Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

To Eurodual til Grenland Rail. ·17 Casper Hagen Schneider 4. juni 2024 kl.0041 #396160 Vist 1092 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Den 1.juni 2024 ankom Grenland Rail sine to Eurodual lokomotiver til Norge. Turen gikk fra Uddevalla i Sverige til Sundland, før de senere ble kjørt til Kongsberg. Dette er 159.007 og 159.008

Bildene er tatt ved Dilling.

forstørrt253071-DSC_49052.jpg

Lok nr 90 74 2159 008
GR: BR 159 nr. 159.008
Tog nr. 51656
2. juni 2024
foto: Casper Hagen Schneider

forstørrt253072-DSC_49061.jpg

Lok nr 90 74 2159 007
GR: BR 159 nr. 159.007
Tog nr. 51656
2. juni 2024
To Eurodual til Grenland Rail. Thor Bjerke 4. juni 2024 kl.0714 #396162 (#396160) Vist 1075 ganger Lik innlegget
 

Pussig at de er svenskregistrerte.

  To Eurodual til Grenland Rail. Svein Julton 4. juni 2024 kl.1632 #396209 (#396162) Vist 984 ganger Lik innlegget
 

Begge kjøretøyene skulle innom Grenland Rail sin base på Kongsberg for sjekk og test, samt få på logo på skroget.

forstørrt253078-P6040009.jpg

90 74 2159 008 N-GRAS på Grenland Rail sitt område på Kongsberg.
GR: BR 159 nr. 159.008
4. juni 2024
foto: Svein Julton

til MDB Svein Sando 4. juni 2024 kl.0824 #396164 (#396160) Vist 1002 ganger Lik innlegget
 

De er lagat inn i MDB, men mangler litt info:

Er dette flunk nye lok, altså bygget i 2024? Hvis ikke, når bygget? Og hvis ikke nye, hvem overtar GR lokene fra?

Er leverandøren Stadler ES?

  til MDB Ståle Ualand 4. juni 2024 kl.0826 #396165 (#396164) Vist 1015 ganger Lik innlegget
 

Splitt nye.

  bygge år Knut Andvord 4. juni 2024 kl.0922 #396166 (#396164) Vist 1025 ganger Lik innlegget
 

mistenker at det står 2023 på byggeskilt. ble vel påbegynt bygging føre jul mener de setter bygge år når de starter på ramma

    byggeår Svein Sando 4. juni 2024 kl.0959* #396168 (#396166) Vist 1034 ganger Lik innlegget
 

Men hvis vi skriver bygget i 2023 og levert i 2024, blir det kanskje riktig?

      Byggeår - levert år Erik W J 4. juni 2024 kl.1007 #396169 (#396168) Vist 1040 ganger Lik innlegget
 

I databasen bør vi kanskje være konsekvente å bruke levert år og ikke et udefinert byggeår?

        bestilt — levert — godkjent Svein Sando 4. juni 2024 kl.1038 #396171 (#396169) Vist 1116 ganger Lik innlegget
 

Fordi kildene gir ulike svar på dette, er det tre mulige felt å sette datoer i når det gjelder en enhets tilblivelse: 1) Bestilt, 2) Levert, 3) Godkjent for drift. NSB typeblader bruker vel "bygget", og hva det er er ikke særlig presist, som du sier. Fabrikkskiltene vil jeg tro sier noe om når enheten ble nettopp levert.

For NSBs rullende har vi protokoller for hver eneste bestilling i perioden 1900 til 1950 sånn cirka. Der oppgis bestillingsdata, men ingen egen rubrikk (kolonne) for leveringstidspunkt, men derimot for når enheten var forventet å bli levert i følge kontrakt. Men så er det en egen kolonne for godkjenning, og der ble datoene nøye innført. MDB bruker data fra disse bnestillingsprotokollene. Det finnes også vognkort som jeg ser noen henviser til, men de har MDB ikke hatt systematisk tilgang til. Disse vil gi nyttig informasjon om hendelser etter at vognene ble tatt i bruk og går så vidt jeg har forstått, til godt ut på 1970-tallet. Noen kan sikkert si mer om dette.

          bestilt — levert — godkjent Svein Julton 4. juni 2024 kl.1622 #396207 (#396171) Vist 1094 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Skilt for byggnummer og byggår på 159 008

forstørrt253077-P6040010.jpg

159 008 på Grenland Rail sitt område på Kongsberg. Skilt med byggnummer 4384 fra 2024.
GR: BR 159 nr. 159.008
Kongsberg
4. juni 2024
foto: Svein Julton

            To Eurodual til Grenland Rail. Ragnar Andenæs 9. juni 2024 kl.2256 #396551 (#396207) Vist 583 ganger Lik innlegget
 

Og på det bildet ser vi og et sandstandsglass et stykke under sandpåfyllingslokket ved fabrikkskiltet. Det har jeg aldri sett før. :-)

Eurodual on OnRail AS Svein Sando 4. juni 2024 kl.1044 #396172 (#396160) Vist 1027 ganger Lik innlegget
 

I MDB har vi nå registrert 8 Eurodual (159.001 – 159.008), de 6 første til CN og de to siste nå til GR. Men hva med de to(?) som OnRail kjører rundt med? Er de blant disse åtte, eller andre nummer? Og Green Cargo har vel også noen?

  Eurodual on OnRail AS Ståle Ualand 4. juni 2024 kl.1059* #396175 (#396172) Vist 1052 ganger Lik innlegget
 

Green Cargo var først ut og hadde 001 og 002. Så fikk CargoNet levert nr 003 og 004. Onrail bestilte og fikk levert 005 og 006. Da Green Cargo pakket sammen i Norge var det litt fram og tilbake på ryktebørsen, men 001 og 002 endte da opp med å gå til CargoNet.

Grenland Rail har da fått 007 og 008. I motsetning til de 6 første, som alle er leaset via European Loc Pool (ELP) så har Grenland Rail kjøpt sine lok. GR bestilte sine lok tilbake i 2022 mener jeg, og planlagt leveranse var ett lok i 2023 og ett nå i 2024. Så leveransen er faktisk kraftig forsinket.

    To Eurodual til Grenland Rail. Lars Byman 5. juni 2024 kl.1731* #396294 (#396175) Vist 903 ganger Lik innlegget
 

Tok ikke langestunden, føre GR fikk sin debut med Ed på Rørosbanen.

      Første tur i trafikk Svein Rune Kjønnø 6. juni 2024 kl.1357 #396342 (#396294) Vist 856 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Første tur i ordinær drift gikk med svilletog fra Hønefoss til Auma på Rørosbanen. TMZ 1422 var med som forspannslok pga togvekten.

forstørrt253110-20240604_193620.jpg

Grenland Rails Eurodual på første tur i ordinær trafikk på Auma sidespor.
Tog nr. 8005
4. juni 2024
foto: Svein Rune Kjønnø

forstørrt253111-20240604_193727.jpg

Grenland Rails Eurodual på første tur i ordinær trafikk på Auma sidespor.
Tog nr. 8005
4. juni 2024
foto: Svein Rune Kjønnø
        Første tur i trafikk Ståle Ualand 6. juni 2024 kl.1806 #396355 (#396342) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

Hva var togvekten på dette toget?
Eurodual har vel gått med rundt 1500 tonn på Bergensbanen i Green Cargo tiden. Og i Tyskland kjører de også tunge tog.

Er det satt noen grense for hvor mye Eurodual kan trekke?

          Første tur i trafikk Svein Rune Kjønnø 6. juni 2024 kl.2031 #396360 (#396355) Vist 813 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Snaut 1500 tonn. I en så tidlig fase er det nok greit med to lok uansett, og Auma er nesten alltid et problem. Hva stigningen er der inne vet jeg ikke, men det er et utfordrende sidespor å skifte på. Ikke minst med 1500 tonn.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 23002 treff på forum10, og 74016129 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13012 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.