Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Hva skjer med de 92-settene som skulle til Ukraina? ·4 Eyolf Berg 19. sep. 2024 kl.2141 #403046 Vist 118 ganger Lik innlegget
 

Ukrainerne har, som kjent, takket høflig nei til å ta imot de 92-settene de var tilbudt - forståelig nok all den tid anvendelsesområdet antakelig ivlle vært relativt begrenset så lenge krigen pågår, og det dreier seg om en svært liten serie gamle tog som neppe er veldig reservedelskompatible med mye annet som er å skaffe på bruktmarkedet.


Men hva skjer nå med disse settene? De var vel påkostet en relativt omfattende rehabilitering før de skulle sendes til Ukraina? Materiellsituasjonen på de ikke-elektrifiserte banene er vel fortsatt så anstrengt at de vil kunne komme meget vel med der? Eller er det gått så mye prestisje hos Norske Tog i "Vekk med type 92" at de ikke for noen pris vil slippe dem løs der igjen?

Hva skjer med de 92-settene som skulle til Ukraina? Åge Lybekbråten 19. sep. 2024 kl.2255 #403052 (#403046) Vist 78 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Fra en nylig artikkel i Teknisk Ukeblad, bak betalingsmur:

"Da Ukrainas avvisning kom før sommeren, hadde prosessen rundt donasjonen pågått i om lag halvannet år.

De fire togsettene av type 92 hadde blitt klargjort for levering på vårparten, og ukrainsk personell hadde fått opplæring i kjøring og vedlikehold av togene i Norge.

I svaret til Orten oppgir Nygård at det har kostet 12,5 millioner kroner å oppgradere og klargjøre de fire togsettene. I tillegg kommer 700.000 kroner i opplærings- og administrasjonskostnader."

(Det skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et skriftlig svar til stortingsrepresentant Helge Orten (H) tirsdag.)

 

Det hadde jo vært fint om disse fire oppgraderte settene da kunne komme andre til glede i stedet for.

 

 

  Hva skjer med de 92-settene som skulle til Ukraina? Bjørn Halling 19. sep. 2024 kl.2345 #403060 (#403052) Vist 38 ganger Lik innlegget
 

Da 86 - og 91 - settene ble utrangert, var det store forhåpninger om salg. Det ble utarbeidet prospekt, og vognene ble avertert til salgs. Som forventet kom det ikke noe ut av dette, annet enn at de greide å presse en del penger ut av flere foreninger som ville kjøpe slikt materiell, eller reservedeler til dette materiellet.
Nå er nok 92 - settene i betydelig bedre stand enn BM 86 og 91, men sannsynligheten for at utenlandske selskaper vil kjøpe en liten serie med spesielle vogner, er nok tilnærmet lik null. Vognene burde heller benyttes til å avhjelpe materiellmangel her hjemme.

    Evakueringssett? Lars Myrvang 20. sep. 2024 kl.0032 #403066 (#403060) Vist 14 ganger Lik innlegget
 

Disse togene burde umiddelbart bli: "Beredskapsett" og "Evakueringssett" Jeg synes det har vært litt for mange tilfeller i det siste hvor passasjerer har måttet vente i timesvis, før evakuering.

De kunne f.eks. bli stasjonert på: Myrdal, Dombås, Mo i Rana, Oslo, Nordagutu, Hønefoss, Trondheim. Passasjer kan få varme seg, samt at de også kanskje er sterke nok til å taue med seg et havarert togsett..
Togselskapene kan pålegges å dekke mesteparten av utgiftene... Beredskaps-avgift..

Lars Petter

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.56 sek
I dag 1225 treff på forum10, og 76286762 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13203 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.