Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Vil takke for et interresant historisk T-bane-år som nå ligger bak oss. ·3 Anders O. 30. des. 2013 kl.0052 #172699 Vist 442 ganger Lik innlegget
 

T-banen er en naturlig del av byen og tas kanskje for gitt, men for oss som er spesielt opptatt av denne har året som har gått vært svært begivanhetsrikt. Stikkord for T-bane året 2013: 45 nye T-banevogner er levert (settene 3098 til 30113) (Det ble gjort særlig stas på sett nr. 100 som gikk flere uker i jubileumsdesign) Lambertseterbanen fra Brattlikollen til Munkelia (+ tunnelen til BK) er fornyet. Flere stasjoner på Grorudbanen er oppgradert. Lørenbanen er påbegynt. Kolsåsbanen bygges og stasjonene Haslum og Avløs er åpnet. I tillegg har det vært en politisk "thriller" rundt sperringene på sentrumsstasjonene (som nå får stå) +++ Her er en liten oversikt fra året som har gått.

forstørrt164237-21.mars20134.jpg

I forbindelse med oppgraderingen av Lambertseterbanen kunne vi observere høy aktivitet på Bøler der man monterte vekslene som ble benyttet til overkjøringsspor mellom Karlsrud og Lambertseter.
21. mar. 2013
foto: Anders O.

forstørrt164238-25.mai20134.jpg

Bygging av Kolsåsbanen har foregått i høyt tempo i hele 2013. Her fra Haslum den 25. mai.
25. mai 2013
foto: Anders O.

forstørrt164239-16.mai201315.jpg

MX3000 sett nr. 100 (Tora) som ankom den 23. mars var lenge en "friskus" med denne dekoren. Her ankommer settet Bøler. I tillegg hadde settet dedikerte plakater ombord.
16. mai 2013
foto: Anders O.

forstørrt164240-01.juni201310.jpg

MX leveransene har gått sin gang. Som nevnt har hovedstaden tatt i mot hele 45 nye vogner (15 sett). Her ankommer sett nr. 103. Bildet er tatt på Ryen.
1. juni 2013
foto: Anders O.

forstørrt164241-25.juli20135.jpg

Mens Lambertseterbanen ble oppgradert ble det kjørt buss på strekningen. Slik så det ut på Munkelia under oppgraderingen.
25. juli 2013
foto: Anders O.

forstørrt164242-27.juli201329.jpg

Det nye overkjøringssporet mellom Karlsrud og Lambertseter var i bruk etter at Lambertseterbanen gjenåpnet til Karlsrud den 8. juli. Banen videre til Bergkrystallen ble gjenåpnet den 8. september.
27. juli 2013
foto: Anders O.

forstørrt164243-12.juni20139.jpg

En annen begivenhet i 2013 var at 3047 igjen ble å se på sporet etter over 3 års uteblivelse. Mars 2010 ble 3147 brannskadd og ble senere sendt tilbake til Wien for reparasjon. Den kom tilbake ferdig reparert den 17.09.2011 men det skulle altså gå en god stund før den kunne bestiges av passasjerer.
12. juni 2013
foto: Anders O.

forstørrt164244-04.juni201318.jpg

Etter et års byggeperiode ble nye Ensjø stasjon åpnet. Ikke bare er stasjonen totalt forvandlet. Hele Ensjø er et område i total forvandling og stasjonen skal representere standard og fornyelse for hele den nye Ensjøbyen.
4. juni 2013
foto: Anders O.

forstørrt164245-15.juli201333.jpg

Byggingen av Lørenbanen er i gang. I den forbindelse var Grorudbanen stangt fra Økern i lengre tid. Da sørget man samtidig for å oppgradere flere stasjoner.
15. juli 2013
foto: Anders O.

forstørrt164246-15.desember2013145.jpg

Og tilbake til Kolsåsbanen. Haslum og Avløs ble igjen mulige reisemål med banen etter å ha vært stengt siden 30.06.2006. Her fra Avløs på åpningsdagen.
15. des. 2013
foto: Anders O.

forstørrt164247-CCF29122013_0000.jpg

Bildene ovenfor representerer allikevel kun en kort epoke i banens historie. Av begivenheter i 2013 bør denne boka nevnes. Jeg har selv kost meg med den i jula. Her omhandles historien og prosessene som førte frem til banen slik vi kjenner den i dag. En svært god anledning til å få oppgradert sin kunnskap. Ikka bare om banen, men også om byen generelt. Boka er blant annet å få kjøpt på sporveismuseet. Anbefales !!!
foto: Anders O.
T-baneåret 2013 Rool 30. des. 2013 kl.1919 #172725 (#172699) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

Det var en fin gjennomgang av året som har gått. Takk skal du ha, Anders.

Takk.... Paul F.E. Reale 2. jan. 2014 kl.0804 #172839 (#172699) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

...for en fin reportasje! Riktig godt nytt år!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 2498 treff på forum10, og 74346880 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.