Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Mere fra Gøteborg - vår store trikkenabo. ·5 Anders O. 10. aug. 2010 kl.2140 #65361 Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Så er man tilbake i gamlelandet og materialet på minnekortene åpenbarer seg. Trikkenettet i Gøteborg er jo enormt, så man får være fornøyd uten å ha vært overalt. Søndagen fikk jeg være med en tur i vogn 92, en M5 bygget i 1917. Vogna ble opprinnelig bygget som en M2, og ombygget til M5 i 1932. Jeg har overhodet ikke noe av dette i blodet, så her må det leses. Uansett: En meget flott veterantrikk! Det ble en del farting rundt omkring, både med trikk og til fots. Jeg bør vel anbefale en titt hos fartøyvernsforeningen også. Bare å gå inn og se der. Dette er imidlertid for de svært interesserte. Noen trikkemotiver og en buss følger.

Lenke: Link fra foreningen Ringliniens sider

forstørrt121122-Goeteborg8.08.10055.jpg

Gutta var greie. Jeg fikk bli med og reiste attpåtil gratis ved å vise frem mitt LTF medelmskort.
8. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121123-Goeteborg8.08.10060.jpg

Her er det en liten stopp på Sankt Sigfrids plan.
8. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121124-Goeteborg8.08.10058.jpg

Her er vi ombord.
8. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121125-Goeteborg9.08.10038.jpg

M28/29`ere på rekke og rad. En buss med motorstopp laget litt kaos i Östra hamngaten i går.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121126-Goeteborg9.08.10065.jpg

Her kommer 763 i multippel med 760 på vei ut av Östra hamngaten og skal over den store Götälvbron. M31 304 skimtes bak.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121127-Goeteborg9.08.10277.jpg

Sett fra andre siden av Götaälvbron senere på dagen. Det er også 760 -763 som kommer her.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121128-Goeteborg9.08.10075.jpg

Axel Dahlströms torg. 856 med 759 bak regulerer til venstre mens 308 møter 741 og 754.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121129-Goeteborg9.08.10058.jpg

Endestasjonen Opaltorget. Møte mellom 308 og 408 Her måtte fører av 308 som kom sist ut å legge om vekselen for å kjøre inn i sløyfa.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121130-Goeteborg9.08.10057.jpg

Som sagt måtte føreren ut for å legge om vekselen. Dobbelt sløyfe står i stil til trikketettheten.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121131-Goeteborg9.08.10050.jpg

Førerplassen i 408. Trikk eller romskip?
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121132-Goeteborg9.08.10140.jpg

M31 301 regulerer på Saltholmen. Investerte i et dagskort til SEK 65 og aksjonsradiusen ble enorm ! Men akkurat i går var det ikke fristende å oppholde seg veldig lenge der ute. Det blåste !
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121133-Goeteborg9.08.10136.jpg

Førerplassen i 301. Litt mer analog enn den italienske et par bilder ovenfor. Men dette er arbeidshesten. Det er visst mye kluss med de italienske vognene.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121134-Goeteborg9.08.10141.jpg

Ennå et bilde fra Saltholmen. 338 hviler seg litt før den skal til Bergsjön. Dette er en laaaang tur !!
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121136-Goeteborg9.08.10383.jpg

Eketrägaten. 830 - 709 i møte med M32 409. Sistnevnte fases inn til fordel for de 45 år gamle jernhestene. M28/29 er forbausende pene både utv. og innv, men man ser jo at rusten herjer.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121137-Goeteborg9.08.10401.jpg

Her står jeg på inngående plattform i Eketrägatan. 376 ankommer men skal først ta seg en tur under denne brua.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121138-Goeteborg9.08.10391.jpg

Inne på området til busselskapet på Eketrägatan stod et ekemplar av denne arten. Alt i verden blir større. Intet unntak for busser. Lengde 24 meter! Observerte også noen få eks inne i Gøteborg sentrum.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121139-Goeteborg9.08.10417.jpg

på vei tilbake ble det også et lite stopp ved Vägmestarplatsen. Mitt skue fikk øye på dette fotostedet. 817 og 702.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121140-103.jpg

på vei fra hotellet til busstasjonen møtte jeg denne ekvipasjen. 827 og 724. Hvor lenge ser man disse ?
10. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121141-087.jpg

En skinnende blank men akk så romlete italiener i bybildet i dag. Takk for meg for denne gang.
10. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121143-Goeteborg9.08.10174.jpg

Siden jeg nevnte fartøyvernforeningen bør jeg jo vise litt derfra. dette er jo litt beslektet med restaurering av andre ting.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121144-Goeteborg9.08.10157.jpg

Restaureingsavfall? Eller er dette en spesiell båt som bare MÅ bevares for en hver pris?
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121148-Goeteborg9.08.10177.jpg

Litt å kose seg med på fritiden. Særlig Duetten på dekk er nok kjekk å ha!
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121151-Goeteborg9.08.10210.jpg

Et prosjekt for de mest barka.
9. aug. 2010
foto: Anders O.

forstørrt121153-Goeteborg9.08.10314.jpg

Helt til slutt tar jeg med dette oversiktsbildet tatt fra Götaälvbron. her er hele området til Fartøyvernforeningen. Det er jo prisverdig at de har såpass med sted å gjøre av seg.
9. aug. 2010
foto: Anders O.
Mere fra Gøteborg - vår store trikkenabo. Henrik Hoel 11. aug. 2010 kl.0114 #65376 (#65361) Vist 446 ganger Lik innlegget
 

Takk for to fine bildeserier!

Ja, Gøteborg har et inponerende stort trikkenett.

Synd Gøteborg har gjort samme tabbe som Oslo, å bestille trikker fra Italia, som desverre ikke klarer å bygge en stillegående og pålitelig trikk.

  Gøteborgs M32 mot Oslos SL95 Odd Fjeldstad 11. aug. 2010 kl.1000 #65390 (#65376) Vist 466 ganger Lik innlegget
 

Hva er det som gjør at Gøteborg-italieneren støyer så mye? Mangler den luftfjæring? Vår SL95 er meget bra når det gjelder støy fra hjul mot skinne. Det som ødelegger for disse er ubehagelige slag fra fra støtdemperne i leddene.

    Gøteborgs M32 mot Oslos SL95 Terje K 11. aug. 2010 kl.1035 #65393 (#65390) Vist 507 ganger Lik innlegget
 

Vår SL95 er meget bra når det gjelder støy fra hjul mot skinne.

Dette må isåfall være innvendig. Utvendig bråker SL95 mye både hjul mot skinne og i drev. Ta deg en spasertur på fortauet i første kurve etter Forskningsparken hlp i retning Rikshospitalet. For de fleste høres det ut som Dovre står for fall når SL95 passerer forbi særlig i retning sentrum. For entusiastene er lyden av sporvogn sikkert søt musikk uansett.

      Lyd fra sporvogn Odd Fjeldstad 11. aug. 2010 kl.1455 #65426 (#65393) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

For entusiastene er lyden av sporvogn sikkert søt musikk uansett.

Ikke uansett. Det må være en behagelig lydkarakter, og volumet må være akkurat passe. Det er også viktig at vi skjønner hvor lyden kommer fra, og at den er funksjonelt nødvendig. Unødig ståk er et onde, særlig når man mistenker ulyden for å skyldes dårlig fastskrudde kjørestag, feilaktig monterte bremsebolter eller lufttrykk som løser seg ut på en uærbødig måte.
Som gode lyder vil jeg nevne drevlyd som minner deg om en konsert av Mozart, kompressor med stempelslag som en tresnekke du opplevde i ferien, og en skinnelyd som en knapt hørbar hvisken.

Skulle det oppstå tekniske problemer med å få til dette på en og samme vogntype, får man spille det inn og sende det gjennom strategisk plasserte høyttalere i kupeen. Mens unødvendig ståk isoleres bort.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.79 sek
I dag 2952 treff på forum10, og 74347334 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.