Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt Gammelforumet

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

Skårerbanens Venner høsten 2009 ·64 Peder Figenbaum 10. sep. 2009 kl.2242 #26012 Vist 1273 ganger Lik innlegget
 

Modulgruppen på Bryn bygger videre, om enn i noe mer bedagelig tempo. Her følger noen uregelmessige rapporter. Tråden vil innholde mange bilder. Den som kun vil se siste fremskritt, finner nyeste rapport/innlegg nederst i tråden. Den som vil lese hele historien, og se alle kommentarer, spørsmål og svar, trykker på "Åpne hele tråden"-knappen (mappesymbolet til venstre for overskriften). Forhistorien finner man her:

Lenke: Byggeblogg våren 2009 (pålogget)

Byggeblog 13/2009 Peder Figenbaum 10. sep. 2009 kl.2253 #26017 (#26012) Vist 1143 ganger Lik innlegget
 

Kort rapport fra kveldens aktivitet. Antallet prosjekter i arbeid er noe redusert i forhold til tidligere oppkjøringer til treff. Det er likevel alltids noen som trives med panikkbygging i ukene før treff...

Mvh P.

forstørrt103051-DSCN0563.jpg

Pål pusser og styrer
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103052-DSCN0560.jpg

Her har vi prøvd fugeskum for første gang. En rystende opplevelse, ifølge Pål...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103053-DSCN0567.jpg

Isopor er et mindre hasardiøst byggemateriale
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103054-DSCN0568.jpg

Full rulle med rulle
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103055-DSCN0564.jpg

Arbeid som venter...
foto: Peder Figenbaum
  Rysende - ja... Pål A Olsen 11. sep. 2009 kl.2315 #26094 (#26017) Vist 1066 ganger Lik innlegget
 

Ugh - ja, fugeskum var en helt ny opplevelse... glad jeg ikke fulgte tråd-opprettsers råd: "Du må da ta på MYE mer..." :-)

forstørrt103073-03092009.jpg

Jomfruforsøk med fugeskum... SKUMmelt!!!
3. sep. 2009
foto: Pål A Olsen
    Rysende - ja... eirik karlsen 12. sep. 2009 kl.1338 #26123 (#26094) Vist 1031 ganger Lik innlegget
 

Og med 7 uker igjen til stasjonens første deltagelse på treff regner jeg med det blir en del sene kvelder for å få på plass spor og stillverk, eller har du siktet deg inn på å vinne prisen for treffest peneste arbeidsbord Pål? :)

Eirik

    Fugeskum Olaf Bjerknes 18. sep. 2009 kl.1005 #26825 (#26094) Vist 854 ganger Lik innlegget
 

Har der gjort noen tester med hensyn til brannfaren ved bruk av så mye fugeskum? Det er rimelig lett brennbart. Jeg testet det i forbindelse med utforing rundt kabler. Resultat er at vi benyttet annen materiale istedenfor.

      Fugeskum Peder Figenbaum 18. sep. 2009 kl.1019 #26829 (#26825) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

Nei, vi har ikke gjort noen tester, men skummet blir kapslet inn i gips etter hvert, så man må nok jobbe litt med å få fyr på det...

Mengden skum vi bruker er heller ikke all verden; 90% av landskapet vi lager er med den gamle og velprøvde hønsenetting og gips-metoden - som hvertfall ikke brenner! Men akkurat på stasjonsmoduler der det er gjennomgående plate for stabilitetens skyld, har fugeskum (eller "blå isopor") vist seg praktisk som underlag for landskapet.

Mvh P. (av prinsipp motstander av angst-samfunnet)

        Fugeskum Dan Rasmussen 18. sep. 2009 kl.1037 #26833 (#26829) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

Hei
Helt enig. Man skal påtage sig nogle risici - først der mærker man livet. :-)
Nu er Fremo generelt ikke særligt riskofyldt, så mon ikke vi overlever lidt fugeskum :-)
God weekend
Dan

        Fugeskum H. Lindholm 18. sep. 2009 kl.1044 #26835 (#26829) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror heller ikke brannfaren er overhengende når modulene er konstruert slik du beskriver. På den annen side skader det ikke å gjøre noen refleksjoner over hvilke materialer man blander sammen, særlig ikke når man har elektriske installasjoner inne i bildet.
Den alminnelige MJ-imdustrien leverer jo transformatorer på opptil ca 50VA i dag, noen MJ-folk bruker andre transformatorer med større effekt. Kunnskapen om sammenhengen mellom effekt, spenning og strøm, hva som kreves av kabeltverrsnitt og eventuell bruk av sikringer, er svært varierende rundt omkring. En tynn kabel som kortslutter en trafo på 50VA eller mer kan ta fyr, og da er det ikke så bra hvis den ligger på eller i fugeskummet.

          Fugeskum Peder Figenbaum 18. sep. 2009 kl.1114 #26837 (#26835) Vist 821 ganger Lik innlegget
 

Kabelsalaten ligger åpent under modulen og kommer ikke i berøring med fugeskummet. Mellom er det 9mm kryssfinér.

Mvh P.

            Fugeskum H. Lindholm 18. sep. 2009 kl.1134 #26840 (#26837) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

Ja, på deres moduler gjør den sikkert dét, og da er det greit nok. Det betyr ikke at det er slik hos alle andre som bruker fugeskum.

              Fugeskum Jon Einar Vistad 18. sep. 2009 kl.1343* #26847 (#26840) Vist 817 ganger Lik innlegget
 

Alt brenner bare det blir varmt nok :-)
Jeg har testet dette litt og funnet ut at Casco sin brenner som krutt (testet for noen år siden, det har kanskje kommet ny type nå)
Men f.eks Biltema sin faktisk ikke brenner noe særlig godt. Dette er testet ved å sette en tent lighter borti en bit med avkapp, det er omtrent like lettantennelig som en trebit.
Jeg tror stoffet etterhvert har blitt tilsatt brannhemmende midler. (noe man sikkert finner ut hvis man gidder å lese på boksen :-))
Ikke lukter den så vondt heller.
Verden går fremover!
Forøvrig ser det ut til å bli en spennende modul Pål!

              Fugeskum... Nils Olav Glein 18. sep. 2009 kl.1429* #26850 (#26840) Vist 816 ganger Lik innlegget
 

Hei ! Legger fugeskum over ihopprullet avispapir for å få en hard overflate.Papiret bruker jeg jo til å forme landskapet,.... også er det dette med å få en hard overflate da. Før brukte jeg gips,men gipsen gjør modulene tyngre og de blir litt vanskeligere å flytte.Fugeskum er så velsignet lett og er ikke like "brekkelig"som gipsen. Brannfaren med fugeskum gjorde meg litt engstelig etter advarslene,men jeg trodde den var mest brannfarlig når den kom ut av sprayboksene.(?). Tente på litt fugeskum og visst brant den bra,men sloknet fort. Forøvrig anbefaler jeg MC Donalds sugerør tvers gjennom fugeskummet som jeg stopper ledningene inni for å unngå nærkontakt med det kanskje farlige materialet og el.kablene. MVH.Nils

  Endelig en matnyttig tråd! Håvard Houen 14. sep. 2009 kl.1242 #26342 (#26017) Vist 993 ganger Lik innlegget
 

Det var på tide med litt aktivitet i MJ-rommet nå, og dette lover godt!

Et spørsmål: Finnes det et forbilde for den spiralen som fører opp til overgangsbrua?

Mvh Håvard H

    Finnes det et forbilde for spiralen? Peder Figenbaum 14. sep. 2009 kl.1331 #26352 (#26342) Vist 975 ganger Lik innlegget
 

Ja!

Mvh P.

      Finnes det et forbilde for spiralen? H. Lindholm 14. sep. 2009 kl.1351 #26353 (#26352) Vist 949 ganger Lik innlegget
 

Åmot på Randsfjordbanen er nok et hett tips. Her er det ikke bare veispiralen som kan inspirere en modellbygger. Landskapet med elven like nedenfor er passelig dramatisk til østlandet å være, og går man litt tilbake i tid var det også (minst?) to sidespor til etter forholdene ganske store bedrifter like nord for stasjonen som kan skape virksomhet i et trafikkspill. Rett nedenfor spiralen stod inntil 1952 også den gamle Aamodt Bro, som i dag står ved Akerselva i Oslo.

Lenke: Aamodt Bro

      Bilder? Håvard Houen 14. sep. 2009 kl.1601* #26364 (#26352) Vist 948 ganger Lik innlegget
 

Da hadde det vært artig å få sett noen bilder!

Mvh Håvard H

        Korketrekkeren Truls Slevigen 14. sep. 2009 kl.1647 #26366 (#26364) Vist 940 ganger Lik innlegget
 

http://no.wikipedia.org/wiki/Korketrekkeren_i_Modum

forstørrt103220-korketrekkeren.jpg

Korketrekkeren i Åmot, Modum. Utsnitt fra flyfoto 3. september 1958. Widerøe-foto fra Modum kommunes fotosamling.
foto: Truls Slevigen
Byggeblogg 14/2009 Peder Figenbaum 18. sep. 2009 kl.0931* #26791 (#26012) Vist 897 ganger Lik innlegget
 

Også denne torsdagen var det litt fremdrift på Det Store Prosjektet til Pål, selv om mye tid fortsatt brukes til å diskutere sporplanen på Pålsrud, som ennå (!) ikke er fastsatt...

Mvh P.

forstørrt103325-DSCN0595.jpg

Med usvikelig gå-på-humør setter Pål sammen seksjonene som utgjør Pålsrud. Jan er mer overbærende
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103326-DSCN0588.jpg

Dagen startet med mer fugeskum (hvilket skulle legge slengbemerkningen om trådoppretter i innlegg over død?)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103327-DSCN0579.jpg

Det er som i filmen Fucking Åmål; "det blir rätt mycket O'Boy"
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103328-DSCN0583.jpg

Penneknekten var skyldig i et annet eksperiment, nemlig å risse fjell rett i blå isopor og så stryke over et tynt lag gips
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103329-DSCN0585.jpg

Ikke alle innskytelser gir like strålende resultat...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt103330-DSCN0587.jpg

- men Pål er fortsatt optimist!
foto: Peder Figenbaum
Byggeblogg 15/2009 Morten Jacobsen 24. sep. 2009 kl.2122 #27620 (#26012) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Kom til Bryn kl 1720, men døren var stengt. Det viste seg at vår husfar, Peder, var utenbys. Etterhvert dukket Henrik B opp med nøkler og sannelig var Pål O allerede inne. Byggingen av Paalsrud har god fremdrift. Christer kom senere med planen for moduloppsettet til Bergensmessen. Det viste seg at nøkkelmodulen til Peder (fabrikken) hadde skader på skinnene og skinnestrenger måtte skiftes. Godt teamarbeid gjorde modulen klar for Bergen.

forstørrt103796-Peders-rep.jpg

foto: Morten Jacobsen
  Byggeblogg 15/2009 Peder Figenbaum 28. sep. 2009 kl.0954 #27908 (#27620) Vist 746 ganger Lik innlegget
 

Akk ja, denne gangen er det min tur å lese om at andre arbeider på egen modul...

8-D

Mvh P. (Sverigefarer)

    Skaarerbanens forlengelse til Bergen Truls Slevigen 4. okt. 2009 kl.1307 #28758 (#27908) Vist 720 ganger Lik innlegget
 

forstørrt104404-IMG_0828.jpg

Aage Christiansen i Skaarerbanen fylte år på Bergensmessens første dag, og det ble flagget på hans Nittedal stasjon. Vi gratulerer!
3. okt. 2009
foto: Truls Slevigen

forstørrt104405-IMG_0795.jpg

Ulykker kan inntreffe når personellet ikke følger sikkerhetsbestemmelsene. Selveste Overkontrollør Snøtun var innblandet i messens eneste alvorlige ulykke. Snøtun er innkalt på teppet hos Skaarerbanens direksjon.
3. okt. 2009
foto: Truls Slevigen

forstørrt104406-IMG_0800.jpg

Snøtuns doble 0-5-0 måtte til for å rydde opp etter ulykken. Heldigvis var det ingen personskader.
3. okt. 2009
foto: Truls Slevigen
      Skaarerbanens forlengelse til Bergen Peder Figenbaum 7. okt. 2009 kl.0114 #29067 (#28758) Vist 674 ganger Lik innlegget
 

Ut på tur, aldri sur - men 13 meter med moduler er ikke akkurat håndbagasje:

Mvh P.

forstørrt104494-DSCN0674.jpg

Fredag kved. Christer forsøker å bli herre over kaoset...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104495-DSCN0676.jpg

Isaker i stabilt sideleie
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104496-DSCN0677.jpg

Flere moduler på bein (og noen har slått på "dagslyset" i hallen, om noen lurer på de røde bildene over. Fotografen bedyrer sin uskyld!)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104497-DSCN0680.jpg

Anlegget er satt opp. Christer prater i telefonen
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104498-DSCN0681.jpg

Christer prater fortsatt i telefonen
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104499-DSCN0683.jpg

Lørdag morgen. Modulene venter på at togene blir satt opp
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104500-DSCN0684.jpg

Søndag kveld. Messen trakk 2600 besøkende over to dager. De var lite tid til annet enn å kjøre tog og småpludre med publikum. Her ved et skjønnsomt utvalg
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104501-DSCN0686.jpg

- men folkemengden lot seg lett distrahere!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104502-DSCN0688.jpg

Mot slutten var det nesten flere på innsiden av anlegget enn på utsiden (publikumssiden)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104503-DSCN0685.jpg

Det ble propagandert for vår bevegelse, i et forsøk på å overbevise de lokale at Bergensstandarden ikke akkurat er standard. Her er Børge i aksjon
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104504-DSCN0691.jpg

Masse å skifte med på Torshaug
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104505-DSCN0689.jpg

Persontoget venter på trekkraft på Isaker
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104506-DSCN0693.jpg

Puh. Klokken er 18.00 søndag kveld. Let's load up and go home!
foto: Peder Figenbaum
Byggeblogg 16/2009 Pål A Olsen 5. okt. 2009 kl.2219 920 #28926 (#26012) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Og når han ikke er på Bryn og roter...
...jobbes det på sporvekselverkstedet :-)

forstørrt104443-17092009001.jpg

Vekseler til spor tre
17. sep. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104444-17092009.jpg

17. sep. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104445-05102009002.jpg

Etterhvert blir det slik...
5. okt. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104446-05102009003.jpg

Klare for sporlegging
5. okt. 2009
foto: Pål A Olsen
  Sporveksler Jon Einar Vistad 5. okt. 2009 kl.2248 #28942 (#28926) Vist 697 ganger Lik innlegget
 

Nydelig Pål! Hvordan har du tenkt å løse polarisering av kryssene i "skotten"?

    Skotte Pål A Olsen 6. okt. 2009 kl.2319 #29058 (#28942) Vist 701 ganger Lik innlegget
 

Skotten... Er det det den kalles :-)

Vel, den er jo strengt tatt bare to vanlige vekseler satt inne i hverandre, og kobles sånn sett som "vanlig" i forhold til polarisering. To tungepar gir i utgangspunktet fire muligheter. Men som du ser av figurene er den siste ikke kjørbar, og således er det ingen mening i å kunne sette den opp...

Selv om Alt-X ikke gjør noe "skade", kan det alikevel være greit å la styringen av det ene tungeparet være avhengig av stillingen på det andre - om ikke for annet enn for å redusere muligheten for forvirring :-D

-pål-

forstørrt104490-Skotte-Model-1.jpg

Alt 1
6. okt. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104491-Skotte-Model-2.jpg

Alt 2
6. okt. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104492-Skotte-Model-3.jpg

Alt 3
6. okt. 2009
foto: Pål A Olsen

forstørrt104493-Skotte-Model-X.jpg

Alt X
6. okt. 2009
foto: Pål A Olsen
      Skotte Jon Einar Vistad 7. okt. 2009 kl.0930 #29078 (#29058) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Nja, skotte er vel bare noe vi som bygger på Sandnes-modulen har funnet på. Denne oppkoblingen din forutsetter bruk av tortoiser da?

        Koblingen av skotter, kryssveksler og sporkryss Svein Sando 7. okt. 2009 kl.0949 #29079 (#29078) Vist 623 ganger Lik innlegget
 

Oppkoblingen av en skotte blir som oppkoblingen av en kryssveksel da forskjellen er bare færre kjøreveier og færre skinnebiter, men ellers lik. En kryssveksel med ledende skinnekryss kobles som en vanlig veksel med ledende skinnekryss, der tungestillingen styrer matingen til krysset i motsatt ende av kryssvekselen. To vekselmotorer (gjerne Tortoise) trengs til en kryssveksel, og derfor også til en skotte. Gevinsten ved en full kryssveksel er at man der styrer fire tungepar også med to vekselmotorer. Egentlig er dette rett fram koblingsteknikk.

Mer komplisert er det derimot ved kobling av rene sporkryss med ledende skinnekryss. Det er fire skinnekryss i et sporkryss, men to av de trenger normalt ingen ompoling - bare de to ligger på tilsvarende måte som krysset på en veksel. Da trenger man et relé som gir preferanse til en av kjøreretningene. Da rene kryss ofte brukes i kombinasjon med veksler tett ved, kan dette kobles sammen slik at det igjen er vekselstillingene som styrer matingen til (skinne)kryssene i (spor)krysset.

      Skotte Jon Einar Vistad 7. okt. 2009 kl.1122 #29090 (#29058) Vist 628 ganger Lik innlegget
 

Jeg uttrykker meg gjerne litt klossete, selve polariseringene er greit.
"Med ikke kjørbar" i alt-x så mener du elektrisk går jeg ut i fra.
Rent "mekanisk" er den jo kjørbar, og det er det som er mitt poeng :-)
Man må tenke "dobbel kryssveksel" når man skal kjøre gjennom vekselen, hvis ikke mister man strømforsyningen til loket.
Vår veksel skal vær rent mekanisk styrt, det var derfor jeg lurte på om man kunne "lure" til noen avhengighets-greier ved bruk av tortoiser.

        Automatisk polvending Knut Tysnes 7. okt. 2009 kl.1212 #29095 (#29090) Vist 604 ganger Lik innlegget
 

Kan "Hex Frog Juicer" være noe som dere kan bruke i stedet for Tortoiser?

Lenke: Hex Frog Juicer

          Hex Frog Juicer Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1222 #29097 (#29095) Vist 605 ganger Lik innlegget
 

Den gjør sikkert jobben for å ordne polariteten på krysset, men hvis man likevel vil ha en elektrisk vekselmotor så ser jeg ikke hva man sparer i det hele tatt med enda en ekstra dings. Prisen er ganske stiv også: $70. En Tortoise koster vel omtrent femteparten. Det kunne derimot være et poeng ved sporkryss som ikke lar seg styre av veksler i nærheten, hvis man er villig til å betale $70.

            Hex Frog Juicer Dag Cato Skårvik 7. okt. 2009 kl.1224 #29098 (#29097) Vist 608 ganger Lik innlegget
 

Kan virke dyr, men så kan den også kontrollere opptil 6 sporkryss.

              Hex Frog Juicer (HFJ) Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1228 #29099 (#29098) Vist 601 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg skjønte det når jeg så gjennom videoen. Der ble det også sagt "hand laid turnouts". Dvs det er et poeng hvis man IKKE har motordrevne veksler. Men da er kostnaden per veksel på omtrent det samme for en Tortois-drevet og på en hånddrevet med HFJ.

                Frog? Tortois? John Oddvar Hauge 7. okt. 2009 kl.1248 #29101 (#29099) Vist 595 ganger Lik innlegget
 

Dette så jo unektelig litt interessant ut. Men jeg henger ikke med i fagutrykkene. Kan dere forklare disse?

                  Frosker og skilpadder Peder Figenbaum 7. okt. 2009 kl.1309* #29103 (#29101) Vist 604 ganger Lik innlegget
 

Frog er US-engelsk for sporkryss, hva norske MJ'ere har en tendens til å kalle hjertestykket (et uttrykk fra den danske Märklin-katalogen).

Tortoise er merkenavnet til en pålitelig, langsom og stillegående drivmaskin for sporveksler (også kjent som "stor, grønn kladd").

Mvh P.

                    Skinnekryss = "hjertestykke" Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1309 #29106 (#29103) Vist 605 ganger Lik innlegget
 

Frog er engelsk for sporkryss,

Her må jeg nok få korrigere deg litt, Peder. Det er "skinnekryss" og ikke "sporkryss" som er frog/hjertestykke/Hertzstück. Sporkrysset er når to hele spor krysser hverandre, det noen kaller vanlig kryss til forskjell fra kryssveksel.

Forskjellen er egentlig ganske logisk. Når to spor (bestående av to parallelle skinner) krysser hverandre, heter det sporkryss. Når to skinner krysser hverandre i en veksel, heter det skinnekryss. (Men jeg må innrømme at "hjertestykke" sitter godt spikret i hjernen min etter 10 år som märklinist på 60-tallet, så jeg må konsentrere meg hver gang jeg skal si "skinnekryss".)

                      Skinnekryss = "hjertestykke" Peder Figenbaum 7. okt. 2009 kl.1312 #29107 (#29106) Vist 601 ganger Lik innlegget
 

I stand corrected...

Mvh P.

                        Standing corrected Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1314 #29108 (#29107) Vist 601 ganger Lik innlegget
 

Egentlig tror jeg du vet dette, men at det var en "slip of the keyboard".

                          Man lærerer! John Oddvar Hauge 7. okt. 2009 kl.1341 #29115 (#29108) Vist 604 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for oppklarende ord. Det er lite sånt som produseres i Norge. Hverken i stor eller liten skala. De tyske utrykkene kommer så smått etter to år på tysk sporvekselpakker, men de engelske fagutrykkene trenger nok litt mere øvelse. Jeg har faktisk bygget en modelljernbane bit på skolen. Da måtte det litt elektronikk til for å få drivmaskinen eller tortoisen til å gå på to pls utganger. Dette dreier seg antagelig om problematikk i forhold til + og - veksling i forhold til forskjellige togveier her? De vekslene jeg har er utstyrt med ganske mye plastikk i krysset, men dette ser jo ikke naturtro ut.

                      hjertestykke eirik karlsen 12. okt. 2009 kl.0002 #29783 (#29106) Vist 510 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor fokusere så kraftig på å kalle det skinnekryss da? Hjertestykke fungerer jo like bra det, og er et uttrykk jeg senest så i en tysk bok om stillverkenes utvikling ved jernbane. Så at det er et rent modelljernbaneuttrykk tviler jeg på.

Eirik

                        hjertestykke synonymt med skinnekryss, men ikke NSB/JBV-norm Svein Sando 12. okt. 2009 kl.0029 #29787 (#29783) Vist 521 ganger Lik innlegget
 

Peder kalte det sporkryss, og det blir i hvert fall feil fordi det er noe annet enn et hjertestykke. At Herzstück brukes i Tyskland i både 1:1 og MJ har i hvert fall ikke jeg benektet.

Selvfølgelig skjønner de fleste at hjertestykke = skinnekryss, men hvis man vil tilpasse sitt MJ-språk norsk 1:1-praksis, så er ordet 'skinnekryss'. For noen er det litt viktig, for andre ikke. Vi skjønner hverandre nok.

        Forrigling Pål A Olsen 7. okt. 2009 kl.1329 #29113 (#29090) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

Joda, rent mekanisk er Alt-x kjørbar - med overlappende togvei - er det tillatt..?

Avhengighets-greier (forrigling) kan "enkelt" løses dersom det hele styres med vekselmotorer, men er seff også mulig med mekanikk - enten helt mekanisk, eller en eller annen form for elektro-mekanikk.

Men uansett hvordan tungene styres, må skinnekryssene kunne bytte polaritet - enten med en bryter mekanisk koblet til "leamikken", eller med en eller annen automatisk polvender (som jeg ennå har tilgode å se virke optimalt under alle forhold)...

-pål-

Byggeblogg 17 / 2009 Peder Figenbaum 8. okt. 2009 kl.2235 #29379 (#26012) Vist 596 ganger Lik innlegget
 

Sjokktilstander på Bryn!

forstørrt104542-DSCN0745.jpg

Nada, riente, gone! Pålsrud borte, Pål desertert. Lange masker - i ca. 20 sekunder
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104543-DSCN0746.jpg

Vi lar oss emlig ikke vippe av pinnen så lett! I omrokkeringer av moduler før Bergensmessen ble en gammel traver hensatt på Bryn. Det var dermed mulighet for en aldri så liten revisjon av en gammel, mørk og litt trist modul. Morten i aksjon med pussekloss og fille
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104544-DSCN0748.jpg

Sår i "vannflaten" sparkles
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104545-DSCN0750.jpg

"Fjellet" blir påsparklet, slik at vi har noe å risse struktur i
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104546-DSCN0765.jpg

Etter litt tørketid ble vannet malt opp med sort farge. Det "våte" kommer senere, seks lag med trestjerners gulvlakk
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104548-DSCN0758.jpg

Pakkemodulen fikk også litt grønt i et hjørne
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104549-DSCN0763.jpg

Ferdig!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104550-DSCN0754.jpg

Til sutt ble det kjøpt inn et tosifret antall N-vogner; Skårerbanen er jo en skogsbane med utstrakt tømmertrafikk (og ikke minst har man begått en modul ved navn VER SAL FAB RIK). Morten, Christer og Penneknekten har lytt pyssel før Gardermoentreffet i slutten av måneden...
foto: Peder Figenbaum
  Byggeblogg 17 / 2009 Kjetil Næss 8. okt. 2009 kl.2319 #29384 (#29379) Vist 563 ganger Lik innlegget
 

Stakene Peder, stakene.... smiler

forstørrt104550-DSCN0754.jpg

Til sutt ble det kjøpt inn et tosifret antall N-vogner; Skårerbanen er jo en skogsbane med utstrakt tømmertrafikk (og ikke minst har man begått en modul ved navn VER SAL FAB RIK). Morten, Christer og Penneknekten har lytt pyssel før Gardermoentreffet i slutten av måneden...
foto: Peder Figenbaum

    Staker? Peder Figenbaum 8. okt. 2009 kl.2333* #29385 (#29384) Vist 567 ganger Lik innlegget
 

Dersom esken hadde plass til vognen med stakene montert, ville stakene vært montert! Nå må vi gruble oss frem til en annen løsning på transportproblematikken, som jo er akutt i Fremo...

Mvh P.

      Staker? Kjetil Næss 9. okt. 2009 kl.0015 #29390 (#29385) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

En passende kniv og et inngrep i isoporen burde gjøre susen.

        Staker eller ikke staker ... Morten Jacobsen 9. okt. 2009 kl.2056 #29524 (#29390) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Veldig flotte vogner, Kjetil. Helt umulig å unngå å kjøpe da mj pusherne stilte dem ut i første etasje på Bryn stasjon.

          Staker eller ikke staker ... Kjetil Næss 9. okt. 2009 kl.2133 #29526 (#29524) Vist 524 ganger Lik innlegget
 

Takk for hyggelig tilbakemelding Morten. Det varmer et MJ-hjerte smiler
Kan også legge til at vognene vil befinne seg på messen i Larvik denne helgen.

Byggeblogg 18/2009 Peder Figenbaum 15. okt. 2009 kl.2256 #30340 (#26012) Vist 521 ganger Lik innlegget
 

Stemningen på Bryn 14 dager før treff er lettere uvirkelig. Tidligere har det summet som en bikube på disse tider, men nå er alle helt relaxed. Det har nok litt å gjøre med at alle modulene som var i Bergen ble kjørt rett på Flymuseet - vi har rett og slett ikke så mye å pille på. Men litt kreativitet er det da rom for!

Mvh P.

forstørrt104823-DSCN0767.jpg

"Operasjon knaus" kom noen skritt videre. Her er det hakket og risset fjellstruktur i sparkelen som ble lagt tykt på forrige gang. De hvite flekkene er hvor kniven har skåret i den opprinnelige gipsen
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104824-DSCN0775.jpg

Litt farger retter på det; grå grunning, sort vask, tørrbørsting med hvitt
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104826-DSCN0778.jpg

Litt grønt myker opp
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104827-DSCN0771.jpg

Kai hadde med seg en stor eske grantrær; "flaskebørster" fra Heki er et brukbart kompromiss mellom pris og kvalitet. Norske MJ'ers forbannelse er all denne forbaskede granskauen...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104828-DSCN0770.jpg

Kai har rimelig bestemte meninger om hvordan trær skal plantes
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104829-DSCN0779.jpg

"Takk, takk. Det var så lite!"
foto: Peder Figenbaum

forstørrt104830-DSCN0772.jpg

Magne puslet med smalspormodulene sine
foto: Peder Figenbaum
  Byggeblogg 18/2009 Philippe Blaser 16. okt. 2009 kl.1839 #30422 (#30340) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Hva slags farge brukte du for å male sporene f.eks. på dette bildet?


    Skårerbanens spor Peder Figenbaum 17. okt. 2009 kl.1627* #30561 (#30422) Vist 474 ganger Lik innlegget
 

Som sagt er dette en "arvet" modul som er til revisjon. Den er fra før jeg kom med i Fremo, men her er sporet så vidt jeg har forstått sprøytelakkert med rustfarge etter ballastering. Det gjaldt også broen, og mye av "revisjonen" har bestått i å gjøre allt litt lysere og mindre brunt.

Mvh P.

Byggeblogg 19/2009 Peder Figenbaum 6. nov. 2009 kl.1253* #31594 (#26012) Vist 500 ganger Lik innlegget
 

En litt forsinket rapport, men penneknekten har vært opptatt med mølle (jeg er årsmøtevalgt i rep.-skapet, som hadde møte nå i helgen). Her er noen få bilder på randen av treff

Mvh P.

forstørrt105166-DSCN0797.jpg

Rennoveringsprosjektet Skår bro (alias "Den lange kurvemodulen") er tilnærmet avsluttet. Sjøen får forhåpentlig et strøk til med "vann" til uken, men eller er det slik den reiser til Gardermoen
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105168-DSCN0793.jpg

Broen med landkar er gitt ny fargesetting, og det er laget mer struktur og beplantning på fjellknausen til høyre
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105169-DSCN0796.jpg

Rekkverk på broen og jernbanegjerder er prosjekter som står til rest
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105170-DSCN0792.jpg

Skogen har blitt tettere som følge av treplanting ...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105171-DSCN0794.jpg

... altså det motsatte av det tynningsarbeidet som er modulens motiv. En pussig effekt av å gjøre skogen tetter er at figurene har blitt lettere å oppdage
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105172-DSCN0789.jpg

En bestilling jeg har vært treg med å effektuere er bygninger til Pålsrud. Her er det imidlertid gjort en start på godshuset
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105173-DSCN0800.jpg

Litt senere i prosessen
foto: Peder Figenbaum
  Byggeblogg 19/2009 Jon Einar Vistad 25. okt. 2009 kl.2223 #31629 (#31594) Vist 437 ganger Lik innlegget
 

Den vannflata ble bra, mangler bare noen fiskevak :-)

    Fiskevak Peder Figenbaum 26. okt. 2009 kl.0923 #31647 (#31629) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Takk for fagre ord, vyrde trollmann!

Brå bevegelser er en interessant problematikk i modell; det ser som regel bra ut på ETT bilde, men det kan virke litt snodig at fisken - som en annen Hollywood-stjerne - holder samme positur uansett hvorfra man betrakter eller fotograferer den...

Mvh P.

      Kranselag på Pålsrud - med MJ-quiz! Peder Figenbaum 27. okt. 2009 kl.2159* #31830 (#31647) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Etter å ha inspisert byggeplassen, utvidet byggherren bestillingen: "Kan du ikke lage litt sånn Arnulf Pedersen, med innredning?"


forstørrt95016-DSCN1605.jpg

Frekke mannen, fra mitt verksted leveres kun originaler!

Mvh P.

forstørrt105271-DSCN0804.jpg

Men man ER motagelig for smiger...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105272-DSCN0808.jpg

Som antydet i overskriften; byggverket er kommet under tak
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105273-DSCN0806.jpg

En pirkejobb er å lage sutak og åser
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105274-DSCN0810.jpg

Hvert bjelkehode files til fra 2X2 mm Evergreen-profiler. Et sett nålefiler fra Claes var en god investering!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105276-DSCN0815.jpg

Ferdig emne. Jeg trekker over underkanten med en kniv for å fjerne skarpe kanter
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105277-DSCN0816.jpg

Etter å ha laget tolv slike er man rimelig fornøyd. Her er forøvrig også takrennene montert. Jeg blir mobbet for at mine kitbash er så intrikate at jeg like gjerne kunne scratchbygge, men her ser man altså hva man får gratis med utgangspunkt i et byggesett. HVILKET byggesett kan være emne for en liten quiz! Ja?
foto: Peder Figenbaum
        Kranselag på Pålsrud - med MJ-quiz! Jan-Inge Hansen 27. okt. 2009 kl.2100 #31831 (#31830) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

Synes du er riktig så flink, Peder!

Hm, noe Walthers-greier du har basert deg på?

          Kranselag på Pålsrud - med MJ-quiz! eirik karlsen 28. okt. 2009 kl.0102 #31899 (#31831) Vist 395 ganger Lik innlegget
 

Det er en ren nytelse å se Peders tryllekunster med plastbyggesettene :)

Men selv om byggesettet riktignok finnes i walthers katalogen med varenummer 770-5700 så gjetter jeg på at Peder nok har funnet det litt mer lokalt i en brun eske med firmanavnet i røde bokstaver utenpå og begynnende med en "v" som uttales "F". Og da med varenummer 5700.

Eirik

            MJ-quiz! - lite bær Peder Figenbaum 28. okt. 2009 kl.1206 #31929 (#31899) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

Eirik har nok avslørt trikset...

Mvh P.

              MJ-quiz! - åpent for klartekst Peder Figenbaum 28. okt. 2009 kl.1712 #31963 (#31929) Vist 365 ganger Lik innlegget
 

Fasit følger i kveld.

Mvh P.

                MJ-quiz! - fasit Peder Figenbaum 28. okt. 2009 kl.2130* #31993 (#31963) Vist 404 ganger Lik innlegget
 

forstørrt105339-DSCN0818.jpg

Vollmer 5700 er riktig svar!
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105344-DSCN0819.jpg

Da jeg kjøpte esken, trodde jeg dette vil bli en lett match; bare klippe bort noen tverrstivere i bindingsverket og erstatte murverket med panel, men så enkelt var det ikke...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105345-DSCN0822.jpg

Allt under vannbrettet er i prinsippet selvbygget, med unntak for skyvedører og vindusglass. Men resten er bygget etter byggeveiledningen, men med tillegg av ekstra detaljer under taket
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105346-DSCN0823.jpg

Det har blitt et ganske stort godshus men som - takket være gjennomkjøringssporet - ikke tar å mye plass på anlegget (eller modulen i dette tilfelle)
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105347-shj-skjeberg.jpg

På noen av bildene i tråden er fargen (Humbrol 84) ganske gyselig. En stund lurte jeg på om jeg hadde bommet fullstendig, men litt søk i stasjonsdatabasen frembragte dette bildet av Skjeberg tatt av Sven Hjorth-Johansen i 1977. Ikke helt far-out, med andre ord. En boks med mørk grønn har jeg sikkert et sted...
foto: Peder Figenbaum
                  Godshuset på Pålsrud - in situ Peder Figenbaum 3. nov. 2009 kl.2350 #33121 (#31993) Vist 363 ganger Lik innlegget
 

Bygningen ble plantet på Pålsrud samtidig med stasjonens debut på Gardermoentreffet 2009.

Mvh P.

forstørrt105513-DSCN0829.jpg

I sitt rette element, med stolperekken tett mot hovedspor
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105514-DSCN0826.jpg

Overdekket lastespor er fra den gang stykkgods ble fraktet i kassevogner med presenning over, British style...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105515-DSCN0825.jpg

Herren til Pålsrud blar i papirene: "Kan det virkelig stemme at denne futtete godsvognen er alt som skal hit?"
foto: Peder Figenbaum
        Fornøyd byggherre Pål A Olsen 28. okt. 2009 kl.0849 #31909 (#31830) Vist 392 ganger Lik innlegget
 

Dette blir bra Peder! (applause!)

-pål-

        Kranselag på Pålsrud - med MJ-quiz! Ragnar Andenæs 28. okt. 2009 kl.1010 #31917 (#31830) Vist 382 ganger Lik innlegget
 

Lekkert!
Nå har ikke jeg MJ-fabrikantenes kataloger som bibel lenger....
Loklærebøker derimot....

mvh Ragnar

Byggeblogg 20/2009 Peder Figenbaum 6. nov. 2009 kl.1254* #33738 (#26012) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Uken etter treff er det som regel laber aktivitet på Bryn. Neste helg er det tur til Kristiansand og så begynner julebordsesongen... For å motvikre virkesløsheten en smule ble det umiddelbart satt i gang et nytt rennoveringsprosjekt.

Mvh P.

forstørrt105629-DSCN0834.jpg

I omstokkingen etter Gardermoentreffet havnet en annen av de eldre modulene på Bryn - Skårervannet
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105630-DSCN0836.jpg

Same procedure as last time! Ettersom plattformsparkel nr. 5 ikke var tilgjengelig, ble det lagt på et lag vanlig gips
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105631-DSCN0837.jpg

White cliffs of Dover? Gipsen er mer kilen å jobbe med enn sparkel, men etter atskillig stump vold ble resultatet slik. Litt farge gjør sikkert underverker, men først må gipsen tørke
foto: Peder Figenbaum
Byggeblogg 21/2009 Peder Figenbaum 12. nov. 2009 kl.2330 #34964 (#26012) Vist 318 ganger Lik innlegget
 

Noen bilder fra kveldens smule aktivitet.

Mvh P.

forstørrt105867-DSCN0838.jpg

White Cliffs no more. Fjellet er grunnet...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105868-DSCN0842.jpg

... vasket med uttynnet sort...
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105869-DSCN0845.jpg

... og tørrbørstet med hvitt for å få frem struktur
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105870-DSCN0846.jpg

Kanskje ikke allverden med fremskritt, men det er mye tørketid mellom øktene. Det skal innrømmes at metoden ikke er særlig rasjonell når det kun er små felt som behandles
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105871-DSCN0840.jpg

Mellom slagene ble det også produsert vognlast. Utgangspunktet var noen gamle tømmersopper, laget som hel ved. Midtbunten var for gjevn, men endene egentlig ikke helt gale... Litt beising kunne muligens bevege det hele i retning sliptømmer?
foto: Peder Figenbaum

forstørrt105872-DSCN0848.jpg

Muligens, men det er nok en fordel å beise stokkene (blomsterpinner) før man kapper den og limer sammen "soppene"
foto: Peder Figenbaum
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 3.94 sek
I dag 6002 treff på forum10, og 70574466 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12679 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.