Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien ·18 Roar 18. juli 2024 kl.2256* #398827 Vist 957 ganger Lik innlegget
 

Direktør Rikke Lind i Midtnytt i dag.
Innslag nr. 2.

Lenke: NEK Midtnytt

SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Hans-Ole Sveia 18. juli 2024 kl.2359* #398834 (#398827) Vist 951 ganger Lik innlegget
 

Er det aktuelt med støtte fra Interreg-programmet Nordens Grønne Belte? Etter det jeg forstår omfatter dette perioden fram til 2027. Er det søkt om midler fra dette programmet?

  SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Lars Byman 21. juli 2024 kl.1154 #398985 (#398834) Vist 717 ganger Lik innlegget
 

Man kjører ikke Nattog Oslo - Stockholm. Men en by med færre innbyggere, som Trondheim- Så er det marked for Nattog altså?.

    SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Roar 21. juli 2024 kl.1157 #398986 (#398985) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Antar at viktigste marked for sånn trafikk er Östersund samt vintersportsstedene mellom Östersund og Storlien. Åre og Ånn, med flere.

      SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Lars Byman 21. juli 2024 kl.1159 #398987 (#398986) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Ja det skal vell ikke så mye å forlenge nattoget videre til Trondheim.

        SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Roar 21. juli 2024 kl.1204* #398988 (#398987) Vist 736 ganger Lik innlegget
 

Sammenlign med Malmbanan og Ofotbanen. Flere av de mest trafikk-tunge stasjonene ligger litt inne på svensk side. Abisko Östra, Abisko Turiststation og Björkliden.

Lenke: Digitaltmuseum

      Nattog til Jämtland Terje Andersen 21. juli 2024 kl.1229 #398991 (#398986) Vist 734 ganger Lik innlegget
 

Nattog Stockholm - Jämtland kjører vel kun til Duved, i alle fall utenom topp vintersesong.

Det er 154 km fra Duved til Trondheim. Jeg har mine tvil om det kommer gjennomgående nattog, og kanskje ikke dagtog heller.

Men det vil nok komme gjennomgående tog Trondheim - Sundsvall 2-3 ganger per dag hver vei og med korrespondanse til Stockholm i Østersund, Ånge eller Sundsvall.

Terje

        SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Christian Berg 21. juli 2024 kl.1316 #398998 (#398991) Vist 771 ganger Lik innlegget
 

Hvis man intet våger, intet vinner

          SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Terje Andersen 21. juli 2024 kl.1636 #399009 (#398998) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Men SJ Norge vil ha statlig støtte fra begge land. Da er det ikke sikkert de våger så mye heller.

Terje

            SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien DCHalvorsen 21. juli 2024 kl.1730 #399012 (#399009) Vist 790 ganger Lik innlegget
 

Jeg skal være blant de siste som er pessimist rundt nye togtilbud. Sett i gang og se hvordan markedet tar det.

Men vi kan ta en liten realitetssjekk på det faktiske reisebehovet mellom Trøndelag og Stockholm ved å sjekke flyforbindelsene i dag.

Nå i sommer er det en direkteavgang mellom Værnes og Arlanda annenhver dag. Til sammenligning har Bergen Flesland - Arlanda fire daglige avganger fordelt på 1 Norwegian, 1 Finnair og 2 SAS, reell konkurranse mellom tre selskaper. Både Norwegian og Finnair flyr med 180 sitteplasser hver, SAS noen færre

Flyselskapene plukker raskt opp folks reisevaner, og hadde det vært større behov mellom Trøndelag og Stockholm, ville det vært flere avganger.

Vintersportstrafikken er nevnt i tråden, men den er sesongbasert.

Så vil SJ ha subsidier. De sitter nok langt inne. Alle på Stortinget er for eksempel enige om at direktetog Oslo-København er en kjempegod ide, men et overveldende flertall ønsker ikke å betale en krone for det i subsidier.

              SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Erik W J 21. juli 2024 kl.1741 #399014 (#399012) Vist 804 ganger Lik innlegget
 

Stockholm-Trondheim kan nok få mye trafikk, men kanskje ikke av folk som reiser hele veien.

        Genomgående tåg Trondheim-Sundsvall Anders Jansson 21. juli 2024 kl.2041 #399032 (#398991) Vist 698 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

För att få till genomgående trafik Trondheim-Sundsvall är det en rad saker som måste falla på plats. I nuläget ser det inte särskilt ljust ut för sådan trafik.

Ansvaret för sådan regional trafik faller på regionerna (fylkena). I norra Sverige samarbetar Jämtland-Härjedalen, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten genom det samägda Norrtåg. Varje enskild region står dock för kostnader avseende trafik inom den egna regionen. Man står även för restvärdesrisk avseende det antal fordon som krävs för trafik inom regionen.

I nuläget så har Norrtåg brist på fordon och kan inte utöka trafiken. Man kommer dock att inom några år överta fem stycken två-vagnars Regina-tåg från Västtrafik när de nya X80 är på plats där. Jämtland-Härjedalen kommer inte att stå restvärdesrisk för något att dessa fem Regina-tåg. Man har också uttalat att det under de kommande åren inte finns ekonomiskt utrymme för ytterliga trafik med Norrtåg inom regionen. Jämtland-Härjedalen skiljer sig på så sätt avsevärt från de övriga tre regionerna i Norrtåg som är beredda att satsa på ökad trafik.

Man skulle kunna tänka sig att staten genom Trafikverket ökar sitt ekonomiska stöd till Norrtåg för att möjliggöra genomgående trafik Trondheim-Sundsvall. Det är dock sannolikt så att om staten skall stödja trafik till Trondheim så blir det i form av förlängning av SJ-tåg från Duved till Trondheim.

          Förlängning av SJ-tåg från Duved till Trondheim. Terje Andersen 21. juli 2024 kl.2157 #399038 (#399032) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

Men det vil nok den svenske stat at den norske stat skal betale for. Uansett må den norske stat betale for trafikk Trondheim - Storlien, og da er det kun knappe 50 km til Duved.

Og Sj-togene til Duved går vel til Stockholm og evt Gøteborg for nattog. Og det er sannsynligvis Østersund, Uppsala og Stockholm som er viktigste reisemål for trøndere. I mindre grad Sundsvall, men der finnes ferje til Vaasa.

Terje

            SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Ole P. Ingebrigtsen 22. juli 2024 kl.1023 #399069 (#399038) Vist 680 ganger Lik innlegget
 

Det har vel ikke vært ferjeforbindelse mellom Sundsvall og Vaasa siden 1996. De gamle "Vasabåtarna" er historie, den eneste forbindelsen i dag er Umeå - Vaasa som trafikkeres av Wasa Line

              Ferjeforbindelse fra Sundsvall Terje Andersen 22. juli 2024 kl.1336 #399109 (#399069) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Jeg har i alle fall tatt ferje fra Sundsvall til Vaasa for en god del år siden.
Nå vet jeg det nå ha vært før 1996, og det stemmer nok.
Terje

    Behov for tog mellom Trondheim og Stokholm Carl Fredrik Tjeransen 22. juli 2024 kl.2128 #399139 (#398985) Vist 531 ganger Lik innlegget
 

Avinor arbeider for få flere flyruter til norske flyplasser. På oversikten over aktuelle ruter for Trondheim-Værnes står Trondheim-Stockholm oppført i listen over ruter med underdekning. Der oppgir Avinor at det i 2019 var 57.300 reisende mellom Trondheim og Stockholm. Av disse reiste 29.200 direkte. Dvs at i gjennomsnitt var det 159 flyreisende mellom disse byene. Videre var det 37.700 hvorav 34.100 indirekte mellom Trondheim og København. Et nattog fra Trondheim til Stockholm, men forbindelse videre til København vil nok også kunne ta noen av disse reisende.

Hvor mange bilreiser det er mulig å erstatte klare jeg ikke å finne tall på. Det er nok også noe potensiale for flere reiser mellom disse byene som ikke skjer idag. I tillegg finnes det helt sikkert noen reisende som allerede gjør deler av denne reisen med tog selv med togbytter på Storlien og i Østersund.

Det blir nok ikke flere hundre tusen passasjerer i året, men potensialet burde være stort nok til 2-3 tog i døgnet når dette er forlengelser av allerede eksisterende ruter.

Lenke: Avinor om underdelen ruter fra Værnes

      Behov for tog mellom Trondheim og Stokholm DCHalvorsen 22. juli 2024 kl.2140 #399142 (#399139) Vist 568 ganger Lik innlegget
 

Ser ut som om den er fem år gammel, denne saken. Statistikkene går ikke lenger fram enn til 2019. Trondheim-Helsinki ligger også på listen. På denne strekningen har Widerøe på oppdrag av Finnair hatt en daglig rute noen år nå, men denne innstilles for godt et stykke utpå høsten.

Ellers er det jo en kjent sak at veien til utlandet for mange trøndere går via Gardermoen. Til sammenligning har Bergen og forsåvidt også Stavanger langt flere direkteruter til København og Amsterdam med de mulighetene disse destinasjonene har for videre forbindelser til andre steder i verden.

SJ Norge vil ha elektriske direktetog over Storlien Finn Halling 22. juli 2024 kl.2218 #399146 (#398827) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Det investeres nå betydelige beløp i elektrifisering og opprusting av infrastrukturen generelt på hele Meråkerbanen - etter beslutning i Stortinget. Da skulle man tro det var logisk at Stortinget er positive til å bidra til at banen faktisk blir brukt.

Men få - om noen - tror vel at dagens stortingsflertall vil bidra til å støtte et initiativ fra SJN. Ja, hvilke tanker gjorde egentlig politikerne seg da de besluttet å ruste opp Meråkerbanen? Skulle trafikken oppstå av seg selv?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 164 treff på forum10, og 76001361 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.