Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Schous plass i dag ·4 Kjetil Ryen 13. juni 2024 kl.0724* #396212 Vist 531 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

SA87 357 passerte Schous plass i dag klokka 0804.

Jeg var med i prosjektet da disse vognene ble laget, en morsom jobb. Kontrollerne og kontaktorene kom fra Holec i Nederland, nå Eaton.
Motstandsrammer og "summa-broms-relä" ble kjøpt fra Göteborgs Spårvägar og hovedkoblingskjema er en M25 (tror jeg).

Karosseriet er fra VBK og er en aluminiumsramme i profiler med en front, sider og dører som på en buss. Ramma mener jeg også er laget av VBK, men tegnet av sporveiene på Ryen. (Ramma ble laget av Grønbeck på Romerike, se svar nedenfor.)

De tre vognene ble riktig fine selv om de ikke egnet seg som plogvogner på HKB, hvilket jeg advarte om siden de manglet klossbremser. Jeg fikk til en bryter som kunne sette til trykkluftbremsen på de to plogene vogna skulle dra på mnens vogna hadde pådrag, for å sikre at det ikke la seg is mellom klossene og hjula for da er bremsekraften borte til isen er smeltet og det tar lang tid (isen smelter på grunn av klosstrykket selv om det er kaldt). Trykklustbremsen på plogene gikk på når kontrolleren ble ført over til bremsetrinn.
De to plogene var laget av A-vogns boggier mener jeg og hadde rykkluftstyrt plogvinge og kunne heve/senke plogskjæret. Plogene hadde ikke gradvis tilsett- eller løsbar trykkluftbremse (altså kun Av/På). Plogen var konstruert av Ingeniør Tor Lund, men hvor de ble laget har jeg glemt, men antagelig på Etterstad eller kanskje på Sagene.

Jeg fikk aldri vært med på en plogtur på HKB.

Fargesettingen er fin og så vidt jeg husker er vognene lettkjørte og raske til tross for tung ramme.

Lenke: Dagens VBK

forstørrt253079-20240604_0804131.jpg

SA87 på Schous plass
Schous plass
4. juni 2024
foto: Kjetil Ryen
Schous plass i dag Henrik B. Backer 5. juni 2024 kl.0802 #396234 (#396212) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Mener det var et mekanisk verksted på Romerike som het Grønbeck som leverte rammene. På VBK var de overrasket over at rammene var så nøyaktig bygd. Det var de visst ikke vant til med chassiser til busser


Beste hilsen Henrik B

  Schous plass i dag Lars Fredrik Andersen 7. juni 2024 kl.1242* #396421 (#396234) Vist 379 ganger Lik innlegget
 

Var det ikke Åkrene mek. verksted? Litt svak husk her, men jeg mente det var samme som bunnrammen til 32?

/LF

    Grønbeck Roar 7. juni 2024 kl.1244 #396423 (#396421) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Grønbeck lagde takbjelker av stål til HKB 8.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 173698 treff på forum10, og 74217207 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.