Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

14-2181 ·9 Odd Eeg 13. sep. 2024 kl.1552 #402752 Vist 673 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

I en årgangsbildertråd blei det nevnt at 14-2181 hadde fått ny front.

Loket fikk seg også en trøkk i 2007. Da blei riktignok ikke hele fronten bytta ut, kun det skadde hjørnet. Erstatningshjørnet blei skjært ut fra en reservefront som var lagra på Grorud.

Mvh Odd.

t255389-21812810200722-38-08_Original.jpg

14-2181 venter på nytt førerhushjørne.
CN: El 14 nr. 2181
Grorud, verksted
28. okt. 2007
foto: Odd Eeg

t255390-21812810200722-39-09_Original.jpg

14-2181 venter på nytt førerhushjørne.
CN: El 14 nr. 2181
Grorud, verksted
28. okt. 2007
foto: Odd Eeg

t255391-21812810200722-38-58_Original.jpg

14-2181 venter på nytt førerhushjørne.
CN: El 14 nr. 2181
Grorud, verksted
28. okt. 2007
foto: Odd Eeg
14-2181 Trygve Kåsa 13. sep. 2024 kl.1615 #402756 (#402752) Vist 603 ganger Lik innlegget
 

Hva var det som forårsaket blått øye, den gangen?

El 14.2181 Hans-Ole Sveia 13. sep. 2024 kl.1708* #402761 (#402752) Vist 642 ganger Lik innlegget
 

Fronten i ende 2 er fronten som ikke ble byttet ut ved kollisjonen med en El 13 på Hedmarksbanen. Bilde av denne før loket ble levert finnes i Materielldatabasen.

Kollisjonen på Hedmarksbanen i sin tid var vel med lok El 13.2138. Dette medførte at fronten i ende 1 på lok El 14.2181 ble byttet ut med et reserveførerhus.

  El 14.2181 Roar 13. sep. 2024 kl.1737 #402764 (#402761) Vist 596 ganger Lik innlegget
 

Morskogen stasjon.
B3 25615 fikk skader, og kom ut etter reparasjon med en langside av hver farge.
13.2138 ble utrangert.

  Hedmarksbanen? Kjetil Ryen 15. sep. 2024 kl.0612 #402839 (#402761) Vist 462 ganger Lik innlegget
 

Begrepet Hedmarksbanen kan jeg ikke huske å ha sett i bruk før.
Er/var det en "offisiell" betegnelse (ofte fra utbyggingsvedtaket i Stortinget)?

    Hedmarksbanen? Roar 15. sep. 2024 kl.0737 #402841 (#402839) Vist 461 ganger Lik innlegget
 

Wikipedia har svar på mye.

Lenke: Wikipedia

      Hedemarksbanen Erik W J 15. sep. 2024 kl.0813 #402843 (#402841) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Det var i formen Hedemarksbanen. Senere ble det vanlig å skrive Hedemarken om distriktet og Hedmark om fylket.

Mht. banenavn, så kunne de ha flere former - på 1800-tallet og tidligere var en ikke så nøye på formelle navn (heller ikke på personnavn).

    Hedmarksbanen? DCHalvorsen 15. sep. 2024 kl.0829 #402844 (#402839) Vist 436 ganger Lik innlegget
 

En del av de gamle banenavnene som anga mellom hvilke steder banen gikk, ble ofte på folkemunne og mer eller mindre offisielt forenklet til det siste stedet: Størenbanen, Vossebanen, Gjøvikbanen.

For Eidsvold-Hamarbanen var det ikke så enkelt fordi det allerede fantes en jernbane som gikk til Hamar, nemlig Hamar-Grundsetbanen. Denne ble også i samtiden omtalt som Hamarbanen. For ikke å blande gikk da Eidsvold-Hamarbanen mer og mer over til å bli kalt Hedemarksbanen, etter distriktet den betjente.

Et søk på avisarkivet til Nasjonalbiblioteket viser at begrepet "Hedemarksbanen" stort sett ble brukt i 1870- og 1880-årene. Fra 1890-tallet overtar "Ottabanen". Det er logisk, for i 1890 vedtok Stortinget å forlenge banen fra Hamar til Otta.

      Banenavn mellom Eidsvoll og Støren fram til 1920 Svein Sando 15. sep. 2024 kl.1154 #402854 (#402844) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Fra 1890-tallet overtar "Ottabanen". Det er logisk, for i 1890 vedtok Stortinget å forlenge banen fra Hamar til Otta.

Formelt het den forlengede banen Eidsvoll–Ottabanen, og vognene fikk banemerket E.O.B.. Når banen ble forlenget fra Otta ble banemerket E.St./S, altså Eidsvoll-Størenbanen Syd, dvs. i Hamar distrikt. Nå den egentlig Dovrebanen ble åpnet i 1921 (vedtatt 1908) ble den liggende i Trondheim distrikt, og fikk banemerket E.St./N, altså Eidsvoll-Størebanen Nord, men navnet var Dovrebanen for strekningen Dombås-Støren.

Tilsvarende var Rørosbanen delt i to distrikter med skille på Tynset, og vi fikk Støren-Aamotbanen syd og nord (St.Aa.B./S. og St.Aa.B./N). Hvorfor Aamot? Jo fordi banen Grundset-Aamotbanen var allerede etablert som eget statsbaneselskap.

Så banenavn i Norge er faktisk er litt komplisert greie.

Enda mer rotete historisk sett ble da Jernbaneverket i 2007(?) endre hva Dovrebanen, Meråkerbanen og Nordlandsbanen betyr. Dovrebanen overtok for å vidt den gamle tenkningen med å gå helt fra Eidsvoll, men går altså ikke bare tiil Støren men helt fram til Trondheim. Meråkerbanen ble forkortet til bare å gå mellom Hell og Storlien, mens Nordlandsbanen overtok Trondheim-Hell fra Meråkerbanen. Dette er selvsagt mer i tråd med hvordan trafikken går nå, men tar altså ingen hensyn til historien.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.57 sek
I dag 571 treff på forum10, og 76265862 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.