Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

om Nya järnvägsmuseet i Gävle på dn.se ·3 Frank M 19. juli 2024 kl.2059* #398911 Vist 495 ganger Lik innlegget
 

artikkel om Nya järnvägsmuseet i Gävle på dn.se

Lenke: Nya järnvägsmuseet i Gävle på dn.se

Om nya järnvägsmuseet i Gävle Carl Frederik Thorsager 20. juli 2024 kl.0733 #398926 (#398911) Vist 448 ganger Lik innlegget
 

Det var interessant å se at ansvaret for Sveriges Järnvägsmuseum allerede i 2017 ble overført fra Trafikverket til Kulturdepartementet. Her hjemme har det samme skjedd med Forsvarsmuseet, som tidligere lå under Forsvarsdepartementet, mens Norsk Jernbanemuseum (NJM) fortsatt ligger under Samferdselsdepartementet. Det må da være bedre å få overført også NJM til regjeringens fagdepartement for norsk museer, nemlig Kulturdepartementet. Jeg kan vanskelig se for meg at Sd/Jernbanedir. har de beste forutsetninger for å lede Norsk Jernbanemuseum inn i fremtiden.

  om Nya järnvägsmuseet i Gävle på dn.se Erik W J 20. juli 2024 kl.2207 #398959 (#398926) Vist 394 ganger Lik innlegget
 

I Norge har en fulgt et prinsipp om at offentlige virksomheter skal ha ansvar for sin egen historie. Det kan ha vært flere hensikter med å velge denne løsningen, bl.a. det å få ledelsene i bedriftene til å være kulturbevisste. Mange virksomheter har 'løst' denne oppgaven med å fastsette en prosentsats - eller helst promillesats - av budsjettet til kulturvern.

Dette tror jeg fungerte rimelig bra før en spisset målstyringen - og hvor målene i praksis bare kunne avleses i regnskapene. I dag blir kulturvern en venstrehåndsvirksomhet for de fleste offentlige virksomhetene. Det er nok på tide å skille kulturvern fra de offentlige virksomhetene og overføre dem til kulturbudsjettene. Fortsatt er det ikke noe i veien for å trekke fra en prosentsats fra virksomhetene til å delfinanisere dette.

Uansett er det rammevilkårene som avgjør om en lykkes. Nå oppfatter jeg budsjetteringen av Norsk jernbanemuseum som altfor snever, slik at ledelsen har lite handlingsrom.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 184 treff på forum10, og 76001381 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13183 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.