Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Trikker i Zagreb i Kroatia ·4 Kjetil Ryen 21. sep. 2024 kl.2020 #403149 Vist 169 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

LTF og Sporveishistorisk Forenings blad Lokaltrafikk har mye nytt fra sporveier i mange land, men Kroatia og spesielt Zagreb glimrer med sitt fravær.

Det kan derfor vær av interesse å fortelle litt fra Zagreb:

Trikke(og buss)selskapet heter ZET=Zagrebački električni tramvaj d.o.o.

Hestesporvogn åpnet 5. september 1891 med 760 mm sporvidde og åtte kilometer spor. Etter hvert som den den elektriske sporveien, som startet i 1910, ble ferdigstilt med sporviddde 1000 mm ble hestesporvognene flyttet til den lille byen Velika Gorica der de gikk til 1937(!).

I dag har Zagreb 116,3 km spor og driver 15 daglinjer og fire nattlinjer.

Noen av vogntypene i Zagreb som delvis er eller har vært i drift:

1. Tatra boggimotorvogner T4YU (TMK 401) med boggitilhenger B4YU opprinnelig 85 tog levert 1977-1983. Jeg var i Zagreb i forrige uke og så ingen i drift så muligens er de tatt ut av drift nå.

2. To-akslede motorvogner TMK 101 der Duro Dakovic leverte 68 og ZET-veksted tre vogner i perioden 1951-1961. De gikk i trafikk til 1968 og noen er bevart som museums- og arbeidsvogner.

3. Duro Dakovic boggimotorvogn TMK 201 med boggitilhengervogn TP701 og TP 591 der 30 sett ble bygget i 1973-1974. Noen sett (9?) er fortsatt i drift.

4. TATRA fire-akslet leddvogn type KT4YU (TMK 301) med svevende ledd der 51 ble bygget i 1985-1986. Et ukjent antall av disse er i drift.

5. I 1990 kom en prototyp seksakslet leddvogn bygget med boggier fra TMK 201. I perioden 1997-2003 ble ytterligere 15 vogner bygget av Koncar og TZV Gredelj, også med deler fra TMK 201. Disse vognene går meget pent og er fine, men har selvsagt høyt gulv som ikke er PK i dag. Noen av disse vognene er fortsatt i drift.

6. I perioden fra 1994 til 1998 kjøpte ZET 35 brukte Duewag GT6 trams (5 av typen GT6 "type Mannheim") from Mannheim i Tyskland og begynte å skrote eldre vogner. Disse ble skrotet etter hvert som de nye leddvognene av type TMK 2200 ble levert.

6. I 2003 bestilte ZET 70 lavgulvs leddvogner av typen TMK 2200 (også kalt NT 2200). De er laget av et konsortium Crotram der Koncar er ledende og TZV Gredelj er med noe utstyr. Vognene ble levert i perioden 2003-2007 og er i fem deler med tre boggier, to svevende deler og tre med motor"boggier". En oppfølgende vognserie på 70 vogner til med ble bestilt i 2007 og er levert fram til 2009.

7. I 2009 og 2010 fikk ZET levert en kortere versjon av de nye leddvognene med lita TMK 2300 (eller også kalt TMK 2200-K) som er i tre ledd med to motor"boggier" og et svevende midtdel. Vognene er levert av Koncar-Electric vehicles. I 2017 var det påtenkt 60 vogner til, men disse ble ikke bestilt.

8. 20+20 nye fire-akslede leddvogner av type TMK 2400 er nylig bestilt i to kontrakter. Dette er en ny konstruksjon som skal leveres fra 2025. Jeg antar at boggimotorvognene da tas ut av drift, muligens også TATRA KT4YU. Vi får se.

Jeg vil lage nye innlegg om noen av trikketypene i Zagreb med bilder.

Lenke: Om trikken i Zagreb

Trikker i Zagreb i Kroatia Eyolf Berg 21. sep. 2024 kl.2109 #403155 (#403149) Vist 155 ganger Lik innlegget
 

Zagreb er en spennende sporveisby med en rekke trikketyper. Men det er nok, som Kjetil skriver, bare et tidsspørsmål før de eldste og mest spennende forsvinner nå. Enn så lenge kan man imidlertid oppleve type KTM201, både med og uten tilhenger, i full drift:

 

Tilsvarende finnes det et stort antall T4YU, også disse både med og uten tihenger:

-foruten en mengde KT4YU, en type som i litt ulike varianter var å finne i nesten alle de kommuniststyrte landene:

 

Men alle disse typene har nå flere tiår bak seg; enkelte vogner har vel allerede passert sitt gulljubileum med god margin, vil jeg tro, og den nye trikkebestillingen Kjetil omtaler, betyr nok slutten for de fleste av dem. Vil man opplever god, gammeldags trikkestemning, begynner det nok å haste.

Er du i Zagreb, så oppsøk gjerne sporveisselskapets hovedkvarter. Jeg ble møtt med stor velvilje da jeg var der for noen år siden, og fikk en omviser som tok meg med på en to timers runder gjennom vognhaller og verksteder med grundig forklaring på hva vi så, og frie hender til å fotografere. Og da vi var ferdig, fikk jeg frireise tilbake til sentrum med denne:

 

Lenke: Flere både gamle og nye Zagreb-trikker her

  Trikker i Zagreb i Kroatia Erik W J 21. sep. 2024 kl.2125 #403157 (#403155) Vist 156 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Første gang jeg var i Zagreb var i 1980, og ble da overrasket over det gode vedlikeholdet på sporveien - nesten sveitsisk.

Dessverre fikk jeg ikke noe godt bilde av det mest selsomme de hadde - toakslede motorvogner som trakk to boggi-tilhengere. På kveldene var de toakslede motorvognene avstengt - bare lys og passasjerer i tilhengerne.

Her er et bilde med boggimotorvogn fra sentrum av Zagreb fra 1980:


forstørrt255610-Zagreb-BanJosipJelac780ic769-1980_2560-fotoEWJohansson_.jpg

Zagreb - Ban Josip Jelačić.
 1980
foto: Erik W. Johansson


Trikker i Zagreb i Kroatia Nils Carl Aspenberg 22. sep. 2024 kl.2113 #403216 (#403149) Vist 93 ganger Lik innlegget
 

Lokaltrafikk har skrevet om Zagreb mange ganger, siste gang om bruktkjøp fra Augsburg. Gangen før var nr. 123 s. 70 hvor en av de nye vognene er avbildet. Både Osijek og Zagreb har vært mange ganger i Lokaltrafikks spalter, og er vel snarere overrepresentert enn underrepresentert. Den lokale fabrikken Koncar har også levert nye Zagrebvogner til Liepaja. De vognene er utførlig beskrevet i LT 125 eller 124, med flere bilder både utenfra og interiør.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 3.23 sek
I dag 10409 treff på forum10, og 76351639 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13206 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.