Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Dagens nyord ·9 Ståle Ualand 4. sep. 2024 kl.1010 #402082 Vist 714 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Jeg registrerer fra tid til annen merkelig ordbruk når ting som har med vår hobby omtales i media, men pleier sjelden å bry meg særlig om det.

Men dagens oppslag i fremover.no fikk meg til å heve øyenbrynene en smule.

Det er en artikkel som omtaler utbedring eller bytte av en planovergang ved Fagernesveien i Narvik. Her går Kaunis sine tog samt ARE og NRE.

Det første man får lese er ordet jernbanekjøring, og så kommer Ofotenbanen. Jernbaneovergangen får vel passere. Det skal altså være brudd i jernbanekjøringen. Jernbanesporet er sikkert også ok. Men så skal man bytte jernbanemasse. Og så går det i snitt syv daglige jernbanesett. Her startet man bra med å skrive togsett første gang i artikkelen. Og så bytter man 11 0000 meter jernbaneskinner. Fint. Til slutt så skrive det at en av represntantene fra Bane NOR har vært med og byttet enormt med jernbane opp igjennom årene. Ofotbanen ar skrevet korrekt på slutten.

Egentlig bare morsomt. Eg er rimelig trygg på at den ordbruken som er gjengitt ovenfor ikke kommer fra de to som har uttalt seg.

Lenke: Fremover - kan leses for abo og + alt

Dagens nyord Gunnar Farestveit 6. sep. 2024 kl.1251 #402245 (#402082) Vist 409 ganger Lik innlegget
 

Et slags "nyord" her også: I en artikkel i Aftenposten i dag om alle problemene i Oslo-området, heter det ( med BaneNor som kilde) at Hovedbanen er slitt og smalsporet, og at det derfor har vært nødvendig å omdirigere godstog til Romeriksporten. Har "smalsporet" fått et nytt begrepsinnhold i jernbaneverdenen?

  Dagens nyord Roar 6. sep. 2024 kl.1321* #402251 (#402245) Vist 403 ganger Lik innlegget
 

Her er attikkelen.
Kjøringen av Godstog gjennom Romeriksporten skjedde i de ukene da Hovedbanen var stengt.

Lenke: Aftenposten

    Dagens nyord Gunnar Farestveit 6. sep. 2024 kl.1334 #402253 (#402251) Vist 416 ganger Lik innlegget
 

OK, da har noen tatt affære og fjernet "smalsporet" i omtalen av Hovedbanen.

      Forståelsen av begrepet smalspor H. Lindholm 6. sep. 2024 kl.1848 #402290 (#402253) Vist 434 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Etter å ha overhørt diverse kommentarer fra museumsbanereisende gjennom et halvt århundre har jeg kommet til den konklusjonen at folk flest ikke aner hva "smalspor" egentlig betyr. De fleste assoserer det tydeligvis med "gammeldags, utdatert jernbane", uten at de skjønner at det faktisk har noe med bredden mellom skinnene å gjøre.

Eksempelvis har jeg mange ganger hørt noen stå på Vikersund stasjon og se på toget som skal til Krøderen, og si omtrent sånn:
"Detta her gutten min, det er sånn derre smalspor".
Og dette skjedde også i den tiden før år 2000 mens Krøderbanens tog kjørte ut i spor 1 eller 2 i Vikersund. At det var de samme sporene som togene til Bergen brukte reflekterte de ikke over.
Også nå for tiden skjer det ganske ofte at folk står på Krøderen stasjon og spør om det er smalspor, "for gamle tog er vel smalspor"?

Generelt virker det som folk flest, herunder også journalister, ikke reflekterer noe særlig over hvilke begreper de bruker når jernbane er tema.

        Forståelsen av begrepet... CF Salicath 6. sep. 2024 kl.1914* #402293 (#402290) Vist 428 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Til det siste, jeg har ikke særlig tiltro til journalisters begrepsbruk i noe tilfelle.


Som eksempel skulle man tro veitrafikken kunne omtales mer presist siden de fleste journalister har førerkort, men som en som jobber med det kan jeg bevitne at begrepsbruken der også er meget upresis. Beste eksemplet er å omtale sykkelfelt eller gang- og sykkelveier som "sykkelsti" - et begrep som ikke finnes i noe normverk. Nylig ble Statens Vegvesen sitert på at Ring 3 ved Storo er motorvei når den ikke engang er motortrafikkvei, men en helt vanlig vei.


For oss fagidioter er det generelt mye å gremmes over - godt vi har et forum der vi kan gremmes sammen!

        Forståelsen av begrepet smalspor DCHalvorsen 6. sep. 2024 kl.1921 #402294 (#402290) Vist 462 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Akkurat smalspor er nok ingen ukjent sak blant aktive på GVB som snakker med entusiastisk publikum. Jeg hørte det nettopp selv også. En kollega, som egentlig er rimelig godt orientert om det meste, fortalte meg her en dag at han i sommer hadde syklet dresin på en ekte smalsporbane.
Og banen var Flekkefjordbanen.

På den andre siden, begrepet "smalspor" er egentlig dødt og begravet for lenge siden, og sånn sett er det jo artig at det ennå lever i folks bevissthet og på folkemunne.

          Andre jernbanerelaterte begreper som feilanvendes Roar 6. sep. 2024 kl.1935 #402295 (#402294) Vist 461 ganger Lik innlegget
 

Et annet utrykk som ofte dukker opp er 'kuvogner'. Vanligvis om personvogner med litt dårlig passasjerkonfort. F.eks som i denne artikkelen om pendlerlivet mellom Oslo og Moss for noen tiår siden.

Lenke: Moss historielag

          Forståelsen av begrepet smalspor Erik W J 6. sep. 2024 kl.2358 #402323 (#402294) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

Begrepet smalspor dødt og begravet? Mange vet fortsatt at det har vært smalsporede baner tidligere i Norge, at trikken i Trondheim fortsatt er smalsporet og at vi har flere smalsporede museumsbaner. At de roter litt med hvilke baner utenfor det nasjonale nettet som er smalporede er imidlertid ikke så rart. Så har vi også en verden utenfor Norge hvor dette med nasjonale sporvidder kan være funfacts på linje med om det er høyre- eller venstrekjøring.

At det er noe som heter normalspor - og at det dermed ekeisterer både bredspor og smalspor - synes jeg vi bør sørge for hører til den allmenne folkeopplysning.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.48 sek
I dag 23572 treff på forum10, og 76206217 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13198 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.