Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Om opplastede bilder - vern? ·15 Svein Sando 4. aug. 2024 kl.2255 #399985 Vist 746 ganger Lik innlegget
 

I forumets bruksregler er det et avsnitt mot slutten om faren ved å laste opp bilder med tanke på spredning, og om NJKs rettigheter til å bruke bilder til andre ting i NJK. Men det står ingen ting om NJK har noen plikter overfor opplasteren/fotografen mht til et opplastet bilde. Burde det stått noe om det? Man kan tenke seg to motsatte retninger og en mellomløsning:

  1. at NJK plikter å ta vare på opplastede bilder til "evig tid"
  2. at NJK plikter å ta vare på opplastede bilder en viss tid (f.eks. ett år)
  3. at NJK står fritt i å ta vare på eller slette bilder ut fra egne vurderinger

Jeg vil tro at punkt 2 over i praksis er det samme som at det ingen ting står, for da har NJK heller ikke lovt noe.

Om opplastede bilder - vern? Roar 4. aug. 2024 kl.2309 #399988 (#399985) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

NJK bør nok i det minste kunne forbeholde seg rett til å kunne slette bilder som:

- ingen forbindelse har verken med jernbane eller noe annet tema som hører inn under formålsparagrafen

- er av altfor dårlig teknisk kvalitet og som det ikke er mulig å forbedre

- rene dubletter

Likeledes rett til å kunne bruke opplastede bilder i egne publikasjoner og på egne nettsider, forutsatt at fotografen krediteres med navn.

Om opplastede bilder - vern? Halvard Hovtun 4. aug. 2024 kl.2315 #399989 (#399985) Vist 668 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg holder med punkt 3. Jeg betrakter mine bidrag til forum og nettsider på lik linje som bidrag til redaktørstyrte trykksaker. Dersom redaktøren, eller moderatorgruppen, mener at bidraget ikke er interessant eller relevant bør det kunne fjernes.

Imidlertid bør man være varsom med å fjerne bilder som er en del av bildeserier på forumet, for da blir helheten ødelagt.

Jeg har stor glede av å lese gjennom gamle tråder her på forumet. Ikke nødvendigvis alle bildene der er relevante for NJKs formål, men kan være interessante i sammenhengen de er presentert.

Om opplastede bilder - vern? Kurt Hål. 5. aug. 2024 kl.0927 #399995 (#399985) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Pkt.3 bør vel være det eneste riktige.
Opphavsretten er jo videre ivaretatt ved at man kan velge begrensninger i NJKs bildebruk.
Forumet har i tillegg gitt fotografen mulighet til å begrense bildestørrelsen til miniatyrbilder utenforstående, som søkemotorer, har tilgang til.

Men ikke ha for stort fokus på å kaste for det krever også mye arbeid. Tenk bare på hvordan vi selv måtte begrense oss av plasshensyn og kastet ting, også eksponert og fremkalt film, som vi siden har angret på.
Og der ute er alt av bilder og bildedeling blitt big business nå. Så behold et åpent sinn for tillatelse til opplasting. Dig.lagring er ikke lenger noen stor utgift.

Om opplastede bilder - vern? DCHalvorsen 5. aug. 2024 kl.0941 #399996 (#399985) Vist 567 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener for det første at NJK ikke bør forplikte seg til noe som helst når det gjelder å ta vare på medlemmer og andre bidragsytere sine bilder.

Nettstedet Plattformen er vel egentlig ikke noe annet enn et litt mer avansert sosialt medium enn de som for eksempel Meta tilbyr.

Så er det jo ingen tvil om at mange av bildene har en god dokumentasjonsverdi. Jeg tok en stikkprøve på bilder lastet opp i 2017 og fant mye interessant der, inkludert bilder jeg selv hadde lastet opp - som jeg siden da absolutt har glemt. Men - det var også et hav av bilder av Sommertoget, hvor mange slike trenger NJK, egentlig? Det var også lange billedserier fra folk som hadde vært i utlandet og tatt bilder av tog.

Spørsmålet er imidlertid om disse bildene skal bevares ut fra ideen kjekt-å-ha, eller om det er noen som faktisk har bruk for dem.

Jeg tenker NJK bør forvalte bilder ut fra de ressursene klubben har til å administrere bildene. NJK gav i sin tid sin fysiske billedsamling til NJM på grunn av manglende ressurser og interesse.

Derfor bør også antall bilder og håndteringen av dem sees i lys av dugnadsvilje. Skulle noen mene at vi må ta vare på alt, bør de også kunne stille opp og ta et tak.

  Om opplastede bilder - vern? CF Salicath 5. aug. 2024 kl.0954 #399998 (#399996) Vist 588 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Den digitale fotosamlingen til NJK som vi diskuterer her er i praksis en lagringsplass for bilder som brukes på Forumet, i Materielldatabasen, Stedsdatabasen og Brodatabasen. Å skulle snakke om å slette noe som helst (annet enn eventuelle obskjøne bilder) herfra kan, som Hovtun påpeker, ødelegge flyten i foruminnlegg. Derfor bør fotosamlingen ligge i frem med alle sine mer eller mindre relevante bilder. Om så det er 389 bilder av Sommertoget.


For alle andre formål, inkludert historisk arkivering, er fotosamlingen mindre verdifull fordi bildene (i hovedsak) er i lav oppløsning og i det forgjengelige JPEG-formatet. Museal arkivering er dermed en annen sak, en som Digitalt museum i praksis ivaretar i dag.

    Om opplastede bilder - vern? DCHalvorsen 5. aug. 2024 kl.1023 #400001 (#399998) Vist 608 ganger Lik innlegget
 

Jeg er verken uenig med deg eller Halvard, men som aktiv dugnadsarbeider i NJK tilbake til 80-tallet vet jeg også at ting krever fritid og arbeidsinnsats. Hverken forumet eller billedsamlingen er noe som fikser og utvikler seg selv.

Derfor kunne det jo være interessant om Svein kunne si noe om arbeidsbyrden, ikke bare nå, men også i et tiårsperspektiv framover.

Jeg har tidligere ment at NJK bør hegne om og utvikle billeddatabasene. Men her er det viktig å vektlegge ordet "bør". Bruker jeg "må" må jeg også kunne stille opp.

Så er jo spørsmålet hvor mange og hvor ofte folk sitter og blar seg tilbake i gamle foruminnlegg og hygger seg med dem. Jeg er blant de som bruker søkefunksjonen i forumene ofte fordi jeg skriver nyere materiellhistorie. De er til god hjelp, men kanskje ikke unike.

(For meg ville det faktisk være en kjempefordel om gamle På Sporet ble søkbare, men det er en helt annen diskusjon).

    Reprise Kurt Hål. 5. aug. 2024 kl.1107* #400007 (#399998) Vist 600 ganger Lik innlegget
 

En digresjon kanskje om sommertoget med mange flotte innlegg fra det oppsettet.
Selv har jeg ikke ville legge ut noen av bildene fra ' sørlandsbanen rundt' i 2019, men tenker på å dra frem en del, som reprise, og vise her på forumet med tiden. Nye bilder og andre ansikter fenger, bare det har gått noen år fra hovedsleppet av det som ble lagt ut den gangen. 🙈. 🙆‍♂️
Hilsen, -/ Ikke vitenskapelig opphengt i tog

      Reprise Roar 5. aug. 2024 kl.1124* #400009 (#400007) Vist 620 ganger Lik innlegget
 

Det er jo slett ikke nødvendig å laste opp bildene på nytt for å vise dem i reprise. Bare å "lime" dem inn fra databasen.
Sommertoget 18. juli 2017. Haltdalen.

Natt til 19. juli 2017. Tynset.

        Reprise -med fransk åpning? Kurt Hål. 5. aug. 2024 kl.1239* #400014 (#400009) Vist 638 ganger Lik innlegget
 

Du viser det fine ved å bevare likt og ulikt her inne på Forumet. Min "reprise" blir med bilder som ennå ikke er lastet opp her inne😻
En helt annen ting ved din visning, hvordan lastes bilder opp som fra ikke innlogget posisjon fremstår i full størrelse? (Nå litt sikkerhetsintressert)

          Reprise -med fransk åpning? Roar 5. aug. 2024 kl.1238 #400015 (#400014) Vist 652 ganger Lik innlegget
 

Vet ikke om jeg får lov av web-sjefen til å røpe dette... ?

            Reprise -med fransk åpning? Kurt Hål. 5. aug. 2024 kl.1249* #400017 (#400015) Vist 662 ganger Lik innlegget
 

Sikkert beskrevet før, - ikke første gang jeg har sett dette brukt

              Feilplasserte bilder Roar 6. aug. 2024 kl.1928* #400114 (#400017) Vist 541 ganger Lik innlegget
 

Desverre ligger det ganske mange bilder feilplassert i samlingen. Feil materielltype, feil nummer eller feil stasjon.
Det vil nok kreves mange arbeidstimer å rydde opp i dette.

Under tp. 75 finner man f.eks. dette:

Lenke: NJK Materielldatabasen

Om opplastede bilder - konklusjon? Svein Sando 6. aug. 2024 kl.1027 #400075 (#399985) Vist 506 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Debatten har stilnet av, og rimelig samstemt, så jeg prøver meg med et forslag til tekst som et tillegg til dagens bruksbeskrivelse:

Det gis ingen garanti for at opplastede bilder forblir opplastet og tilgjengelige i Fotosamlingen. Bilder som er koblet til de strukturerte databasen (Materielldatabasen o.l.) og som relevante illustrasjoner til innleggene på forumet blir ivaretatt på best mulig måte så lenge NJK finner å ville drifte forumet og databasene.

  Bra konklusjon Åge Lybekbråten 6. aug. 2024 kl.1241 #400082 (#400075) Vist 485 ganger Lik innlegget
 

Er vel egentlig selvsagt og slik det har vært praktisert lenge, men greit å få det presisert skriftlig.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.86 sek
I dag 3692 treff på forum10, og 76119834 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13192 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.