Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

RailCowGirl er ute og kjører igjen ·14 DCHalvorsen 18. juli 2024 kl.2019* #398811 Vist 934 ganger Lik innlegget
 

Signaturen RailCowGirl har visst av familiære årsaker (etter hva jeg leste i Bergens Tidende) vært borte fra skinnegangen en tid. Men nå er hun tilbake med en ganske unik video, fra Orstad godsterminal til Langemyr i Kristiansand.

Nå har jeg kanskje ikke hele oversikten, men denne strekningen er ikke godt dokumentert blant førerromsvideoene fra Norge.

RailCowGirl er en fantastisk formidler av førerromvideoer og med det innsikt for alle hvordan jernbanen er i dag.

Lenke: Youtube Orstad-Langemyr

RailCowGirl er ute og kjører igjen Roar 18. juli 2024 kl.2119 #398812 (#398811) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

Sant nok.
Men det ser ut til at nye videoer legges ut ganske jevnlig.

Lenke: RailCowGirl

RailCowGirl er ute og kjører igjen Jørgen Nøkleby 18. juli 2024 kl.2341* #398833 (#398811) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

Flere bytter av arbeidsgivere er også en årsak til fravær av videoer.

Nå er det for BLS

RailCowGirl er ute og kjører igjen, nu vel. Ø.K.Faye 22. juli 2024 kl.0920 #399060 (#398811) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

"RailCowGirl er en fantastisk formidler av førerromvideoer og med det innsikt for alle hvordan jernbanen er i dag."

Da burde det vel også være et relevant tema å diskutere her hva de ulike trafikkselskap/godstogselskap sitt syn på slik virksomhet er? Tror dere samtlige aktører på det nasjonale jernbanenettet uten videre vil tillate en slik virksomhet som det her linkes til på eget initiativ, uten å ha det formelle iorden? Like interessant er det hvilke aktører(selskap) som ser på det å filme og dele videoer som en virksomhet av betydning som krever egen tillatelse, eller bare gir blanke?

 

Så en liten tankevekker til NJK-forumet: Når man som medlem av NJK studerer jernbanen som bransje fra utsiden, blir man foratåelig nok fort tørst på saftig spennende informasjon fra innsiden. Når man først får et slikt innsyn, tenker man da på om man får vite noe man egentlig ikke skal vite? Fremstår en som gir masse saftig og spennende informasjon som dyktig kunnskapsrik og med god formidlingsevne, og som tar noen i NJK inn i 'det gode selskap'. Samtidig som den eller de som er mer tilbakeholdne med å gi informasjon heller virker kunnskapsløse, uinteresserte og mindre viktige i organisasjonen? 

 

Ofte blir jo bruk av riktige og gode kilder et tema her på dette forumet. Hvis jeg først skulle føle for å engasjere meg i strekninger og infrastruktur på det nasjonale jernbanenettet i form av bilder. Så hadde jeg nok ønsket sterkt å kunne benytte infrastrukturforvalteren BaneNOR sitt eget system for å dokumentere strekningene på gjennom bilder. Siden dette etter mitt syn vil være den mest korrekte kilde, og ikke minst fra infrastrukturforvalteren selv. Men denne dokumentasjonen og kilden er ikke offentlig tilgjengelig for hvem som helst.

 

 

  Førerplassvideoer Roar 22. juli 2024 kl.1117 #399076 (#399060) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

Foruten Railcowgirl er det Jan Morten i Trondheim som legger ut desidert flest førerplassvideoer.
Tror du at dette gjøres uten tillatelse?

Lenke: Youtube

    Førerplassvideoer Sven Pran 22. juli 2024 kl.1126 #399081 (#399076) Vist 570 ganger Lik innlegget
 

RadioCowGirl har i sin tid gjort det klart at alle hennes filmer er etterbehandlet og 'sensurert' (av henne). Hun kan selvfølgelig ikke drive denne virksomheten uten aksept fra (bl.a. ?) arbeidsgiver.

    Førerplassvideoer Ø.K.Faye 22. juli 2024 kl.2053* #399084 (#399076) Vist 564 ganger Lik innlegget
 

"Tror du at dette gjøres uten tillatelse?"

 

Det trenger ikke jeg å ha noen teorier om, det var heller ikke det jeg tok opp i innlegget mitt. Innlegget mitt tok opp i hvilken grad forskjellige selskaper har ulikt syn på førerplassvideoer og krever å gi tillatelse til å filme slike. Samt hvilket syn infrastrukturforvalteren BaneNOR har på slike videoer, siden de velger å ikke publisere offentlig sin tilsvarende dokumentasjon av ulike strekninger, noe som kunne ha vært et nyttig verktøy for både deg og meg, samt flere.

 

endret: manglende ord.

  Hva er det som er så hemmelig, da? DCHalvorsen 22. juli 2024 kl.1130 #399082 (#399060) Vist 579 ganger Lik innlegget
 

Du antyder at vi som ikke er på jernbanen kanskje får innblikk i noe vi ikke skal vite. Der kan du godt være litt mer konkret. Hele det norske jernbanenettet er, bortsett fra tunnelen, visuelt synbart for alle som vil se. Jeg kan bruke et par dager på å klatre i steinurene i Drangsdalen og se linjeføringen. Hva er da forskjellene om jeg ser samme linjeføringen fra frontruten på et lokomotiv?

Jeg kan bruke dager på å kjøre langs hele Sørlandsbanen og sjekke hvordan stasjonene nå ser ut. Hva er forskjellen om jeg ser det samme fra et lokomotiv?

Jeg har skrevet flere artikler om ulike tunnelanlegg mellom Tronvik og Audnedal, norsk ingeniørkunst på sitt høyeste i mellomkrigstiden. Da er det jo artig å kunne ta en tur gjennom disse tunnelene og tenke litt på alt slitet. Mange av dem er helt eller delvis drevet for hånd.

Førerromsvideoer er en helt egen sjanger på youtube, og det er så mange at du kan egentlig bruke resten av livet på å se dem. Selv fra "strenge land", som for eksempel Russland, ligger det uhorvelig mange ute.

Tidvis ser jeg også på enkelte videoer der lokføreren har en aktiv formidlerrolle på kjøre- og lokomotivteknikk, signaler underveis, ting man må være obs på. Det er et britisk godsselskap som selv legger ut slike videoer, gjør oppmerksom på at de ikke kan brukes som opplæring i for eksempel strekningskunnskap, og at folk som ser på godt kan donere noen penger til ett eller annet Charity. Disse videoene har også en kritikk av infrastrukturforvalteren. Det liker sikkert ikke de, men man kan jo lese om det samme i avisene.

Bør vi som ikke jobber på jernbanen, rett og slett drive selvsensur og ikke se på slikt, siden det ikke angår oss?

    Hva er det som er så hemmelig, da? Sven Pran 22. juli 2024 kl.1142 #399087 (#399082) Vist 552 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil tro at det først og fremst er spørsmål om sikkerheten ved fremføringen av toget. Stikkord: Distraksjon.
Dernest er det et spørsmål om mulig uheldige opptak eller situasjoner. Her går jeg ut fra at det utføres en selv-pålagt sensur av det som er fanget og vises i opptakene.
Til syvende og sist er det en tillits-sak at den jobben man er satt til å gjøre blir utført på en forsvarlig måte.

      Hva ligger distraksjonen i? DCHalvorsen 22. juli 2024 kl.1207 #399091 (#399087) Vist 583 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjører nå selv rundt i en bil med lite frontkamera. Merker ikke at det er der en gang. Det jobber helt automatisk og filmer selv når bilen kjører. En tysk lokfører viste hvordan han gjorde det. Han la et mobilkamera i en liten holder i frontruten og trykket "play" når han kjørte og "stop" når han var framme.

RailCowGirl fikk på en av sine live-sendinger spørsmål hva hun ville gjøre dersom filmen viste at hun kjørte på noen. Hun svarte enkelt og greit at da ville denne filmen ikke bli vist.

Ellers drives det jo selvsensur underveis. Ofte spilles det musikk når lokfører snakker med togleder. Mange blokkerer også ut folk som står på plattformer eller andre jernbaneansatte som er synlige.

En tysk lokfører som kjørte forbi et stort tankanlegg, blokkerte det ut og mente at det ikke var lov å filme. I kommentarfeltene kom det da opp lenker til mange bilder som viste dette tankanlegget ganske detaljert.

        Hva ligger distraksjonen i? Sven Pran 22. juli 2024 kl.1223 #399094 (#399091) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

Hva som helst som (helt eller delvis) fanger oppmerksomheten vekk fra det som har størst betydning i den aktuelle situasjonen.

    Hva er det som er så hemmelig, da? Ø.K.Faye 22. juli 2024 kl.2055* #399092 (#399082) Vist 561 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

"Du antyder at vi som ikke er på jernbanen kanskje får innblikk i noe vi ikke skal vite. Der kan du godt være litt mer konkret."

Det er enkelt: Det kommer helt ann på hva slags tema og detaljer man får innblikk i, altså situasjonsavhengig.

 

Er helt enig i det Halvorsen skriver om muligheten til å kunne reise rundt å kikke på både det ene og det andre, uansett hvor utilgjengelig det er i terreng og natur. Likeså er virkeligheten slik at når noen får innsyn i bestemte tema gjennom et foretak, er det noen som har bestemt, at noen andre skal eller kan bestemme hvordan disse ulike tema kan eller skal presenteres og formidles videre utad gjennom det innsyn man får. Jeg refererer kun til at enkelte, eller faktisk ganske mange blir forventet å forholde seg til det.

 

Så over til om de som ikke jobber på jernbanen bør drive selvsensur: Relatert til slike filmer så nei, ansvaret og vurderingen for hva som kan filmes og publiseres, ligger slik jeg ser det på andre.

 

Endret: presisering andre avsnitt.

RailCowGirl er ute og kjører igjen Ole P. Ingebrigtsen 22. juli 2024 kl.1925 #399134 (#398811) Vist 441 ganger Lik innlegget
 

Hun var vel i perioder aktiv både på dette forumet og på jernbane.net under sitt eget navn, mener jeg, var vel tidlig i lokførerkarrieren muligens

  RailCowGirl er ute og kjører igjen Jan Erik Hole 22. juli 2024 kl.2218 #399145 (#399134) Vist 409 ganger Lik innlegget
 

her er de en webkamara satt opp bak på en arbeidstrikk i praha

jan erik

Lenke: https://www.youtube.com/watch?v=MPlZFIXd6GY

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 10 treff på forum10, og 76001207 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.