Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Bane NOR sitt togkart ·7 Hans-Ole Sveia 15. sep. 2024 kl.1622 #402867 Vist 636 ganger Lik innlegget
 

Jeg så tilfeldigvis på dette i dag. For meg virker det som at dette nå er forbedret i forhold til tidligere. Dette handler om tydeligere merking av de enkelte tog og trolig også bedre informasjon fra strekninger som Togkartet tidligere har hatt problemer med.

Er det flere av dere som har det samme inntrykket?

Bane NOR sitt togkart Ståle Ualand 15. sep. 2024 kl.1712 #402869 (#402867) Vist 601 ganger Lik innlegget
 

Må innrømme at eg ikkje har vært inne på den siden på leeenge. Det ser ut som om infoboksene er forbedret. Men tror de har samme problem som før med å vise togene som er sent anordnet osv. Toget som jernbanemuseet har kjørt fra Bergen i dag synes for eksempel ikke. Så da kan det tyde på at togkartet og balise får info fra samme sted.

  togkart Sven Pran 15. sep. 2024 kl.1811* #402871 (#402869) Vist 576 ganger Lik innlegget
 

Jeg følger ofte med på togkartet, men det synes helt klart at dette ofte markerer tog langt foran eller langt etter der det i øyeblikket befinner seg. Jeg har for eksempel sett togkart vise tog på vei vestover inn i Finsetunellen lenge før det har dukket opp på videovisningen fra Finse.
Det synes som togkartet ofte(?) oppdateres mer eller mindre manuelt når en operatør har tid til overs.
Akkurat nå viste video-kamera at 64 kom i rute til Finse for 2 minutter opphold mens togkart viste at 64 allerede hadde gått videre fra Finse (altså før ruten!)

    togkart Thomas Markovic 16. sep. 2024 kl.0834* #402881 (#402871) Vist 441 ganger Lik innlegget
 

Det med nøyaktighet i togkartet har vært debattert flere ganger her. Men som Bane Nor skriver om sin beskrivelse av kartet, så er det simulering av togenes bevegelser. Det blir aldri eksakt. Det benyttes ulike datakilder som grunnlag for å angi en posisjon.

 

"Hva viser ikke kartet? Fordi togkartet simulerer togbevegelsene mellom stasjonene, betyr det at vi ikke ser toget nøyaktig der det befinner seg til enhver tid. Det kan være tog på sporet som du ikke ser i kartet. For eksempel arbeidstog og tomme tog."

Lenke: Bane Nor - Togkart

      togkart Philippe Blaser 16. sep. 2024 kl.1716 #402894 (#402881) Vist 357 ganger Lik innlegget
 

Det som jeg har sett i de siste dagene er at toget beveger seg etter normalt rutetid. Den begynner å bevege seg etter at toget skulle ha kjørt etter prognosetid. Hvis toget står lengre på en stasjon så venter den i togkart på neste stasjon.

        Bane NOR sitt togkart Hans-Ole Sveia 16. sep. 2024 kl.1917* #402899 (#402894) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Jeg synes det også er bedringer med tanke på ordinære tog på strekningen Støren-Røros. Dette har vært en utfordring tidligere (ikke bare der, men også i Balise). Rett nok er det noen tog som ikke fremkommer der, som pukktogene. De siste kan det også være noe forskjell mellom grafisk rute og faktisk framføring, men ikke alltid.

          Bane NOR sitt togkart Morten Nordhagen 16. sep. 2024 kl.2230 #402910 (#402899) Vist 493 ganger Lik innlegget
 

Mange busselskaper har GPS og viser fram nøyaktig hvor bussene er. Nesten alle lok og motorvognsett har også GPS idag. Men veien fra toget til Banenors togkart er nok lang.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 3.93 sek
I dag 681 treff på forum10, og 76265972 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.