Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen Trafikknytt    

Tog 5735 de siste 2 netter ·8 Terje Andersen 19. juli 2024 kl.1046* #398854 Vist 617 ganger Lik innlegget
 

Tog 5735 de siste 2 netter har hatt meget rask framføring fra Lillestrøm til Trondheim
Natten 17-18.07:
- Avgang Lillestrøm 0.40 (+ 97 min)
- Ankomst Trondheim 7.28 (+ 28 min)
- Kjøretid: 6.48

Natten 18-19.07:
- Avgang Lillestrøm 1.05 (+122 min)
- Ankomst Trondheim 7.44 (+44 min)
- Kjøretid: 6.39

Begge dager var det kjøretid på 1.37 fra Oppdal, og begge dager var det avgang Trondheim S for 5795, fortsettelsestoget, noen minutter før oppsatt rutetid.

I dag oppgir balise.no samme ankomsttid 7.44 til Trondheim for tog 5735 som for tog 411 (fra Røros). Tog 411 gikk klart foran fra Heimdal og Selsbakk så om tallene er riktig må det bety parallellkjøring fra Marienborg og inn til Trondheim S. Plattformen på Marienborg (St. Olav sykehus) ligger vel innenfor innkjørsignalet til Trondheim (Marienborg). Da kan vel etterfølgende tog forlate Selsbakk mens forankjørende tog står på Marienborg hlp. Søndre innkjørveksel ligger rett etter plattformen, og derfra inn til Trondheim S er det 2 spor.

Terje

Tog 5735 de siste 2 netter Rolf Thorstein Wold 19. juli 2024 kl.1505 #398878 (#398854) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

Stavne blokkpost ligger også mellom Selsbakk og Trondheim/Marienborg, så selv om blokkposten ligger ganske nær Marienborg, så kan en få utkjørsignal på Selsbakk før det første toget har kommet til innkjør på Trondheim/Marienborg. Ellers blir det vel ikke så mye parallellkjøring, siden 5735 ender i spor 9 på Marienborg, hvor det er pause for eventuelt lokbytte før toget fortsetter som 5795.

  Lokbytte? Terje Andersen 19. juli 2024 kl.1811* #398892 (#398878) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Ifølge Bjørn Olav Jensen er det stort sett ikke snakk om lokbytte i Trondheim lenger siden det som regel brukes bi-modale lok i toget. (Kildeopplysning korrigert kl 18.10 19.07.2024.)

Men kanskje personalbytte skjer på samme sted ved bi-modale lok.

Terje

    Lokbytte? Ole Bendik 19. juli 2024 kl.1749 #398895 (#398892) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Jeg har nok ikke skrevet noe om det. Må være du blander meg med noen andre.
(Men jeg har observert at det ofte et slik)

      Feilaktig personalbytte Terje Andersen 19. juli 2024 kl.2048* #398898 (#398895) Vist 576 ganger Lik innlegget
 

Ikke på loket, men i mitt hode.

Bjørn Olav Jensen var kilden til info om bruk av bimodale lok i togparet 5735/5795 og hvorfor de greide seg med korte opphold i Trondheim.

Jeg beklager at Ole Bendik feilaktig ble gitt som kilde for opplysningen og at Bjørn Olav Jensen ikke ble korrekt kredittert for opplysningen i denne tråden.

Jeg retter i denne tråden der feilaktig info ble gitt.

Terje

Innkjørsignal for 5735 - 21.05.2024 Rolf Thorstein Wold 19. juli 2024 kl.1529* #398879 (#398854) Vist 546 ganger Lik innlegget
 

Her er et bilde fra Trondheim M/Marienborg. Vi ser hovedinnkjørsignal A 101 TND viser kjør for godstog 5735 om morgenen 21.05.2024. Godstoget skal inn i spor 9 Marienborg. Anledningen til bildet, er at det i helga foran ble montert nytt indre hovedsignal 111 i nordenden av spor 9. Dette signalet viser stopp, og er årsaken til at forsignalet på bildet viser gult lys.

Før denne helga, sluttet togveien inn i spor 9 i et S-skilt og en dverg. Så når 5735 tidligere kjørte inn, så var forsignalet på signal 101 slukket, og det ble kun vist ett grønt lys. Så dette er første passering med det nye indre hovedssignal 111 på plass.

Helt til venstre i bildet, skimter vi baksiden på signal M, som er plassert rett sør for plattformen i spor 7. Helt til høyre, ser vi baksiden på forsignal B 758 SAV for Stavne blokkpost.

På bilde 2, kan en se indre hovedsignal 111 er satt opp i et helt nytt åk. Vi ser et type 76 sett passere i spor 7, mens 5735 står i spor 9, og har fått fjernet det elektriske lokomotivet som har dratt toget fram til Marienborg. Derav den store avstanden til signalet.

forstørrt253967-20240521_045440712_iOS.jpg

Innkjørhovedsignal A 101 TND på Trondheim M, viser kjør for godstog 5735 som skal inn i spor 9 Marienborg om morgenen 21.05.2024.
Marienborg hp

forstørrt253968-20240521_051854964_iOS.jpg

Nytt indre hovedsignal 111 er satt opp i et helt nytt åk. Vi ser et type 76 sett passere i spor 7, mens 5735 står i spor 9, og har fått fjernet det elektriske lokomotivet som har dratt toget fram til Marienborg.
Marienborg hp
Video av 5735 21.05.2024 Rolf Thorstein Wold 19. juli 2024 kl.1604 #398886 (#398854) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

Her er en video som viser 5735 ankomme Trondheim M 21.05.2024.

Lenke: https://youtu.be/zAmzKIhwDH8?si=T3q_nKZDEKgLHm6H

  Takk for info Terje Andersen 19. juli 2024 kl.1731 #398894 (#398886) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 264 treff på forum10, og 76001461 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.