Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Trikken    

Holmenkollen, Frognerseteren og Frøen i dag. ·13 Anders O. 27. feb. 2011 kl.1713 #85904 Vist 634 ganger Lik innlegget
 

Stemningen på Majorstuen har vi allerede fått innblikk i. Takk til Stian for dette. Selv fikk jeg presset meg inn i et 6 vogns "Holmenkollen Ekspress" tog fra Majorstuen til Holmenkollen. Det hadde hjulpet godt om folk tok av seg ryggsekkene og satt dem mellom føttene, men det er vel for mye å forlange under en folkefest. Ankom Holmenkollen midt i den mest hektiske toppen. De kjørte annethvert tog over vekselen nedenfor stasjonen. Togene kom så tett at det 2 ganger ble tømt 2 6 vogns tog samtidig på stasjonen. Det KRYDDE !! av folk og det ble helt propp på veien oppover mot skiarenaen. Senere på dagen valgte mange å reise ned fra Frognerseteren. Har aldri sett noe i nærheten der oppe heller. Vakter var utplassert for å passe på køen. Men oppførselen til Securitasvaktene vakte minner tilbake til min førstegangstjeneste i 78-79. De bidro ikke til noen fest, for å si det sånn. På veien ned ble det en fotostopp på Frøen for å fange inn 6 vognstogene. Disse vil vi nok se igjen der ved senere anledninger. Noen bilder følger.

forstørrt129075-IMG_8346.jpg

Sørkedalsveien. Busser til Midtstuen var satt opp, men de aller fleste tok heller banen til Holmenkollen.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129076-IMG_8361.jpg

Underveis til Holmenkollen. Toget er 3011. Stemningen er god. Vår statsminister var for øvrig med det samme settet opp for 2 dager siden.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129077-IMG_8363.jpg

Her har undertegnede nettopp steget av. Bildet burde hett "følg strømmen". Fikk faktisk problemer oppe i bakken for politiet tillot ingen å stoppe.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129078-IMG_8369.jpg

Heftig og begeistret. 2 stk. 6 vogns tog samtidig med hver sin last. Skal vi tippe på bort i mot 2000 mennesker på en gang..
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129079-IMG_8459.jpg

Tar med dette bildet også, selv om det likner det forrige. Bildet er tatt akkurat i det alle er ute og dørene er lukket. Dette sier jo alt om kapasiteten på T-bane togene.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129080-IMG_8597.jpg

Det er ikke hverdagskost å se så mange mennesker som venter på å komme med nedgående på Frognerseteren. Stafetten var nettopp slutt.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129081-IMG_8603.jpg

Supplerer med dette bildet fra Frognerseteren. Det sier vel alt. Litt tåke er ikke uvanlig i de traktene.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129082-IMG_8691.jpg

Gikk som sagt av på Frøen. Her ble linje 4 stående leeeeenge på rødt lys. Linje 5 Veitvet med 6 vogner måtte slippes frem.
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129083-IMG_8697.jpg

Ikke få vogntyper har trasket og gått her. Nå er det de hvites tur, og attpåtil 6 vogner!
27. feb. 2011
foto: Anders O.

forstørrt129084-IMG_8698.jpg

Det klassiske Frøen-motivet. Synes ikke det er lenge siden jeg stod her mens de røde stolt passerte. Er MX vognene litt kjedelige i fargene mon tro?
27. feb. 2011
foto: Anders O.
Holmenkollen, Frognerseteren og Frøen i dag. Stein Jaksjø 27. feb. 2011 kl.1808 #85908 (#85904) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

"Litt kjedelige i fargene, mon tro?"
Henviser til min ikke helt alvorlig mente "teori" fra en annen tråd: Designinspirasjonen er opplagt fiskepudding. Og da er fargen helt perfekt.
Hilsen Stein J/fiskepuddingpromotor

  Fargeløst Odd Fjeldstad 27. feb. 2011 kl.1848 #85913 (#85908) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

Designinspirasjonen er opplagt fiskepudding. Og da er fargen helt perfekt

Nettopp. Hvite tog med gråsort rand, mot hvit bakgrunn med gråsort vegetasjon. Mer deprimerende fargeløst er det vanskelig å få det.

Kan jeg håpe på en aldri så liten liten vognmakeup, f.eks ved første revisjon?

    Fargeløst Herman 27. feb. 2011 kl.1855 #85914 (#85913) Vist 660 ganger Lik innlegget
 

Jeg tipper at vognene vil beholde sin nåværende farge i et hvert fall til T-banen har fått en ny sjef.

Deretter vil vi få se en ny design som vil rulles ut etter hvert som vognene likevel skal males om.

Etter nok et par direktørskifter vil T-banens vogner ha blitt et fargerikt fellesskap, der hver direktør har satt sine spor i form av ny design på vognene.

      Fargerikdom Odd Fjeldstad 27. feb. 2011 kl.1905 #85920 (#85914) Vist 694 ganger Lik innlegget
 

Materiellet bør ha samme farge. Fargen er med på å danne bedriftens logo, som må være enhetlig. At man bruker noe tid på fargeendring, er noe annet. Og der er jeg tilhenger av at materiell som har vært inne til oppgradering kan gjennkjennes på eksteriøret.

        Enhetlig design Paul F.E. Reale 28. feb. 2011 kl.0313 #85998 (#85920) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Helt enig i at materiellet bør ha identisk design. Vi har hatt samme diskusjonen omkring NSB-materiell og "tomatsuppedesignet."
Jeg er tilhenger av at alt NSB-materiell inkludert lokomotivene snarest får et enhetlig design. Snart på tide å ta resten av persontogmateriellet og bli ferdig før en eller annen finner på at NSB skal endre designet igjen.

          Enhetlig design på våre skinnegående framkomstmidler Rool 28. feb. 2011 kl.0445 #85999 (#85998) Vist 709 ganger Lik innlegget
 

Det ønsker jeg meg ikke, og jeg forstår ikke hvorfor det hele tiden mases om dette! Tanken på et enhetlig fargeprogram er bare sååå kjedelig, og vi har knapt opplevd det til nå! Gjennom vår ferroviale historie et er vel bare T-banen i ett års tid, fra 19. februar 2010 og fram til i dag som har hatt et enhetlig fargeprogram, eller "design", som enkelte kaller det. La tiden, direktørene eller hvem det måtte være sette sine farger på materiellet. Det spiller neppe noen rolle for dem som skal reise hvilken farge det er på vogna utvendig!.

1000 takk til Anders O. for en glitrende bildereportasje!

            For mangfold Svein Sando 28. feb. 2011 kl.0743 #86007 (#85999) Vist 730 ganger Lik innlegget
 

Helt enig. Skjønner ikke heller ikke dette med at materiellet på T-banen må ha samme farge bare fordi det er samme bedrift. Folk tar trikken eller toget fordi man skal fra A til B, ikke fordi det har en bestemt farge. Når det gjelder busser er det derimot mer et poeng at man kan se hva slags buss/selskap som kommer der samme holdeplass trafikkeres av forskjellige. Men poenget er fortsatt at det er forskjelligheten som er poenget, ikke likheten.

Da jeg for alvor begynte å fotografere ferroviale ting i 1969/70, framstod de vestlige forstadsbanene som langt mer interessante enn de østlige. Vestpå var vognene brune (teak), vinrøde og mørkeblå, og de spendte over en rekke forskjellige typer. Østpå var det kun røde T-banevogner.

              Busser Hans-Ole Sveia 1. mars 2011 kl.1708 #86215 (#86007) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Med busser kan en få enda noe mangfold i tillegg. For ikke så lenge siden var AtB-bussene i Trondheim i lik design, men hvor lenge varte det? Nå har en både fått helreklame for Trondheim kino og annen mindre reklame. Viser til det ene bildet.

Det andre bildet er en reklamebuss i Team sin hvite design, som imidlertid synes å "blåne" i bevisstheten om at Team nå er blitt Nettbuss Trondheim.

forstørrt129175-DSC_0074B.jpg

Med Trondheim kino fra A til B - eller var det omvendt? Foto: Hans-Ole Sveia.
Trondheim
28. feb. 2011
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt129176-DSC_0014B.jpg

Reklamebuss hos Team som forsiktig "blåner" til Nettbuss. Foto: Hans-Ole Sveia.
Trondheim
28. feb. 2011
foto: Hans-Ole Sveia
  Farger Andreas Arnestad 27. feb. 2011 kl.2006 #85938 (#85908) Vist 602 ganger Lik innlegget
 

Problemet er at vognene etter en stund ser ut som veldig dårlig fiskepudding, kan aldri huske at jeg synes de røde vognene så så møkkete ut

forstørrt129096-IMG_8673.jpg

3132 på Majotstuen
OS: MX3000 nr. 3032 Uschi
Majorstuen (bane)
29. des. 2010
foto: Andreas Arnestad
    Rødt og møkkete Eyolf Berg 27. feb. 2011 kl.2036 #85949 (#85938) Vist 638 ganger Lik innlegget
 

Får friske litt på hukommelsen din,da:


Det er dessuten få farger som falmer raskere enn rødt. Det fikk jeg selv merke den perioden jeg hadde rød bil.

      Rødt og møkkete Andreas Arnestad 27. feb. 2011 kl.2049 #85954 (#85949) Vist 663 ganger Lik innlegget
 

1141 var ikke spessielt ille, mens 1348 så veldig ut som en T8 pleide å se ut, denne var dog ikke den værste, for meg virka det som T8 vognene skjelden eller aldri fikk vaska fronten, de var også de vognene som var absolutt mest falmet i lakken. spessielt 1346 og 1347 var ille på slutten

forstørrt129112-IMG_5060.jpg

T8 1346 på Majorstua, meget falmet i lakken når man sammenligner med makkerne og full av rustflekker og småbulker
OS: T8 nr. 1346
27. juli 2008
foto: Andreas Arnestad

forstørrt129113-IMG_5069.jpg

T8 1347 på Majorstuen, også denne meget falmet i lakken
OS: T8 nr. 1347
27. juli 2008
foto: Andreas Arnestad
        Rød og møkkete Nils Carl Aspenberg 28. feb. 2011 kl.0220 #85996 (#85954) Vist 649 ganger Lik innlegget
 

Disse bildene er tatt på slutten da vognene skulle utrangeres. Men før den tiden så de greie nok ut. Hvit er en håpløs farge for noe som går i tunelle og som blir tilgriset med bremsestøv og annet. Så etter hvert son vognene blir eldre kommer de til å se fryktelige ut, og blir det helt naturlig med en ny farge. Kanskje Ruters lysegrønne?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.73 sek
I dag 3240 treff på forum10, og 74347622 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.