Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Verkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Verkstedet    

Vognbelysning - revisjon av GVBs driftsvogner ·1 Kjell B. Færås 21. aug. 2024 kl.1334* #401194 Vist 287 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Vognbelysningsanlegget i GVBs driftsvogner har lenge vært et forsømt område. Nå er generatorene og regulatorene i vognene 347, 620, 666 og 742 revidert. Generatorene er overhalt og testet i ny benk. Regulatorene er justert og testet i Pintsch-rommet på Arna G. Til slutt er hele anlegget testet i vognen med nytt testopplegg. Dette simulerer kjøring langs linjen ved å koble en motor med variabelt turtall til generatoren under vognen.
I denne omgangen er det bare revidert regulatorer av fabrikat Pintsch. Utstyr av fabrikat Stone og Brown Boveri er byttet ut. Batteriene er revidert i de siste par årene.
Det er skrevet to rapporter om denne revisjonen, en for generatorene og en for regulatorene. De kan lastes ned fra JottaCloud vha. lenkene nedenfor. Disse er skrevet både som dokumentasjon og som informasjon til de som skal gjøre jobben senere.

Lenke: Rapport nr 2: Regulatorer

forstørrt254817-IMG_20240102_Testbenk_Generator.jpg

Testopplegg for vogngenerator. Fra venstre generator, motor, voltmeter, variabel strømforsyning og turtalls-kontroller. Foran koblingsbrett med effektmotstand.
2. jan. 2024
foto: Kjell Færås

forstørrt254818-IMG_20240701_Testarrangement_Arna.jpg

Testrommet i Arna G. hvor regulatorene blir kontrollert og justert.
1. juli 2024
foto: Kjell Færås

forstørrt254819-IMG_20240105_152124_Testing_generator_system_on_car.jpg

Testmotor montert under vognen driver generatoren. Med turtall-kontrolleren kan en simulere kjøring langs linjen med forskjellig fart.
5. jan. 2024
foto: Kjell Færås

forstørrt254820-IMG_20240415_114526_Test_of_charging_system_on_car.jpg

I vogntesten styres turtallet, dvs. farten, inne ved elektroskapet. Her er også fire voltmetre og et tangamperemeter tilkoblet. Belastningen reguleres ved å koble inn batterier og/eller lampene i vognen.
15. apr. 2024
foto: Kjell Færås
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Verkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 127 treff på forum10, og 76374229 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.