Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

- Hvor ble det av toget? ·12 Roar 28. aug. 2024 kl.0901 #401646 Vist 855 ganger Lik innlegget
 

Stavanger-regionen får nye, separate bussveier. Kan dette bli like godt som tog?

Lenke: Stavanger Aftenblad

- Hvor ble det av toget? Herman 28. aug. 2024 kl.1602 #401690 (#401646) Vist 689 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Separate bussveier kan ikke bli like godt som tog, men om ti år kan det bli flotte traseer for bybane.

  Separate bussveier konkurrerer kun med somletog Kjetil Ryen 2. sep. 2024 kl.1145* #401735 (#401690) Vist 633 ganger Lik innlegget
 

Jeg skulle gjerne sett "separate bussveier" i Frankrike konkurrere med TGV!

I Norge med mange strekninger som fortsatt "setter entreprenør S. Sørensens initialer nedover dalene" som det ble sagt om våre lettbygde og billige jernbaner kan nok separate bussveier framstå som et gode.

Ofte går jo jernbanestrekningenen utenom de sentra jernbanen skal betjene.

Bussens egenskaper gir et bussystem som sjelden bryter helt sammen (hvis det ikke er elendige batteribusser da som i Oslo forrige vinter...), det er lett å sette opp ekstra kapasitet og det er lett å erstatte en defekt buss. Bussen kan gå helt inn i sentrum og kanskje også ta en runde i sentrum noe som ville være en fordel for de reisende.

Blir det mange separate bussveier og jernbanekaoset fortsetter (jeg tenker da på den offentligrettslige reguleringen og organiseringen, ikke driften i seg selv) kan det hende at jernbanen mister oppslutning, ikke minst med ganske drøy prising i mange tilfeller.

Jeg er nå uansett jernbaneentusiast på min hals go sier bare:

"Buss er bare buss, tog er en reise!"

    Jærbanen Odd Fjeldstad 29. aug. 2024 kl.0932 #401741 (#401735) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Det skulle vært moro å vite hva som har foregått forut for beslutningen om bussvei. Er det blitt oppfattet som alt for tidkrevende å få gjort noe med kapasiteten på Jærbanen? Bane Nor på sin side konkluderer slik i en rapport fra 2020:

"Med et klima i endring, arealpress i byene og dårligere folkehelse er det viktig at reisene i fremtiden tas med bærekraftige transportmidler. Som en sentral knutepunktaktør spiller Bane NOR en viktig rolle for å tilrettelegge for grønne, smarte og sømløse reiser. Arbeidet med denne konkretiseringen har vist hvordan man kan tilrettelegge for dette på Jærbanen."

Lenke: Jærbanen

      Jærbanen Ståle Ualand 29. aug. 2024 kl.0946 #401742 (#401741) Vist 708 ganger Lik innlegget
 

Hvis du vil vite hva som har foregått forut for endelig valg av opplegg, så tror eg du kan vie resten av livet ditt til å utforske det. Det har vært krangel og diskusjoner fram og tilbake om bybane vs bussvei. Man skulle til og med bruke deler av Jærbanen til bybanen.

Bussveien ble vel til slutt også vedtatt bygget på en sånn måte at den kunne konverteres til bybane rimelig lett. Men eter hvert fant man ut at det kostet uhorvelig mye penger å gjøre dette. Både grunnarbeider og vann avløp mv ville bli enda dyrere. Så nå har man et stykke ut i prosjektet droppet dette.

For reisende mellom Sandnes og Stavanger eller stasjonene på Jærbanen er ikke bussveien et alternativ. Bussene bruker i dag ca 40 minutter mellom STavanger og Sandnes. Toget bruker 16 minutter og mer. Toget har få stopp. Bussene har mange stopp. Riktignok tynnes det kraftig ut langs bussveien.

Og det går saaaaakte å bygge ut dette. I mens stiger prisene og det krangles om finansiering. De dyreste og vanskeligste delene bygges selvfølgelig til slutt. De burde vært bygget først. Da hadde man løst vanskelige knuter i trafikken.

Om et par år er strekningen Stavanger - Sandnes endelig ferdig. Dessverre får det som konsekvens at den ruten jeg bruker (og som er gjennomgående gjennom sentrum) vil bli kuttet i to og jeg må bytte buss til og fra jobb.

Jeg håper at Bussveien blir en suksess og at bussene vil gå i rute når det hele er ferdige. Nå er forsinkelsene så svære i rushtiden at det å basere seg på rutetabell bare er tull. Og bussene klumper seg sammen og kommer en svær klase hvert 20. minutt i stedet for jevnt og trutt hvert 7/8 minutt. Og om sommeren når rutene tynnes ut er det helt katastrofe.

På den annen side var bussen min her en morgen kraftig forsinket. Det skyldes ikke trafikken, men at det tar tid å få folk av og på og attpåtil stopp på alle holdeplasser. Spent på hvordan dette blir i Bussveien.

Og til slutt... Hvis du virkelig vil lese et kommentarfelt hvor man går bananas, så er det bare å sjekke artiklene om Bussveien i Stavanger Aftenblad. Denne sammen med sykkelstamveien Stavanger - Sandnes, er hatobjekt nr 1.

        Jærbanen Erik W J 29. aug. 2024 kl.2033 #401789 (#401742) Vist 683 ganger Lik innlegget
 

Jærbanen bør nok få dobbeltspor, men i første rekke burde det legges opp til bruk av dobbeltsett.

Bybanen ville vel fungert bra i Sandnes, men innen Stavanger ble den vel litt offer for uheldig byplanlegging? Det ville vel ikke få en trasé med godt trafikkgrunnlag gjennom hele driftsdøgnet? Slik jeg forstod det var det enten gjennom strøk med arbeidsplasser eller boligstrøk - ikke begge deler.

          Jærbanen Ståle Ualand 29. aug. 2024 kl.2114 #401792 (#401789) Vist 691 ganger Lik innlegget
 

Jærbanen ser ut til å bli stemoderlig behandlet nå. Tilrettelegging for dobbeltsett ser ut til å være langt vekk.

Kan ikke huske at noen har nevnt å ordne plattformene sør for Nærbø. I stedet for flikkes det på Sandnes og Nærbø.

Vel, Hellvik er forlenget slik at dobbeltsett kan møtes med utveksling av passasjerer. Men det er liten vits så lenge ett sett må gå avstengt sør for Nærbø.

Sirevåg, Ogna, Brusand, Vigrestad (trur eg) og Varhaug må alle gjennom en oppgradering før dobbeltsett er aktuelt.

Og dobbeltspor... Vel Erik, om du blir 150 år gammel så er det en sjans for at du får oppleve det. Tror ikke ordet er nevnt i den nylig vedtatte NTP en gang. Kryssingssporene for gods som var nevnt for et par planer siden (og selvfølgelig i "siste del av planperioden") er også helt borte fra NTP.

Østpå fikses plattformer både her og der. Det skal visst komme noen nye togsett snart.

            Jærbanen Erik W J 29. aug. 2024 kl.2123* #401793 (#401792) Vist 714 ganger Lik innlegget
 

For å følge opp det tunge sukket:

For tiden er infrastrukturprosjekter generelt lite populære - 'alle' venter på at teknologien skal fjerne behovet for infrastruktur. Mange av infrastrukturprosjektene som blir heiet igjennom er knyttet til å frigjøre arealer for utbyggere.

Men, om noen år er det noe annet som gjelder.

              Jærbanen Ståle Ualand 29. aug. 2024 kl.2155 #401794 (#401793) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Det som irriterer meg mest er at man ikke benyttet anledningen for en del år tilbake når Jærbanen var stengt i 8 uker. Da kunne man arbeidet fritt døgnet rundt på de aktuelle stasjonene.

Det skjedde ikke en dritt. Har skrevet dette mange ganger før, og jeg kommer nok til å gjenta det ved høve.

                Jærbanen Hans Morten Tamnes 30. aug. 2024 kl.0744 #401799 (#401794) Vist 646 ganger Lik innlegget
 

... ikke benyttet anledningen for en del år tilbake når Jærbanen var stengt i 8 uker. Da kunne man arbeidet fritt døgnet rundt på de aktuelle stasjonene.

Det skjedde ikke en dritt.


Nettopp dette var noe av det Steinar Olsen i SJ Norge tok opp i media for kort tid siden. Han kommer til NJK Vestfold 25. september, man skal ikke se bort fra at det blir noe av det han tar opp i sitt foredrag.

                  Steinar Olsen Roar 30. aug. 2024 kl.0811* #401800 (#401799) Vist 723 ganger Lik innlegget
 

Oj, har dere fått Steinar til å stille? Da har dere virkelig gjort et kupp! Han er en krumtapp i SJ Norge. Har en stor del av æren for at det går så bra som det gjør, tross alle utfordringer ved å drive persontrafikk med jernbane mellom Oslo og Bodø.
Og dessuten god til å fortelle.
Alle som er interesserte i å oppleve en fullblods jernbanemann bør krysse av denne datoen.

Lenke: Jernbanedirektoratet (2020)

                    Enkeltpersoner som gjør forskjell Erik W J 30. aug. 2024 kl.1218 #401814 (#401800) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Det er veldig fint at det finnes enkeltpersoner som gjør en positiv forskjell i jernbane-Norge - det trengs.

Det har også vært mange slike tidligere, og det er viktig at det er mulig å utgjøre en forskjell. Mye lar seg gjøre om en ikke gir seg. Bekymringen er at en lager for mange og høye byråkratiske hindre (f.eks. ruteplanprosessen).

Dobbeltsporet Ski-(nesten)Moss og etableringen av Trønderbanen er vel slikt som mye kom i gang fordi det var noen enkeltpersoner som ikke ville gi seg? Satsingen på Jærbanen var vel også noe personavhengig?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.49 sek
I dag 23518 treff på forum10, og 76206163 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13198 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.