Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

ERTMS Fauske-Bodø ·8 Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.0056 #399160 Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Dersom jeg ikke har misforstått er det planer om blokkposter slik at denne strekningen får fire blokkstrekninger av omtrent samme lengde mellom Fauske og Bodø. Dette gjøres ved å etablere en blokkpost i Nordvika mellom Fauske og Oteråga og ved å etablere en blokkpost ved Støver mellom Oteråga og Bodø.

Faste blokkposter? Nils Chr Hagen 23. juli 2024 kl.1842 #399182 (#399160) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Jeg trodde at nesten hele fordelen med ERTMS var at det kan være flytende, eller virtuelle, blokkposter etter det aktuelle behov der og da?

  Faste blokkposter? Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.1935* #399184 (#399182) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Det finnes et mer avansert system med flytende blokkstrekninger, men etter det jeg forstår blir ikke det innført i Norge nå.

Derfor får vi blokkposter med stoppskilt og baliser, som her noe nord for Mo i Rana, mellom Guldsmedvik og Skonseng.

Signalet om stopp får en i lokets førerbord, men det fysiske stoppskiltet viser hvor blokkposten som det skal stoppes for, befinner seg. Dette forsøkt sagt på en folkelig måte, men kanskje ikke helt som terminologien er? Det siste får andre i så fall informere om.

forstørrt254055-DSC07846B.jpg

Stoppskilt og baliser nord for Mo i Rana.
Mjølalia–Skonseng
21. juni 2024
foto: Hans-Ole Sveia
    Faste blokkposter? Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.1955* #399186 (#399184) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Her nok et stoppsignal, ved Nordlandsbanens km. 416,0:

forstørrt254056-DSC03157B.jpg

Stoppsignal ved Nordlandsbanens km. 416,0 nord for Søfting og sør for Holandsvika. Ikke så langt fra bussholdeplassen Nyland.
Søfting–Holandsvika
29. juni 2023
foto: Hans-Ole Sveia
      Stoppskilt Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.2002 #399187 (#399186) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

Om dette signalet - på jernbansk:

2.24.1 Signal E35 «Stoppskilt»

Signal E35, Stoppskilt TRV:08128

Stoppskilt: Stoppskiltet skal angi en togveis start- og sluttpunkt.

Utførelse: Skiltet skal utformes iht. NS-EN 16494

Utførelse: Skiltet skal plasseres som beskrevet i ERP-30-S-00097 (Engineering Guidelines)

Utførelse: Skiltet skal ha identifikasjonsskilt som beskrevet i ERP-30-S-00115 (Navngivning av objekter) og 1000001649 (Design requirements - Signs and boards).

    Stoppskilt og baliser Jørgen Nøkleby 23. juli 2024 kl.2003* #399189 (#399184) Vist 547 ganger Lik innlegget
 

Balisene har to forskjellige oppgaver på strekning med fjernstyring kontra ERTMS. På "vanlig" fjernstyring er det balisene som kommuniserer med toget om signaler som kan ventes forut, passering av signal i stopp, hastigheter m.m. på ERTMS vil balisene kun ha en oppgave, og det er å gi en nøyaktig beskjed til toget hvor det befinner seg (på meteren).

Jeg skal driste meg til å si at hvis ERTMS hadde vært feilfritt så hadde det ikke vært behov for noen skilt i det hele tatt. Sett bort i fra at det er et fysisk objekt utendørs man kan bruke til å "stoppe toget mot" får man i skjermen angitt hvor mange meter det er frem til det senest skal stoppes.

Grunnen til valg av ERTMS Baseline 3, level 2 (faste blokkstrekninger) kjenner jeg ikke til, men det innebærer at det ikke er mer kapasitetsøkende på noe som helst måte enn det man ville fått ved å bygd ut vanlig fjernstyring i stedet.

      Stoppskilt og baliser Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.2005 #399190 (#399189) Vist 530 ganger Lik innlegget
 

Takk for infoen!

      Stoppskilt og baliser Erik W J 23. juli 2024 kl.2140 #399198 (#399189) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Ennå er det vel knapt noen som bygger ut ERTMS med "moving block" i stedet for faste blokkstrekninger? ERTMS er i hovedsak en videreføring av dagens sikringsanlegg med felles europeisk signalgrensesnitt mellom tog og infrastruktur, men uten optiske signaler.

Kostnadene med å dele opp blokkstrekningene tror jeg er vesentlig mindre med ERTMS enn med dagens anlegg. En slipper optiske signaler og benytter akseltellere i stedet for sporfelt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 6597 treff på forum10, og 76024308 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13184 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.