Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

92-sett skal ikke til Ukraina ·11 Hans Morten Tamnes 6. sep. 2024 kl.1614 #402266 Vist 704 ganger Lik innlegget
 

Samferdselsdepartementet melder i dag 6. september i en pressemelding at Norge ikke skal levere tog til Ukraina. Dette skyldes at ukrainske myndigheter før sommeren meldte at det ikke er praktisk gjennomførbart å ta imot togene.

Det skal nå undersøkes om det er mulig å selge settene til markedspris, slik at de oppgraderte togsettene kan komme til nytte.

Om de er oppgradert og i bedre stand enn de gjenværende i Norge, må det vel heller være spørsmål om å gjøre dem tilgjengelig for SJ Norge. Det kan neppe herske noen tvil om at materiellsituasjonen er anstrengt, noe som sånn sett gjelder alle operatører.

92-sett skal ikke til Ukraina Bjørn Halling 6. sep. 2024 kl.1638 #402271 (#402266) Vist 692 ganger Lik innlegget
 

Uansett en håpløs ide å ta imot fire - 4 - togsett av en helt ukjent type! Hvis det hadde vært 40 sett, så hadde de vært mere fornuft i det. Deutsche bahn må da ha større serier av materiell de kan gi bort eller selge rimelig?

  92-sett skal ikke til Ukraina Hans Morten Tamnes 6. sep. 2024 kl.1654 #402274 (#402271) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Uansett en håpløs ide å ta imot fire - 4 - togsett av en helt ukjent type!

Nå må du ikke glemme at Fredrikstads samferdselsminister fikk skinne i rampelyset i noen minutter ...

    92-sett skal ikke til Ukraina Finn Halling 6. sep. 2024 kl.2143 #402307 (#402274) Vist 660 ganger Lik innlegget
 

"Nå må du ikke glemme at Fredrikstads samferdselsminister fikk skinne i rampelyset i noen minutter ..."

Faktisk fikk han skinne (?) ganske lenge ... allerede "før sommeren" (mai?) ble det kjent for ham at Ukraina ikke var interessert i vognene, men først i september fant han tiden inne til å gå ut med "nyheten".

      92-sett skal ikke til Ukraina Hans-Ole Sveia 6. sep. 2024 kl.2254* #402315 (#402307) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Var det ikke i mars 2023 at nyheten om 92-sett til Ukraina kom fra Samferdselsdepartementet?

  92-sett skal ikke til Ukraina DCHalvorsen 6. sep. 2024 kl.1655 #402275 (#402271) Vist 678 ganger Lik innlegget
 

Først takk til NJKs jernbanenyheter som brakte denne saken. Det er jo ikke alle som er på pressemeldingene til SD.

Og helt ærlig - ideen med disse settene til Ukraina var ikke noe annet enn en jippo fra Samferdselsdepartementet. De kunne sole seg litt i glansen som gode mennesker med å sende noen utslitte motorvognsett til Ukraina.

Helt rett som du skriver, Bjørn. Det er fulle hensettingsspor rundt om i Europa av ledig diselmateriell som er langt bedre og mye mer standardisert enn en gammel spesialbestilling fra NSB til Duewag for 40 år siden.

I Mukran står det, så vidt jeg vet, helt nye diesellsett som ÖBB i sin tid bestilte, men nektet å overta. De bare står der og er faktisk fullt ut brukbare.

Det praktiske … Nils Chr Hagen 6. sep. 2024 kl.1651 #402273 (#402266) Vist 665 ganger Lik innlegget
 

… er nok viktig her. Sporvidden f eks. Den skal bli 1435 mm i en fjern framtid. At de ansvarlige i Norge ikke tenkte på det, før de satte i gang prosjektet, er merkelig og tyder på lite kunnskap om tog generelt? Eller er settene bygget om til 1520 mm?

  Det praktiske … Roar 6. sep. 2024 kl.1716* #402278 (#402273) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

Ukraina har også strekninger med 1435 mm sporvidde. Riktignok ikke så mange.

Lenke: Wikipedia GB

    Det praktiske … DCHalvorsen 6. sep. 2024 kl.1812 #402285 (#402278) Vist 707 ganger Lik innlegget
 

Generelt sett så er det sporforbindelser over grensene mellom Ukraina og europeiske naboland. Noen av dem er treskinnespor, noen er normalspor og noen er bredspor. Flere av dem har omtrent bare hatt industriell betydning, for eksempel den lange 1524 mm banen inn i Polen. Den går omtrent fram til Katowice vest for Krakow. Stålverksbanen til Kosice i Slovakia er et annet eksempel.

Dette var et system som levde i beste velgående så lenge Comecon-systemet eksisterte, det økonomiske samarbeidet mellom Sovjetunionen og de sosialistiske satellittstatene.

Etter sammenbruddet rundt 1990, ble flere av disse forbindelsene lagt brakk, eller sågar fjernet. Etter krigen begynte, er flere av forbindelsene tatt i bruk igjen og rustet opp, fortrinnsvis på grunn av godstransport, import av våpen og utstyr til Ukraina og eksport av landbruksprodukter derfra.

Persontrafikken over grensen har alltid vært gjennomgående tog med ordinære personvogner og boggiskifte. Slik er det fremdeles enkelte steder. Men på den viktigste overgangen, Przemysl-Mostyska, bytter de reisende bare tog og sporvidde i Przemysl.

Lokaltrafikken over grensen har så godt som vært ikke-eksisterende, og det var her type 92 kunne vært brukt, altså i en trafikk som knapt eksisterer.

Før invasjonen av Krim og Donbas hadde de russiske statsbanene materiell klart som kunne skifte sporvidde selv ved grensen, slik vi ser i Sveits og mellom Frankrike og Spania. Planen til RZD var å kjøre raske og komfortable tog mellom Moskva og Berlin.

Og det er jo den veien utviklingen går. Istedenfor arbeids- og tidkrevende boggiebytte ved sporviddebruddene, får man hjulløsninger som endrer sporvidde ved å kjøre over en spesialinnretning i sporet. De reisende merker knapt noe, annet enn at det går litt sakte.

Så hadde norske myndigheter ment alvor, kunne de spandert slikt materiell på ukrainerne.

      Endre sporvidde i fart Roar 6. sep. 2024 kl.1817* #402286 (#402285) Vist 679 ganger Lik innlegget
 

Ja, det ligger videoer av dette tilgjengelig på nettet. Utviklingen går fremover!

Lenke: Youtube

  Det praktiske … Ole P. Ingebrigtsen 6. sep. 2024 kl.1821 #402287 (#402273) Vist 641 ganger Lik innlegget
 

Det hadde neppe vært umulig å bytte boggier... Rundt 2000 kjøpte Estland et stort antall GE-diesellok fra Conrail og Union Pacific i USA, her ble de originale boggiene kappa i to på langs og utvida i bredden (samt at koblingene ble bytta ut).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 8181 treff på forum10, og 76214575 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13198 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.