Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Langs Lambertseterbanen snart 2 uker etter stengning. ·6 Anders O. 20. apr. 2013 kl.1953* #154706 Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Lambertseterbanen stengte som kjent fra og med mandag den 8 april. Her er en bildereportasje fra den stengte strekningen i dag. Fra den 8. juli kan man igjen ta banen til Karlsrud og den 9. september igjen til Bergkrystallen. Inntil det vil det være hektisk aktivitet på stasjoner og langs trasè. Banen vil etter oppgraderingen kunne kjøre inntil 70 km/t.

forstørrt157145-141.jpg

Vi starter på Bergkrystallen - Den såkalte snuplassen foran Narvesen er nå blitt bussholdeplass. Det kjøres kvartersruter bestående av 2 busser som kjører "hakk i hæl". Andre kjøretøyer er effektivt fordrevet fra plassen.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157146-147.jpg

Bergkrystallen - intakt, men avstengt. Her skal det ikke skje noe i denne omgang. Det foreligger overordnede planer for stedet som omfatter boliger, butikker mm. BK T-banestasjon inngår i denne pakka.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157147-158.jpg

Mellombølgen - dette er holdeplassen som er den midlertidige "Munkelia". Før øvrig er det satt opp P-forbudt skilter på begge sider av hele Mellombølgen. Sikker en utfordring på et allerede P-problematisk sted.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157148-110.jpg

Klar tale på de stengte stasjonene - her fra Munkelia. Men etter 2 ukers bussdrift har det gått seg til.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157149-121.jpg

Munkelia - Det flotte leskuret som har vært med siden starten i 1966 har gjort sitt og fått en brutal behandling som takk for alle det har tatt vare på gjennom disse årene. Ruter og "Universell utforming" der stål erstatter 60-åras treverk venter.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157150-131.jpg

Munkelia - sett fra Hellinga (brua)
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157151-134.jpg

Utsikt fra Hellnga mot Lambertseter - akkurat nå er det lite som minner om banedrift på traseen.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157152-077.jpg

Lambertseter
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157153-065.jpg

Flere fordums ting som må vike for utviklingen. Belysningen på Lambertseter har lyst for siste gang.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157154-059.jpg

Festning Lambertseter.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157155-084.jpg

Securitas på inspeksjon. Akkurat nå er det vel lite galt man får gjort, men T-banen har jo ikke akkurat gode erfaringer med å legge ut kobberledninger. Får håpe alt får være i fred denne gangen.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157156-179.jpg

Festning Karlsrud.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157157-187.jpg

Men det var ok å få tatt et bilde inne på Karlsrud stasjon. Takk !
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157158-218.jpg

Brattlikollen - Her er skinnegangen intakt og det jobbes med perronger og tekniske innretninger. Så skal også denne stasjonen åpnes igjen sammen med Karlsrud allerede den 8. juli mens de andre blir åpnet den 9. september.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157159-224.jpg

Brattlikollen - retning Ryen.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157160-045.jpg

Tilbake på Lambertseter - bussholdeplassen untenfor kjøpesenteret var godt belagt.
20. apr. 2013
foto: Anders O.

forstørrt157161-053.jpg

Mens banen er stengt kan man f. eks bruke en flott vårdag til litt utekos. Dette er utenfor "Bakerens kone" på Lambertseter.
20. apr. 2013
foto: Anders O.
70 km/t Stian 21. apr. 2013 kl.1330 #154742 (#154706) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Vi gleder oss over å få høyere hastighet, men gråter en skvett over leskurenes skjebne.


SH

  70 km/t Ulf Berntsen 21. apr. 2013 kl.1356 #154745 (#154742) Vist 482 ganger Lik innlegget
 

En dåre kan spørre - men jeg spør likevel:

Da T-banen var helt "nymoderne" i 1966-67 het det seg at toppfarten var - nettopp - 70 km/t. Denne hastigheten var det bare mulig å bruke på noen få steder, bl.a. på sletta mellom Lambertseter og Karlsrud. Når jeg bruker formuleringen "het det seg" så sikter jeg til presseomtale og muligens Sporveiens eget papirbaserte informasjonsmateriell. I fall jeg husker riktig: Hva er det "nye" med 70 km/t anno 2013?

Ulf Berntsen

forstørrt157184-660522bergkrystallen.jpg

Bergkrystallen stasjon - første driftsdag
22. mai 1966
foto: Ulf Berntsen
    70 km/t Stian 21. apr. 2013 kl.1404 #154747 (#154745) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke noe nytt angående akkurat det...?


SH

      70 km/t Jan Arne Rødland 21. apr. 2013 kl.1433 #154748 (#154747) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Rent praktisk er vel avstandene mellom stasjonene for kort til at man
rekker å komme opp i 70 km/h før nedbremsing for neste stopp.

    70 km/t Herman 21. apr. 2013 kl.1518 #154753 (#154745) Vist 500 ganger Lik innlegget
 

Jeg innbiller meg at det handler om fjerning av midlertidig permante hastighetsnedsettelser.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.67 sek
I dag 2493 treff på forum10, og 74346875 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.