Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Ombygging av Ljabru holdeplass. Ekebergbanen snur på Bråten. ·16 Anders O. 27. nov. 2010 kl.1658 #76947 Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Denne helgen kan man bivåne en liten begivenhet. På grunn av omfattende ombygging av Ljabru holdeplass er sløyfen på Bråten i bruk. Byggingen på Ljabru startet den 1. november og holdeplassen skal være ferdig ombygget den 15. april 2011. Det skal bygges ny avstigningsplattform påstigningsplattform på rettstrekning. Både lehuset og den gamle stasjonsbygningen blir flyttet og det etableres en ny parkeringsplss for biler og sykler. Ny oppgradert bussholdeplass vil ligge der stasjonsbygningen står i dag. De nye plattformene vil bli klare til bruk dne 23. desember. Samtidig med at man koster på her er det lagt frem omfattende planer om å forlenge banen til Hauketo. Vedlegger noen bilder av Ljabru slik den så ut før de satte i gang og status pr. i dag. Også noen bilder av trikk i sløyfa på Bråten. Og takk til Stian som tipset om begivenheten !

forstørrt125782-2008_09140028.jpg

Ljabru. Bildet er tatt den 14.09.08
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125783-2008_09140003.jpg

Også fra 14.09.08
14. sep. 2008
foto: Anders O.

forstørrt125784-169Ljabru24.11.20077.jpg

Denne italieneren ble foreviget 23.11.07. Legg merke til skilting til Jernbanetorget. Ekebergbanen var da isolert fra omverdenen pga ombygging av Jernbanetorget.
23. nov. 2007
foto: Anders O.

forstørrt125785-27.1112.jpg

Slik så det ut på Ljabru i dag. Midlertidig lettere rasert og med buss for bane.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125786-27.1111.jpg

Slikt anleggsarbeid har vi jo sett litt av de senere år.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125787-27.1113.jpg

Resten av holdeplassen. Det var full aktivitet og ingen hadde noe i mot at det ble tatt bilder.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125789-27.111.jpg

Her er vi på den midlertidig endeholdeplassen Bråten hvor en italiener nettopp har kommet ut av sløyfa og en leddvogn har kjørt frem.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125790-27.112.jpg

Her er det regulering og kø i sløyfa.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125791-27.114.jpg

105 på vei inn i sløyfa.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125792-27.115.jpg

Passasjerer i ankomst. Det er vogn 105 vi ser i sløyfa.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125793-27.113.jpg

Vogn 116 venter på neste tur.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125794-27.116.jpg

Vogn 105 på vei ut av sløyfa.
27. nov. 2010
foto: Anders O.

forstørrt125795-048.jpg

Til slutt: Et eks av trikkens ferrari i sløyfa.
27. nov. 2010
foto: Anders O.
Ombygging av Ljabru holdeplass. Ekebergbanen snur på Bråten. Roar 27. nov. 2010 kl.1700 #76948 (#76947) Vist 662 ganger Lik innlegget
 

Var der nettopp, opptil flere passasjerer som fikk seg en tur rundt sløyfa.

Ombygging på Ljabru Odd Fjeldstad 27. nov. 2010 kl.1753 #76953 (#76947) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

Dersom det er konturen av plattformkanten vi ser på bilde nr. 5, ser det ut som at sporet må bakses litt. Dvs. flyttes, hvis jeg har forstått jernbanespråket.

  Og så mimrer vi litt..... Ulf Berntsen 27. nov. 2010 kl.1940 #76963 (#76953) Vist 721 ganger Lik innlegget
 

...om den gangen det var Narvesen-kiosk på Ljabru. Bildet har vært vist før i Gammelforumet. Men et mimrebilde kan vel repeteres noen år senere ?

Ulf B.

forstørrt125805-3808.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen
    Og så mimrer vi litt..... Erik Borgersen 27. nov. 2010 kl.2136 #76967 (#76963) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

Nydelig bilde Ulf! Henger meg på med et bilde til.

forstørrt125809-1974-1014-ljabru.jpg

Ljabru
 1973
foto: Erik Borgersen
      Og så mimrer vi litt..... Roar 28. nov. 2010 kl.0017 #76980 (#76967) Vist 724 ganger Lik innlegget
 

1014 + 1046 var et nokså fast par. Jeg gjetter på at det må være den du har fått med deg på filmen?

        Og så mimrer vi litt..... Erik W. Johansson 28. nov. 2010 kl.0029 #76981 (#76980) Vist 768 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke 1046 - den hadde annen type vognkasse og bare to dører. Bildet viser en av de store tilhengerne med nr. 1047-1049.

          1047 Roar 28. nov. 2010 kl.0031 #76983 (#76981) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Stemmer, det er 1047 igjen, den eneste av de tre som hadde gangbroer for strømavtaker på taket.

    Og så mimrer vi litt..... Erik W. Johansson 27. nov. 2010 kl.2153* #76968 (#76963) Vist 709 ganger Lik innlegget
 

Det var et hyggelig gjensyn Ulf! Vi som jobbet på Ekebergbanen hadde et godt forhold til den myndige fruen fra Jomfrubråten som jobbet i Narvesen-kiosken på Ljabru - hun ble regnet som en av oss. Mens bildet ble tatt, var antakeligvis betjeningen midt inne i et kule Yatzy i hvilerommet på Ljabru - gjerne under oppsyn av den lokale banevokteren.

På bildet ser vi tilhenger 1047. Da var det naturlig å tenke at motorvognen var 1016 - som var nokså fast makker - men ikke i dette tilfellet. Vogn 1016 hadde ikke glass i lufteklaffene over kupévinduene. Siden bildet er tatt i 1973, hvor vogn 1015 var kollisjonsskadet, innebærer det at det er 1013 eller 1014 som er avbildet.

Vognene 1013-1016 ble på Ekebergbanen omtalt som "de store vognene", som også var regnet som banens klart beste vogner. Erik B har også vist oss flere hyggelige bilder av 1010-1012 - en vogntype som i dagligtale ble omtalt som "ti-elleve-tolv". Disse var omkring 20 år nyere enn "de store vognene", men ikke betraktet som jevnbyrdige disse. Egentlig var det bare 1011 som var fullt ut dugende. Årsaken til dette var at kjøre- og bremsemotstandene til disse vognene var produsert på Holtet og antakeligvis på øyemål. Vognene 1010 og 1012 var det vanskelig å sjalte opp uten kraftige rykk, og spesielt ille var det på 1012 som gikk under tilnavnet "Marika Rökk" (tysk-østerrisk skuespillerinne kjent i mellom- og etterkrigstiden).


forstørrt125805-3808.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen

      1013 & 1047 Ulf Berntsen 27. nov. 2010 kl.2256 #76974 (#76968) Vist 737 ganger Lik innlegget
 

Det var 1013 som dro lasset (dvs. tilhenger 1047) den dagen. Detet bildet er vel tatt et halv minutt tidligere.

Ulf B.

forstørrt125810-3807.jpg

12. jan. 1973
foto: Ulf Berntsen
    Gripende gjensyn ! Anders O. 28. nov. 2010 kl.1012 #76996 (#76963) Vist 669 ganger Lik innlegget
 

Godt at noen fikk tatt bilder av dette. Her drar man virkelig kjensel. Som barn pantet vi flasker i denne kiosken. Panten var 30 øre. Jeg vokste opp ikke langt unna Ljabru og i årene 1974-1977 gikk jeg på skole i byen og tok trikken fra Ljabru eller 72 bussen fra Nordstransdveien. Ekebergbanen snudde jo i sløyfa der kjøpesenteret Byporten nå er bygget. Derfra ble det buss 37 Sagene - Helsfyr opp til Ullevålsveien. Husker spesielt godt at jeg var med den aller siste avgangen med gamle Ekebergbanen i 1974. Etterpå inntok gullfiskene.

Ljabrusløyfa Stein Jaksjø 28. nov. 2010 kl.1612 #77036 (#76947) Vist 598 ganger Lik innlegget
 

Sitter og ser på bildene og tenker/føler at den derre sløyfa på Ljabru, den er jo selve "midtpunktet" i min interesse for Oslos forstadsbaner. Takk for fine bilder, noen stykker!
Men så til sløyfa på Bråten. Jeg mener at jeg nylig har lest noe slikt som at den nok aldri kom til å bli tatt ibruk igjen - iallfall ikke for rutetrafikk - på grunn av at den har for liten radius for dagens (og morgendagens?) materiell. Spørsmålet blir altså, hvis jeg har lest riktig: Hva slags skade tar due(wag)-trikker og italienere av å gå rundt Bråten-sløyfa?
Hilsen Stein J.

  Ljabrusløyfa Johannes 28. nov. 2010 kl.1957 #77083 (#77036) Vist 594 ganger Lik innlegget
 

Regner med(uten at eg skal seie det med fagleg bakgrunn)at hjulslitasje og fare for avsporing gjør at minsteradius finst for skinnegåande materiell. Dessuten kan vel koblingsarrangemonget/leddane blir ekstra utsatt for uheldige krefter.

    399 i Ljabrusløyfa Ulf Berntsen 28. nov. 2010 kl.2014 #77090 (#77083) Vist 640 ganger Lik innlegget
 

"Vikingskip" 399 (ex 1007) i sløyfa på Ljabru. Nå degradert til arbeidsvogn. Likevel fikk man tillatelse til å bruke vognen til en LTF-medlemstur fra Holtet til Ljabru og tilbake.

Jeg husker så vidt disse vognene i vanlig trafikk. Det må ha vært første halvdel av 1950-tallet. Storgata, Brugata og Grønlandsleiret - man hørte godt at de kom. Det sies at datidens bilister hadde utrolig stor respekt for disse innretningene, når de kom (sk)ramlende gjennom bygatene. Pussig -kan det ha noe med boggistørrelsen å gjøre ?

I tillegg var de malt i en fæl rustrødbrun farge.

Ulf Berntsen

forstørrt125852-1971-02557.jpg

8. mai 1971
foto: Ulf Berntsen
      399 i Ljabrusløyfa Erik W. Johansson 28. nov. 2010 kl.2138 #77106 (#77090) Vist 651 ganger Lik innlegget
 

Navnet "vikingskip" er funnet opp etter at disse vognene ble tatt ut av ordinær trafikk. Et tidlig LTF-medlem likte ikke at folk flest kalte dem for "strykejernstrikken" og fant da på å kalle dem "vikingskip". For min del synes jeg det er en grov fornærmelse mot noe så formfullendt som vikingskip.

      Lavgulv for 100 år siden Odd Fjeldstad 29. nov. 2010 kl.0858 #77146 (#77090) Vist 626 ganger Lik innlegget
 

Nesten rart at man allerede for bortimot 100 år siden tenkte på lavplattform og lett innstigning. De fleste andre trikker fra denne tiden er jo ganske høye.
Kanskje var det for å fange opp kvinnelige passasjerer - som man antok ikke ville like å måtte eksponere visse private legemsdeler?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.31 sek
I dag 2508 treff på forum10, og 74346890 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.