Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Tog i solnedgang ·2 Svein Sando 28. juli 2024 kl.0131 #399461 Vist 406 ganger Likt av 9 Lik innlegget
 

Jeg har fått ny mobiltelefon etter at den gamle begynte å få grå stær (fordunklet linse). Den nye er en iPhone 15 pro, som tydeligvis gjør bruk av AI uten at jeg gjør noe for det. Spesielt imponerende er det hvordan den takler motlys.

I kveld var det en spesiell fin solnedgang som jeg tok bilder av (øverste bilde). Mens dette skjedde hørte den karakteristiske dype brumming av en Di 4 på vei, og da prøvde jeg bevisst å se hvordan mobilkameraet taklet sola midt i mot og samtidig et tog ned i skyggen (nederst bilde). Jeg har beskåret litt på bildene, og økt kontrasten litt på det nederste bildet, ellers ingen ting.

For å få til noe lignende tidligere, selv med en god speilrefleks, måtte bildet etterbehandles ganske grundig og kanskje uten hell, siden bildet da ville hatt litt å jobbe med i skyggepartiene eller en helt hvit sol uten nyanser.

t254156-T-21788-240727.jpg

Solen går ned over Fosenalpene
27. juli 2024
foto: Svein Sando

t254157-T-21794-240727.jpg

Tog i solnedgang
Tog nr. 472
Saksvik
27. juli 2024
foto: Svein Sando
Tog i solnedgang Kurt Hål. 28. juli 2024 kl.1310 #399471 (#399461) Vist 325 ganger Lik innlegget
 

Nydelig innlevelser en får når motlysbilder fremstår med et så rkit detaljnivå og ikke bare vist i siluett.
Alt er vel også behandlet HD-messig internt med AI og doblet til store detaljbilder på godt over 40MP - imponert.
Det siste hvor du fikk justert nok til at hvitt kom frem på husene, gjorde seg. Gratulerer med nytt kamera 👍

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 13614 treff på forum10, og 76050112 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13186 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.