14-2181 ·9
Odd Eeg 13. sep. 2024 kl.1552 #402752 Vist 673 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| I en årgangsbildertråd blei det nevnt at 14-2181 hadde fått ny front. Loket fikk seg også en trøkk i 2007. Da blei riktignok ikke hele fronten bytta ut, kun det skadde hjørnet. Erstatningshjørnet blei skjært ut fra en reservefront som var lagra på Grorud. Mvh Odd. |
|
14-2181 Trygve Kåsa 13. sep. 2024 kl.1615 #402756 (#402752) Vist 603 ganger
Lik innlegget |
| Hva var det som forårsaket blått øye, den gangen? |
|
El 14.2181 Hans-Ole Sveia 13. sep. 2024 kl.1708* #402761 (#402752) Vist 642 ganger
Lik innlegget |
| Fronten i ende 2 er fronten som ikke ble byttet ut ved kollisjonen med en El 13 på Hedmarksbanen. Bilde av denne før loket ble levert finnes i Materielldatabasen. Kollisjonen på Hedmarksbanen i sin tid var vel med lok El 13.2138. Dette medførte at fronten i ende 1 på lok El 14.2181 ble byttet ut med et reserveførerhus. |
|
El 14.2181 Roar 13. sep. 2024 kl.1737 #402764 (#402761) Vist 596 ganger
Lik innlegget |
| Morskogen stasjon. B3 25615 fikk skader, og kom ut etter reparasjon med en langside av hver farge. 13.2138 ble utrangert. |
|
Hedmarksbanen? Kjetil Ryen 15. sep. 2024 kl.0612 #402839 (#402761) Vist 462 ganger
Lik innlegget |
| Begrepet Hedmarksbanen kan jeg ikke huske å ha sett i bruk før. Er/var det en "offisiell" betegnelse (ofte fra utbyggingsvedtaket i Stortinget)? |
|
Hedmarksbanen? Roar 15. sep. 2024 kl.0737 #402841 (#402839) Vist 461 ganger
Lik innlegget |
|
Hedemarksbanen Erik W J 15. sep. 2024 kl.0813 #402843 (#402841) Vist 451 ganger
Lik innlegget |
| Det var i formen Hedemarksbanen. Senere ble det vanlig å skrive Hedemarken om distriktet og Hedmark om fylket. Mht. banenavn, så kunne de ha flere former - på 1800-tallet og tidligere var en ikke så nøye på formelle navn (heller ikke på personnavn). |
|
Hedmarksbanen? DCHalvorsen 15. sep. 2024 kl.0829 #402844 (#402839) Vist 436 ganger
Lik innlegget |
| En del av de gamle banenavnene som anga mellom hvilke steder banen gikk, ble ofte på folkemunne og mer eller mindre offisielt forenklet til det siste stedet: Størenbanen, Vossebanen, Gjøvikbanen. For Eidsvold-Hamarbanen var det ikke så enkelt fordi det allerede fantes en jernbane som gikk til Hamar, nemlig Hamar-Grundsetbanen. Denne ble også i samtiden omtalt som Hamarbanen. For ikke å blande gikk da Eidsvold-Hamarbanen mer og mer over til å bli kalt Hedemarksbanen, etter distriktet den betjente. Et søk på avisarkivet til Nasjonalbiblioteket viser at begrepet "Hedemarksbanen" stort sett ble brukt i 1870- og 1880-årene. Fra 1890-tallet overtar "Ottabanen". Det er logisk, for i 1890 vedtok Stortinget å forlenge banen fra Hamar til Otta. |
|
Banenavn mellom Eidsvoll og Støren fram til 1920 Svein Sando 15. sep. 2024 kl.1154 #402854 (#402844) Vist 417 ganger
Lik innlegget |
| Fra 1890-tallet overtar "Ottabanen". Det er logisk, for i 1890 vedtok Stortinget å forlenge banen fra Hamar til Otta.
Formelt het den forlengede banen Eidsvoll–Ottabanen, og vognene fikk banemerket E.O.B.. Når banen ble forlenget fra Otta ble banemerket E.St./S, altså Eidsvoll-Størenbanen Syd, dvs. i Hamar distrikt. Nå den egentlig Dovrebanen ble åpnet i 1921 (vedtatt 1908) ble den liggende i Trondheim distrikt, og fikk banemerket E.St./N, altså Eidsvoll-Størebanen Nord, men navnet var Dovrebanen for strekningen Dombås-Støren.
Tilsvarende var Rørosbanen delt i to distrikter med skille på Tynset, og vi fikk Støren-Aamotbanen syd og nord (St.Aa.B./S. og St.Aa.B./N). Hvorfor Aamot? Jo fordi banen Grundset-Aamotbanen var allerede etablert som eget statsbaneselskap.
Så banenavn i Norge er faktisk er litt komplisert greie.
Enda mer rotete historisk sett ble da Jernbaneverket i 2007(?) endre hva Dovrebanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen betyr. Dovrebanen overtok for å vidt den gamle tenkningen med å gå helt fra Eidsvoll, men går altså ikke bare tiil Støren men helt fram til Trondheim. Meråkerbanen ble forkortet til bare å gå mellom Hell og Storlien, mens Nordlandsbanen overtok Trondheim-Hell fra Meråkerbanen. Dette er selvsagt mer i tråd med hvordan trafikken går nå, men tar altså ingen hensyn til historien. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |