Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Manglende sliping av skinner og manglende støvsuging i Oslo ·6 Kjetil Ryen 29. mai 2024 kl.1803* #395743 Vist 567 ganger Lik innlegget
 

Jeg synes mange trikker bråker mye på skinnegangen og der jeg har gått ut i gata for å se på skinnetoppen der det er mye bråk, synes det å være riffeldannelse.

Det tyder vel på manglende skinnesliping. Burde ikke Sporveien kjøpe en slipevogn? Jeg mener det ble leid en skinneslipevogn i noen år, men status på skinnelsiping vet jeg ikke..

Et annnen sak er at det er mye sand og dritt i rillene i skinnene. I "gamle dager" hadde sporveiene en skinnerensebil med noen klør som ble senket ned i rilla og bak klørne var det slanger og et vifte suget dritten opp i en tank. Jeg vet ikke om rillen erenses noen gang eller om en rillerensemaskin lenger. Noen som vet?

Kanksje de to SA87 kunne bygges om til skinnerensevogner?

Manglende sliping av skinner og manglende støvsuging i Oslo Knut Time 29. mai 2024 kl.1944 #395751 (#395743) Vist 599 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det har alltid undret meg hvorfor en såpass stor sporveisby som Oslo ikke har skikkelig sporvedlikeholdsutstyr. Look to Bergen! Der finnes både 901 Sliping Beauty og 904 sporrengjøringsvogn. Sistnevnte suger opp et par-tre tonn drit fra byens rilleskinner hver måned.

forstørrt252941-IMG_8517.jpg

901 Sliping Beauty
1. nov. 2019
foto: Knut Time

forstørrt252942-IMG_3849.jpg

904 sporrengjøringsvogn
14. jan. 2014
foto: Knut Time
  Manglende sliping av skinner og manglende støvsuging i Oslo Eyolf Berg 30. mai 2024 kl.1338 #395806 (#395751) Vist 550 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det fantes en swlik skinnerensevogn i Oslo så sent som i 2015:

Hvor er den blitt av?

    Manglende sliping av skinner og manglende støvsuging i Oslo Nils Carl Aspenberg 30. mai 2024 kl.2244 #395889 (#395806) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

Oslotrikken har fortsatt en slamsuger som er ute til stadighet. Slipevognen i Bergen ble tilbudt Oslo Sporveier, men her valgte man å avslå tilbudet, og Bergen grep det. Nye slipevogner skal bestilles. Sliping er to forskjellige ting. Oslo har hver sommer leid inn en slipevogn fra Schwerbau, som "høvler" skinnegangen. For å holde skinnegangen, trenger man en vogn som ikke "høvler" hvert tredje år, men som sliper litt lettere med noen ukers mellomrom for å ta riller etter hvert, og det er det Oslo skal gjøre i fremtiden.

    Intet om støsuging - mer støy med fulle riller? Kjetil Ryen 31. mai 2024 kl.0727* #395902 (#395806) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Fine bilder og innlegg og fint at sporveiene vil kjøpe en skinneslipevogn eller to? En slipevogn for T-banen og en for trikken?

Støvsuging av rillene er det taust om og det burde ikke være vanskelig å få kjøpt en støvsugevogn med noen klør eller lignende som kan presses ned i rilla og rive løs sand og dritt.

Jeg innbiller meg at riller som har mye dritt også medføerer mer støy fra vognene?

      Slamsuger Nils Carl Aspenberg 1. juni 2024 kl.0037 #395975 (#395902) Vist 505 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Vi har en slamsugerbil som kjører regelmessig. Men denne uken har det vært ekstra mye regn og dermed mer i rillene. Trikken skal kjøpe to slipevogner som skal erstatte A87 som er blitt veldig slitne. Boggiene er 70 år gamle. De nye vognene skal også smøre og brøyte.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 172910 treff på forum10, og 74216419 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.