Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Museumsvogner i Trondheim ·2 Tore Korsnes 9. juni 2024 kl.1421* #396517 Vist 456 ganger Likt av 11 Lik innlegget
 

Det ble litt tidligere her etterspurt litt om GB 5 som er under restaurering.

Kan her komme med en liten oppdatering om den og GB 54.

Samt en oppdatering på de øvrige kjørbare museumsvognene i Trondheim.


GB 5

Planen var at denne skulle være klar til årets 100-års jubileum.
Etter mange års jobbing fikk vi for et par år siden denne kjørbar og fikk kjørt to prøveturer i 2022.
For omtrent et år siden nå skulle vi ut på prøvetur nummer 3.
I sentrum fikk vi problemer da det ble kortslutning på den ene motorgruppa.

Etter noe feilsøking ble det konstatert overslag til jord på stator på den ene motoren. Dette førte til at vogna måtte løftes og motoren måtte ut for reparasjon.

Dette var veldig merkelig fordi motorer og akslinger hadde vært hos et profesjonelt verksted som drev med mye restaurering av veteranmateriell. Dette var hos sporveien i Gera, Tyskland. De hadde montert sammen motorer og akslinger etter revisjon med nye hengelagre på den ene boggien, samt gått over motorene og lagre på den andre boggien.

Reparasjonen av den defekte ble utført i Mo I Rana hos et verksted der. Årsaken viste seg å være løse bolter på den ene statorviklingen. Det viste seg også at flere andre bolter ikke var godt tilsatt på de andre viklingene.

Etter at vi fikk igjen motoren ble vogna løftet igjen for å få ut boggiene og montere motoren.

Ved sjekk av de andre motorene viste det seg at flere bolter på de andre motorene også ikke var godt tilsatt.

Dermed måtte man gå over alle boltene på de andre motorene. Tre av disse boltene sitter mot akslingen. Dette gjør at motoren må ut av boggien for å kunne skrus til. Dette ble gjort først på den boggien som hadde den defekte motoren.

Etter at den boggien var ferdig, gikk man løs på den andre boggien. På denne boggien hadde Gera viklet motorene og støpt nye hengelager på begge akslinger/motorer.

Da motorene ble demontert her ble det oppdaget at de ikke hadde brukt hvitmetall og at det var for trangt mellom lager og akslinger.

På den ene akslingen hadde detter resultert i skade på akslingen. Det ble også konstatert at et av motordrevene var under det som var akseptabel kvalitet.

Det ble sjekket litt og man gikk løs på å finne muligheter.

Den skadde akslingen ble dreid ned på Gråkallbanens verksted til man kom under det skadde partiet og den berget.

Lagrene måtte støpes på nytt med hvitmetall. Her ble Ragnar Andenæs kontaktet og han/UHB tok på seg å støpe disse.

Motordrevet klarte et lokalt firma og skaffe en produsent på i Danmark. Dette var en spesiell type drev som få laget.

Ragnar var på en visitt og for å levere lagrene da han oppdaget at hvis dette skal bli bra må lagrene linjeborres. Dette er nå neste steg vi skal gå løs på. Trolig kan Ragnar også hjelpe oss her.

Det er ståa på GB 5 for tiden.

En del interiørarbeider gjenstår også før vogna er ferdig innvendig. Arbeidet på GB 5 vil bli gjenopptatt etter sommeren.


GB 54

Planen var også at denne skulle være klar til jubileet i september. Denne skulle gå sammen med GB 5 i et sett.

Her var det boggirevisjon og understellsbehandling som var jobben.

Vogna ble tidlig på 90-tallet oppusset inn- og utvendig, men var sist i drift høsten 1994.

Som med det meste ble jobben en god del større og arbeidskrevende enn planlagt. Det har vært jobbet med dette helt siden slutten av august i fjor. Delvis parallelt med GB 5.

Men etter mye arbeid ble det endelig prøvetur for en drøy uke siden, og den har nå hatt en prøvetur til.

Den er nok like rundt hjørnet til å bli godkjent.


TS 21

Planlagt brukt i 100-årsmarkeiringen for prøvekjøringen av Gråkallbanen den 19 juni.


TS 6 (Enka)

Det oppsto et problem med kompressoren på denne i fjor sommer. Det har periodisk vært noe problemer med denne
Det har ikke vært kapasitet til å få gjort noe med denne.
Vi har en kompressor fra Basel som er planlagt å montere til erstatning for den som står på vogna.
Ellers er vogn i orden.

GB 55

Driftsklar og planlagt brukt ved Olavsfestdagene i slutten av juli sammen med GB 7


Vognene 22, 29, 71 og 7.

Vognene 22, 29 og 7, samt tilhenger 71 utleid til Gråkallbanen fra SHF for bruk i kommersiell chartertrafikk.


Gråkallbanen (GB) foretar det daglige vedlikeholdet på disse vognene. Det samme gjelder ofte ettersyn på de andre vognene også da disse også av og til brukes til utleie.
I praksis er det gjerne de samme personer som holder på i GB-regi og SHF-regi.


Restaureringene foregår kun i SHF-regi med flere medlemmer involvert i arbeidene. Det hender dog man også leier inn tjenester fra Gråkallbanen ved behov.

forstørrt253152-Screenshot_20240609_132252_Gallery.jpg

Prøvetur med GB5 som endte med motorhavari
Lian
9. juni 2024
foto: Tore Korsnes

forstørrt253153-Screenshot_20240609_131255_Gallery.jpg

Prøvetur med 7 og 54
Lian
9. juni 2024
foto: Tore Korsnes

forstørrt253154-Screenshot_20240609_131441_Gallery.jpg

Vogn 21 rangerer på Munkvoll med GB 54 som tidvis ble flyttet fra Munkvoll Nord til Syd for arbeid på understellet.
Munkvoll
9. juni 2024
foto: Tore Korsnes

forstørrt253155-Screenshot_20240609_131559_Gallery.jpg

TS 6 (Enka) på prøvetur. Kompressoren fungerte fint men fikk problemer da man skulle bruke den noen dager senere.
9. juni 2024
foto: Tore Korsnes

forstørrt253156-Screenshot_20240609_131320_Gallery.jpg

Vognene 22,29 og 7 poserer på hvert sitt spor i Vognhallen på Munkvoll.
Munkvoll vognhall
9. juni 2024
foto: Tore Korsnes
Museumsvogner i Trondheim - imponerende! Kjetil Ryen 10. juni 2024 kl.1221 #396572 (#396517) Vist 365 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det står stor respekt av hva Sporveishistorisk Forening får til!

Historien ovenfor viser godt hvordan det alltid er problemer med gammelt materiell. At Gera gjorde dårlig jobb var en slem strek i regninga, men det er jo vanskelig å ha kontroll der nede så man må bare stole på verkstedet.

Samarbeidet mellom SHF og GB virker også meget bra sett fra Grünerløkka og et godt eksempel på det jeg alltid har hevdet: En liten museumsforening må ha et godt forhold til operatøren skal det kunne kjøres museumsvogner. Her har SHF vist at det går an å få til og opprettholde et godt samarbeide til begges glede.

Jeg gleder med til å se GB 5 i trafikk på Banen!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.38 sek
I dag 173268 treff på forum10, og 74216777 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.