Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder    

Vestlige forstadsbaner ·8 Olaf Bjerknes 23. juli 2024 kl.2002 #399188 Vist 606 ganger Likt av 13 Lik innlegget
 

Her noen bilder jeg tok langs de vestlige forstadsbanene i 1970-årene

forstørrt254057-002.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254058-003.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254059-006.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254060-013.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254061-015.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254062-044.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt254063-045.jpg

foto: Olaf Bjerknes
Vestlige forstadsbaner Ø.K.Faye 23. juli 2024 kl.2257 #399209 (#399188) Vist 538 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

En flott bildeserie som viser noe jeg så gjerne skulle ha opplevd, spesielt bildene av de få og litt sære 200-vognene. Man ser vognføreren kjører stående med hendene på rattet til kontrolleren. De skal ha vært litt upopulære å få en hel ettermiddag pga. kjørestillingen, satte man seg måtte man ha lange og høye armer. I likhet med mye annet materiell og farkoster fra den tid, tapte mennesket i samspillet mellom mennesket og maskinen. Ikke noe ergonomi og slikt der i gården. Men i ettertid lar ihvertfall jeg meg fasinere av slike løsninger og velger nok lett maskinen fremfor mennesket, uavhengig om den går på skinner, til vanns, eller i luft.

 

Kun enkel stolpe mellom dører og vindu avslører at toget på nest siste bilde er i serien 101-104. På digitaltmuseum.no finner jeg bilder av kombinasjonen 101-102, var dette et tog som eksisterte lenge? Forbinder disse fire mest som enkeltvogner.

 

På det nederste bildet ser man fint nr. på 'panser-toget' (ikke vanlig brukt kallenavn). Flott sommervær også denne dagen, men her har vognføreren gått for jakken.

 

  Vestlige forstadsbaner Roar 23. juli 2024 kl.2305 #399211 (#399209) Vist 550 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

101 + 102 var ikke uvanlige å se i tog. Heller motsatt.
Gikk f.eks ofte som barnehagetrikk fra Tomm Murstad på Voksenkollen.
Bilde fra 1976:

    Holmenkollbanens 101-104 Roar 23. juli 2024 kl.2332 #399214 (#399211) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

101 - 104s første år er en interessant historie. Det har vært kjent at disse opprinnelig ble levert som tilhengervogner, men ombygget til motorvogner etter bare få år. Likeledes at de i de første årene hadde svært lave kilometerløp.
Flere har grublet på hva selskapet brukte slike store tilhengervogner til. Tungvont å gå rundt ved hver endestasjon. Og hva med motorkraft og adhesjon på en så bratt banestrekning?
"Senere forskning*" ser ut til å oppklare disse spørsmålene. De første årene blecde brukt, ikke som tilhengervogner, men detimot som mellomvogner i trevogners tog. Motorvogn forrest og bakerst. Og dessuten bare på de aller største trafikkdagene. Hopprenn i Kollen osv.

* Senere forskning = noen har funnet informasjon om at de kjørte trevogners tog ved leting i datidens aviser.

Lenke: Digitaltmuseum

      Holmenkollbanens 101-104 Erik W J 23. juli 2024 kl.2337 #399217 (#399214) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Det ble ingen suksess med mellomvogner, men det var ikke mellomvognene som var problemet. Det var at strømforsyningen på HKB før 1928 ikke tålte to og to motorvogner i fellesstyring. Det ser ut til å ha vært en av årsakene til at 101-104 etter kort tid ble bygget om til motorvogner. Strømforsyningen taklet flere motorvogner så lenge de ikke startet på likt.

        200-vognene Roar 24. juli 2024 kl.0013* #399219 (#399217) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

200-vognene, serien 201-205, ble levert til Sognsvannsbanens åpning i 1935. I motsetning til Holmenkolbanens vogner, hadde disse hovedstrømskontrollere. Altså motorstrømmen og 600 volt inne i den digre kontrolleren i førerrommet.
Holmenkollbanens vogner hadde derimot små styrestrømskontrollere.
Utvendig hadde vognkassa et mer strømlinjeformet utseende.
Mange vil mene at dette var de vakreste vognene på det vestlige banenettet.

Lenke: Digitaltmuseum

          200-vognene Erik W J 24. juli 2024 kl.0010 #399222 (#399219) Vist 584 ganger Lik innlegget
 

En av grunnene til at hovedstrømskontrollerne på 200-vognene var ekstra store og nokså tunge å operere var at de var doble. Den nedre delen av kontrolleren sjaltet den tilkoblede vognen. Dette systemet har knapt vært i bruk, og den nedre delen av kontrolleren ble etter hvert reservedelslager for den øvre.

        Holmenkollbanens 101-104 Roar 24. juli 2024 kl.0157 #399226 (#399217) Vist 590 ganger Lik innlegget
 

Her er den blitt motorvogn. Men bemerk hjørnevinduet.

Lenke: Digitaltmuseum

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 4982 treff på forum10, og 76309014 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.