Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Museum    

Fargesetting på norske damplokomotiver ·12 Knut Grønlund 31. mars 2017 kl.1324 #246154 Vist 469 ganger Lik innlegget
 

Hei!

På lok nr.225 type 21b har man HVIT fargesetting på hjulringene. Samme finnes også på "Ulka".

Var det vanlig å male hjulringene hvite på den tidsepoken lokene er restaurert til?
Ja, hadde kanskje f.eks. også lok 236 (som er ett år yngre enn 225) også hvite hjulringer opprinnelig?

Jeg har lest kapittelet om fargesetting på norske damplok i boka "Damplokomotiver i Norge" men ikke funnet noe klart svar på akkurat dette der.


Mvh.Knut:-)

Fargesetting på norske damplokomotiver Ragnar Andenæs 31. mars 2017 kl.1410 #246159 (#246154) Vist 454 ganger Lik innlegget
 

Blankdreide var mer vanlig i den perioden med lokleveranser.

forstørrt190192-IMG_10154.jpg

Nye hjulringer på Høland.
6. nov. 2014
foto: Ragnar Andenæs
Fargesetting på norske damplokomotiver Svein Sando 31. mars 2017 kl.1415 #246160 (#246154) Vist 457 ganger Lik innlegget
 

Det med historisiteten med hvite hjulringer er jeg litt usikker på. Muligens er lys farge på bilder tatt for å være hvit, men at det engentlig var blank metall. Eller at tanken om de hvite hjulringene kommer fra de lyse hjulringer man finner på de mange bildene av nye lok tatt ved leveransen. Se eksempler nedenfor. På fabrikkbildene var lokene visstnok midlertidig innsatt med spesielt stoff (kritt?) for bildenes skyld. De er nemlig ofte påfallende matte i finishen, mens driftsbilder viser blank overfalte av hensyn til renholdet. Tidligere ble jo lokene pusset blanke - derav stillingsbetegnelsen "lokpusser". Så kanskje de hvite ringene forsvant ganske kort tid etter at loket ble satt i drift.

Når så er sagt, så var det også variasjoner rundt om kring. Det kan synes som om verkstedene til NSB hadde sine lokale fargevalg, så å knytte en bestemt fargesetting til en bestemt tidsperiode er vanskelig landet sett under ett.


33574-11960-109.jpg
Antagelig leveransefoto.


33865-14836-144.jpg
Leveransefoto, Kristiania Ø.

  Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 31. mars 2017 kl.1444* #246168 (#246160) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Det var vel voks de brukte for å matte flatene når de tok leveransefoto?

Bildet av 109 tror jeg er tatt av loket etter at det er pusset for å trekke et kongetog eller lignende. Det er ingen typisk puss for leveransebilde - veivene er ikke i nedre stilling (tror det bare var Hamar som brøt med den "regelen"). I en periode var det nettopp lok av type 16 som hadde en aktiv rolle ved statsbesøk.

    Fargesetting på norske damplokomotiver Knut Grønlund 31. mars 2017 kl.1539 #246172 (#246168) Vist 404 ganger Lik innlegget
 

Takk for svar! Hvite hjulringer er ihverfall pent, synes jeg da. :-)

På tysk hadde man ved levering dette som kalles "fotografieranstrich". Da ble lokene insatt med en spesiell avvaskbar kalkmaling vel for å fremheve bl.a detaljer tydeligere.

    Fargesetting på norske damplokomotiver Svein Sando 31. mars 2017 kl.1557 #246175 (#246168) Vist 404 ganger Lik innlegget
 

106: JEg var også i tvil om det er et leveransefoto all den stund bildet ganske sikekrt er tatt i Oslo og loket er bygget av Hartmann, var det vel. Men lokets kjel er meget lys. Det var da ikke vanlig?

      Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 31. mars 2017 kl.1611 #246176 (#246175) Vist 399 ganger Lik innlegget
 

Bildet av 109 tror jeg er tatt fordi det nettopp er pusset ekstraordinært. Det er garantert en eller annen form for farge som er påført mer eller mindre midlertidig på kjel, sylindre og uthevede detaljer.

Fargesetting på norske damplokomotiver Jan B. Salvesen 2. apr. 2017 kl.1057 #246291 (#246154) Vist 353 ganger Lik innlegget
 

Jeg var med på å sette istand 225 den gang loket var vell etablert i sitt nye hjem i gamlestallen Lodalen etter brannen på Sundland. Vi diskuterte en stund hva vi skulle gjøre med hjulringene. håpet var å få blankdreiet ringene på utsiden når hjulene ble dreiet på Vst Grorud. Dette fikk vi ikke til den gangen og løsningen var å male de. Vi prøvde først med en gråfarge, men det ble ikke så bra. Vi valgte derfor hvit istedet. Det ble mye bedre og siden har de vært hvite. Dette har ingen forankring i historien, men kun for "skjønnheten". Thunes leveranser på den tiden 225 ble levert var stålblanke hjulringer mens Hamar Jstp. malte ringene. Det som hadde vært mest riktig av oss å gjøre den gangen var å male ringene i samme farge som hjulet forøvrig.

  Fargesetting på norske damplokomotiver Svein Sando 2. apr. 2017 kl.1103 #246292 (#246291) Vist 337 ganger Lik innlegget
 

Men det viser i hvert fall at inspirasjonskilden var blanke hjulringer.

    Fargesetting på norske damplokomotiver Olaf Bjerknes 2. apr. 2017 kl.1106 #246293 (#246292) Vist 338 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror i museumsverden vil metallblanke hjulringer veldig fort bli brune av korrosjon, spesielt under vinterlagring i uoppvarmede lokaler slik som store vognhall på Kløftefoss. Da er malte et mye bedre alternativ

      Fargesetting på norske damplokomotiver Erik W. Johansson 2. apr. 2017 kl.1116 #246295 (#246293) Vist 345 ganger Lik innlegget
 

I leveranseutførelse skulle røykskap, skorstein, askekasse, boggier og hjul være sort i motsetning til hovedfargen som skulle være ultramarin i sort. På flere gamle bilder ser vi at f.eks. drivhjul kunne ha dreide sider, mens de øvrige hjulene tydelig var i mørk farge. Derfor tror jeg at alternativet til å dreie hjulsidene er å male dem sorte.

        Fargesetting på norske damplokomotiver Jan B. Salvesen 3. apr. 2017 kl.0944 #246354 (#246295) Vist 308 ganger Lik innlegget
 

I leveringsbetingelsene for 225 så er det en grei beskrivelse av hvilke farger som skulle være hvor. Det som var utfordringen var å finne frem til riktig nyanse eller resept. Når det gjaldt ultramarin i sort var dette det enkleste. Da dro jeg til fargehandelen og kjøpte ultramarin fargepulver og blandet dette med sort slik det stod i betingelsene. Resultatet av nyansen er på 225 i dag. Jeg jobbet den gangen tett med en kar på Setesdalsbanen som på den tiden forsket på fargene til lokene der. Sammen kom vi fram til det vi mente er det mest riktige. Vi var så heldige å ha noen urgamle fargekart og disse var til god hjelp. Siden det er dårlig med fargebilder fra den tiden, er det jo ekstra stas å finne gamle håndkolerte tegninger fra den tiden som denne av et smalsporlok. Det var lokfyrbøter Bjarne Werner i Oslo som tegnet denne i 1926. Den viser veldig klart hvordan fargesettingen var på lokomotivene den gangen. Sånn sett så har vi truffet ganske bra med 225....med unntak av hjulringene :-)Beklager den litt dårlige avfotograferingen. Bildet er i dag hos Norsk Lokomotivmannsforbund, Lokalavdeling Oslo.

forstørrt190223-IMG_1174.jpg

Tegnet av Bjarne Werner i 1926
2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen

forstørrt190224-IMG_1173.jpg

2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen

forstørrt190225-IMG_1176.jpg

2. feb. 2016
foto: Jan B. Salvesen
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.66 sek
I dag 3457 treff på forum10, og 72169953 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12816 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.