Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen Trafikknytt    

En noe uheldig togprioritering Dombås - Otta lørdag 21.09 ·8 Terje Andersen 22. sep. 2024 kl.1705* #403196 Vist 236 ganger Lik innlegget
 

Tog 52 som ble 22 minutter forsinket fra Trondheim lørdag 21.09.2024 og var 23 min forsinket fra Dombås ble stoppet på Brennhaug for kryssing med tog 43. Det medførte 10 min ytterligere forsinkelse på tog 52 som til tross for god kjøring nedover mot Lillehammer naturlig nok havnet etter tog 330 og ble 34 min forsinket til Oslo. Tog 52 kjørte inn 9 min Sel - Lillehammer.

Fint for tog 43 vil noen si, men de ble uansett 8 min forsinket fra Dovre for kryssing med retur av jubileumstoget fra Raumabanen (7070). Uansett var tog 43 i rute til Trondheim, og det ville det nok også vært om kryssingen med tog 43 hadde blitt henlagt til Sel.

Det virker som man hadde satt opp noe for skarp rute for tog 7070 Åndalsnes - Dombås for toget kjørte seg forsinket fra Åndalsnes til Bjorli og Bjorli - Dombås.

Hadde kryssingen mellom togene 52 og 43 blitt lagt til Sel hadde tog 52 blitt 22 eller 23 min forsinket fra Sel og 43 10 min forsinket fra Sel. Med 9 min innkjøring til Lillehammer ville tog 52 gått 13 min forsinket fra Lillehammer og gått foran 330. Mesteparten av den gjenværende forsinkelsen for tog 52 hadde forsvunnet i oppholdet tog 52 hadde for kryssing med tog 315 og tog 52 hadde kunnet avgå Hamar med kun noen få min forsinkelse og vært i rute i Oslo.

Her kan det sikkert påpekes at togleder kanskje ikke kjente til forsinkelsen til tog 7070 når han gjorde sitt valg, men det var grunn til å være noe forsiktig med tiltro til rutemessig framføring av toget siden det er lenge siden det er kjørt tog triple Di 3 Åndalsnes - Dombås. Kjøringen Åndalsnes - Bjorli indikerte noe kvass rute og det samme viste seg Bjorli - Dombås.

En kan også lure på om man i Østlandsområdet kanskje også bør prioritere tog mot Oslo ved kryssinger med forsinket tog, ikke minst når det er snakk om innkjørbar forsinkelse som var tilfelle med de 23 min forsinkelse fra Dombås på tog 52.

Tog 43 var - 1 min i Trondheim, og det hadde kanskje vært omtrent samme situasjonen om kryssingen med tog 52 var på Sel eller Brennhaug.

Terje

Sel stengt Svein Rune Kjønnø 22. sep. 2024 kl.1813* #403200 (#403196) Vist 210 ganger Lik innlegget
 

.

  Sel stengt Terje Andersen 22. sep. 2024 kl.1848* #403201 (#403200) Vist 177 ganger Lik innlegget
 

Hvis Sel er stengt var det kanskje ikke så mange muligheter, men å beholde kryssingen på Otta ville sannsynligvis vært bedre. I alle fall for tog 52.

Jeg har selv opplevd å stå å vente på Dombås som overgangsreisende fra Raumabanen til tog 48 på kryssende tog 47 i 20 min på Dombås.

Men hva er grunnen til at Sel er stengt, og har den vært det lenge?

Terje

    Sel stengt Svein Rune Kjønnø 22. sep. 2024 kl.1851 #403202 (#403201) Vist 171 ganger Lik innlegget
 

Beklager at jeg var litt rask før jeg så at ditt innlegg gjaldt lørdag. Fredag var Sel stengt det meste av dagen pga et havarert godstog som det tok tid å berge.

En noe uheldig togprioritering Dombås - Otta lørdag 21.09 Christian Berg 22. sep. 2024 kl.1855 #403203 (#403196) Vist 160 ganger Lik innlegget
 

Det er alltid greit å være etterpåklok, men når ting står på så er det vel greit for togleder å forholde seg til de retningslinjer en har.

En annen ting er at den type situasjoner hvor en til slutt ser hvordan ting ender opp så kunne dette være input til kunstig intelligens som fram i tid vil kunne gi togleder forslag til hvordan velge de mest optimale kryssningspunkter når forsinkelser oppstår

  En noe uheldig togprioritering Dombås - Otta lørdag 21.09 Terje Andersen 22. sep. 2024 kl.2211* #403236 (#403203) Vist 22 ganger Lik innlegget
 

Men alt for ofte er disse retningslinjene feilaktige, og man burde i større grad bygge seg opp kunstig intelligensbasis som kan gi en bedre input.

Og da vil jeg tro at for tog mot Oslo linje F6, tror det heter det, er det viktigere å prioritere sørgående tog slik at de kommer foran Lillehammer-Drammen togene fra Lillehammer. Kommer F6-toget etter disse blir det mange tog som rammes av forsinkelsen, eller forsinkelsen på F6-toget vokser bare videre.

Terje

Tog 43 Hans-Ole Sveia 22. sep. 2024 kl.2032* #403207 (#403196) Vist 102 ganger Lik innlegget
 

Det virker som du mener at tog 43 ble 8 min. forsinket fra Dovre som følge av venting på tog 7070, men tog 43 sitt vedkommende var det meste av den forsinkelsen allerede ved ankomst til Dovre?

  Tog 43 Terje Andersen 22. sep. 2024 kl.2157 #403235 (#403207) Vist 27 ganger Lik innlegget
 

Nå var vel kjøretida fra Brennhaug til ankomst Dovre ca 10 min eller mer, mens normal kjøretid her er ca 5 min. Jeg tenkte det kunne være snakk om at tog 43 ventet utenfor stasjonen ved innkjør. I ruta som var satt opp skulle i alle fall tog 7070 vente flere minutter på tog 43.

Men det er intet poeng for min argumentasjon. Tog 43 kunne passert Dovre med omtrent samme forsinkelse om togene 42 og 43 hadde krysset på Sel. Det hadde ikke vært stort offer for tog 43 for å få tog 52 til å gå fra Lillehammer får tog 330. Og hadde de gjort det ville de vært i rute i Oslo.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 15994 treff på forum10, og 76339664 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13205 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.