Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet Museum    

Setesdalsbanen siste kjøredag ·18 Kurt Hål. 16. sep. 2024 kl.2036* #402901 Vist 574 ganger Likt av 14 Lik innlegget
 

Ikke ofte en ser nye bilder derfra. Litt odde, siden banen er et så attraktivt og fotogent sted å ferdes. Facebook er visst et åpent plattformsted for å vise frem sine turbilder, men lite lastes altså inn her NJK-forumet. Så da retter jeg på dette med å vise litt fra siste kjøredag.

Egentlig var planen å ta turen sammen med et par andre, som dessverre måtte melde avbud. Ikke stort å grine over; kona var tross alt innforstått med at søndagen var togbelagt.

To turer skulle kjøres denne siste offisielle kjøredagen, - kl. 11.00 og 13.30. Innsjekking for gyldig plassbillett 30 minutter før avgang. Første avgang oppgitt til å være nesten fullbelagt.

t255458-u1_HAA7005-Forbedret-NR-xcop-3.jpg

Tidlig fremmøte, men jammen var det ikke allerede trangt innenfor med lang kø foran billettluka .
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255459-u2_hIMG_6944-xcop.jpg

Forhåndsbestilte billetter for begge turene hentet jeg med meg.
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255460-u2_KEH8154-xcop.jpg

Loket klargjort og på vei ut mot stasjonen
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255461-u2_KEH8169-Forbedret-NR-xcop-3.jpg

Et stopp for omskifting av veksel, sikkert for senere enkel innkjøring med vognene etter dagens økt
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

Verkstedsområdet, ryddig og velorganisert. Det eneste som rører seg er noen av de fastboende som er ute på lufterunder med hundene sine og sikkerhetsvakten som også dukker opp. Og toget da, som lager litt god søndagsstemning.

t255462-u3_KEH8179-Forbedret-NR-xcop.jpg

Verkstedsområdet
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255463-u4_HAA7011-Forbedret-NR-xcop.jpg

Lok nr 2 i kraftfullt drag oppover dalføret mot Røyknes
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255464-u5_HAA7012-xcop.jpg

Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255465-u6_HAA7020-xcop.jpg

Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255466-u6_HAA7022-Forbedret-NR-xcop.jpg

Lok nr 2 i kraftfullt drag oppover dalføret mot Røyknes
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland


Røyknes ville jeg gjerne ha med meg siden det var noen år siden siste besøk der oppe. Usikker på hvordan tog og dag skulle utnyttes, valgte jeg å ta bilen opp til Røyknes.

t255467-r1_KEH8183-Forbedret-NR-xcop.jpg

Selvsagt var toget allerede ankommet, ikke uventet slik kraft og fart det hadde i utkjør fra Grovane.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255468-r2_HAA7030-Forbedret-NR-xcop-5.jpg

En kjenning og en av veteranene som lokfører denne dagen. Riktig mann å stille spørsmål samtidig som en annen av de reisende like godt klatret opp for å få med seg hva som ble sagt.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255469-r3_HAA7032-xcop.jpg

Reisegodsvogna har virkelig fått sin renessanse blant et ungt reisende publikum.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255470-r5_HAA7036-xcop.jpg

Tid for å gå rundt – noen betrakter det på avstand, mens andre kappløper for å følge med nedover
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255471-r6_HAA7039-Forbedret-NR-xcop.jpg

Veksel legges om for å komme ut på rette sporet
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255472-r7_HAA7044-xcop.jpg

Nok et omlegg er gjort og blir ettersett å fungere som det skal
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255473-r8_HAA7051-xcop.jpg

Kontrollert påkjøring, men hun lurte nok hva jeg hadde der å gjøre i sporet
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255474-r9_HAA7052-Forbedret-NR-Rxcop-crop-4.jpg

Sakte, kontrollert – ikke noe dunk og bevegelse i vognsettet nå… !
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255475-r9_HAA7057-Forbedret-NR-xcop.jpg

Da var det gjort, men hva det andre var bivånerne lurte på, ble stående ubesvart.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255476-r10_HAA7062-Forbedret-NR-xcop.jpg

En annen kjenning og veteran, denne dagen fri og med tjenestelua byttet ut med en riktig sømmelig hatt.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255477-r11_KEH8187-xcop.jpg

Et romslig stasjonsområdet med lett adgang til tur utenfor området
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255478-r12_HAA7065-xcop.jpg

Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255479-r12_KEH8194-Forbedret-NR-xcop.jpg

Venterommet
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255480-r13_HAA7066-Rxcop-crop.jpg

Selvsagt er lokfører tilgjengelig for utdypninger om lokets finesser.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255481-r14_HAA7077-xcop.jpg

Da er det gitt avgangssignal
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255482-r14_HAA7083-Rxcop-2.jpg

Baklengs til Grovane, flott utsikt fremover
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255483-r15_HAA7091-R-jpg100-2560pix-300dpi.jpg

Baklengs, greit nok. Men noen må også se motsatt vei for kjele og fyr krever fortsatt sin betjening.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255484-r15_KEH8185-xcop.jpg

Tilbake til motsatt side av stasjonen; broa over tilstøtningselva er for lengst ferdig lagt med spor og sikret. Men om sporet vil bli ført videre opp til Nomeland Kraftstasjon er vel uvisst.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255485-r15_KEH8186-xcop.jpg

Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

Tilbake til Grovane og aller siste tog for denne sesongen med avgang kl 13.30

t255486-s_KEH8207-xcop-4.jpg

Igjen nye reisende som viser interesse for det pulserende loket i front med en lokfører som villig forklarer
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255487-s_KEH8210-xcop.jpg

Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255488-s_KEH8230-Forbedret-NR-xcop-2.jpg

Utkjør fra Grovane, litt annerledes nå enn tidligere siden sporet er rettet noe ved forgreningen inn til verkstedet
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255489-s_KEH8231-Forbedret-NR-xcop.jpg

Ingen tvil om at fullt trykk er åpnet: - fort kommer toget inn mot bakken.
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255490-s_KEH8240-Forbedret-NR-xcop.jpg

Helt annen flyt og gli oppover første kneiken som resultat av utrettingen av sporet.
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

Og verkstedstomta er blitt sanert, gruset og rettet, om det heter det. Nye sviller er så lagt inn.

t255491-v1_HAA7097-Rxcop.jpg

Her den nye vekselen som er laget for å endre på hovedløpet opp mot Røyknes.
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255492-v1_KEH0688-Rxcop_crop.jpg

Slik så det ut tidligere med en liten dump i samme slengen skinnene lå i.
Grovane
9. des. 2007
foto: Kurt E. Håland

t255493-v3_KEH8216-xcop.jpg

Videre innover området
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255494-v3_KEH8217-xcop.jpg

Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255495-v3_KEH8219-xcop.jpg

Kullbingen med tilhørende rampe
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255496-v3_KEH8220-xcop.jpg

Vannstenderen kloss ved svingskiva
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255497-v3_KEH8221-xcop.jpg

Omlastningskran med et overbygg som nå er begynt å eldes.
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255498-v4_HAA7106-Forbedret-NR-xcop.jpg

8 tonns løft på kroken
Grovane
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

t255499-v5-setesdalsbanennonobygninger-Rxcop.jpg

Venneforeningens oversiktsbilde til omtale og beskrivelse av banen.
Grovane

Setesdalsbanen siste kjøredag Svein Sando 16. sep. 2024 kl.2133 #402904 (#402901) Vist 503 ganger Lik innlegget
 

Det var sannelig på tide med en skikkelig reportasje fra Setesdalsbanen.

  Setesdalsbanen siste kjøredag Kurt Hål. 16. sep. 2024 kl.2258 #402915 (#402904) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Takker, og jamen fikk jeg beholdt kobling mellom tråd og bilder denne gangen. 🙀. 🧌

    Setesdalsbanen siste kjøredag Trygve Kåsa 16. sep. 2024 kl.2314 #402917 (#402915) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

Ja, dette var en trivelig reportasje. Riktig så en fornemmer både lyder og lukter smiler
På det utmerkede bildet under, ser vi et skilt med tallet 353. Hvilken relevans har dette, på Røyknes?

t255483-r15_HAA7091-R-jpg100-2560pix-300dpi.jpg

Baklengs, greit nok. Men noen må også se motsatt vei for kjele og fyr krever fortsatt sin betjening.
Røyknes
1. sep. 2024
foto: Kurt E. Håland

      Setesdalsbanen siste kjøredag Stian Aase Bergum 16. sep. 2024 kl.2327 #402918 (#402917) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

353 km fra Oslo V.

        Kilometrering Roar 17. sep. 2024 kl.0928 #402927 (#402918) Vist 416 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

De fleste sidelinjene sør for Trondheim er kilometrert enten fra Oslo Ø (butt i gamle spor 8) eller Oslo V via Spikkestad.
Unntak er Spikkestadlinja, som er omkilometrert fra Oslo S og Østre linje som begynner på 0 fra Ski.
Bergensbanen og sidelinjene er kilomtertrt fra Oslo Ø via Roa. Så når dagens tog Oslo S - Bergen via Drammen passerer Hønefoss hopper det ca. 15 km i kilometeringen. Randsfjordbanen er regnet fra Oslo V via Spikkestad. Dette er lengre enn via Roa.

          Kjedebrudd Svein Sando 17. sep. 2024 kl.1043 #402934 (#402927) Vist 417 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Så kommer fenomenet kjedebrudd i tillegg. Er nytt kjedebrudd inntrer hver gang en linje legges om - stort sett forkortes. Man kilometerer ikke om banen i slike tilfeller (noen få unntak finnes), men angir i stedet at på et bestemt sted så hopper kilometeringen over en bestemt avstand. Den nevnte kilometeringen av Drammenbanen og etterfølgende baner ble ikke endret i 1973 selv om Liertunnelen ble åpnet og forkortet kjørestreknigen med 1,1 km. Før 1973 lå Drammen stasjon på km 52,86 og slik er det fortsatt. Kilometermerkene gir derfor ikke nøyaktig avstand fra Oslo (Trondheim fra T og nordover), men gir en litt høyere verdi enn det faktiske, siden kjedebruddene nesten alltid medfører forkorting av en linje.

Hvorfor kjedebrudd? Det har med den opprinnelige måten å stikke ut og bygge jernbaner på i Norge, nemlig slik man gjorde det i England siden det var Robert Stephenson som "bygget" Hovedbanen. Lengdeenheten var "chain" - altså lenke eller kjede. 1 chain = 20,1160 m. På engelske jernbaner kan man fortsatt finne avtandsmerker oppgitt i miles og chains. Se bilde i lenka nedenfor.

Lenke: Chain

            Kjedebrudd Thor Bjerke 17. sep. 2024 kl.1254* #402940 (#402934) Vist 373 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg kan tilføye at for de eldste norske statsbanene var kjeden på 50 norske fot, dvs. 15,687 meter. Etter innføringen av det metriske systemet ble pel-anstanden 10 meter.

              Kjedebrudd Svein Sando 17. sep. 2024 kl.1322 #402942 (#402940) Vist 362 ganger Lik innlegget
 

Og med ordet "pel" antar jeg at det var der satt ned pelene ved utstikking av banen?

            Kjedebrudd Hans-Ole Sveia 17. sep. 2024 kl.1327* #402943 (#402934) Vist 344 ganger Lik innlegget
 

Noen ganger ble kilometeringen av banene gjort om. Jeg mener dette var tilfelle på iallfall noe av Rørosbanen en gang i andre halvdel av 1940-årene. Men dette var av naturlige årsaker ikke så vanlig.

Ofotbanen ble ikke kilometerert om ved omleggingen ved Søsterbekk i 1988, så der har vi skilt med info om kjedebrudd mellom Søsterbekk og Haugfjell.

Med tanke på Drammenbanen så antar jeg at omleggingene med bruer over Drammenselva opp gjennom tidene har ført til endringer i banens lengde. Slike endringer kan slå begge veier, i form av enten kjedebrudd eller tillegg i lengden.

            Liertunnelen Nils Chr Hagen 18. sep. 2024 kl.1701 #402976 (#402934) Vist 162 ganger Lik innlegget
 

Jeg fikk litt indirekte kritikk for innlegget mitt om alderen på Slottsfjelltårnet, men lar det stå til her også: Ble avstanden Oslo- Drammen bare 1,1 km kortere?

              Liertunnelen Hans-Ole Sveia 18. sep. 2024 kl.1747 #402979 (#402976) Vist 152 ganger Lik innlegget
 

Du har nok rett. Det stemmer bedre om vi trekker fra ca. 10 km. til. Passasjerene betalte imidlertid nesten det samme som før inntil videre, med fratrekk av omtrent en kilometer eller noe slikt, dersom jeg ikke husker feil. Det var en tid jernbanens form for bompenger, men dette ble omgjort etter noen år.

                Liertunnelen Roar 18. sep. 2024 kl.1907 #402983 (#402979) Vist 143 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener at tillegget ble oppkrevet i ca. 20 år. Dvs. til 1993.

          Kilometrering Hans-Ole Sveia 17. sep. 2024 kl.1748* #402946 (#402927) Vist 305 ganger Lik innlegget
 

Går vi langt tilbake, så er det enkelte unntak fra dette, fra den tiden vi ikke hadde et sammenhengende jernbanenett. Dersom jeg ikke husker feil, så var vel kilometereringen av Setesdalsbanen opprinnelig gjort fra Kristiansand og kilometereringen av Jærbanen opprinnelig gjort fra Stavanger.

            Kilometrering Stian Aase Bergum 18. sep. 2024 kl.1100 #402966 (#402946) Vist 193 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer, Setesdalsbanen var kilometrert fra Kristiansand fram til Sørlandsbanens åpning til Grovane. Kanskje litt sært i og med at det er en smalsporbane uten forbindelse til Oslo.

              Kilometrering Jan Arne Rødland 18. sep. 2024 kl.1643 #402974 (#402966) Vist 157 ganger Lik innlegget
 

Det bør vel være mulig å sette opp en oversikt over de kjedebrudd som finnes ved å gå grundig gjennom det som står i Banedata?
Jeg prøvde litt for Oslo-Drammn: Oslo S kontra Oslo V, dernest Lysaker-Sandvika og Sandvika-Asker. Så kommer Liertunnelen vs
Spikkestadlinjen. Jeg datt nok litt av lasset underveis men var ikke veldig grundig. Også byggingen av det gamle dobbeltsporet i
sin tid ga nok og noen kjedebrudd. Uansett, en typisk aktivitet for en som er pensjonist smiler

                Kilometrering Thor Bjerke 18. sep. 2024 kl.1659* #402975 (#402974) Vist 153 ganger Lik innlegget
 

En slik liste fra JBVs database var grunnlaget for det som står i BD 2013. Den var sortert på lengder på kjedebruddene, om jeg husker rett.

Takk for flott bildereportasje Eyolf Berg 17. sep. 2024 kl.1222* #402938 (#402901) Vist 337 ganger Lik innlegget
 

Takk, Knut, for at du tenker på oss som skyr tryneboka, dens eiere, alle deres gjerninger og alt deres vesen som pesten.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.68 sek
I dag 2815 treff på forum10, og 76268106 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13202 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.