gjennom lieråsen var ferdig kjøretid 45min fra oslo v til drammen

jan erik

            Nektes å stoppe Jan Arne Rødland 19. juli 2024 kl.1915 #398904 (#398837) Vist 707 ganger Lik innlegget
 

45 min mellom Oslo og Drammen var med type 66. Med lok og vogner tok det lengre tid.

              Nektes å stoppe Erik W J 19. juli 2024 kl.2027 #398909 (#398904) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

Med El 11 og B3-vogner ble det samme kjøretid som med type 66 mellom Oslo og Drammen.

                Oslo-Drammen Jan Arne Rødland 19. juli 2024 kl.2147* #398913 (#398909) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

Og jeg mintes tilbake til El 8 og toget til Kristiansand

    Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Ståle Ualand 19. juli 2024 kl.1139 #398863 (#398809) Vist 698 ganger Lik innlegget
 

Bane NOR prøvde seg vel i fjor med å nekte en del tog å stoppe på Steinberg. Det gikk vel heller ikke så bra.

      Steinberg Roar 19. juli 2024 kl.1154* #398866 (#398863) Vist 713 ganger Lik innlegget
 

Ved Steinberg har det vært kamp om å beholde togstopp i en årrekke. Herunder også aksjonsgruppe og politisk engasjement.
Samme dilemma som på Sørlandsbanen. Skal togene stoppe der folk bor og vil reise, eller et målet å komme raskest mulig fram til endestasjonen?

Lenke: Drammens Tidende

Bane Nor nekter GoAhead å stoppe Terje Andersen 19. juli 2024 kl.2057* #398852 (#398766) Vist 686 ganger Lik innlegget
 

Drangedølingene har all grunn til å være misfornøyd. Drangedal er beste trafikkstasjon mellom Kristiansand og Bø, eks Arendal. Ifølge dokumentet "Jernbanens stasjonsstruktur 2012" utarbeidet av JBV, nå Bane NOR, hadde Drangedal 27600 årlige reisende. Vegårshei, Gjerstad og Neslandsvatn hadde vesentlig færre reisende.

I JBV rapporten nevnt over står det også indikert at Drangedal stasjon skal oppgraderes til universell utforming for en estimert kostnad (2012-tall) på NOK 90 millioner i 2019.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.92 sek
I dag 204 treff på forum10, og 76001401 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.