Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

El 18-motorer skal overhales i Finland ·15 DCHalvorsen 25. juli 2024 kl.1703 #399321 Vist 895 ganger Lik innlegget
 

Det tyske nettstedet lok-report.de melder at Norske tog AS har inngått avtale med VR FleetCare Ltd Helsinki om å overhale traksjonsmotorer til El 18. Kontrakten har en verdi på 16 millioner norske kroner. Hvor mange motorer det dreier seg om, kommer ikke fram i meldingen, men Norske tog har en opsjon på overhaling av ytterligere 32 motorer. Lok Report har sine opplysninger fra EU-kilder.

Lenke: Lok Report om saken - på tysk

El 18-motorer skal overhales i Finland J. H. Haugen 25. juli 2024 kl.2036 #399332 (#399321) Vist 805 ganger Lik innlegget
 

Alt som har med boggi til El-18 å gjøre burde reise minst mulig langt avgårde. Det står alt for mange lok som sårt trenger boggier til en hver tid.

  El 18-motorer skal overhales i Finland Svein Julton 25. juli 2024 kl.2123 #399335 (#399332) Vist 815 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Alt som har med boggi til El-18 å gjøre burde reise minst mulig langt avgårde. Det står alt for mange lok som sårt trenger boggier til en hver tid.

Hvis kostnadsbildet ikke er tilfredsstillende og heller ikke kompetansen. Hva da?

    El 18-motorer skal overhales i Finland J. H. Haugen 25. juli 2024 kl.2147 #399337 (#399335) Vist 820 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kompetansen finnes noen få kilometer fra der lokene bytter boggi.
Helt sikkert ikke billigst, men hvor billig er det å ha lokomotiver stående på dummyboggier i månedsvis. Og enda værre stående på defekte boggier i vente på ledige dummyboggier.

      El 18-motorer skal overhales i Finland Bjørn Halling 26. juli 2024 kl.1021 #399356 (#399337) Vist 752 ganger Lik innlegget
 

Men hvis det er slik du beskriver, så er det kanskje årsaken til at jobben blir satt bort til andre enn Mantena? Når det gjelder tidsforbruk, så kan neppe transport til og fra Finland være noe argument mot å gjøre jobben der, det tar et par dager hver vei.

        El 18-motorer skal overhales i Finland Erik W J 26. juli 2024 kl.1241 #399367 (#399356) Vist 736 ganger Lik innlegget
 

Dette er nok satt ut på anbud. Om dette er lurt eller ikke avhenger av hvor god kravspesifikasjonen er.

    kostnadsbildet og kompetanse Knut Andvord 26. juli 2024 kl.0307 #399350 (#399335) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

Hvis kostnadsbildet ikke er tilfredsstillende og heller ikke kompetansen. Hva da?

Har det kommet frem noe sted om at det ikke finnes kompetanse nærmere Lodalen (der løftesporet til El18 er) enn i Finland?

      kostnadsbildet og kompetanse Jan Arne Rødland 26. juli 2024 kl.1220 #399364 (#399350) Vist 726 ganger Lik innlegget
 

Tidsaspekt? Leveringstid?

      kostnadsbildet og kompetanse Svein Julton 26. juli 2024 kl.1353 #399376 (#399350) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

....det vet jeg ingen ting om Knut. Men det er alltid en årsak til et valg av tjenester.

      kostnadsbildet og kompetanse Bjørn Halling 26. juli 2024 kl.1527 #399386 (#399350) Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Løftes det i det hele tatt lokomotiver i verkstedet Grorud lengre? Vedlikeholdet av Cargonets lok er flyttet til Lodalen, og i lokverkstedet på Grorud pågår (pågikk?) det store ominnredningsarbeider. Akkurat hva det skal bli der, vet jeg ikke, men det virker som om størstedelen av verkstedet tilrettelegges for vedlikehold av motorvognsett.

        El 18-motorer skal overhales i Finland J. H. Haugen 26. juli 2024 kl.2253 #399405 (#399386) Vist 691 ganger Lik innlegget
 

Var ikke lenge sia de løfta El14 på Grorud. Da med hjelp av krana. Er vel stort sett det som blir tatt på Grorud.
Problemet med å sende det langt bort er at det fort tar en uke ekstra. Så opplever vi til tider at jobben er feil utført. Da må den tilbake igjen. Veit at Euromaint har sendt boggier til Ørebro. De blei lenge borte da og. Ikke alltid feilfrie levert heller.
Når det omtrent ikke finnes boggier i omløp og bare et sett med dummyboggier. Er situasjonen for El-18 stort sett håpløs, det meste av tida.
Loka er bestilt i en tid hvor det å ha lok stående lenge, var helt normalt. Og skapte få problemer for driften. Det passer veldig dårlig i 2024.

          El 18-motorer skal overhales i Finland Svein Julton 27. juli 2024 kl.2158* #399456 (#399405) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

Loka er bestilt i en tid hvor det å ha lok stående lenge, var helt normalt. Og skapte få problemer for driften. Det passer veldig dårlig i 2024.

Da må man kanskje spørre materiell eier eller og de bevilgende myndigheter om det er sånn de vil ha det?

De "stakkars operatørene" leier jo bare materiellet?

            El 18-motorer skal overhales i Finland Erik W J 27. juli 2024 kl.2218 #399457 (#399456) Vist 664 ganger Lik innlegget
 

Det har vært vanlig å knytte anbud til at operatørene selv skulle stå for anskaffelse av materiellet og da ha full kontroll med dette. I Norge var det av politiske årsaker hastverk med å få satt ut trafikken på anbud. Dermed ble dette med at en måtte ta imot eldre materiell noe av rammevilkårene for anbudsutsettingen. Nå tror jeg imidlertid alle operatørene hadde folk som hadde kjenskap til materiellets tilstand før de ga tilbud.

            El 18-motorer skal overhales i Finland J. H. Haugen 29. juli 2024 kl.0008 #399504 (#399456) Vist 516 ganger Lik innlegget
 

De skrota et lok fordi de skjønte at det ikke kom til å være nok deler.
Sj tok det siste loket, ellers hadde det også gått til skrot. Hadde nok nesten vært greit om det hadde gått til skrot. Koster nok alt for mye å produsere nye boggier.
Det føyer seg jo inn tankegangen at det ikke er kjekt å ha litt ekstra. Har man egentlig noen gang bestilt litt mer enn man ser for seg å trenge i NSB/NT?

              El 18-motorer skal overhales i Finland Roar 29. juli 2024 kl.0238* #399507 (#399504) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

SJ overtok 18.2261 da ingen andre ville ha det. Men i øyeblikket og i en uviss fremtid er dette inne for å bli første lok med ERTMS-utrustning. Så det var heldig at det ikke ble hogd til delelok.

I mange år var det ganske romslig med El18. Så romslig at de kunne leie ut overtallige lok for bruk i godstog. Peterson leide lok av NSB, deretter Cargonet.

På denne tiden ble Flåmsbanen dekket med El17. Men så ble disse utrangert. Nå krever Flåmsbanen fem stk. El18. Fire til bruk hver dag og det femte i reserve.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.82 sek
I dag 6648 treff på forum10, og 76024359 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13184 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.