Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen Trafikknytt    

Dagens tømmertog 41616 fra Kvam til Arvika ·4 Terje Andersen 3. sep. 2024 kl.2036* #402043 Vist 545 ganger Lik innlegget
 

I dagens sveip innom Balise.no kom jeg over dette toget som stort sett gikk rutemessig eller foran ruta, men som gikk litt tregt i noen av bakkene i forhold til oppsatt rute.

Toget gikk fra Kvam mellom kl 5 og 6 i dag og var -15 i forhold til ruta i avgang fra Kvam. Fram til passering av Fåberg lå de på samme minuttall foran ruta, men tapte litt opp til Lillehammer. Toget hadde stopp for kryssing på Moelv. Og fra Moelv til Rudshøgda brukte de 14 min, mens rute var oppsatt med 9 min.

Denne resulterende forsinkelsen holdt 41616 til Hamar hvor toget fortsatte direkte mot Elverum uten stopp like foran tog 2381 som kom litt forsinket på blokka bak.

Til Elverum ble 41616 ytterligere forsinket. Det brukte 40 min kjøretid fra Hamar til Elverum mens ruta var satt opp med 33 min. Resultatet ble at 2381 ble 15 min forsinket fra Elverum. De kjørte inn noe av forsinkelsen, men påførte tog 2382 8 min forsinkelse etter kryssing på Atna.

Det mer generelle spørsmål jeg ønsket å framføre er: Når det settes opp rute for tog vet Bane NOR hvilken trekkraft som skal brukes og blir togledelsen informert om det skjer endringer?

Her må jeg innrømme at høsten er kommet og at det kan være dårlig adhesjonen som spiller togframføringen ett puss. Men her jeg satt i Oslo var det kraftig regn som jeg trodde ville vaske skinnene reine.

Etter Elverum hadde tog 41616 ingen problemer med framføringa.

Terje

Dagens tømmertog 41616 fra Kvam til Arvika Svein Rune Kjønnø 3. sep. 2024 kl.2122 #402051 (#402043) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

Spørsmålet ditt om BaneNOR vet om trekkraften vet jeg ikke, men at det går helt galt i ruteplanleggingen kan jeg beskrive.: tømmertogene Støren - Skogn er gjerne 1100 - 1200 tonn, og bruker som oftest 9 - 10 min i bakken Nypan - Heimdal, i 20 - 25 km/t. Ved et tidspunkt ble rutene endret og kjøretiden Nypan - Heimdal redusert til 4 min, dvs som persontog ! En og annen gang kommer toglederen på togradioen om hvorfor vi bruker så lang tid, tog bak oss står og venter, men etterhvert går det seg til og alle skjønner at 1100 tonn ikke lar seg framføre like raskt som et persontog.

Dagens tømmertog 41616 fra Kvam til Arvika Snorre Johansen 4. sep. 2024 kl.0730 #402064 (#402043) Vist 414 ganger Lik innlegget
 

Togselskapene må beskrive hva slags tog det er ved rutebestilling. Toglengde, vekt og type kjøretøy. Dette benyttes til å beregne kjøretid. Nå hender det en gang i blant at der svikter et eller flere steder i prosessen, feks kan det komme rute for 20m løslok som egentlig er 500m godstog.

Det er ganske likegyldig for togledelsen om toget fremføres med feks El 16 eller El 14- lok. De færreste vet forskjellen på lokene uansett. Da er det mer interessant om man feks kjører med en motor utkoblet, og dermed redusert trekkraft.

41616 har rute laget for BR941- lok, men ser ut som det ble kjørt med TMZ- lok den dagen. Jeg stusser litt over at toget har rutemessig kryssing på Moelv. De fleste vet at det er dumt å kjøre tømmertog i avvik der for å krysse tog sørfra. Dette vet tydeligvis ikke de som lagde ruta… Toget går forresten til Karlstad (Skoghall), ikke Arvika.

  Dagens tømmertog 41616 fra Kvam til Arvika Terje Andersen 4. sep. 2024 kl.0806 #402067 (#402064) Vist 413 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for info.
Kryssingen på Moelv var lagt inn i ruta, og 41616 kom først og ventet noen minutter på kryssende tog.

Ja om man har tungt tog med diesellok er vel ikke Moelv noe ideell kryssingstasjon.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 23342 treff på forum10, og 76205987 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13198 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.