Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Göteborg får nye, 45 meter lange sporvogner ·15 Roar 21. aug. 2024 kl.1549 #401227 Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Göteborgs kollektivtrafikk anskaffer 60 nye vogner.

Lenke: Mitt.se

111 sitteplasser Kjetil Ryen 21. aug. 2024 kl.2032* #401240 (#401227) Vist 714 ganger Lik innlegget
 

I lenken vedlagt finnes litt mer data og vogna får 111 sitteplasser og 192 ståplasser (og plass til to rullestoler), tilsammen 303 (305) passasjerer.

Desverre lite elektriske data, men elektrikken leveres av Kiepe- Electric.

Vognene er en forlenget utgave av M33 sies det, så motorer og kraftelektronikk er kanskje den samme, men med flere boggier med motorer og dermed flere vekselrettere?

SL18: 56 sitteplasser + 164 stående (+ 2 rullestoler) = totalt 220 (222) passasjerer. Det offisielle tallet er 220.
Masse SL18 = 42,7 tonn (42 700/220 = 194 kg/pass.) Masse M34 = 66 tonn (66 000/303 = 218 kg/pass.)

Blir det enkeltakseldrift eller gjennomgående aksler mon tro? Jeg rekker ikke å google mer...

Lenke: Data for GS M34

  Göteborg får nye sporvogner Odd Fjeldstad 21. aug. 2024 kl.2151 #401252 (#401240) Vist 703 ganger Lik innlegget
 

Interessant sporveisby, Göteborg, med sine mange vogntyper. En fin oversikt over nytt og gammelt finnes på nedenstående lenke.

Lenke: Sporvognsmodeller

    Trikken i Gøteborg EspenLia 22. aug. 2024 kl.2226 #401342 (#401252) Vist 638 ganger Lik innlegget
 

Har lurt litt på hvorfor Gøteborg har så mye mer trikk enn Oslo, sånn befolkningsmessig er vel Oslo kun noen titusen større men virker som trikkenettet er mye større i Gøteborg? Har det noe med satsingen på trikk å gjøre? De har kanskje ikke T-bane som oss?

      Trikken i Gøteborg Roar 22. aug. 2024 kl.2231 #401344 (#401342) Vist 656 ganger Lik innlegget
 

Men de har grunnforhold som er dårlig egnet for baner i tunnel.

        Trikken i Gøteborg EspenLia 22. aug. 2024 kl.2234 #401346 (#401344) Vist 696 ganger Lik innlegget
 

Skjønner, så de passasjerene vi frakter på T-banen frakter de med trikk?

          Trikken i Gøteborg Roar 22. aug. 2024 kl.2241* #401347 (#401346) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Men mange av trikkelinjene i Göteborg har høy standard, bare du beveger deg litt utenfor byens sentrum. Det kjøres fort og på egen banetrasé. De har også en god det tunneler i fjell på ytterstrekningene. Tunnelstasjon finnes også.

Ved å søke på netter finner du lett både bilder og videoer.

Lenke: Wikipedia Sverige

  Boggier Andreas Arnestad 25. aug. 2024 kl.1305 #401456 (#401240) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

De skal ha bogger, dette var et krav fra GS i anbudsrunden.

    Sv: Boggier Svein Tønnessen 26. aug. 2024 kl.0739 #401496 (#401456) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

..... og det burde absolutt Oslo også gjort!

      Sv: Boggier Terje Andersen 26. aug. 2024 kl.0846* #401499 (#401496) Vist 467 ganger Lik innlegget
 

Ja, det virker som enkelhjulløsningen gir mye avsporinger. Og om man kjenner Oslos undergrunn og gatevedlikehold er det lite sannsynlig at sporet blir så stabilt at man unngår avsporingsfaren.

Og grunnforholdene i Oslo har stor likhet med Göteborgs.

Terje

        Sv: Boggier Erik W J 26. aug. 2024 kl.0921 #401508 (#401499) Vist 487 ganger Lik innlegget
 

Konstrueres det et problem her? Dette tror jeg er vanskelig å underbygge med statistikk.

          Sv: Boggier Terje Andersen 26. aug. 2024 kl.0944 #401510 (#401508) Vist 497 ganger Lik innlegget
 

Vi fær håpe at det kanskje er et konstruert problem, men undergrunnen i Oslo er ikke stabil. Det ser man på alle skakke hus og sprekker i vegger. Det skyldes mye den marine leira, og den har Oslo til felles med Gøteborg.

Terje

            Sv: Boggier Erik W J 26. aug. 2024 kl.0958 #401512 (#401510) Vist 484 ganger Lik innlegget
 

Det er mange hus i Oslo som står på flåte i dårlig grunn, men de fleste av dem har stått godt. Skjevhetene kommer for det meste av to forhold. Jordskjelvet i 1904 ga skade på mange bygninger, men ikke mer enn at de ble stående (Johanneskirken var et unntak). Det andre var at tyskerne under okkupasjonen påla gårdeierne å lage forbindelse mellom kjellerne, og da ble deler av flåtene bygningene står på skadet ved at det kom luft til dem.

            All ny skinneganger er på betong Kjetil Ryen 29. aug. 2024 kl.0814 #401738 (#401510) Vist 400 ganger Lik innlegget
 

At Oslo skal ha spesielt dårlige grunnforhold for sporvei tror jeg ikke noe på.

Dat er nokhelelr tungtrafikken, særlig busser med stort akseltrykk som ødelegger overflatebelegget og det synes tydelig det er "samtrafikk".

All ny skinnegang er på betong og er nok stabilt nok.

      Sv: Boggier Erik W J 26. aug. 2024 kl.0926 #401509 (#401496) Vist 418 ganger Lik innlegget
 

SL 18 har gode gangegenskaper, men løsningen krever at en jevnlig fjerner rifledannelsene. Det skal anskaffes en enhet for dette, men den skulle ha vært på plass for lengst.

Ellers er jeg ikke imponert over gangegenskapene til M33 i Göteborg. De har et arrangement tilsvarende SL95. M34 består derimot av konvensjonelle boggivogner hvor leddene er overganger mellom dem. Det kan bli interessant å se om det gir bedre gangegenskaper.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 7596 treff på forum10, og 76311628 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.