Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift ·15
Erik W J 18. juni 2024 kl.2352* #397069 Vist 835 ganger Likt av 9
Lik innlegget |
| Sporveien i Naumburg i Sachsen-Anhalt ble anlagt fordi jernbanestasjonen lå nedenfor og utenfor byens sentrum. Den startet som metersporet dampsporvei i 1892 og ble elektrifisert i 1907. Flere ganger er trafikken blitt innstilt og gjenopptatt, og i 1976 ble den lagt om slik at den ikke lenger går inn i Naumburgs historiske sentrum hvor det ble gågater. Sporveien ble nedlagt som ulønnsom i 1991, men ildsjeler klarte å få deler av den i gang igjen i 2006. Siden er mer av den tatt i bruk igjen, og det arbeides for at den igjen skal bli en ringlinje. I dag er sporveien i Naumburg 2,9 km lang og er Tysklands minste sporvei. Naumburg er kanskje også den minste byen i Tyskland med egen sporvei med sine 32000 innbyggere? Fra Hauptbahnhof til Salztor tar turen 11 minutter. På hverdager går trikken hver halvtime - i helgene noe oftere.
Ut av døren på Naumburg Hauptbahnhof ser vi vogn 38. Den ble bygget av VEB Waggonbau Gotha og VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke „Hans Beimler“ i Henningsdorf i 1960 for sporveien i Cottbus. Senere kom den til Jena før den havnet i Naumburg i 2003. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
På trikkeholdeplassene finner vi dette kartet på tidtabellene. Her ser vi dagens linje i rødt og nedlagte linjer som stiplede og sorte. Det arbeides med å få reetablert ringlinjen. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
Det var godt med reisende som skulle vise billett til eller kjøpe billett av vognføreren før avgang fra Naumburg Hauptbahnhof. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
Etter at linjen ble flyttet ut av Naumburgs historiske sentrum følger den til stor del bymuren.
Hele linjen er enkeltsporet med kryssingsspor. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
Frem til 1976 gikk sporveien gjennom Naumburgs historiske sentrum. Da gjorde en deler av sentrum om til gågate og flyttet sporveien utenfor bymuren (det er likevel alltid kort vei til nærmeste holdeplass).
Noen steder i sentrum ligger skinnene fortsatt igjen. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
Ved Poststraße finner vi sporveiens vognhall og verksted.
Sporveien i Naumburg har som driftsvogner 7 toakslede motorvognene av tre forskjellige etterkrigstyper, men flere av dem er hensatt i påvente av revisjon. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
Vogn 17 ble bygget i 1928 til sporveien i Halle og kom til Naumburg i 1978. Den er i dag kjørbar veterantrikk. 18. juni 2024 foto: Erik W Johansson
|
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Eyolf Berg 19. juni 2024 kl.1333 #397087 (#397069) Vist 745 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Sporveien i Naumburg har flere ganger hengt i en svært tynn tråd. I 1991 ble den kort og brutalt nedlagt. Både skinnegang og vognpark var da så nedslitt at byens myndigheter ikke fant det regningssvarende å fornye den. Befolkningen godtok imidlertid ikke nedleggelsen, og etter et massivt folkekrav begynte man et møysommelig og langsomt arbeid med å fornye skinnegangen, samt å skaffe et antall 2-retningsvogner. Gjenåpningen fant sted i 1994, og per i dag er man kommet så langt som EWJs kart viser. Selv hadde jeg gleden av å reise med trirkken i Naumburg i september 1989 da hele ringen fortsatt var intakt:
Som bildet viser, var det godt belegg på trikken, og en vennlig, kvinnelig trikkefører tauet inn en pensjonert kollega som ga meg en grundig innføring i sporveiens historie.Lenke: Flere trikkebilder fra Naumburg her |
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Erik W J 19. juni 2024 kl.1529 #397091 (#397087) Vist 784 ganger
Lik innlegget |
| Gjenåpningen skjedde ikke før i 2006 - ordinær trafikk fra 2007. Arbeidet med gjenåpningen startet i 1994. |
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Eyolf Berg 19. juni 2024 kl.1553* #397094 (#397091) Vist 836 ganger
Lik innlegget |
| Mnja, det blir litt et definisjonsspørsmål. Det ble, riktignok ikke elektrisk, kjørt sporadisk sommeren 1994, og "Zunächst wurde 1995 die Strecke vom Theaterplatz zum Jägerplatz wieder für elektrischen Betrieb hergerichtet". Fra april 1999 hadde selskapet tillatelse til rutemessig drift mellom Jägerplatz og Vogelwiese, og i 2003 ble strakningen Jägerplatz-Hauptbahnhof tatt i bruk. Det har m.a.o. vært en gradvis gjenåpning, likee til den foreløpig siste utvidelsen i 2014. At det kan ha funnet sted en form for offisiell åpning i 2006, skal jeg imidlertid ikke bestride. Derom tier imidlertid mine kilder. Vet du noe om hvorvidt det nå areides aktivt med reststrekningen? |
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Erik W J 19. juni 2024 kl.1558 #397096 (#397094) Vist 813 ganger
Lik innlegget |
|
Naumburg - Halle Gunnar Farestveit 21. juni 2024 kl.1229 #397178 (#397096) Vist 729 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Interessant historie. Siden nabobyen Halle også er nevnt i EWJs innlegg, legger jeg ved et par bilder fra denne byen. Har vært vist tidligere.
Veterantrikk i Halle, Tyskland 5. apr. 2014 foto: Gunnar Farestveit
Veterantrikk i Halle, Tyskland 5. apr. 2014 foto: Gunnar Farestveit |
|
Naumburg - Halle Jan Arne Rødland 21. juni 2024 kl.1234 #397179 (#397178) Vist 744 ganger
Lik innlegget |
|
Naumburg - Halle Eyolf Berg 21. juni 2024 kl.1740* #397193 (#397179) Vist 731 ganger
Lik innlegget |
|
Meterspor Nils Carl Aspenberg 27. juni 2024 kl.0048 #397542 (#397193) Vist 563 ganger
Lik innlegget |
| Det er et 70-talls byer i verden som har meterspor, så det er flere enn Trondheim. Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm. |
|
Meterspor Eyolf Berg 27. juni 2024 kl.1534 #397564 (#397542) Vist 546 ganger
Lik innlegget |
| "Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm." Jeg synes det høres underlig ut. Kan du gi noen eksempler? |
|
Meterspor Knut Time 27. juni 2024 kl.2050 #397580 (#397564) Vist 574 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Bilbao og Valencia i Spania og Eskiehir i Tyrkia er eksempler på nyere metersporede systemer. |
|
Meterspor i Spania Eyolf Berg 28. juni 2024 kl.0314* #397611 (#397580) Vist 598 ganger
Lik innlegget |
| Forholdene i Tyrkia kjenner jeg ikke, men jeg kan innbille meg at de to spanske sporveienes valg av sporvidde kan henge sammen med et mulig ønske om samtrafikk med omliggende metersporige lokalbaner. |
|
900 mm spor i Linz i Østerrike Terje Andersen 28. juni 2024 kl.1200 #397622 (#397611) Vist 621 ganger
Lik innlegget |
| Og de fikk inkludert Pöstlingbergbahn i trikkenettet sitt i 2009. Se link om hele nettet. Lenke: Strassenbahn Linz |
|
Meterspor Erik W J 28. juni 2024 kl.1213 #397626 (#397622) Vist 605 ganger
Lik innlegget |
| Mens noen bygger nytt med meterspor går utviklingen motsatt vei andre steder. Nylig er den siste ordinære metersporede sporveien i Tsjekkia lagt om til normalspor. Det er banen mellom Liberec og Jablonec, som vi besøkte på Nyborg-tour i 2016. I Liberec har de imidlertid beholdt 3-skinnespor for å kjøre metersporede museumsvogner på en linje.
Deretter fikk vi en tur på den enkeltsporede metersporbanen til nabobyen Jablonec, som tidligere hadde eget sporveisnett. Her krysser vårt museumstog med en ordinær vogn mot Jablonec. Vår toakslede museums-Tatra-vogn hadde for øvrig bedre gangegenskaper enn mange boggivogner. Jablonec - Liberec 3. mai 2016 foto: Erik W. Johansson
|
|
Meterspor i Spania Knut Time 28. juni 2024 kl.1614 #397639 (#397611) Vist 596 ganger
Lik innlegget |
| Alicante er et eksempel på nybygd sporvei tilpasset eksisterende metersporede jernbaner. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |