Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Trønderbanen: Nye kryssingsspor ·12 Hans-Ole Sveia 23. juli 2024 kl.0131 #399161 Vist 826 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er planer om slike på Alstad, Nesvatnet og Østborg.

Trønderbanen: Nye kryssingsspor Vegard Aunan 23. juli 2024 kl.2057 #399192 (#399161) Vist 699 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er også planer om nytt kryssingsspor på Sparbu. Samtidig ny plattform til det nye sporet, og planfri kryssing.

  Trønderbanen: Nye kryssingsspor Tore Korsnes 24. juli 2024 kl.1455 #399247 (#399192) Vist 617 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser ikke poenget med å bygge nye kryssingsspor på Nesvatnet og Sparbu.
Det er jo så nære henholdsvis Ronglan og Mære.

Det måtte vært mye smartere å forlenge de to stasjonene til et kort dobbeltspor for å kunne lage mere fleksibilitet.

To ekstra stasjoner tilsier et ekstra antall veksler med tilhørende drivmaskiner som er potensielle feilkilder og krever vedlikehold.

    Trønderbanen: Nye kryssingsspor Edvard Vefferstad 24. juli 2024 kl.1650 #399261 (#399247) Vist 598 ganger Lik innlegget
 

Dette er en del av tiltakene som skal muliggjøre en ny rutemodell med to tog i timen mellom Stjørdal og Melhus. Ved Melhus skysstasjon må det bygges en ny plattform og et vendespor.

Er veldig enig i at dette blir en klattete utbygging, og sannsynligvis ikke en veldig robust rutemodell.

Lenke: Pågående planlegging og utbygging - Jernbaneforum Midt-Norge 7. mai 2021

    Trønderbanen: Nye kryssingsspor Terje Andersen 24. juli 2024 kl.1716 #399262 (#399247) Vist 594 ganger Lik innlegget
 

Nesvatnet er nok et alternativ til Ronglan som har bare 300 m kryssingsspor og 4 min kjøretid til Skogn.

Sparbu er nok tenkt som et alternativ til Røra som også har korte spor og dyr forlengelse pga kryssing av E6. Jeg antar Sparbu kommer nært til Lunnan-tunnelen.

Terje

      Trønderbanen: Nye kryssingsspor Vegard Aunan 24. juli 2024 kl.2315 #399280 (#399262) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Som nevnt kommer Sparbus nye kryssningsspor der Sparbu holdeplass er nå, med ny plattform på motsatt side av dagens plattform.

Jeg klipper fra Bane Nors side:
"For å håndtere flere tog og økt antall reisende skal det bygges et nytt kryssingsspor som er ca. 300 meter langt, og en ny 125 meter lang plattform vest for dagens plattform. Mellom plattformene vil det etableres en overgangsbru, med heis, for å sørge for sikker kryssing mellom plattformene."

På Bane Nors sider kan vi også lese at Alstad, Nesvatnet og Østborg planlegges for å være lange nok til å krysse 600m lange godstog.

Lenke: Bane Nor om nye krysningsspor

        Trønderbanen: Nye kryssingsspor Terje Andersen 25. juli 2024 kl.0901 #399283 (#399280) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

Men da synes jeg det er lite framtidsrettet og bygge nye kryssingsspor som ligger så tett på eksisterende, og se spesifikt på en ruteplan når man planlegger kryssingsspor.

Det kommer kanskje om noen år andre tiltak som gjør at rutene må endres og vi er tilbake der vi er i dag.

Kommer det ikke noe nytt kryssingsspor mellom Langstein og Åsen?

Terje

          Trønderbanen: Nye kryssingsspor Terje Andersen 25. juli 2024 kl.0911* #399285 (#399283) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

Med kort kryssingsspor ved Sparbu hp som ligger kun 1,9 km fra Mære så vil det være 3 korte kryssingsspor etter hverandre på Verdal, Røra og Sparbu og 21 km mellom Bergsgrav og Mære hvor Nordlandsbanens godstog kan krysse.

Det synes ikke veldig framtidsrettet når det skal gjøres tiltak på banen.

Terje

          Trønderbanen: Nye kryssingsspor Knut Brørvik 25. juli 2024 kl.1126 #399297 (#399283) Vist 518 ganger Lik innlegget
 

Ærlig talt: Er det ikke bedre med ny bane Stjørdal til Langstein? Hvis vi vil at toget skal være bedre enn E6?

            Ny bane Stjørdal - Langstein Terje Andersen 25. juli 2024 kl.1141* #399299 (#399297) Vist 572 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Helt enig, men det er det tydeligvis noen som ikke vil. Kanskje dårlig bergkvalitet i Forbordsfjellet. Men om man skifter politikk på den saken blir millimeterposisjonering av nye kryssingsspor bortkastet.

Men Forbordsfjelltunnelen bygges den, og er vel snart klar for trafikk, men på E6.

Terje

Lenke: Forbordsfjelltunnelen

              Andre løsninger for å unngå Sparbu kryssingsspor Terje Andersen 25. juli 2024 kl.1355* #399305 (#399299) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Noen tiltak for å redusere kjøretid Røra - Mære.

1. Ny Lunnan tunnel (0,5 - 0,7 km) for å unngå hastighetsnedsettelse til 70 +10 over et stykke og oppnå 130 km/h, eller mer, over stort sett hele strekningen Røra (bru over E6)- Mære (ca 9 km).

2. Om det ikke er nok kan man også se på løsninger med tunnel under Lauvhaugen forbi Koabjørga mellom Fleskhus og Røra. Ulike lengder mulig.

Dessuten er det ikke så stor forskjell i bosetting mellom Sparbu (615) og Mære (424) tettsteder per desember 2023. Men bosetting ved Sparbu er nok tettere rundt hlp/stasjon. Ingen av stedene har økende befolkning.

Terje

              God bergkvalitet i Forbordsfjelltunnelen Arne Magnus Smørvik 25. juli 2024 kl.1444 #399318 (#399299) Vist 568 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Man kan ikke vite noe sikkert om bergkvaliteten før grunnboringer er foretatt, og selv etter boreanalysene kan overraskelser oppstå som for eksempel i Bergåstunnelen på nye E6 i Grane. Der møtte entreprenøren på en uventet løsmassesone 600 meter inne i berget som skapte atskillig hodebry, men som ble elegant løst sist vinter.

Når det gjelder drivingen av E6-tunnelen gjennom Forbordsfjellet, har det gått greit uten større problemer, heller ikke i overgangen mellom fyllitt (sedimentært) og grønnstein (eruptiv) hvor man kunne vente å finne knuste steinmasser, men her var det heldigvis et helt rent skille.

Se den interessante artikkelen fra Vegvesenet om Bergåstunnelen i linken nedenfor. Her har man ervervet ny kunnskap (uten å gå veien om utlandet) om driving i løsmassesoner. Det er selvfølgelig relevant også for framtidige jernbanetunneler.

Lenke: Norsk problemløsning av tunneldriving i løsmassesoner

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 6459 treff på forum10, og 76024170 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13184 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.