Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Litra X i motorvogntog ·20 Thor Bjerke 18. sep. 2024 kl.1749 #402980 Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Flytoget har litra BMX på en vogn. Er det noen som vet hva X betyr?

Litra X i motorvogntog Roar 18. sep. 2024 kl.1858 #402982 (#402980) Vist 407 ganger Lik innlegget
 

Er vel så banalt som Ekstra. Dette er fjerdevogna som ble etterbestilt.

  Litra X i motorvogntog Thor Bjerke 18. sep. 2024 kl.2019 #402989 (#402982) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

Vi har jo også Xde, men litra X er kanskje tildelt helt uavhengig av hverandre og med forskjellig betydning.

    Litra X i motorvogntog Roar 18. sep. 2024 kl.2036* #402992 (#402989) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Er ikke hovedlitra X i historisk sammenheng brukt for internmateriell?

      Litra X i motorvogntog Thor Bjerke 18. sep. 2024 kl.2049 #402994 (#402992) Vist 345 ganger Lik innlegget
 

Ja, internmateriell har X, men kan det være at de som jobber med persontogmateriell i Vy og Flytoget ikke har særlige kunnskaper om det?

        Litra X i motorvogntog Roar 18. sep. 2024 kl.2059* #402996 (#402994) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Vil ikke spekulere i dette.
Men som sagt tror jeg at denne X-en står for Ekstra. For øvrig hittil eneste norske elektriske motorvogntype som verken har førerrom eller strømavtaker. Men altså en motorboggi.
Tilsvarende vogn i tp. 73 har ingen drivaksler.

Lenke: NJK Materielldatabasen

          BCMU Jan-Inge Hansen 19. sep. 2024 kl.0154 #403006 (#402996) Vist 263 ganger Lik innlegget
 

BCMU på type 74 og 75 har verken førerrom eller strømavtagere.

        Litra X i motorvogntog Jan-Inge Hansen 19. sep. 2024 kl.0202 #403007 (#402994) Vist 263 ganger Lik innlegget
 

X'n på internmateriell står/stod vel alltid først i litraen?

          Litra X i motorvogntog Thor Bjerke 19. sep. 2024 kl.0735 #403008 (#403007) Vist 212 ganger Lik innlegget
 

Ja, det mener jeg er korrekt.

            En oppsummering Thor Bjerke 19. sep. 2024 kl.0737 #403009 (#403008) Vist 239 ganger Lik innlegget
 

Da må det vel bli slik:
Vogn med traksjon og strømavtaker: Type 71 BMU
Vogn med traksjon og uten stømavtaker: Type 71 BMX, type 73 BMU. type 74, 75 og 76: BMCU
Vogn uten traksjon og med strømavtaker: Type 72, 74, 75 og 76: BP

Hvordan er konfigurasjonen på type 78?

              En oppsummering Hans-Ole Sveia 19. sep. 2024 kl.0903* #403010 (#403009) Vist 183 ganger Lik innlegget
 

Type 76:Ikke BMCU, men derimot BC. I tillegg også XDe.

              En oppsummering Hans-Ole Sveia 19. sep. 2024 kl.0849* #403011 (#403009) Vist 177 ganger Lik innlegget
 

Type 78:

Se innlegg 395772 her fra mai i år.

              En oppsummering Hans-Ole Sveia 19. sep. 2024 kl.0855 #403012 (#403009) Vist 169 ganger Lik innlegget
 

Type 74 og 75: Ikke BMCU, men BCMU.

              En oppsummering Jan-Inge Hansen 19. sep. 2024 kl.0921 #403013 (#403009) Vist 168 ganger Lik innlegget
 

BMU 71 og 73 er like, i denne sammenhengen.

                En oppsummering Hans-Ole Sveia 19. sep. 2024 kl.0933 #403014 (#403013) Vist 160 ganger Lik innlegget
 

Det betyr at både BMU 71 og BMU 73 har strømavtaker.

                  BMU 73 Roar 19. sep. 2024 kl.0941* #403015 (#403014) Vist 175 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Bilder fra Materieldatabasen.

Tp. 71 har én drivboggi for hver vogn. I alt fire.
Tp. 73 har en motorløs vogn. I alt tre drivboggier.

                    Litra BMX Erland Rasten 19. sep. 2024 kl.1008* #403016 (#403015) Vist 168 ganger Lik innlegget
 

Har inntrykk av at de som bestemmer litra for tiden ikke har den store kunnskapen om betydning av litrabokstaver, og heller tenker at "et navn skal jo barnet ha". Derfor blir det litt tilfeldig hva som velges.
Den opprinnelige mellomvogna til tp 71 har jo litra BMU. Da blir det jo naturlig å gå litt videre i alfabetet. Men BMV og BMW vil jo forbindes med et bilmerke. Så da kan det jo hende at de ganske enkelt har hoppet en bokstav videre til BMX (?)

                      Litra på motorvognsett Odd Fjeldstad 19. sep. 2024 kl.1034* #403018 (#403016) Vist 164 ganger Lik innlegget
 

Er det i det hele tatt behov for litra på motorvognsett? Denne type materiell går alltid fast koplet, og det skiftes vel nesten aldri ut enkeltvogner. Det skulle jo klare seg med nummer, hvor midtsifferet tilkjennegir hvilken funksjon vognen har i togsettet.

For loktrukne togstammer er sikkert litra nødvendig når driftspersonalet skal skifte ut en vogn, og må sette inn en annen med tilsvarende litra.

                        Litra på motorvognsett Erik W J 19. sep. 2024 kl.1448 #403027 (#403018) Vist 68 ganger Lik innlegget
 

Det er nødvendig med betegnelser på vognene i et motorvognsett. Eksempelvis må en kunne fortelle hvilken av vognene som har en eller annen feil. Som regel er det også egen hovedtegning for hver av vognene.

Selv for T-banens MX3000-sett er det litra for vognene i settet. Det er MC1, M og MC2 hvor M står for motorvogn og C for førerrom (cab). MC1 og MC2 er forskjellige og har ulike egenskaper. Eksempelvis skal normalt MC1-vognene (nummer 31xx) gå bak mot Frognerseteren av hensyn trekkraft strømgapene i planovergangene. MC1-vognen er den som sørger for kjørestrøm til M-vognen.

                          Litra på motorvognsett, BMX Ø.K.Faye 19. sep. 2024 kl.1618* #403028 (#403027) Vist 57 ganger Lik innlegget
 

Det er vel egentlig Flytoget som bestilte og fikk bygget BMX vognene, og må være de rette til å kunne svare på hvorfor de har valgt litra BMX.

Som nevnt så er det viktig å kunne skille mellom vognene i et motorvognsett, ikke bare for å kunne fortelle om feil, men også for å kunne finne diverse teknisk utstyr, altså kunne orientere seg i kjøretøyet. Etter hvert som hver gren innen jernbanen går sin retning etter deling sent 90-tallet, eller tidlig 2000-tallet, så tror jeg de forskjellige selskapene har laget hver sin tilpassing av sitt system innen litra som passer dem selv. Det er jo ingenting som forhindrer dem i å gjøre det, og hvorfor skulle de ikke? Internt materiell litra X, er for dem irrelevant i deres produksjon.

Eksempler:
El.14
El.16
CE 119 (ingen El.)
CD 312 (ingen Di.)
BR 187 (ingen El. lokene er vel innleid?)


Liten digresjon:

Litra X og Ø for internt materiell skal også være styrende for største tillatte hastighet i forhold til sammensetningen. Hvis vognen har litra X eller Ø, og ikke er merket med største tillatte hastighet: Høyst 50km/t. Trykk 402 sier noe om dette, men vet ikke hvilken grad det er videreført og relevant i dagens jernbane.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 12851 treff på forum10, og 76278142 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.