Fototur langs Flåmsbana ·18
CF Salicath 2. aug. 2024 kl.1403 #399811 Vist 1012 ganger Likt av 22
Lik innlegget |
| Jeg har fotografert langs Flåmsbana mange ganger, men som regel har det vært i en fart for å rekke det siste toget tilbake til Oslo etter sykkelturen over Fagernut. I juni bestemte jeg meg derfor for å bruke litt tid langs banen for å fange inn noen ukjente vinkler. Denne gangen valgte jeg også å gå fremfor å sykle, mens toget ble brukt som tilbringertransport.
Her er et utvalg av bildene. Som en vri viser jeg dem i geografisk rekkefølge fra Flåm til Myrdal, ikke kronologsik som de ble tatt.
Jeg startet dagen på Myrdal, men for mange er Flåm stasjon og cruiseskipene utgangspunktet for turen. Her ser vi 17.2230 som står til pynt med en reservevogn. NSB: El 17 nr. 2230Flåm20. juni 2024foto: CF Salicath
Utsikt over tettstedet rundt Flåm kirke, med banen i lia i bakgrunnen. Her har banen begynt å klatre i terrenget for alvor, og jeg slet med å finne gode fotoplasser herfra til Dalsbotn. Tog nr. 1863Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Ved Dalsbotn holdeplass og med utsikt til Rjoandefossen i bakgrunnen Vy: El 18 nr. 2251 Tog nr. 1862Dalsbotn20. juni 2024foto: CF Salicath
Bommene på Høga PLO har akkurat åpnet seg, og syklistene kan fortsette turen nedover dalen. Tog nr. 1859Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Ved Høga krysser jernbanen dalen på et av de trangeste punktene. Dette bildet har jeg tatt en variant av tidligere, men jeg kunne ikke dy meg fra å gjenbruke denne vinkelen. Vy: El 18 nr. 2252 Tog nr. 1859Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Her ser vi i motsatt retning av forrige bilde. Toget opp dalen nærmer seg Timberheller tunnel. Vy: El 18 nr. 2250 Tog nr. 1860Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
En overgangsbru nær gården Styvissete gav meg denne fotovinkelen. Legg spesielt merke til den imponerende støttemuren til jernbanen med vegen på nedsiden. Vy: El 18 nr. 2249 Tog nr. 1857Berekvam–Håreina20. juni 2024foto: CF Salicath
Vi nærmer oss Berekvam, og rett foran loket er enkelt innkjørssignal til stasjonen. Krysningsrutinen her er at oppadgående tog kommer inn først og venter på nedadgående. Tog nr. 1868Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Krysning på Berekvam. Tog nr. 1868x1867Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Begge togene har fått klarsignal, og legger i vei. Dette var dagens siste krysning på stasjonen. Tog nr. 1868x1867Berekvam20. juni 2024foto: CF Salicath
Melhusgjelet. Noen timer tidligere hadde jeg forsøkt å finne en god fotovinkel her, men det er så tilgrodd at jeg så vidt skimtet toget gjennom løvverket. Her er nok drone tingen... Tog nr. 1868Blomheller, bortenfor i retning fra Oslo20. juni 2024foto: CF Salicath
På Blomheller hadde jeg god tid, og tok turen opp til vokterboligen som ligger oppe i dalsida på motsatt side av holdeplassen. Vokterboligen er av samme type som den på Upsete, men den er dessverre ikke så godt ivaretatt. Blomheller20. juni 2024foto: CF Salicath
Blomheller vokterbolig har nydelig utsikt til jernbanen, dalen og med Melhus gård i forgrunnen. Tog nr. 1855Blomheller20. juni 2024foto: CF Salicath
Fra Blomheller til Reinunga går banen i hovedsak i tunnel, men Pinnelia gir de reisende et flott utsyn over dalenden. Her ser vi Flåmsbana i tre nivåer, med Hylla overbygg rett under meg. Skal innrømme jeg fikk litt høydeskrekken av å stå der, selv om det var tryggere enn det ser ut som...! Tog nr. 1867Kjosfossen, bortenfor i retning fra Oslo19. juni 2024foto: CF Salicath
Fra togvinduet er utsikten minst like imponerende! Tog nr. 1853 20. juni 2024 foto: CF Salicath
Stopp på Kjosfossen. Hulder med pop-rocka folkemusikk. Turistene knipser som gale.
Bildet er et panorama satt sammen av flere bilder for å få med hele fossen. Tog nr. 1867Kjosfossen19. juni 2024foto: CF Salicath
Kjosfossen sett fra åssiden nedenfor demningen mot Reinungavatnet Tog nr. 1869Kjosfossen19. juni 2024foto: CF Salicath
Fra Reinunga kjører toget parallelt med fossen ned mot vendetunnelen under Reinungaplatået.
De som holde regningen ser at jeg tok bilder av tog 1867 tre ganger, først her på Reinungaplatået, deretter ved Kjosfossen, til slutt i Pinnelia. Toget kjørte flere kilometer mens jeg gikk noen få hundre meter mellom fotoplassene. Tog nr. 1867Reinunga19. juni 2024foto: CF Salicath
Toget runder Reinungaplatået, og nærmer seg Vatnahalsen. Tog nr. 1868Reinunga20. juni 2024foto: CF Salicath
På Vatnahalsen er det bygd bro over jernbanen siden sist jeg var her, og dermed har en ny fotovinkel åpenbart seg. Vy: El 18 nr. 2251 Tog nr. 1862Vatnahalsen21. juni 2024foto: CF Salicath
Tog nr. 1865Myrdal19. juni 2024foto: CF Salicath
Myrdal stasjon gir turistene et lite glimt av fjellheimen. Slik må selvfølgelig fotograferes! Tog nr. 1864x1865Myrdal19. juni 2024foto: CF Salicath |
|
Fototur langs Flåmsbana DCHalvorsen 2. aug. 2024 kl.2008 #399836 (#399811) Vist 826 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Dette må være en av de mest gjennomførte fotoreportasjene fra Flåmsbana som jeg noen gang har sett. Valget ditt av fotovinkler er som vanlig kreativt og spennende. At du i tillegg har meningsfulle billedtekster, gjør opplevelsen ganske komplett. Mot slutten er det en del ganske "våte" bilder. Flåmsdalen er villere og vakrere når vassdragene går fulle, enten som følge av regnvær, snøsmelting - eller begge deler. Og så kan man jo alltids flire litt av alle disse fotografende turistene, og stille spørsmålet om de fleste kanskje burde sett litt mer og fotografert litt mindre. Jeg reiste et stykke med Hurtigruten i sommer. Solen skinte, og dekket var fullt. Det ble filmet og fotografert i ett sett. Jeg tror mange bare drev på med det fordi de egentlig kjedet seg. Det var helt ordinære vestnorske fjordlandskaper. Men borte i et hjørne satt to eldre engelskmenn. De hadde kikkert og nettbrett, og på nettbrettet så jeg de hadde kart over landskapet vi passerte. I sum hadde nok de en mer meningsfull reise enn de andre som kommer hjem med 1000 bilder og filmsnutter av landskaper som egentlig ikke sier dem noen ting. |
|
Fototur langs Flåmsbana Svein Julton 2. aug. 2024 kl.2049 #399837 (#399836) Vist 847 ganger
Lik innlegget |
| som kommer hjem med 1000 bilder og filmsnutter av landskaper som egentlig ikke sier dem noen ting
samme kunne kanskje vært sagt om mye av det som presenteres her på dette nettstedet også |
|
dette nettstedet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.1047 #399863 (#399837) Vist 759 ganger
Lik innlegget |
| samme kunne kanskje vært sagt om mye av det som presenteres her på dette nettstedet også Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype det siste – litt? |
|
dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1222 #399871 (#399863) Vist 776 ganger
Lik innlegget |
| Kan du utdype det siste – litt?
Det jeg mange ganger lurer på er, hva vil fotografen egentlig vise med sine bilder? Det er f.eks. en del bilder av "tog i naturen", hvor naturen er 95% av bildet og man skal se godt etter hvor det rullende materiell er.
Da spør jeg meg, hva menes med dette bildet? |
|
dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1234* #399875 (#399871) Vist 770 ganger
Lik innlegget |
| Så du tenker ikke på bilder der det overhodet ikke er noe tog i det hele tatt i tilknytning til omtale av togfotografering? |
|
dette nettstedet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1342 #399880 (#399875) Vist 773 ganger
Lik innlegget |
|
dette nettstedet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1350 #399881 (#399880) Vist 785 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
|
Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Webmaster 3. aug. 2024 kl.1407 #399882 (#399881) Vist 844 ganger
Lik innlegget |
| I forumet bruksvilkår (se lenke i toppmenyen) står det:
Dette er et forum for emner vedrørende Norsk Jernbaneklubb og jernbaner vidt forstått. Vi ber skribentene respektere dette og avstå fra innlegg som faller utenfor dette. Det gjelder også private og personlige forhold som ikke har relevans i forhold til NJK og jernbaner, eller det som diskuteres i øyeblikket.
Siden det visuelle er en ofte vesentlig del av et "innlegg", er det nå lagt til en presisering om dette: "Dette gjelder også opplastede bilder."
Så vil det alltid være gråsoner mellom hva som er privat og det som måtte ha relevans i forhold til det jernbanemessige eller den pågående tråden. Men en påminnelse om at det er lurt å tenke seg litt om hva som publiseres både av tekst og bilder, med tanke på om hvordan dette måtte oppfattes hos leserne.
Det kunne vært nyttig med en generell diskusjon om det skal settes kvalitetskrav til hva som skal forbli i Fotosamlingen over tid. Kvaliteten på bildene er svært variable. Kanskje bør det skje en opprydding der? Men det kan vi ta i en egen diskusjonstråd. |
|
Kvlitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1625 #399886 (#399882) Vist 788 ganger
Lik innlegget |
| Men det kan vi ta i en egen diskusjonstråd
Ser fram til en slik mulighet |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.1709 #399895 (#399886) Vist 827 ganger
Lik innlegget |
| En slik diskusjonstråd kan den som ønsker det starte selv. Selv er jeg usikker på hva dette har med kvalitet å gjøre - for meg ser det mer ut som personlig synsing. |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Hans-Ole Sveia 3. aug. 2024 kl.1751* #399899 (#399895) Vist 786 ganger
Lik innlegget |
| Til det siste: Hva er et jernbanebilde? Og kan det være at det finnes kvaliteter utenom nærbildene av materiellet (utenom de rene typebildene) og stasjonsbygningen? Hva med livet rundt det hele? Da tenker jeg på betjening og livet rundt det hele. |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Julton 3. aug. 2024 kl.1907 #399905 (#399895) Vist 829 ganger
Lik innlegget |
| Personlig synsing er jo ikke fraværende i mange tråder Erik. Så hvorfor er det «ugreit» at man skal synse ang bilde- og presentasjonskvalitet? |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 3. aug. 2024 kl.2019 #399912 (#399905) Vist 836 ganger
Lik innlegget |
| Ingen motforestilling til synsing, Svein - så lenge den ikke utgir seg for å være noe annet. Det var egentlig overskriften som fikk meg til å reagere. |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Svein Sando 3. aug. 2024 kl.2324* #399929 (#399912) Vist 813 ganger
Lik innlegget |
| Hva er det ved overskriften som du reagerer på? |
|
Kvalitetskrav til hva som publiseres er allerede beskrevet i bruksvilkårene for forumet Erik W J 4. aug. 2024 kl.1834* #399973 (#399929) Vist 696 ganger
Lik innlegget |
| Reaksjonen min var på at det jeg oppfattet som en personlig ytring om smak og behag ble møtt med en henvisning til formalkravene. |
|
Hva er problemet med formalkrav? Svein Sando 4. aug. 2024 kl.2058 #399976 (#399973) Vist 723 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Ok, men er det irreleveant å minne om forumets formål hva angår innleggenes innhold, når det stilles spørsmål til hva som postes på forumet? |
|
Hva er problemet med formalkrav? Erik W J 4. aug. 2024 kl.2137 #399980 (#399976) Vist 696 ganger
Lik innlegget |
| Absolutt ikke irrelevant, men i forhold til diskusjonen var det et apropos. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |