Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Milano ·11 CF Salicath 5. sep. 2024 kl.1150 #402150 Vist 413 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

I august var jeg en snartur innom Milano for å bytte tog, og fikk et lite glimt av trikkenettet i byen. Utforskingen ble begrenset til en akse mellom Centrale og nærmeste dugelige restaurant, men der passerte jeg en linje med ganske tett trafikk.

Førsteinntrykket var at dette var et ganske antikvarisk trikkenett, med trikker som så ut som de kjørte museums-charter. Et kjapt wikipedia-søk viste at jeg tilfeldigvis bare så de nesten 100 år gamle vognene i 1500-serien, bygd mellom 1927 og 1930. Trikkenettet er på 180km med mange materielltyper i drift, så byen er kanskje verdt å avlegge et besøk for en skikkelig trikkesafari.

forstørrt255232-001-_CFF3992.jpg

Trikker ved Milano Centrale
Italia
19. aug. 2024
foto: CF Salicath

forstørrt255233-002-_CFF3993.jpg

Trikker ved Milano Centrale
Italia
19. aug. 2024
foto: CF Salicath

forstørrt255234-003-_CFF3995.jpg

Trikker ved Milano Centrale
Italia
19. aug. 2024
foto: CF Salicath
Milano Eyolf Berg 5. sep. 2024 kl.1246 #402157 (#402150) Vist 374 ganger Lik innlegget
 

Ser abslutt ut som at Milano kan være en reise verd. JEeg kontaterer f.ø. at deler av sporveisnettet må ha holdeplsser med høy plattform. Se midtdøren på vognen på siste bilde.

  Milano Halvard Hovtun 5. sep. 2024 kl.1348 #402163 (#402157) Vist 366 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kjekke bilder fra Milano! Denne byen kjenner jeg ikke så godt, siden jeg også stort sett har vært innom for å bytte tog. De (tallrike) gamle trikkene gjør imidlertid bybildet interessant.

Jeg vet ikke om det på deler av nettverket finnes høye plattformer, men vognene har utfellbart stigtrinn under dørene, så ombordstigning på lave plattformer i byen ser ut til å gå ganske greit. Se vedlagte bilde som illustrasjon.

forstørrt255236-hovtun_4174u.jpg

Milanos vogn nr. 1670 i trafikk på linje 33.
20. mar. 2023
foto: Halvard Hovtun
    Milano Erik W J 5. sep. 2024 kl.1412 #402166 (#402163) Vist 389 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er ikke høye plattformer som er årsaken til at midtdøren sitter litt høyere - det er vognenes ramme. Dette var det beste de fikk til i 1929.

    Emigranter Eyolf Berg 5. sep. 2024 kl.1414 #402167 (#402163) Vist 371 ganger Lik innlegget
 

I likhet med så mange andre italienere har også noen av disse trikkene gjort amerikanere av seg. Her har min svigerdatter fotografert en av dem i San Francisco:


San Franciscos linje F ser f.ø. ut til å trafikkeres av gamle trikker fra en rekke steder både i og utenfor USA.

Lenke:

      Emigranter Erik W J 5. sep. 2024 kl.1420 #402168 (#402167) Vist 393 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Nå må det også sies at disse vognene er en italiensk versjon av en amerikaner:

Lenke: Peter Witt streetcar

        Emigranter Eyolf Berg 5. sep. 2024 kl.1558 #402173 (#402168) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Se, se! Her lærer man stadig noe nytt! :-)

          Milano Olaf Bjerknes 5. sep. 2024 kl.2053* #402193 (#402173) Vist 353 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

Var det i 2 uker for noen år siden og brukte mye tid på å ta bilder av disse vognene

forstørrt255246-IMG_5350.jpg

23. juni 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255247-IMG_5469.jpg

27. juni 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255248-IMG_5483.jpg

27. juni 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255249-IMG_5550.jpg

28. juni 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255250-IMG_5735.jpg

3. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255251-IMG_5740.jpg

3. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255252-IMG_5765.jpg

3. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255253-IMG_5832.jpg

5. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255254-IMG_5868.jpg

5. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt255255-IMG_5869.jpg

5. juli 2016
foto: Olaf Bjerknes
            Mye hjulslag Kjetil Ryen 6. sep. 2024 kl.1322 #402252 (#402193) Vist 341 ganger Lik innlegget
 

Peter Witt-vognene i Milano har fått nesten evig liv. De er ombygget til enmannsbetjening, fått retningslys med mer.

Da jeg var i Milano (husker ikke hvilket år, men det var da fotballkampen Rosenborg-Milan C gikk, jeg er non eneste normann med en ubrukt bilett til den kampen, jeg reiste heller med trikken!) reiste jeg en halv dag med disse vognene, men ejg ble ikke helt overbevist. Morsomme vogner, men vognførerne brukte kun trykkluftbremsen (vogner har kanskje ikke motorbremse?) og mer eller mindre alle vognene hadde hjulslag innimellom etterhvert som vognføreren måtte bremse hardt for en eller annen italiener i en Fiat 500...

Klossbremser gjør jo at små hjulslag forsvinner fort, særlig hvis du setter til bresmen mens hjulslaget (stålet) er varmt. dette gjorde ejg utallige ganger på B-vognene. Stakevognene hadde jo trommelbremse på motorakselen så fikkd u hjulslag var det bare å dunk-dunke videre...

Milano har mange interessante vogntyper og et stort trikkentt.

              Innsbruck og Milano Ole-Jacob Thorkildsen 6. sep. 2024 kl.1936 #402296 (#402252) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Reiste med trikk i både Innsbruck og Milano i løpet av sommerens ferie. Mye spennende materiell i Milano, både disse eldre vognene som er vist her men også mer moderne vogner på noen linjer. Det var utrolig store forskjeller i standarden på sporet. I innebruk så både skinner og gatelegemet rundt sporene nesten helt nylagt ut over alt, og trikkene gikk «lett og lydløst». I Milano «ramlet» både eldre og nye vogner rundt på nettet. Har jo ofte tenkt at været vi har i Norge med tele og snø/is bidrar til dårlig asfalt og hull i gatedekket der det er spor. Men Innsbruck har vel hardere vintre enn Milano.

                Innsbruck og Milano Jan Arne Rødland 6. sep. 2024 kl.2132 #402306 (#402296) Vist 369 ganger Lik innlegget
 

Det med sporkvalitet skal det bli interessant å følge med på de nyere strekningene i Oslo etterhvert, f.eks. Prinsens gate.
Det er å håpe at det arbeidet som er gjort vil holde en god del år, bortsett fra utskifting av skinner pga slitasjen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 7461 treff på forum10, og 76311493 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13204 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.