Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Med ERTMS blir det sånn?? ·7 Bjørn Steinar Rekstad 18. sep. 2024 kl.1715 #402977 Vist 421 ganger Lik innlegget
 

Blir det sånn som BaneNOR ser for seg med ERTMS eller er det en drøm at det vil bli kjørt godstog fra f.eks Tyskland direkte til Norge uten skifte av lok underveis? Går det sånne direkte tog i dag allerede? Eventuelt hvem og hvor? Eller håper BaneNOR at det vil skje i beste fall? Bjørn Steinar

Med ERTMS blir det sånn?? Ståle Ualand 18. sep. 2024 kl.1750* #402981 (#402977) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Drømmene til Bane NOR får andre kommentere.

Men i dag går det ett tog per uke fra Parma i Italia til Rolvsøy. Dette toget går med samme lok fra Basel Bad til Rolvsøy. Før den tid så byttes det lok ved grensen mellom Italia og Sveits.

  Med ERTMS blir det sånn?? Bjørn Steinar Rekstad 18. sep. 2024 kl.1909 #402984 (#402981) Vist 318 ganger Lik innlegget
 

Jøss det var jeg ikke klar over! Ja da er det jo allerede en virkelighet uten ERTMS. Takk for svar! Bjørn Steinar

  Med ERTMS blir det sånn?? Erik W J 18. sep. 2024 kl.2056 #402995 (#402981) Vist 270 ganger Lik innlegget
 

Lokbyttet i Basel Badische Bahnhof skyldes kanskje at loket som går mot Norge ikke har pantograf for å gå i Sveits?

    Med ERTMS blir det sånn?? Ståle Ualand 18. sep. 2024 kl.2102 #402997 (#402995) Vist 269 ganger Lik innlegget
 

Godt mulig. Hector kjører så vidt meg bekjent ikke noen tog inn i Sveits per i dag.

Det med strømavtakere er faktisk en liten nøtt. De Vectron som er utrustet til å gå over broen har en strømavtaker som er ment å brukes i Norge. Utfordringen er at EU ikkje godkjente den. Det har vært en lang prosess med å få den godkjent, og SJ har nå utstedt en midlertidig tillatelse til å bruke denne.

Siste eg såg i saken var noe som tydet på at ERA vil ha info om dette unntaket, eller motsatt.

Lenke: Einnsyn - SJT - Søknad om tillatelse til bruk av 1800 mm strømavtaker Vectron lok

      Med ERTMS blir det sånn?? Hans-Ole Sveia 19. sep. 2024 kl.1613 #403030 (#402997) Vist 16 ganger Lik innlegget
 

Med tanke på strømavtakere har Norge noen særordninger, se lenken.

Lenke: Særordninger for Norge

Med ERTMS blir det sånn?? Snorre Johansen 19. sep. 2024 kl.1038 #403019 (#402977) Vist 121 ganger Lik innlegget
 

BN bryr seg i utgangspunktet ikke om slikt. For BN er det langt viktigere å skifte ut stadig eldre signalanlegg, og redusere vedlikeholdskostnader. Et lyssignal krever mer vedlikehold enn et skilt. Det finnes svært mange gamle sikringsanlegg, som det er både dyrt og vanskelig å få tak i reservedeler til. Mange deler gikk ut av produksjon for 50+ år siden. Ombygging av anleggene kan man bare glemme. Utbygging av ERTMS er også pålagt av EU.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.47 sek
I dag 12927 treff på forum10, og 76278218 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.