Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Fototur langs Flåmsbana ·18 CF Salicath 2. aug. 2024 kl.1403 #399811 Vist 1012 ganger Likt av 22 Lik innlegget
 

Jeg har fotografert langs Flåmsbana mange ganger, men som regel har det vært i en fart for å rekke det siste toget tilbake til Oslo etter sykkelturen over Fagernut. I juni bestemte jeg meg derfor for å bruke litt tid langs banen for å fange inn noen ukjente vinkler. Denne gangen valgte jeg også å gå fremfor å sykle, mens toget ble brukt som tilbringertransport.

Her er et utvalg av bildene. Som en vri viser jeg dem i geografisk rekkefølge fra Flåm til Myrdal, ikke kronologsik som de ble tatt.

forstørrt254276-001-_CFS3841.jpg

Jeg startet dagen på Myrdal, men for mange er Flåm stasjon og cruiseskipene utgangspunktet for turen. Her ser vi 17.2230 som står til pynt med en reservevogn.
NSB: El 17 nr. 2230
Flåm
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254277-002-_CFS3824.jpg

Turen opp dalen starter med slake stigninger opp langs elven, men det skal snart bli brattere.
Vy: El 18 nr. 2251
Tog nr. 1866
Lunden, bortenfor i retning fra Oslo
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254278-003-_CFS3858.jpg

Steinshølen passeres
Tog nr. 1868
Lunden, bortenfor i retning mot Oslo
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254279-004-_CFS3786.jpg

Vy: El 18 nr. 2252
Tog nr. 1863
Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254280-005-_CFS3772.jpg

Utsikt over tettstedet rundt Flåm kirke, med banen i lia i bakgrunnen. Her har banen begynt å klatre i terrenget for alvor, og jeg slet med å finne gode fotoplasser herfra til Dalsbotn.
Tog nr. 1863
Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254281-006-_CFS3680.jpg

Ved Dalsbotn holdeplass og med utsikt til Rjoandefossen i bakgrunnen
Vy: El 18 nr. 2251
Tog nr. 1862
Dalsbotn
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254282-007-_CFS3628.jpg

Bommene på Høga PLO har akkurat åpnet seg, og syklistene kan fortsette turen nedover dalen.
Tog nr. 1859
Berekvam–Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254283-008-_CFS3609.jpg

Ved Høga krysser jernbanen dalen på et av de trangeste punktene. Dette bildet har jeg tatt en variant av tidligere, men jeg kunne ikke dy meg fra å gjenbruke denne vinkelen.
Vy: El 18 nr. 2252
Tog nr. 1859
Berekvam–Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254284-009-_CFS3555.jpg

Her ser vi i motsatt retning av forrige bilde. Toget opp dalen nærmer seg Timberheller tunnel.
Vy: El 18 nr. 2250
Tog nr. 1860
Berekvam–Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254286-011-_CFS3454.jpg

En overgangsbru nær gården Styvissete gav meg denne fotovinkelen. Legg spesielt merke til den imponerende støttemuren til jernbanen med vegen på nedsiden.
Vy: El 18 nr. 2249
Tog nr. 1857
Berekvam–Håreina
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254287-012-_CFS3967.jpg

Vi nærmer oss Berekvam, og rett foran loket er enkelt innkjørssignal til stasjonen. Krysningsrutinen her er at oppadgående tog kommer inn først og venter på nedadgående.
Tog nr. 1868
Berekvam
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254288-013-_CFS3986.jpg

Krysning på Berekvam.
Tog nr. 1868x1867
Berekvam
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254289-014-_CFS4004.jpg

Begge togene har fått klarsignal, og legger i vei. Dette var dagens siste krysning på stasjonen.
Tog nr. 1868x1867
Berekvam
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254290-015-_CFS4016.jpg

Melhusgjelet. Noen timer tidligere hadde jeg forsøkt å finne en god fotovinkel her, men det er så tilgrodd at jeg så vidt skimtet toget gjennom løvverket. Her er nok drone tingen...
Tog nr. 1868
Blomheller, bortenfor i retning fra Oslo
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254291-016-_CFS3247.jpg

På Blomheller hadde jeg god tid, og tok turen opp til vokterboligen som ligger oppe i dalsida på motsatt side av holdeplassen. Vokterboligen er av samme type som den på Upsete, men den er dessverre ikke så godt ivaretatt.
Blomheller
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254292-017-_CFS3322.jpg

Blomheller vokterbolig har nydelig utsikt til jernbanen, dalen og med Melhus gård i forgrunnen.
Tog nr. 1855
Blomheller
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254293-018-_CFS3198.jpg

Fra Blomheller er det 55 promille stigning opp mot Kårdal.
Vy: El 18 nr. 2251
Tog nr. 1854
Blomheller
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254294-019-_CFS2856.jpg

Fra Blomheller til Reinunga går banen i hovedsak i tunnel, men Pinnelia gir de reisende et flott utsyn over dalenden. Her ser vi Flåmsbana i tre nivåer, med Hylla overbygg rett under meg. Skal innrømme jeg fikk litt høydeskrekken av å stå der, selv om det var tryggere enn det ser ut som...!
Tog nr. 1867
Kjosfossen, bortenfor i retning fra Oslo
19. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254295-020-_CFS3165.jpg

Fra togvinduet er utsikten minst like imponerende!
Tog nr. 1853
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254296-021-_CFS2838-Pano.jpg

Stopp på Kjosfossen. Hulder med pop-rocka folkemusikk. Turistene knipser som gale. Bildet er et panorama satt sammen av flere bilder for å få med hele fossen.
Tog nr. 1867
Kjosfossen
19. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254297-022-_CFS2993.jpg

Kjosfossen sett fra åssiden nedenfor demningen mot Reinungavatnet
Tog nr. 1869
Kjosfossen
19. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254298-023-_CFS3148.jpg

Kjosfossen
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254299-024-_CFS2781.jpg

Fra Reinunga kjører toget parallelt med fossen ned mot vendetunnelen under Reinungaplatået. De som holde regningen ser at jeg tok bilder av tog 1867 tre ganger, først her på Reinungaplatået, deretter ved Kjosfossen, til slutt i Pinnelia. Toget kjørte flere kilometer mens jeg gikk noen få hundre meter mellom fotoplassene.
Tog nr. 1867
Reinunga
19. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254300-025-_CFS4084.jpg

Toget runder Reinungaplatået, og nærmer seg Vatnahalsen.
Tog nr. 1868
Reinunga
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254301-026-_CFS4506.jpg

På Vatnahalsen er det bygd bro over jernbanen siden sist jeg var her, og dermed har en ny fotovinkel åpenbart seg.
Vy: El 18 nr. 2251
Tog nr. 1862
Vatnahalsen
21. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254302-027-_CFS2689.jpg

Tog nr. 1865
Myrdal
19. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254303-028-_CFS3125.jpg

TXP hilser lokfører i dagens første tog fra Flåm
Vy: El 18 nr. 2250
Tog nr. 1862
Myrdal
20. juni 2024
foto: CF Salicath

forstørrt254304-029-_CFS2668.jpg

Myrdal stasjon gir turistene et lite glimt av fjellheimen. Slik må selvfølgelig fotograferes!
Tog nr. 1864x1865
Myrdal
19. juni 2024
foto: CF Salicath
Fototur langs Flåmsbana DCHalvorsen 2. aug. 2024 kl.2008 #399836 (#399811) Vist 826 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Dette må være en av de mest gjennomførte fotoreportasjene fra Flåmsbana som jeg noen gang har sett. Valget ditt av fotovinkler er som vanlig kreativt og spennende. At du i tillegg har meningsfulle billedtekster, gjør opplevelsen ganske komplett.

Mot slutten er det en del ganske "våte" bilder. Flåmsdalen er villere og vakrere når vassdragene går fulle, enten som følge av regnvær, snøsmelting - eller begge deler.

Og så kan man jo alltids flire litt av alle disse fotografende turistene, og stille spørsmålet om de fleste kanskje burde sett litt mer og fotografert litt mindre.

Jeg reiste et stykke med Hurtigruten i sommer. Solen skinte, og dekket var fullt. Det ble filmet og fotografert i ett sett. Jeg tror mange bare drev på med det fordi de egentlig kjedet seg. Det var helt ordinære vestnorske fjordlandskaper.

Men borte i et hjørne satt to eldre engelskmenn. De hadde kikkert og nettbrett, og på nettbrettet så jeg de hadde kart over landskapet vi passerte. I sum hadde nok de en mer meningsfull reise enn de andre som kommer hjem med 1000 bilder og filmsnutter av landskaper som egentlig ikke sier dem noen ting.

  Fototur langs Flåmsbana Svein Julton 2. aug. 2024 kl.2049 #399837 (#399836) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

som kommer hjem med 1000 bilder og filmsnutter av landskaper som egentlig ikke sier dem noen ting

samme kunne kanskje vært sagt om mye av det som presenteres her på dette nettstedet også

    dette nettstedet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.1047 #399863 (#399837) Vist 759 ganger Lik innlegget
 

samme kunne kanskje vært sagt om mye av det som presenteres her på dette nettstedet også

Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype det siste – litt?

      dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1222 #399871 (#399863) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

Kan du utdype det siste – litt?

Det jeg mange ganger lurer på er, hva vil fotografen egentlig vise med sine bilder? Det er f.eks. en del bilder av "tog i naturen", hvor naturen er 95% av bildet og man skal se godt etter hvor det rullende materiell er.

Da spør jeg meg, hva menes med dette bildet?

        dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1234* #399875 (#399871) Vist 770 ganger Lik innlegget
 

Så du tenker ikke på bilder der det overhodet ikke er noe tog i det hele tatt i tilknytning til omtale av togfotografering?

          dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1342 #399880 (#399875) Vist 773 ganger Lik innlegget
 

....det også....

            dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1350 #399881 (#399880) Vist 785 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for svaret!

              Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Webmaster 3. aug. 2024 kl.1407 #399882 (#399881) Vist 844 ganger Lik innlegget
 

I forumet bruksvilkår (se lenke i toppmenyen) står det:

Dette er et forum for emner vedrørende Norsk Jernbaneklubb og jernbaner vidt forstått. Vi ber skribentene respektere dette og avstå fra innlegg som faller utenfor dette. Det gjelder også private og personlige forhold som ikke har relevans i forhold til NJK og jernbaner, eller det som diskuteres i øyeblikket.

Siden det visuelle er en ofte vesentlig del av et "innlegg", er det nå lagt til en presisering om dette: "Dette gjelder også opplastede bilder."

Så vil det alltid være gråsoner mellom hva som er privat og det som måtte ha relevans i forhold til det jernbanemessige eller den pågående tråden. Men en påminnelse om at det er lurt å tenke seg litt om hva som publiseres både av tekst og bilder, med tanke på om hvordan dette måtte oppfattes hos leserne.

Det kunne vært nyttig med en generell diskusjon om det skal settes kvalitetskrav til hva som skal forbli i Fotosamlingen over tid. Kvaliteten på bildene er svært variable. Kanskje bør det skje en opprydding der? Men det kan vi ta i en egen diskusjonstråd.

                Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1625 #399886 (#399882) Vist 788 ganger Lik innlegget
 

Men det kan vi ta i en egen diskusjonstråd

Ser fram til en slik mulighet

                  Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.1709 #399895 (#399886) Vist 827 ganger Lik innlegget
 

En slik diskusjonstråd kan den som ønsker det starte selv. Selv er jeg usikker på hva dette har med kvalitet å gjøre - for meg ser det mer ut som personlig synsing.

                    Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1751* #399899 (#399895) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

Til det siste:

Hva er et jernbanebilde? Og kan det være at det finnes kvaliteter utenom nærbildene av materiellet (utenom de rene typebildene) og stasjonsbygningen? Hva med livet rundt det hele? Da tenker jeg på betjening og livet rundt det hele.

                    Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1907 #399905 (#399895) Vist 829 ganger Lik innlegget
 

Personlig synsing er jo ikke fraværende i mange tråder Erik. Så hvorfor er det «ugreit» at man skal synse ang bilde- og presentasjonskvalitet?

                      Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.2019 #399912 (#399905) Vist 836 ganger Lik innlegget
 

Ingen motforestilling til synsing, Svein - så lenge den ikke utgir seg for å være noe annet. Det var egentlig overskriften som fikk meg til å reagere.

                        Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.2324* #399929 (#399912) Vist 813 ganger Lik innlegget
 

Hva er det ved overskriften som du reagerer på?

                          Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 4. aug. 2024 kl.1834* #399973 (#399929) Vist 696 ganger Lik innlegget
 

Reaksjonen min var på at det jeg oppfattet som en personlig ytring om smak og behag ble møtt med en henvisning til formalkravene.

                            Hva er problemet med formalkrav? Svein Sando 4. aug. 2024 kl.2058 #399976 (#399973) Vist 723 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ok, men er det irreleveant å minne om forumets formål hva angår innleggenes innhold, når det stilles spørsmål til hva som postes på forumet?

                              Hva er problemet med formalkrav? Erik W J 4. aug. 2024 kl.2137 #399980 (#399976) Vist 696 ganger Lik innlegget
 

Absolutt ikke irrelevant, men i forhold til diskusjonen var det et apropos.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 13561 treff på forum10, og 76050059 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13186 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.