Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn ·13
Olaf Bjerknes 4. sep. 2024 kl.1031* #402085 Vist 446 ganger Likt av 3
Lik innlegget |
| Når man først har vesøkt Woltersdorfer Strassenbahn, er denen banen også verd et besøk. De har kjøpt to sporvogner fra Finnland, men dessverre er kun den ene i trafikk for tiden da den andre har hatt en kollisjon med en betongbil og er hensatt
30. aug. 2024 foto: Olaf Bjerknes
30. aug. 2024 foto: Olaf Bjerknes
Det var denne som kolliderte 5. mar. 2024 foto: Olaf Bjerknes |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn - finske vogner Carl Frederik Thorsager 5. sep. 2024 kl.1056* #402145 (#402085) Vist 354 ganger
Lik innlegget |
| Hvilken av de to typene kom fra Finland? |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn - finske vogner Roar 5. sep. 2024 kl.1230 #402154 (#402145) Vist 364 ganger
Lik innlegget |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn - finske vogner Roar 5. sep. 2024 kl.1236* #402155 (#402154) Vist 383 ganger
Lik innlegget |
| Mer info her. Skroll ned til avsnittet "Fahrzeuge" og videre til "Transtech Artic". Lenke: Wikipedia, Tyskland |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn Ø.K.Faye 5. sep. 2024 kl.1511 #402171 (#402155) Vist 406 ganger
Lik innlegget |
|
Fant dette innlegget interessant og spennende. Jeg er ikke så veldig bereist i hverken Berlin eller Tyskland, så jeg måtte ty til kart for å finne ut hvor dette er i verden. Har jeg truffet rett, så er altså dette øst for selve Berlin. Et sjarmerende lite sporveisanlegg med et søtt lite vognhallområde på midten.
Virker det å linke til google.maps? Jeg prøver ihvertfall. |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn Erik W J 5. sep. 2024 kl.1526* #402172 (#402171) Vist 424 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
|
Schöneicher - Rüdersdorfer Strassenbahn Ø.K.Faye 5. sep. 2024 kl.2129 #402196 (#402172) Vist 417 ganger
Lik innlegget |
| Takker for linker, fant alle de tre banene på kartet, og lett opp de deler av nedlagte traséer som det var mulig å finne. Strausberger Eisenbahn gjemte seg litt da den ikke dukker opp med rød strek i Google.maps når man aktiverer kollektivtransport.
Har også lest alle de tre Wikipedia artiklene, og må si Strausberger Eisenbahn virker å ha en spennende historie med også lettere godstrafikk med små elektriske lokomotiver, deriblant også trafikk til en innkvartering for den Sovjetiske hær. I dag som den kalde krigen begynner å bli lenge siden, virker denne virkeligheten spesielt fjern. |
|
Straussberger Eisenbahn Knut Time 5. sep. 2024 kl.2220* #402202 (#402196) Vist 426 ganger
Lik innlegget |
| Straussberger Eisenbahn drifter også en elektrisk ferge over Straussee. Inten mindre enn en trolleyferje! Jeg har reist med både banen og ferja. Og kan anbefale turen på lik linje med de to andre nevnte banene i tråden. Selv om nok Woltersdorfer Schleusse med restaurant Libesquelle og tilbakereise med båt gjennom berlinske Venezia nok er en høydare! Lenke: Trolleyferje |
|
Neu Venedig Knut Time 5. sep. 2024 kl.2237* #402205 (#402202) Vist 427 ganger
Lik innlegget |
| Når en tar turen tilbake fra Wolterdorfer Schleusse med båt etter å ha sett lasterbåter med senkbart styrehus forsere slusen går en naturligvis av i Köpenick! Derfra kan en ta trikk hele veien tilbake til Berlin sentrum! |
|
Neu Venedig og Berlin som reisemål Ø.K.Faye 6. sep. 2024 kl.1209* #402241 (#402205) Vist 423 ganger
Lik innlegget |
| Når man ser dette på kartet, og de bildene som dukker opp i google, så virker dette som en fin rundtur. Trikkenettet til Berlin går egentlig ganske langt ut fra byen. Ellers er det jo mye annet i Berlin som frister å se: De gamle U-bahn linjene som er bygget i høyden (Hochbahn) på linje U1 og U2. Ellers virker det som Deutsches Technikmuseum kan friste. Fly entusiasten lukter også på Flughafen Tempelhof, men det må nok søkes mer etter hvor mye som er å se her. |
|
Neu Venedig og Berlin som reisemål Olaf Bjerknes 6. sep. 2024 kl.1839* #402288 (#402241) Vist 447 ganger
Lik innlegget |
| Berlin har mye morsomt innen jernbane. Selv har jeg vært der ca 85 ganger siden 1989, i gjennomsnitt 8 dager hver gang. Mange fine sporvognslinjer, S-banelinjer og U-banelinjer. Jeg tror jeg har prøvd alle sammen. Byen er verd et besøk |
|
Berlin som reisemål Gunnar Farestveit 9. sep. 2024 kl.1612 #402478 (#402288) Vist 330 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Ja, Berlin kan anbefales. Krigen og delingen av byen førte til store ødeleggelser og endringer av all ferrovial infrastruktur. Linjer og stasjoner ble nedlagt etter krigen ettersom byen (både øst og vest) mistet mye av kontakten med, og forbindelser til omlandet og utlandet. Mye er gjenoppbygd de siste 20-30 årene. Hauptbahnhof og Bahnhof Potsdamer Platz er nybygd. De fleste store hovedjernbanestasjonene i sentrum er borte, men noen stasjonsnavn navn lever videre på U- og S-Bahn (Gørlitzer Bahnhof, Nordbahnhof). En liten del av Anhalter Bahnhof står igjen som en romersk ruin, jf. lenke. I Vest-Berlin ble trikken nedlagt i 1967, mens den ble opprettholdt i Øst-Berlin. Lenke: Berlin Anhalter Bahnhof
Siste trikk i Vest-Berlin 2. okt. 1967 foto: Ukjent |
|
Langsom utbygging i gamle Vest-Berlin DCHalvorsen 9. sep. 2024 kl.2112 #402496 (#402478) Vist 313 ganger
Lik innlegget |
| Det er vel knapt noen by i Europa hvor det siden 1990 har vært så mange planer om å gjenoppbygge trikkenettet som i gamle Vest-Berlin, men lite har egentlig skjedd. Dagens M10 ble for noen år siden åpnet fram til Hauptbahnhof og nylig forlenget til Turmstrasse. Nå ser det ut som det er vedtatt å forlenge M10 ytterligere i begge ender, i vest fra Turmstrasse til Jungfernheide og i sør fra Warschauer Strasse til Hermannplatz. Sistnevnte fører til at bydelen Kreuzberg får tilbake trikken. Det spørs om ikke føderale penger her kanskje har kommet til hjelp. Den tyske staten vedtok i hvert fall for en tid tilbake å støtte utbygging av blant annet trikkenett i Tyskland som et ledd i å redusere biltrafikken. Berlin som by balanserer kronisk på konkursens rand, og har lenge markedsført seg som Arm aber Sexy (fattig men sexy). |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |