Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Status fra Kolsåsbaneprosjektet ·11 Anders O. 14. juli 2010 kl.2149 #62787 Vist 582 ganger Lik innlegget
 

Det har gått 3 måneder siden siste gang jeg var på befaring her og jeg la ut bilder fra byggeaktiviteten. Siden da har det gått fremover så det suser. Her er status pr. 14.07.2010.

forstørrt120022-2010_07140015.jpg

Trikken snur foreløpig på Lilleaker, men nå er deler på plass og det er klart til å koble traseen videre mot det eksisterende sporet mot Øraker.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120023-2010_07140016.jpg

Sporveksler og kryss ligger klare i traseen ovenfor Lilleaker.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120024-2010_07140028.jpg

Leskurene står urørt på Øraker. Nå er kulverten helt ferdig og det er plantet oppå. Brakkeriggen er vekk. Det er klart for sporlegging.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120025-2010_07140054.jpg

Det skal som kjent gå T-bane i rute her den 6. desember. Det ser ut som om man er ute i god tid. Jeg registrerte at firmaene Strukton Rail og Swietelsky (sistnevnte fra Østerike) var i aksjon med å legge spor.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120026-2010_07140060.jpg

Her står jeg over utgangen på kulverten. Vi ser stedet der trikk og T-bane skal inn på samme trasè.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120027-2010_07140064.jpg

Her kommer sporene fra nye Bjørnsletta st.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120028-2010_07140071.jpg

Tar med dette bildet også. Kulverten er klar til å få spor.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120029-2010_07140072.jpg

Dem som ønsker å se den aller første kjøring på den nye traseen må jeg skuffe. Man er allerede ute og kjører som bare det..
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120030-2010_07140088.jpg

Bildet er tatt fra brua over Vollsveien på Jar. Denne maskinen kjørte under brua.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120031-2010_07140098.jpg

Jar stasjon er så godt som ferdig støpt.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120032-2010_07140099.jpg

Jar. Her losses sviller fra bil. Denne svillen var av typen dobbel.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120033-2010_07140132.jpg

Vanskelig å komme til. Bildet er tatt fra en byggeplass i Vidars vei og vi ser vestfra mot Jar. Legging av sporveksler. Det kan også skimtes en perrong med et leskur i bakgrunnen. Denne er vel beregnet på trikken vil jeg tro.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120034-2010_07140167.jpg

Jeg hopper over Tjernsrud og beveger meg til Ringstabekk. På tjernsrud er det nå kun en undergang og mye gjerder. Lite spennende motiver å ta med seg. Disse karene ble høflig spurt av meg om det var ok å ta bilde.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120035-2010_07140175.jpg

Ringstabekk. Sist gang jeg var her var det fortsatt utgraving. Nå går det fremover med støping av ny stasjon.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120036-2010_07140183.jpg

Her står jeg på Ringstabekk og ser i retning Egne Hjem. Det er jo noen husstander der man ikke trenger gå særlig langt for å følge med på byggeaktiviteten.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120037-2010_07140195.jpg

Ringstabekk stasjon.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120038-2010_07140197.jpg

Sett fra Bærumsveien. Fra Ringstabekk mot Tjernsrud. Denne brua må bli kjærkommen når den åpner. Nå er området temmelig ufremkommelig. Jeg gikk langt for å komme meg over til slutt.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120040-2010_07140230.jpg

Mot Bekkestua. Bildet er ikke så godt teknisk. Det var motlys og jeg måtte legge kamera høyt oppe på et gjerde, fyre av og håpe på det beste.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120041-2010_07140236.jpg

Utsikt fra den første brua på Bekkestua i retning Egne Hjem.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120042-2010_07140249.jpg

Utsikt fra Brua gjennom Bekkestua sentrum.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120043-2010_07140252.jpg

Utsikt fra Bekkestuabrua vestover i retning Gjønnes. Det jobbes på utrolig mange steder samtidig. Fellesferie synes å være kraftig oppskrytt.
14. juli 2010
foto: Anders O.

forstørrt120044-2010_07140258.jpg

Så var befaringen slutt for denne gang. Vi ser brua gjennom Bekkestua og åsted for kommende trasè for både bane og trikk. Kameraet (Canon EOS 40D med 17-85 mm objektiv)ble pakket ned og undertegnede tok 42-bussen tilbake til hovedstaden.
14. juli 2010
foto: Anders O.
Status fra Kolsåsbaneprosjektet Kjetil Næss 14. juli 2010 kl.2155 #62789 (#62787) Vist 576 ganger Lik innlegget
 

Takk for en flott serie. Hvordan vil forresten trikken snu på Jar i fremtiden? Blir det vendesløyfe som tidligere eller skifter de bare kjøreretning?

  Kun mulig å bruke 2-retningsvogner. Anders O. 14. juli 2010 kl.2205 #62791 (#62789) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Etter det jeg har lest om prosjektet skal det ikke bli noen sløyfe. Det blir riktignok et eget stoppested for trikken på stasjonene. Trikken vil gå helt til Bekkestua. Føreren må altså ta beina fatt til andre siden av vogna før returen.

    Status for Kolsåsbaneprosjektet Jan Arne Rødland 14. juli 2010 kl.2335* #62799 (#62791) Vist 656 ganger Lik innlegget
 

Kolsåsbanen åpner visst til Bjørnsletta nå i august og til Jar i desember. Neste åpning blir så Bekkestua neste år.
Såvidt jeg vet slipper ikke trikken til før den kan kjøre helt til Bekkestua, den får ingen regulær vendemulighet før
Bekkestua. På Jar blir trikkeholdeplassen i vestre ende av stasjonen. Disse sporene blir lagt utenfor de gjennom-
gående T-banesporene. På Bekkestua blir et buttspor med T-banen til Kolsås til høyre for buttsporet.
Trikken får ikke stopp på Ringstabekk. Se ellers videoanimasjonen - Bjørnsletta-Bekkestua - klikk på linken

Ellers er det godt å se utviklingen foreviget, disse bilder blir historiske.

Lenke: Kolsåsbanen

      Trikk til Jar Stian 14. juli 2010 kl.2338 #62800 (#62799) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Trikken vil kjøre til Jar og snu der.


SH

        Trikk til Jar Jan Arne Rødland 15. juli 2010 kl.1918* #62834 (#62800) Vist 720 ganger Lik innlegget
 

Det var da enda godt! Det er jo bare en sporsløyfe som trenges, og den
trenges vel uansett. Verden vil med andre ord bli bedre alt i desember ;-)

Rettelse, jeg skrev sporsløyfe men jeg mente overkjøringsspor.
Det blir ikke vendemulighet for SL79.

          Status for Kolsåsbaneprosjektet Jan Arne Rødland 15. juli 2010 kl.1207 #62836 (#62834) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

Et lite sidesprang: aksjonsgruppen (eller hva de nå er) for Bogstadveien er
livredde for at oppgradering av trikketraséen i Bogstadveien skal medføre at
de får SL95 som rutevogn der. Med Rikshospitalet og Jar/Bekkestua som
endestasjoner for toretningsvogner blir nok Bogstadveien i det alt vesentlige
SL79-s doméne i overskuelig fremtid vil jeg tro selvom SL95 kan slenge
innom fra tid til annen.

            SL95 i Bogstadveien Peter C. W. Udbjørg 16. juli 2010 kl.1545 #62985 (#62836) Vist 745 ganger Lik innlegget
 

Hva er nå dette for en surregjeng? De vil vel helst ikke ha trikk i det hele tatt? Og du har rett mht. sl95: De kommer til å gå fast på 13 til Jar/Bekkestua og 17/18 til Riksen. De har vært over Majorstua, men det er ikke noen vits i å kjøre dem der så ofte, de kan jo bare gå 11/12 og omvendt, Briskeby er jo off limits pga den der 17-meteren. Først når Skovveien blir realisert, så kanskje. Men så må vi ha nye vogner. Kankskje i 2020, etter at Kalmyr har fått seg ny jobb på Bjørmøya?

              Tilgjengelighet SL95 Kjetil Refsnes Jørgensen 17. juli 2010 kl.2332* #63116 (#62985) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Det er noe i regnestykket jeg ikke får helt til å gå opp. Før Kolsåsbanen stengte (strk. Jar - Bekkestua) hadde man nok SL95 til å dekke alle avganger i linje 17/18 og ca 45% av avgangene i linje 13 (dvs flesteparten av de til Bekkestua, men ikke de til Jar).

Hvis man ikke kan snu SL79 på Bekkestua eller Jar krever rute 13 en annen og større tilgjengelighet på SL95 enn man har hatt før, såfremt man ikke beholder Avløsmuligheten. Eller gjør man noen andre justeringer?

                Ruteoppsett Stian 18. juli 2010 kl.0139 #63124 (#63116) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

Man fantaserer om ti minutters rute på linje 13, men hvor annenhver avgang skjer med SL95, og følgelig 20 minuttersrute til Bekkestua (med italienere).


SH

          Ikke sporsløyfe Stian 15. juli 2010 kl.1239 #62842 (#62834) Vist 719 ganger Lik innlegget
 

Jar får ikke sporsløyfe. De beholder den eksisterende på Lilleaker. Jar og Bekkestua får egne tilrettelagte trikkeholdeplasser.


SH

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.34 sek
I dag 2523 treff på forum10, og 74346905 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.