Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. ·17 Anders O. 6. des. 2010 kl.1341* #77774 Vist 835 ganger Lik innlegget
 

Kl 10.48 fra Majostuen. Plattforrmen full av folk og ikke minst av fotografer. 3063 var første tog i rute. Turen gikk uten problemer av noen art. Mange flagg var å se. Dette har vært en etterlengtet dag.

forstørrt126080-020.jpg

Majorstuen kl. 10.48. Dette toget ønskes spesielt velkommen. Det er nesten 1,5 år siden sist man kunne ta banen opp til Frognerseteren
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126081-030.jpg

Ikke alle passasjererene var med til topps. Her fra Gaustad.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126082-034.jpg

Denne glade mannen ønsket toget velkommen på Vettakollen.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126083-036.jpg

Holmenkollen med telt. Her hadde det vært offisiell åpning med Kongen på besøk litt tidligere.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126084-040.jpg

Så er man oppe i høyden. Været viste seg fra sin beste side.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126085-047.jpg

Nesten som i gode gamle dager.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126086-065.jpg

Et flott syn med ivrige fotografer i forgrunnen.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126087-083.jpg

Andre tog opp ble 3081. Noen utenlandske turister nyter utsikten over hovedstaden.
6. des. 2010
foto: Anders O.

forstørrt126088-093.jpg

Frøen. Det var nå noe eget med systemomkoblingen. Nå var det helt rolig på taket. Nye tider er i gang ! Gratulerer med "ny" bane !
6. des. 2010
foto: Anders O.
Åpning til Frognerseteren Morten Søderblom 6. des. 2010 kl.1419 #77775 (#77774) Vist 758 ganger Lik innlegget
 

Takk for denne hyggelige reportasjen! Man fristes til å begi seg i høyden!
mvh Morten S.

Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. Jan Deram 6. des. 2010 kl.1454 #77776 (#77774) Vist 751 ganger Lik innlegget
 

Fungerte det greit med spesialordningen for dørene?
Mvh. Jan D.

"Mange flagg"? Jahn Jonassen 6. des. 2010 kl.1459 #77777 (#77774) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Det var da godt at banen kom igang igjen. Men dette med flagg, på dine bilder ser jeg ikke et eneste flagg på MX vognene. Ble det for dyrt å koste på flaggholdere på vognene? Vognens front skulle vært dekorert med guirlandere og flagg. Jahn.

  Flagg. Herman 6. des. 2010 kl.1522 #77781 (#77777) Vist 799 ganger Lik innlegget
 

Hvis det er for vanskelig å ordne med flaggholdere, så finnes det jo alternativer.

Statisk klebende folie, for eksempel.
Man trykker rett og slett flagg på samme typen folie som ble brukt til destinasjonsskiltene i sidevinduene på de røde T-banevognene.

    Ingen dum ide Odd Fjeldstad 6. des. 2010 kl.1541* #77783 (#77781) Vist 814 ganger Lik innlegget
 

Klebefolie med flagg kan jo brukes ved passende anledninger. F.eks. VM på ski, Holmenkolluken m.m.

Ellers må jeg rose Ruter for sjokoladeutdeling til passasjerene med første avgang.

Ros også til Skiforeningen for solbærtoddy på Frognerseteren stasjon. Noen kjenner sin besøkelsestid.

  Flaggene sørget banens naboer for. Anders O. 6. des. 2010 kl.1548 #77785 (#77777) Vist 793 ganger Lik innlegget
 

La merke til at ganske mange hadde hengt opp flagg på huset. Ikke rart etter å ha holdt ut med bussens linje 1B i 18 måneder. Det sier jo alt om hva denne banen betyr.

    Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren. Jan Arne Rødland 6. des. 2010 kl.2101 #77807 (#77785) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Første ordinære tog ble ikke omtalt på NRK idag, men åpningstoget med Kongen en time
tidligere ble omtalt både i Østlandssendingen og i dagsrevyen. Og, litt av et påfunn å få
den unge dame som delte benk med kong Olav med som gjest nå, 37 år senere.

      "den unge dame som delte benk med kong Olav" Svein Sando 6. des. 2010 kl.2200* #77819 (#77807) Vist 834 ganger Lik innlegget
 

Mer i lenka nedenfor.

Men det at kong Olav gikk på ski på den måten med bikkja, var nok ikke uvanlig. Omtrent på den tida, kanskje et par år senere, gikk jeg forbi en eldre herre med bikkje på ski i Nordmarka et sted. Da jeg passerte så jeg hvem det var.

Lenke: Dagbladet om kongen på HKB i 1973 - flere bilder

        T-banetog eller trikk Paul F.E. Reale 14. des. 2010 kl.1510 #78448 (#77819) Vist 680 ganger Lik innlegget
 

Lenke: Når T-banen ruller vestover fra Majorstuen skjer det noe magisk: Den blir til en trikk.

          T-bane vs trikk. filipd 14. des. 2010 kl.1529* #78449 (#78448) Vist 723 ganger Lik innlegget
 

Ser ut til at dette er et fenomen som henger igjen alle steder hvor T-banen er oppstått på tidligere trikkelinjer.

Husker dette så (altfor) godt fra min oppvekst langs daværende Lambertseterbanen, som av mange ble omtalt som "trikken", det samme om de som brukte daværende Østensjøbanen. Mon tro om det gikk et skille på sistnevnte, at "trikkepassasjerene" tilhørte de reisende t.o.m Bøler sett fra byen, og at de som reiste videre brukte mer T-bane. "Trikken" gikk jo i sin tid bare til Bøler.

Samtidig var det aldri noen som omtalte f.eks. Grorudbanen som "trikk", husker at disse reagerte når noen omtalte T-banen som trikk, de sa kun T-banen.

Under min oppvekst var det et sterkt skille mellom østlige og vestlige baner, det var som med jernbanen, en måtte GÅ et godt stykke for å reise videre (joda, det gikk både buss og ekte TRIKK imellom Jernbanetorget/Sentrum og Nationalteateret) men dette var to forskjellige verdener. De ytterst få gangene vestlige baner ble frekventert, reiste en med f. eks Holmenkolbanen, men husker fortsatt fra 70-tallet at vi reiste med "Undergrunnsbanen", dette hørtes forøvrig litt skummelt ut for et barn da...

Men det var vel slik at for den daglige bruker av vestlige linjer, ble begrepet "trikk" videreført slik som på de tidligere trikkelinjene i øst.

Ville forøvrig være interessant å høre om "trikken" levde like sterkt langs alle de vestlige banene. Holmenkol- og Kolsåsbanen har jo historisk vært trikkelinjer, sistnevnte skal tilmed fortsatt være det på deler av streknigen, men for Sognsvanns- og Røabanen har det vel alltid vært brukt store vogner a la T-banen. Var/er utbredelsen av "trikk" like sterk langs disse to sitnevnte strekningene?

Mvh Filip Nabo til Lambertseter stasjon 1972 - 1991 og siden 2004 bruker av Ellingsrudåsen st.

            T-bane vs trikk. Jan Deram 14. des. 2010 kl.1539* #78450 (#78449) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

For oss som sogner til Holmekollbanen går skillet ikke på Majorstuen men på Nasjonaltheatret. Der stoppet den gamle Holmenkollbanen, som uten unntak ble benvent TRIKKEN. Den som gikk i bygatene het BYTRIKKEN. Derfra og videre østover er den T-bane. Det er sogar slik at jeg fremdeles tar trikken fra Gaustad til Nasjonalteatret når jeg skal til byen, men hver morgen setter jeg meg på T-banen på Gaustad. Da skal jeg nemlig til Helsfyr. Antagelig uforståelig for andre enn de som i over 60 år har sognet til denne banen. Jeg kjenner flere jevnaldrende som benytter Sognsvanns og Østeråslinjen til daglig, og de snakker også om trikken, men disse linjene har jo vært i drift som fullblods T-banelinjer lenger enn Holmenkollbanen så her er det vel mulig at T-banebegrepet har festet seg sterkere. Jeg vet i allefall at min lærerkones 1.-klassinger "mobber" henne når hun sier at de skal gå opp til Smestad for å ta trikken.

              Når sluttet folk å bruke de gamle måeenhetene? Herman 14. des. 2010 kl.1548 #78451 (#78450) Vist 782 ganger Lik innlegget
 

Vi kjenner vel bare merker og potter fra "Kjærringa med staven", men så vidt jeg forstår gikk kundene fremdeles i butikken og spurte etter fire merker smør i et hvert fall til ut på 50-tallet.

Vi skal nok ikke regne med at det går så veldig mye raskere med Metro. Spesielt ikke når de bytter på hva vi skal kalle dyret oftere enn hvert søttiende år, da rekker folk flest ikke å venne seg til de nye begrepene.

                Nye og gamle betegnelser Hans-Ole Sveia 14. des. 2010 kl.1615 #78457 (#78451) Vist 803 ganger Lik innlegget
 

Ord og uttrykk kan være utrolig seiglivede. Ofte kan uttrykk være mer seiglivede enn folks forståelse av deres opphav.

Et eksempel på dette er for eksempel uttrykket "å drite på draget". Dette skriver seg fra seilskutetida, men uttrykket har levd både i damp- og motorskipenes tid. "Draget" ble vel nyttet om baugspydet i sin tid. Men dette blir vel OT. På den annen side har jeg inntrykk av at språkdebatter ofte ikke oppfattes like OT på forumet som andre OT-liknende tema. Men nok om det. Jeg tror jeg stopper her.

            Trikken, banen, T-banen, Undergrunnen osv Svein Sando 14. des. 2010 kl.1607 #78454 (#78449) Vist 758 ganger Lik innlegget
 

Husker dette så (altfor) godt fra min oppvekst langs daværende Lambertseterbanen, som av mange ble omtalt som "trikken", det samme om de som brukte daværende Østensjøbanen. Mon tro om det gikk et skille på sistnevnte, at "trikkepassasjerene" tilhørte de reisende t.o.m Bøler sett fra byen, og at de som reiste videre brukte mer T-bane. "Trikken" gikk jo i sin tid bare til Bøler.

Tror du er inne på en viktig forklaring der. For samme erfaring har jeg som tidligere beboer langs L.Ø.B. Min mor som har bodd på (øvre) Oppsal siden 1956, omtaler T-banen fortsatt som "trikken". Min far kan si både "trikken" og "T-banen". Jeg sier nok helst det siste, men kan nok også slumpe på å kalle det for trikken. Men for alle oss tre omtalte, opplevde vi Høkatog, B-tog og E-vogner til Oppsal i mange år, og de gikk i bygatene fra Etterstad og til Skøyen og Jar. Men når vi skulle til min mors gamle tante Sofie som var kokke i et herskapshus i Jegerveien på Ris med tilhørende hybel, da tok vi "Undergrunden" fra Nationaltheatret, må vite.

Men egentlig spiller det vel liten rolle om vi har flere ord på samme sak. Synonymer heter det, og er ikke sett på som en ulempe for et språk å ha.

              Sagene Ring Hans-Ole Sveia 14. des. 2010 kl.1633 #78459 (#78454) Vist 765 ganger Lik innlegget
 

Dette uttrykket var navnet på en trikkelinje i Oslo, men jeg har også hørt dette uttrykket nyttet om rundkjøringstogene som gikk til/fra Skien/Porsgrunn over henholdsvis Tønsberg og Kongsberg en tid.

Mens det ennå var dampdrift snakket også jernbanefolk om trikken når de mente elektriske lok.

Men dette har jeg en fornemmelse av at har vært berørt i ganske mange diskusjoner på forumet tidligere.

      Berit Okkenhaug Hans-Ole Sveia 7. des. 2010 kl.1554 #77871 (#77807) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Artig at også Berit Okkenhaug ble invitert til åpningstoget. Berit Okkenhaug er nemlig hun som satt sammen med kong Olav for 37 år siden, den gangen nok rett så beskjeden, noe hun i dag kan ha en god og hjertelig kommentar til, gjerne sagt i tilknytning til sin boktittel "Når jeg skjuler mitt ansikt". Noen år før skrev hun boken "Når jeg ser ditt ansikt". Begge bøker er interessante fagbøker.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.72 sek
I dag 2564 treff på forum10, og 74346946 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.